Jump to content

Dårlig til å skyte, hjelp!


åtejeger94

Recommended Posts

For å få bort napp er et triks og terpe på avtrekk og gjennomføring av skuddet. På de fleste rifler kan avtrekkeren presses litt lenger bak enn til skuddet går. Konsentrer deg om å gjøre dette hver gang. Ta ett kontrollert avtrekk og når skuddet går presser du avtrekkeren helt bak til den stopper. Terp på dette hver gang, da er det skjelden at det blir napp.

 

Ett par andre triks kan være å legge i en klikkpatron og klikke en del mens du er i skytestilling, gjerne mot skiva. Når man ikke har rekyl er det lettere å gjennomføre perfekte avtrekk.

 

For å sjekke om du napper eller tvinger deg til å gjennomføre gode avtrekk kan det være lurt å få en kompis til å lade magasinet ditt med en klikkpatron eller to innimellom de skarpe skudda. Da synes det om du napper eller møter rekyl :) Det merkes godt!

 

Dette fungerer for meg men det kan jo komme napp innimellom for det.......det beste tipset er kanskje og skyte mye! Etter en del hundre eller tusen skudd er man så vant med rekylen at man ikke tenker over den. Om man begynner å møte igjen så får man ta fram klikkpatronen igjen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kan liste opp ting som hjalp meg så får du bruke det du syns passer for deg selv.

1. Begynn med pistolskyting, da får du mye mer avtrektstrening og blir mer fokusert på dette.

2. Bland klikk og skarpe skudd i magasinet, da vil du merke hvor mye du egentlig rykker til

3. Tren på avtrekket og bli kjent med det, etter noen hundre avtrekk så kjenner du akkurat hvor mye du skal presse.

4. Tren på og puste rett

5. Skyt mer.

6. Skyt enda mere

Link to comment
Share on other sites

Møting og napp er vel ikke det samme?

 

Åtejeger,

"Napper" du fordi du forventer rekylen, eller fordi du vil ha av skuddet idet blinken er i siktet? - bevisst eller ubevisst?

 

Om jeg selv har for lett avtrekk, og skyter stående eller knestående, så har fingeren en tendens til å "nappe", mer eller mindre av seg selv når siktet er i senter. Om det da er på vei over senter i fart, så er skuddet en katastrofe på skiva. jeg skyter langt bedre med 1.5kg og å "henge" litt på avtrekkeren

Det var verre før, og treningen her er å konsentrere seg om å trekke sakte av mens en driter i hvor siktet er. Holde siktet midt i så godt en klarer, men avtrekket aksepterer vinglingen - du "aksepterer" treff inne i hele vingleområdet, og bare presser roooolig, skuddet kommer når det kommer. Må du puste, eller vingler for langt ut, så slipper du opp, og puster. Idet avtrekket begynner puster du ut så langt som det er naturlig uten å aktivt presse ut luft.

Med .22LR eller uten ammo, så ser en lettere hvor avtrekket drar en, og tørrtrening er nokså effektivt, avtrekket skal automatiseres - pust, siktebilde, avtrekk - del det opp i sekvenser og drill, fokuser på at rifla ikke skal røre seg noe ekstra i under og etter avtrekk.

En kan godt ligge med øynene igjen og øve på slike avtrekk, prøve å "føle" seg gjennom avtrekket. 1000-10 000 slike og det vil mest sannsynlig hjelpe.

Med masse trening kan du "klippe" avtrekket når du er i blinken, det er det en kaller napp når det er bevisst og en klarer å kontrollere det.

 

Tørrtrening, og .22LR vil uansett hjelpe mot både napp og møting. Såvidt jeg vet er det ingen snarveier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke bygd opp nei, kanskje dette hjelper litt:)

 

Skyter mest på ringskive, sittende uten reim eller støtte, skyter sjelden liggende gudenen vet hvorfor. Nei har ikke testet det noe særlig, blir ikke så bra med nappinga mi:o.

