Jump to content

Jaktstøvler / jaktsko, erfaringer og anbefalinger.


tikkat3sv

Recommended Posts

De siste årene har det kommet et hav av nytt jaktutstyr, jeg ønsker å sammle noen av erfaringene rundt skotøy her. Håpet er at noen av kammerets dyktige jegere og fjellfolk kan komme med sine erfaringer, tips og anbefalinger på emnet jaktsko og støveler her.

 

Jeg er personlig har brukt en lav støvvel fra rocky, men disse er nå utslitt.

Så nå leter jeg etter en støvel som har:

Relativt myk såle

Er lett

Ikke alt for høy, men høyere en de lave modellene da jeg går litt i myr

Litt isolasjon mtp kulde

Er vanntett.

 

Skoen trenger ikke å gi alt for mye støtte, den skal brukes på elg/hjortejakt med relativt liten oppakning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært budsjettjeger fra dag èn når det gjelder klær. Dumt, kanskje, men jeg jakter ikke hver dag hele høsten og har derfor ikke så stort behov for det i ypperste klasse. For meg dreier det seg om å bruke jaktstøvler fra september til november, ca ti turer i snitt pr år, før Muckbootene tar over. Er det veldig bløtt, kommer sistnevnte i bruk tidligere. Skal jeg gå litt lengre avstander om sommeren, bruker jeg dem da og, men de blir fort litt varme.

 

Så jeg kjøpte meg JahtiJakt Premium støvler til ca tretten hundre kroner. Disse skal nå i gang med sin sjuende sesong. Har så vidt brukt dem i søla i sommer på fisketur, og jeg må si jeg er svært fornøyd. Har aldri fått gnagsår noe sted, de er komfortable, varme, og ikke minst, de holder meg tørr på beina. Jeg er ikke flink til å behandle læret, så skoene ser førti år gamle ut, men de er jammen tette enda. Får se om de holder enda en sesong, men de går sikkert mot slutten nå. Totalt har jeg vel hatt dem på beina ca 100 ganger. Hvor mange mil aner jeg ikke, men det blir jo noen. Men hard bruk har de knapt sett.

 

I hvert fall er jeg strålende fornøyd, selv om jeg har lest litt blandet om dem fra annet hold. Jeg kan i hvert fall anbefale den til jegere som ikke har behov for støvler til hard bruk over lengre perioder, altså mer hobbyjegeren som tar en morgenøkt eller dagstur etter skogsfuglen. Til hard bruk ville jeg nok heller valg et mer kjent/anerkjent merke.

 

(Sammen med trettenhundrekronersstøvlene bruker jeg for øvrig jaktdress til hele 390 kroner! Funker jaggu den og. Tørr og varm, og den koster mindre enn et par dongeribukser. Går på sesong tre med denne. Ikke verst å tusle i skauen med utstyr til under to høvdinger til sammen og som faktisk funker bra (til mitt bruk)! :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Så nå leter jeg etter en støvel som har:

Relativt myk såle

Er lett

Ikke alt for høy, men høyere en de lave modellene da jeg går litt i myr

Litt isolasjon mtp kulde

Er vanntett.

 

 

OBS REKLAME!!! :oops::oops:

 

Crispi Skarven, så lenge den passer din lest. Er noe smal.

 

Test

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine yndlingssko er Alfa Walking King.

 

Fantastiske å gå med og er ikke helt ferdig etter minst 200 dagers bruk. Fortsatt tette hele dagen, men det er muligens produkter fra Kiwi som gjør det. Reparert en gang hos Alfa for en symbolsk sum.

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 10 årene brukt opp følgende:

- Varg Isogaisa

- Alfa Bever

- Viking Hunter

 

Av de tre førstnevnte var det bare Varg Isogaisa som imponerte, holdt 4 år. Alfa Bever begynte å lekke midt i sesong 2. Viking Hunter var lekk som en sil etter sesong 2.

 

Er nå igang med et par Lundhags Hunter High. Veldig fornøyd hittill, har brukt de noen mil i løpet av sommeren og ser fram til den virkelige testen når høsten kommer med skogsfugljakt/ elgjakt.

 

Det største problemet jeg ser med membransko er at de er så vanskelig å tørke når de er blitt våt. Når man bor i lavvu/ telt får man rett og slett ikke skoene tørr til neste dag.

