Jump to content

Villsvin utrydding i skjønn amerikansk ånd.


Menace

Recommended Posts

Det er fremstillinga som er problemet. At man må ta til ekstreme metoder for og bli kvitt et ekstremt problem kan jeg forstå. Det jaktes jo ulv fra helikopter i Norge også.

Jaktetikken hos gutta i filmen her stinker like mye som svina de skyter som sikkert blir liggende igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ser unektelig gøy ut. Men som noen av dere sier så er det vel framstillinga heller enn at man trenger ekstreme metoder for å få ned en bestand betraktelig som er litt amerikansk her. (tror ikke jeg hadde sagt nei om jeg fikk prøve da)

 

Så i en annen video hvor de forklarte at det er opp til hver enkelt grunneier om de ville at svina skulle hentes ut eller ikke. Mange blir hentet sikkert, mens mange blir igjen som døde rotter. (noe de tydeligvis blir betraktet som) Men skal ikke uttale meg om et problem jeg har ingen anelser om.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg hansen_deluxe. Vi så det vel tidligere her også med han som skjøt 7 hjorter på en gang. Kom mange meninger etter det du siden det ble dokumentert. Kanskje ikke som her med musikk og underholdning som hovedpunkt, men åkke som. Praktisk jakt i alle former har vel sine egne moralske vinklinger alt etter som hvem som jakter og hvordan de oppfatter situasjonen selv. Alle kan være etterpåklok.

 

Anyways. Syntes bare denne videon var verdig en tråd :D Også er det litt moro med Ted Nugent sine uttalelser og væremåte. Ingen tvil om at han sitter i riktig styre over there.

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere har en rar oppfatning av moral. (Eller vi mennesker).

Enkelte misliker slik jakt (som fimen viser), men drar på drivjakt etter villsvin. Mens andre jakter elg. Ikke alltid ting går etter planen der heller.

Kun mine betrakinger.....

 

Kjempesammenligning der du, les hva du skrev.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..Ingen andre enn meg som reagerer på at de skyter med helauto inn i flokken??

 

Hva? Er du en slik misunnelig, nesevis, bedrevitende jeger som vil rakke ned på alle andre jaktformer enn den du selv bedriver? 8)

Så lenge noen finner denslags gøy, skal alle vi andre jegere holde munnen godt lukket i sympati med våre jegervenner :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser videoen og leser en del av kommentarene, så merker jeg at det ikke er rart at mange mister tilliten til jakt og jegere... Mer eller mindre ukontrollert skyting med helauto mot foreløpig ikke skadeskutte dyr, blir ikke riktig uansett skadedyr eller ikke. For å ikke snakke om jublinga når de etter x-antall skudd endelig får et svin til å gå i bakken. Jeg vil ikke vite hvor mange som blir skadeskutt, og som kommer seg unna, uten at de nødvendigvis ser noen skuddtegn. Er det ren skadedyrskontroll, er det ikke noe som hører TV og internett til, og dessuten gir "vi" jo dyrevernere stadig mer vann på mølla i deres kamp mot jakt.

 

Hele videoen er i bunn og grunn trist :cry:

Link to comment
Share on other sites

Og der sa jeg takk for meg på Kammeret.

Jeg har vært med siden Sluttstykket, under ett annet nick, og syns kvaliteten på innlegg bare har gått en vei, ned. Når jeg i tillegg leser i denne tråden hvor mange som syns dette så artig ut, bortimot forsvarer det, kjenner jeg at dette gidder jeg ikke mer.

Ikke en eneste tråd om Landsskytterstevne forteller meg også at det er riktig å bruke mer tid her.

(Ingen trenger å kommentere dette innlegget for jeg kommer ikke til å lese det. Men håper moderatorer og iniativtakerne til Kammeret gjør det de kan for å snu den negative trenden.)

Link to comment
Share on other sites

Som jeger etter norsk moral, syntes jeg dette er forkastelig, skremmende og barnslig. Let's face it - Enkelte amerikanere har en skremmende jaktkultur som ødelegger for jegere selv i Norge.