 

Mye kloke svar å få! Takk!! Håper på flere trenger all hjelp jeg kan få:)

Link to comment
Share on other sites

Bygg opp høyden på kolben, det tror jeg vil hjelpe mye. Da slipper du å jobbe med nakkemusklene for å "finne" bildet i kikkerten. Dermed slapper du bedre av, og har en mindre ting å tenke på.

Jeg slet litt med skytinga første året uten oppbygd kolbe. Fant frem et gammelt bordbein av nøttetre, spikket litt, og limte på :mrgreen: Rifla mi ligger nå bedre enn hagla, og jeg skyter mye bedre.

Gjorde det samme på salongen som har plaststokk, men her brukte jeg pussekloss i kork fra claas ohlson som emne. Ser ikke galbra ut, men er lett å forme til, behagelig som kinnkontakt, og enkelt å rive av om jeg ombestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Napping og møting er to sider av same sak: rekylskrekk kombinert med "redsel" for å bomme.

 

Tipset om blanda klikk- og skarpe patronar i magasinet er bra, men da må du blande slik at du ikkje veit når det smell og når det klikkar.

 

Tørrtrening er veldig bra for å lære seg gode avtrekk. Da er du berre konsentrert om siktebilde og avtrekk, og treng ikkje vera redd for smellen eller at det skal bli høl langt ut i skiva. Ikkje minst kan du tørrtrene heime i ro og mak (pass berre på at børsa er tom...). Når du har tørrtrena nok til at du gjenkjenner eit godt avtrekk kan du bruke visualisering (tenke eit godt avtrekk). Reis på banen med nokre få skot (10-20) og kjør seriar: Eitt visualisert avtrekk, eitt tørravtrekk og eitt skarpt. Prøv å "dra med deg" den gode kjensla frå "tenkt" og "tørt" avtrekk over i det skarpe! Slutt før du er sliten! Nokre treningar på denne måten gir langt større effekt enn mengder av skot. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jo mere du skyter, og trener bevisst på å slappe av når du gjennomfører avtrekket, jo bedre blir det. Som nevnt over,så må det endel skudd til.Tusenvis av tørrklikk hjelper også på! (kjøp deg klikkpatroner.) Det finnes ikke noen snarveier nei...

 

Et alternativ for deg, er å enten ligge stødig med tofot/anlegg på en sekk eller i benk. Da får du luka ut noen stressmomenter som f.eks at siktet vingler mye. Ligger børsa stødig, er det lettere å fokusere på avtrekksteknikk og at du gjør alt riktig.

 

Du kan enkelt forhøye kolben ved å klippe til en bit av et liggeunderlag og tape på kolben slik at du får riktig høyde. Det er viktig at rifla passer deg hvis ikke kommer du aldri til å skyte riktig godt med den. Div patronholdere for kolbe kan også fungere som kolbeforhøyer. Noen er laget slik at en kan legge inn skumgummibiter etc. for å få riktig høyde.

 

Er det rekylredsel som gjør at du napper så finnes det en kur som virker mot nettopp det; 22.Long Rifle! :D

 

Lykke til med treninga:)

Link to comment
Share on other sites

Du bør også vurdere rekyldempende tiltak. Nå mener mange at 6,5 ikke har rekyl, men det avhenger helt av hva børsa veier og dine egne preferanser. Jeg er stor gutt og medlem av tonnasje-klubben, men synes børser smeller og sparker fælt mye. Den gamle 3006'en ble mye mer behagelig med en demper på, kanskje noe å vurdere?

 

Trening med 22LR og klikkpatroner er selvfølgelig ikke noen ulempe det heller, men det hjelper lite om du har for mye rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke rekylen er så fæl, kan det ha noe med at den første rifla jeg skjøt med var ei gammel 3006 rifle som var altfor kort? Kan det henge igjen noe kanskje?? Mye gode råd takker så mye!!:) har satt på demper men synes rifla ble uforskammelig lang, synes ikke jeg har den balansen lengre. Hvor mye kan man kappe en 6,5 vis jeg skal skyte både med og uten demper? Uten at det går utover hastighet å presisjon?