 

Kjøpte mine Lundhags på kampanje på XXl til 1799, ser at de har dem nå til rett over 2000, fortsatt et godt kjøp i mine øyne.

 

Mvh

Tikkakoski

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 10 årene brukt opp følgende:

- Varg Isogaisa - Alfa Bever - Viking Hunter

Av de tre førstnevnte var det bare Varg Isogaisa som imponerte, holdt 4 år. Alfa Bever begynte å lekke midt i sesong 2. Viking Hunter var lekk som en sil etter sesong 2.

Er nå igang med et par Lundhags Hunter High. Veldig fornøyd hittill, har brukt de noen mil i løpet av sommeren og ser fram til den virkelige testen når høsten kommer med skogsfugljakt/ elgjakt.

Det største problemet jeg ser med membransko er at de er så vanskelig å tørke når de er blitt våt. Når man bor i lavvu/ telt får man rett og slett ikke skoene tørr til neste dag.

Kjøpte mine Lundhags på kampanje på XXl til 1799, ser at de har dem nå til rett over 2000, fortsatt et godt kjøp i mine øyne.

Mvh Tikkakoski

Veldig enig angående membransko. Jeg liker gore-tex ellers, men til sko suger det. Går i varg rastegaisa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Crispi Hunter en lang sesong sept.-april.

Crispi Hunter er en behagelig, lett og stødig støvel. God såle, ikke for hard.

Den beste jaktstøvlen jeg har hatt på beina, av bla Alfa, Lundhags, militær typer, div fjellstøvler...

 

Finnes bla her:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=505&prodid=55634&utm_source=Kelkoo&utm_medium=Feed&utm_campaign=Kl%C3%A6r%20og%20fott%C3%B8y&utm_content=Jaktst%C3%B8vler;

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe avhengig av hva slags fot du har og hva slags jakt de skal brukes til.. Jeg har 80% av jakturene mine i høyfjellet i steinete terreng. I årenes løp har jeg brukt nokia gummistøvler, muck boots, alfa army boot, alfa hjerkinn, tuckland, meidl, lundhags syncro og harkila. Gummistøvler er ikke brukbart til annet enn å stå ved et fiskevann i, og muck boots er ikke mye bedre er nå min erfaring. Greit til harejakt når det ikke er så mye trasking. Alfa army boots, greit nok, men ingen høydare i steinete fjellterreng å ikke særli vanntett. Alfa Hjerkinn er den største skuffelsen jeg har hatt på bena når det er snakk om fjellsko! På det første paret jeg fikk revnet sømmene et stykke ut i første sesong. Disse fikk jeg byttet inn i et nytt par sesongen etter, men her var læret av rævva kvalitet og skoen var utslitt etter en sesong selv med jevnli vedlikehold! Dårlig ankelstøtte har de også. ALDRI alfa igjen her i gården! Tuckland skoene var billige, lette og gode å gå i, men membraen varte bare en sesong. Meindl skoene er de beste og mest solide skoene jeg noen gang har hatt! Gode såler, god ankelstøtte, bra demping og tette år etter år! Kjøpte mine i 2007, og har de fremdeles som par "nr 2". Lundhags syncro... Joda, eneste skoen jeg har gitt opp å gå inn. Jeg forsøkte flere ganger å gå inn disse skoene, men de passet bare ikke min fot. Jeg får vanligvis aldri gnagsår, men av disse fikk jeg blødende sår hver gang. Jeg forsøkte tom å gå de inn våte uten at det hjalp i det hele tatt! Men god såle å god ankelstøtte har de, i tilegg er det en sko uten membran noe som gjør at den tørker raskere enn de med membran.. Nå har jeg pr i dag Harkilas toppmodell som mitt nr 1 par, de veier litt og er vel varme tidlig i jakta, men har god såle, god ankelstøtte og er tette. Vel, det var mine erfaringer så langt. Jeg kjøper nok MEINDL neste gang jeg må ha sko igjen!

Link to comment
Share on other sites

Var og leverte igjen et par Härkila Big Game her om dagen. De var riktignok nesten ett år gamle, men jeg har to par jaktsko som jeg bruker vekselvis sånn at jeg kan tørke ett par i over ett døgn, så de var i praksis brukt bare en halv sesong. De rakna i flere sømmer og lakk. Fikk til alt overmål et par Härkila Pro Hunter til bare 400 bols mellomlegg. Den butikken flyter leeeenge bare på servicen :D:D .