 

Å jakte handler for min del om å sikte seg inn på et enkelt individ. Skuddplassering og ammunisjon skal være nøye gjennomtenkt. Uansett om vi er ute for å drepe et annet vesen, må vi ha respekt for det dyret vi velger ut - Dyret skal ikke lide unødig.

 

Når vi på filmen ser at det skytes et titalls skudd inn i en løpende flokk, og det jubles når man "endelig" får et treff, viser det den moderne jakts skyggeside. Det er nærmest umulig å skyte så mange skudd inn i en flokk uten å skadeskyte flere. Mange av dyrene vil nok pines sakte til døde over flere dager.

 

Personlig tar jeg kraftig avstand fra slik jakt, og lever etter regelen "Ett skudd - Ett vilt". Må man skyte 3-4 skudd etter viltet, har man i utgangspunktet feilet totalt med bedømmelsen sin.

Selvfølgelig skjer skadeskytinger, og det har vell de fleste av oss opplevd. Men jeg kjenner ingen som skryter og jubler over at de har skadeskutt et dyr.

Link to comment
Share on other sites

Sånn da har vi fått "jakt" bort fra tråd tittel. Helt enig med dere, dette er ikke jakt, men effektiv utryddning av en uønsket art som opptrer i millioner, ingenting mer.

 

Ikke noe man ser med det første her på berget, men uansett ikke verre enn å "varminte" andre skadedyr. Som jo også skjer mye med ar15 over there.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke jakt, men (et fortvilt forsøk på) skadedyrkontroll.

 

Det er vel knapt nok det - dette er nok en utrolig tilspisset måte å fremstille en ellers relativt effektiv skadedyrkontroll på. Å frese helauto over en griseflokk vil være "overkill", grisen løper i alle retninger og det blir mer skadeskyting enn nedskyting.

 

Det finnes mengder filmer på youtube av samme fenomen, men med en litt mindre cowboy-aktig tilnærming.

Som eksempelvis denne: https://www.youtube.com/watch?v=xiHmYsyVniE

 

Og nei, det er fortsatt ikke 100% bra, det har ingenting med jakt å gjøre, men her er man i allefall ute på en effektiv skadedyrfelling som utføres på en litt mer nogenlunde måte enn i klippet med Ted Nugent.

Link to comment
Share on other sites

Det er fremstillinga som er problemet. At man må ta til ekstreme metoder for og bli kvitt et ekstremt problem kan jeg forstå. Det jaktes jo ulv fra helikopter i Norge også.

Jaktetikken hos gutta i filmen her stinker like mye som svina de skyter som sikkert blir liggende igjen.

150% einig med deg!Blir kvalm av og sjå på dei karana som sitter i helikopter og fyrer laus med heilautovåpen på villsvina mens dei ler og kosar seg!

 

Herregud for ein oppførsel..

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke jakt, men (et fortvilt forsøk på) skadedyrkontroll.

 

Det er vel knapt nok det - dette er nok en utrolig tilspisset måte å fremstille en ellers relativt effektiv skadedyrkontroll på. Å frese helauto over en griseflokk vil være "overkill", grisen løper i alle retninger og det blir mer skadeskyting enn nedskyting.

 

Det finnes mengder filmer på youtube av samme fenomen, men med en litt mindre cowboy-aktig tilnærming.

Som eksempelvis denne: https://www.youtube.com/watch?v=xiHmYsyVniE

 

Og nei, det er fortsatt ikke 100% bra, det har ingenting med jakt å gjøre, men her er man i allefall ute på en effektiv skadedyrfelling som utføres på en litt mer nogenlunde måte enn i klippet med Ted Nugent.

Heilt tydeleg at det var meir seriøs skyting der ja, berre sjå frå 6 minutt og utover..

Det pluss fravær på hillbillys gjorde det så utruleg mykje meir seriøst med ein gang

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere har en rar oppfatning av moral. (Eller vi mennesker).