Link to comment
Share on other sites

 

Skyter mest på ringskive, sittende uten reim eller støtte

 

En ting du kan gjøre her, er å lage deg et kvadrat, feks med klistrelapper, og legge trådkorset i et hjørne, spesielt om du ikke har en sirkel i midten, ala lysprikk. Da sikter du på eksakt det samme stedet hver gang. Skyter du bare i en sirkel, kan siktepunktet variere litt for hver gang.

 

Ellers, finn deg en behagelig stilling, slik at du slapper av når du holder våpenet. Å tviholde børsa i rett stilling er vanskelig. Tenk også på pusten når du skal trekke av. Ikke trekk av mens du har lungene fulle av luft og holder pusten. Pust heller rolig ut og vent til lungene er tomme, før du trekker pusten igjen. Vær så avslappet som mulig i det skuddet går. Ikke slipp av gårde skuddet om du føler du må puste igjen. Vent da heller til neste utpust. Du har sjelden dårlig tid på standplass (med mindre det er DFS og en eller annen stressende konkurranseform). Dersom noen skyter ved siden av deg, vent til denne har fått ut skuddet før du selv trekker av. Har selv trekt av omtrent idet naboen har gjort det, og om man skvetter bittelitt i da... Hadde en skivebom der jeg satt pent med .222'en da jeg trakk av et bittelite tidels sekund etter naboen som fyrte av en .378 Wby mag... Tror nesten jeg følte rekylen hans bedre enn han selv!

 

Tingene jeg har nevnt her, har i hvert fall hjulpet meg, i tillegg til alt annet som er nevnt.

 

Hovedpoenget mitt er i hvert fall å gjøre det behagelig og ikke stresse. Får man roen og gode rutiner, tror jeg mye er gjort.

 

Du kan også skyte med rifla i benk noen ganger for å se hvordan børsa går med støtte for å utelukke spredning pga ammunisjon. Det kan jo variere hva som går godt i akkurat rifla di i forhold til andre.

Link to comment
Share on other sites

En ting som ikke har blitt nevnt her, såvidt jeg kunne se... Går faktisk rifla som den skal? Prøvd å få en kompis av deg som du vet skyter bra med sitt eget til å teste rifla?

 

Ellers burde du skaffe deg ei salongrifle. Det du gir for en 20pakning med skudd til Tikka'en din, kan du skyte en hel ettermiddag for med 22lr. Du vil få masse trening ut av dette.

 

Som også har blitt nevnt, lad opp noen magasiner med klikkpatroner variert rekkefølge, gå rundt med dem i lomma eller bland dem på en annen måte. Deretter skyter du, hver gang du får en klikkpatron så vil du se hvor mye skjelving du har.

Link to comment
Share on other sites

Når du slapper av, så skal du fremdeles ha blinken mitt i siktet. Må du tvinge børsa inn i blinken, vil du ikke klare å få jevne treff.

En annen ting ang avtrekk som ikke er nevnt, når skuddet har gått og du har fått avtrekkeren helt tilbake. Så hold den der i 0,5-1sekund, evt litt lengre. Det haster normalt ikke så mye med nytt ladegrep :)

Link to comment
Share on other sites

Hei åtejeger84!

 

Mange gode tips her! :D

 

Å få noen til å blande klikkpatroner inn i magasinet ditt vil avsløre om du møter rekylen eller napper. Her er et tips for å "jukse" deg forbi den uvanen - hvis det er det du plages med.

 

Noe som fungerer for meg er å presse av til det smeller; hver gang det smeller skal det komme som en overraskelse at det smalt akkurat da.

 

Misforstå meg rett; jeg sitter ikke å måper hver gang det smeller fra børsa :mrgreen: poenget er å ikke vite akkurat når det smeller. På den måten rekker jeg ikke å sette i gang uvanen min med å møte rekylen...

 

Jeg lar Jeff Cooper forklare:

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvis jeg tar avtrekk slik at jeg vet akkurat når det smeller, har jeg en tendens til å møte rekylen - med det resultat at jeg setter skuddet lavt, og gjerne til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du definerer som ikke så gode samlinger åtejeger? Sittende så tror jeg de færreste klarer å samle innertier..