Spent på å se til hjorte-/elgjakta om de er brukanes.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser Crispi Skarven er nevnt lengre opp i tråden også.

Men, med de kriteriene du nevner er Crispi Skarven, ett godt valg.

Har ett par selv og er godt fornøyd.

Tok de rett ut av esken og gikk en hel dag i fjellet, satt som støpt.

Var litt skeptisk til Nubuk skinn, men det fungerer fint.

Vet ikke om jeg vil si de har smal lest, har ganske brede føtter og de passer godt til meg.

Har ett par eldre rastegaisa og de passser ikke så godt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes crispi skarven blir for lav, hvorfor ikke bare kjøpe crispi hunter i stede? Dette er hvertfall en modell jeg er svært fornøyd med, er på mitt andre par nå. Den blir selvfølgelig litt tyngre enn skarven, men du får en modell med høyere skaft samt tykkere lær. Til å være en høy modell synes jeg den er lett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eneste jeg kan anbefale er å prøve masse forskjellige sko. Varg Isogaisa har smal lest mens Rastegaisa har bred lest. Før var Rastegaisa toppmodellen mens Isogaisa var en litt enklere utgave men nå er de lage identisk foruten smal eller bred lest. Jeg er tilhenger av å ha et skopar til alt fjellbruk derfor vil jeg ikke ha Gore-tex i sko da de kan være jævlig å tørke etter mye bruk, men hvis man ønsker lette tursko som bare brukes litt nå og da kan Gore-tex sko være kjekt.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Driver og prøver ut noen sko fra Mammut nå. Kjøpte de på halv pris (1100,-), de var på salg fordi butikken ville få de vekk og ikke ta inn 'så stive sko, fordi det er ingen som vil ha de lenger'.

 

Jeg synes ikke de er stive, men nå har jeg trasket rundt i Varg sine stiveste (raste eller Isogaisa, huske rikke) i to år. Min fot ble aldri venner med de skoene.

 

Før det hadde jeg La Sportiva Elk Anfibio, en kanonsko som holdt i seks år. Før det igjen hadde jeg en ufòret Lundhags-modell(disse har jeg forsåvidt ennå) i over ti år, men sømmene lekker nå, og det er ikke så mye igjen av sålen. Kanskje de beste skoene som noensinne er laget, egentlig.

 

Tilbake til Mammutskoene. Jeg vet ikke hva de heter, men de koster altså rundt 2200,- villedende, og er muligvis de stiveste i Mammuts sortiment. Etter rundt 5 mil i variert terreng, fra myr til stein og ur er det eneste jeg har å utsette på disse at de stinker helt fantastisk mye etter bruk. Da jeg er vant med høyere og stivere sko, så merker jeg en ekstra belastning i ankelleddet på ene foten, samme foten jeg har kneproblemer, men jeg merker også at så lenge man ikke bærer tungt (15-20kg), så er det bare fint for balansen å kunne rotere ankelleddet litt mer. Jeg er så langt strålende fornøyd med disse.

Link to comment
Share on other sites

Før det igjen hadde jeg en ufòret Lundhags-modell(disse har jeg forsåvidt ennå) i over ti år, men sømmene lekker nå, og det er ikke så mye igjen av sålen. Kanskje de beste skoene som noensinne er laget, egentlig.

 

Mener å ha hørt at du kan sende inn skoene til Lundhags og få byttet såle på de. Kan jo være vel verdt det om det er favorittskoene

Link to comment
Share on other sites

Etter mange år med gummistøvler og M77 kjøpte jeg ei gang noen Crispi, sikkert noe av det første til Crispi. De var veldig gode noen måneder men så var de like vanntette som joggesko. Deretter har jeg hatt 5-6 par Alfa. Det beste med de er at de er gode og ha på og ikke har gnagd noenting på mine bein. Men de tåler ikke mye og er vel på nivå med de fleste helt alminnelige gore-tex-sko. Jeg har imidlertid opplevd god service når såler har løsna osv. Nå for tida bruker jeg gode fora gummistøvler store deler av høsten. Lette og gode og selvsagt vanntette. Skal jeg gå langt eller bære tungt tar jeg Alfa`ene i 44. Jeg har også et par Alfa i 45 som brukes når det er ganske kaldt, men ikke så kalt at jeg trenger fotposer. Utrolig mye varmere å gå opp en str i kulda.