Enkelte misliker slik jakt (som fimen viser), men drar på drivjakt etter villsvin. Mens andre jakter elg. Ikke alltid ting går etter planen der heller.

Kun mine betrakinger.....

 

Rar oppfatning av moral???

Nå håpe jeg at de fleste har litt bedre moral enn å tømme magasiner inn i en løpende flokk med dyr? Jeg er jeger og liker å jakte, men det vi ser her har ikke noe med jakt å gjøre etter min mening. Tror det er kleint med ettersøk for å gjøre noe med skadeskutte dyr.

Som jegere har vi vel ansvar for å drive jakt på en måte så vi ikke utsetter dyr for unødvendige lidelser?

 

Ser for egen del at der er forskjell på å drivjakt etter villsvin hvor man prøver etter beste evne å felle ett dyr med ett skudd enn å tømme magasiner etter villsvin fra en ustabil plattform på løpende dyr.

 

Syns slik "jakt" er moralsk forkastelig, men det er meg og min mening. Hadde selv blitt lynforbannet om jeg så en f.eks. stå med en AG3 og tømme magasinet etter en flokk med løpende rådyr (vet det er ulovlig osv. Kun eksempel på "jaktformen").

Link to comment
Share on other sites

Denne Ted Nugent har bokstavelig talt sine svin på skogen. Tatt frå Wikipedia om det er til å stole på.

 

Criminal convictions

 

In September 2009, Nugent embarked on a hunt near Somerset, El Dorado County, California. He was accompanied by a guide and a cameraman, filming for his Outdoor Channel show "Spirit of the Wild." The video taken appeared in an episode of the show first broadcast on February 9, 2010. California Fish and Game wardens who watched the broadcast noticed that it showed Nugent killing a very young buck which had been attracted by commercial bait. Both the killing of such a young deer and the use of bait are crimes under California state law. On August 13, 2010, he pled no contest in Yuba County to two misdemeanors: illegally baiting a deer, and failing to have a deer tag signed by a government official after a kill. He was fined USD $1,750 by the court and was banned from hunting in California until June 2012. In April 2012 Nugent signed a plea bargaining agreement to plead guilty to two misdemeanors for illegally taking a bear after shooting one earlier at a bait station. He will be fined $10,000, banned from hunting in Alaska and on Federal land for one year and must complete two years on federal probation.[42]

Link to comment
Share on other sites

Og nei, det er fortsatt ikke 100% bra, det har ingenting med jakt å gjøre, men her er man i allefall ute på en effektiv skadedyrfelling som utføres på en litt mer nogenlunde måte enn i klippet med Ted Nugent.

Heilt tydeleg at det var meir seriøs skyting der ja, berre sjå frå 6 minutt og utover..

Det pluss fravær på hillbillys gjorde det så utruleg mykje meir seriøst med ein gang

 

Og så kan man vurdere alternativene i dette landskapet. Åpent som pokker, og flatt som ei pannekake. Utfordrende i forhold til drivjakt (sikkerhet), ren postering/åte vil gi relativt få skuddsjanser... I helikopter med hagla full av buckshot (som jeg antar er det man skyter med på den siste) og GPS-markering av fellinger, kan man ta ut hele flokker, følge skadde dyr effektivt, skyte mot sikker bakgrunn...

 

På generell basis - det har vært en del tråder på Kammeret hvor man har diskutert rimelig luguber jaktutførelse fra norsk jakt, diverse som er lagt ut på youtube som aldri burde være der (og episoder som aldri burde ha skjedd). Men om noen poster en film fra elgjakta med skadeskyting og dårlig gjennomføring av jakta, er det vel ingen som dømmer hele jaktformen nord og ned av den grunn? Slik mange altså velger å gjøre ifb med denne filmen. Nei, jeg sier ikke at dette har noe med jakt å gjøre, men prinsippet blir det samme. Manglende kildekritikk stort sett over hele fjøla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...