 

Tror vi er inne på noe her, mange glemmer at serier folk poster på Internett gjerne er unike flakseskudd man ikke klarer å repetere, og "millimeter-betegnelsene" som ikke er dokumentert av bilde er ofte på grensen til fantasi eller feil måte å måle på. Og som du sier er det enorm forskjell på tofot/benk og sittende (og gud forby stående).

 

Dersom du samler innenfor "svarten" (njff 100m) sittende er du ikke noen dårlig skytter, selv om det såklart alltid går an å bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du definerer som ikke så gode samlinger åtejeger? Sittende så tror jeg de færreste klarer å samle innertier..

 

Tror vi er inne på noe her, mange glemmer at serier folk poster på Internett gjerne er unike flakseskudd man ikke klarer å repetere, og "millimeter-betegnelsene" som ikke er dokumentert av bilde er ofte på grensen til fantasi eller feil måte å måle på. Og som du sier er det enorm forskjell på tofot/benk og sittende (og gud forby stående).

 

Dersom du samler innenfor "svarten" (njff 100m) sittende er du ikke noen dårlig skytter, selv om det såklart alltid går an å bli bedre.

Er egentlig litt lei av å lese om hvor utrolig flaks man må ha for å samle 5 skudd på klistrelappen, at det er flakseskudd osv. Det finnes mange gode skyttere med gode børser som klarer dette. At man må konse eller ta seg sammen for å klare det skjønner jo alle, men det betyr jo ikke at det er flaks, eller at man alltid klarer det. Jeg klarer helt fint en 5-skudd samling på klistrelapp når jeg tar meg sammen og har dagen(dvs at jeg ikke har en dårlig dag fordi da blir alt bare dritt). Det har ingenting med flaks å gjøre og alt å gjøre med å konse og gjøre de riktig tingene. Er vel ingen som mener at Svindal bare har flaks når han blir VM mester selv om han ikke vinner hver forbanna gang.

Å komme opp på det nivået at man ikke trenger å "ta seg sammen" for å klare det, man bare gjør det fordi det er så etset inn i skyteteknikken, er det nok ikke mange som klarer. Ja selv skiskyttergutta som skyter flere ti-talls tusen skudd i året gjør ikke det, likevel - at man med jevne mellomrom skyter "millimeter" samlinger er som oftest ikke flaks. I verste fall en god dag "på jobben", men sannsynligvis er man rett og slett flink til å skyte og har en god børse. Så beskjeden trenger vi vel ikke å være her at når man er flink og gjør noe bra så er det flaks?

Hvis man skyter med en rifle som i utgangspunktet ikke har millimeter presisjon, og samler på klistrelappen, ja da kan man snakke om flaks. Børsa samler egentlig ikke innenfor snusboksen, likevel havner alt innenfor klistrelappen, ja da snakker vi flaks. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@smaug

 

ingen snakker om "klistrelappen" som så ufattelig fantastisk i hva du siterer, så litt usikker på hva du snakker om.

men 5 skudd på en klistrelapp uten benk/tofot er unektelig imponerende. men om du kun klarer det en sjelden gang, så er det jo rimelig å anta at det er flaks.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om det da hver gang det blir nevnt at det er bare flaks når man klarer noe sånt? Jeg har ikke inntrykk av det. Utrykket "hull i hull" blir stadig nevnt og det blir stadig sagt at det bare er flaks at man klarer 5 skudd innenfor en slik samling på 100 m. Selvfølgelig er det snakk om liggende skyting og påstanden om at det bare er flaks å klare det blir ofte nevnt. Jeg er ikke enig i det. Det er ikke flaks, det er god skyting, selv om ikke man skulle klare det hver forbanna gang alle dager i uka. Ja kanskje må man ha litt dagen sin, men det er ikke flaks. Det er flaks å klare det med en gammel HV mauser med utskutt løp.