 

Skulle gjerne hatt et par inngåtte Lundhags, men jeg har hørt så mye om hvor vriene de er gå inn, at jeg ikke har tatt sjansen ennå

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bryte sammen å tilstå at jeg har brukt ganske lang tid på å gå inn mine Varg sko. Først i år kan jeg si at de er gått inn skikkelig. Gode men tunge så jeg vurderer selv å kjøpe et par lette Gore-tex sko fra Asolo eller et par neopren gummistøvler de gangene jeg ikke har planer om å gå langt og tungt. Når jeg reiser derimot er det Varg som blir med.

Link to comment
Share on other sites

Så nå leter jeg etter en støvel som har:

Relativt myk såle

Er lett

Ikke alt for høy, men høyere en de lave modellene da jeg går litt i myr

Litt isolasjon mtp kulde

Er vanntett.

 

Skoen trenger ikke å gi alt for mye støtte, den skal brukes på elg/hjortejakt med relativt liten oppakning.

Jeg er ganske fornøyd med mine Viking Grizzly GTX (999,- på XXL nå)

Sålen er relativt myk

De er sikkert ikek av de letteste, men langt fra tunge

Høy nok til at jeg iallefall har krysset en del myr siste uka på leting etter storfugl uten å tenke så mye over at det surkler under beina. Er litt forsiktig så jeg ikke synker til knærne, men ellers bare trasker jeg avgårde.

Sto stille i 30-40 minutter i minus 12-14C i fjor vinter og ventet på bussen. Da ble det litt kjølig, selv med ullsokker.

Med Gore tex membranen er de vanntette, i allefall enn så lenge.

Har hatt dem en 3 års tid, men har ikke brukt dem allverden. Kjøpte et par nye La Sportiva for å gå i fjellet med i sommer da de er lavere, lettere og har bedre såle for den slags, men jeg har ikke vurdert å ta dem på jakt.

 

1040589_1_634202425839531250_medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes crispi skarven blir for lav, hvorfor ikke bare kjøpe crispi hunter i stede? Dette er hvertfall en modell jeg er svært fornøyd med, er på mitt andre par nå. Den blir selvfølgelig litt tyngre enn skarven, men du får en modell med høyere skaft samt tykkere lær. Til å være en høy modell synes jeg den er lett.

 

Ut fra preferansene til trådstarter ville jeg gått for mellomtingen: Crispi Kongsvoll.

 

Nydelig sko å ha på beinet, enkelt og greit. Den er høy (type jaktstøvel), noe annet hadde vært utenkelig for meg å bruke. Der faller Skarven bort, dersom du kommer til å gå endel i bløtt terreng. Kongsvoll er lettere og smidigere enn Crispi Hunter, noe som merkes på komforten. Jeg ville altså absolutt tatt en nærmere kikk på Crispi Kongsvoll hvis jeg var deg. Ble testvinner i et eller annet blad for en måneds tid siden også. JHV, Jakt eller Jakt & Fiske...

 

Formen på foten din vil jo også ha endel å si for hvilken sko som er "best", det er stor forskjell på Crispi, La Sportiva og andre søreuropeiske merker kontra for eksempel Alfa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Alfa bever pro, Varg isogaisa og Lundhags synkon de siste åra.

Alfa støvlene har vært leldig gode men trenkte lang tid på å få gått dem inn.

Varg støvlene har jeg ikke klart å fått gått inn, får gnagsår hver gang de er på beina, de har også låsehempe som ikke låser lissene slik att lissene slakker seg hele tida.

Lundags er grise dyre og føltes helt fantstisk første gang på beina, men det gikk over, sellegummien krymper og alt for stive glatt såle og det finnes vel ikke kaldere støvler.

Men i år kjøpte jeg meg ett par med Harkila Pro Hunter GTX 10 på tilbud has Jakt og Friluft, og det har jeg ikke angret på, helt fantstisk gode, har ikke trenkt å gå dem inn, sålen har gått grep til underlaget, de har innlakt ei pute bak påleggen som gjør att skaftet kan bevege seg, de er lette og såle og støvel er ikke for stive, føler att jeg har mye bedre kontakt med underlaget enn jeg har hatt på andre støvler jeg har hatt, det eneste negative er kansje nubukskinnet siden jeg ikke er tilhenger av kunstig inpregnering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ut fra tipsene her ser det ut som crispi skarven kan være en het kandidat, jeg er bare redd den har for lavt skaft til å kunne krysse myrer etc...

 

Hei jeg kjøpte meg crispi skarven og skoen er heilt fantastisk på foten, men sålen er sinnsyk glatt på steiner/berg trodde først at det ville gå seg til men det gjorde det ikke til slutt gjekk jeg til butikken og reklamerte på de. Har nå gått 3 uker og har ikke hørt noe frå de :(:(:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen erfaringer med forskjellige merker, model navn har desverre gått i glemmeboken.

 

M77- Trenger vedlikehold som strekker seg over min tolmodighet.

Viking (Model?)- Hele sålen løsnet etter noen vinterhelger på harejakt. Byttet disse i

Chevalier (Model?)- Her rørk sømmene rundt ankelstøtten. Fikk ikke byttet disse grunnet hardt bruk (8 helger på rådyrjakt)?

Alfa Bever- For glatt og hard såle, disse fikk sin siste tur på hjortejakt forrige helg

Harkila Lynx- Har hatt 2 par av denne sorten. Fantastisk behagelig på foten og holder foten tør de første månedene. Når oktober kommer begynner skoen å ta inn vann. Noe glatt såle for tøft terreng. Må beregne 1 par per jaktsesong.

Harkila Big Game GTX 8"- Impuls kjøp idag, skoene får ildåpen til helgen. Har problemer med å finne sko i butikken da størrelse er 47+.

Link to comment
Share on other sites

Har vanlige høye jaktstøvler. Gore-tex. Faktisk to par. Blir aldri komfortabel med de. For store, eller de har ikke god nok passform. Etter at jeg fikk mine første Lowa Renegade GTX mid. har jeg glemt helt jaktstøvlene. Fantastiske sko. Kjempegod såle. Glimrende passform (smal lest), passe lett, og perfekt for aktiv hjortejakt i ulendt terreng.

 

Ulempen er at de ikke holder mange sesonger. Røff bruk utenfor sti er nok for mye for skoene. Men, det oppveies av alt det positive. Så i høst kasta jeg de gamle og kjøpte nye. Mener jeg fikk de for 1500,- på en lokal intersportbutikk. Det er de verdt!

 

http://www.lowa.no/lowa/vare-skomodelle ... 3209454655" target="_blank

 

320945_4655.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg kjøpte meg crispi skarven og skoen er heilt fantastisk på foten, men sålen er sinnsyk glatt på steiner/berg trodde først at det ville gå seg til men det gjorde det ikke til slutt gjekk jeg til butikken og reklamerte på de. Har nå gått 3 uker og har ikke hørt noe frå de :(:(:(

Helt enig, har akkurat samme erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Må bare erkjenne at M77`en - er for myk for bratt terreng, og må ha meg nye sko.

 

Har derfor kommet til at Hârkila Pro Hunter GTX 10 eller 12 - kan bli valget.

 

Problemet er at ingen her hjemme har de - og må isåfall bestille.

 

Å kjøpe sko på nett - har jeg dårlig erfaring med.

 

Jeg bruker str. 46 (med tykke labber/samt Seal-skin) i M77`en.

 

Noen som har M77 og Hârkila - som kan ha en mening om størrelsene kan være like?

Link to comment
Share on other sites

Må bare erkjenne at M77`en - er for myk for bratt terreng, og må ha meg nye sko.

Har derfor kommet til at Hârkila Pro Hunter GTX 10 eller 12 - kan bli valget.

Jeg bruker str. 46 (med tykke labber/samt Seal-skin) i M77`en.

Noen som har M77 og Hârkila - som kan ha en mening om størrelsene kan være like?