...mange glemmer at serier folk poster på Internett gjerne er unike flakseskudd man ikke klarer å repetere, og "millimeter-betegnelsene" som ikke er dokumentert av bilde er ofte på grensen til fantasi eller feil måte å måle på.
Mistolker jeg dette når jeg får inntrykk av at Varj tenker på liggende skyting med nevnte samlinger eller mener han at folk ikke klarer slike samlinger ved stående og sittende skyting? Jeg kan ikke huske å ha sett noen hevde at de klarer det ved sittende eller stående skyting. Det har alltid vært liggende skyting, gjerne med tofot.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vanskelig å skyte "hull i hull" på 100m. Men ikke f**n om man gjør det stående eller sittende. Man må ha anlegg på en beanbag eller bruke tofot. Våpenet spiller også mye inn her av egenpresisjon.

 

Det kreves også litt fra skytteren... De 30 obligatoriske skuddene til storviltprøven er ikke nok trening for å mestre dette.

 

Flaks er som smaug sier, en gammel utskutt HV mauser med jernsikter, som man klarer å treffer "hull i hull" med :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sier han for det meste sitter å skyter, uten anlegg, og da mener hverfall jeg at en samling på 10-20cm er ok. Ser en på de fleste som skyter på jegerskytinga, så er det langt fra alle som holder seg i svarten hver gang, liggende uten annlegg.

Et konkret tips er skyteskolen som Fieldsport britain hadde i sitt program for et år og to siden. Søk litt på youtube, der fikk hvertfall jeg mange gode tips.

 

Søk: Fieldsport britain keith poyser :mrgreen: episode 2 tar opp skytestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Et tips for å bli kvitt napping er å få ladet om 1 patron uten krutt (eller få tak i treningspatroner) for så å ha denne i magasin under trening.

Pass på at du selv ikke merker hvor denne patronen ligger i rekkefølgen når du skyter.

 

For hvert skudd du tar så tenker du at "denne gangen er det patronen uten krutt."

Etter noen skytinger vil jeg garantere deg at du merker forskjell :)

Link to comment
Share on other sites

Finn ei totalt utskutt ringskive, slik at du ikke kan finne ut hvor du treffer. Sett den opp på 100m og lag en hvit prikk i midten. Ligg med anlegg eller sitt med anlegg i skytebenk. Terp så avtrekk, som er godt forklart høyere opp i tråden. Trykkpunkt, kontrolltrykk, avtrekk og ettertrykk (det siste er viktig!). Tenk slapp høyre skulder og press, press, press. Klarer du å ta ettertrykket etter smellen er du nære målet. Er fingeren derimot i avtrekkets bakerste posisjon har du noe å jobbe med. Klikkpatroner er som tidligere nevt fint for å se hva du gjør galt og riktig. Lurt å lage en blindtest med fem patroner hvor en er klikkpatron - uten av du vet hvor i magasinet den ligger.

 

Målet med økten blir kun avtrekk og ikke treff/poeng!

 

Det var mine tips :D

Link to comment
Share on other sites

]Mistolker jeg dette når jeg får inntrykk av at Varj tenker på liggende skyting med nevnte samlinger eller mener han at folk ikke klarer slike samlinger ved stående og sittende skyting? Jeg kan ikke huske å ha sett noen hevde at de klarer det ved sittende eller stående skyting. Det har alltid vært liggende skyting, gjerne med tofot.

 

Selvfølgelig er det mulig å få gode samlinger, men en god samling betyr ingen verdens ting alene om du ikke klarer å gjenta den gang på gang, eller i det minste ofte.

Og som nevnt snakker trådstarter her om sittende, som da er et helt annen ballspill.

 

Det finnes en stor tråd om presisjon her på forumet, hvor noe av cluet er at du bruker en spesifikk blink hvor du skyter x antall serier etter hverandre, nettopp for å luke ut flakseserier.

 

Det er veldig naturlig å ignorere flaks når det funker til ens fordel, og da legge skylden på ren og skjær dyktighet, mens man lettere skylder på uflaks når ting går i mot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...