 

Har hatt flere par Alfa-støvler i str 46 opp igjennom årene, men kjøpte meg Härkila ProHunter 12 på Villmarksmessa i våres etter anbefaling fra en jaktkompis. Str 46 satt som ett skudd i disse også, litt bredere i foten enn Alfa-støvla kanskje, men det er bare positivt for meg. Disse har fått seg mange turer i høst og har pr nå ikke noe negativt og si om de

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Kan dele min erfaring med harkila støvler, riktignok lynx og ro hunter reinforced (med kevlar)

 

Positivt: Behagelige å gå i, pro hunteren har god nok støtte for min vekt (drøye 75 kg) også med tung sekk. Lynxen gir veldig god følelse med underlaget, noe som også er hensikten. Eg hadde ikke behov for særlig inngåing av pro hunteren.

 

Negativt: ubehagelig lukt når de er våte, gjelder begge typer. Lukter omtrent som mugg, har aldri opplevd det i andre støvler.

Ble fort utette, gjelder også begge typer. Ca ett års bruk før de begynte og lekke. Har til sammenligning crispi hunter fra 2006 som holdt tett helt til i vår ( har aldri hatt tette støvler så lenge før)

 

Summen av dette er vel at andre merker blir vurdert før harkilas støvler i høst. (synd, for klærne til harkila jeg har er jeg kjempefornøyd med)

Link to comment
Share on other sites

Det var synd å høre Knut. Jeg har også endel harkila klær og er super fornøyd med dem. Vi har også en felles bekjent som er harkila entusiast :winke1:

Kanskje jeg må vurdere Alfa bever pro grip + gti st fastback light da.... Er mye myr der jeg jakter elg så de bør være vanntette noen år...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Crispi Kongsvold, er stor og brei på føttene, str. 48 så er avhengig av gode sko. Disse gikk jeg inn på en lang fjelltur, var litt stive mellom leggen og rista til å begyne med, men nå er de perfekte, har ikke hatt så gode jaktstøvler før :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Har testet

 

Garmont Trophy:

Meget gode sko å ha på, begynte desverre å lekke etter 2 sesonger

 

Alfa Hjerkinn:

Store,tunge og stive begynnte å lekke i 4 sesongen, ble aldri helt komfortabel med disse.

 

Det blir da shopping tur for far i neste uke for valg av neste sko par, noen som har synspunkter på Viking sine?

Link to comment
Share on other sites

noen som har synspunkter på Viking sine?

 

Jeg har brukt Viking Hunter i noen sesonger. Jeg er godt fornøyd. Men på flere par har de blitt utette etter to år. Men jeg har sendt de inn på reklamasjon, og fått nye par i retur. Så det har vært helt greit.

Kona har hatt Viking Hunter nå i snart ti år. De har aldri vært utette, og hun er strålende fornøyd. Dog er de nå så slitt at det nok er siste sesongen for det paret. Hun kjøper Viking igjen.

Viking passer våre bein, men dette er jo individuelt. Vi har ikke hatt behov for inngåing av disse. Jeg prøvde Alfa Bever en gang på ei messe, men fikk den ikke til å sitte godt på min fot, så det ble Viking istedet..

 

Jeg er godt fornøyd med Viking, både støvel i seg selv, og ikke minst kundeservice.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte Hjerkinn den gangen fordi Bever støvelen til Alfa ble for smal til mine truger, har hørt at siste modell er blitt bredere, jeg har også hatt litt problemer med gnaging på ankelen av Hjerkinn modellen,

 

Denne gangen skal støvlene testes leeenge i butikken

 

Kundeservice er VIKTIG

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har prøvd spanske Bestard? annonseres i jaktbladene for tida og ser interessante ut.

 

Selv har jeg Varg Isogaisa, sikkert på 9. året. Dvs de får ikke den mest intense bruken. Herlig med god støtte når man har rein i sekken.

Kjøpte meg et par støvler av M77 type til lettere bruk , men de gnager på achillesen hos meg , så de kan jeg nesten ikke bruke. Kombinasjonen høy og bred vrist er visst ikke så vanlig...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med lundhags professional?

Har brukt alfa hjerkinn i 8 år nå, men på søndag spratt såla av den ene skoen pluss at gummikappene foran begynte å bli ganske så morkene, så da ble de kassert.

Veldig fornøyd med de, men nå vil jeg prøve noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Det ble alfa bever pro på meg, den nye lettere utgaven. Etter ei uke på hardangervidda er jeg veldig fornøyd. Lette og passe mjuke men allikevel nok støtte til å bære kalv og nesten ei simle i sekken. Er litt skeptisk til gore tex i støvler men hvis de holder tett noen år tror jeg dette blir bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...