Jump to content

Ett våpenkort, alle våpenkortene- på tide med forandring?


hjortefot.com

Recommended Posts

Er det noen som har en logisk forklaring på hvorfor man rundt år 2002 plutselig fikk tilsendt en drøss små våpenkort i stedet for ett hvor alle våpen stod oppført slik som tidligere?

img_45fc347c70e5e.jpg

Burde hele ordningen blitt endret og blitt mer seriøst? F.eks en bankkortlignede sak med bilde av innehaver og en liste over kalibre vedkommende kan kjøpe ammunisjon til?

I dag kan hvem som helst tjuvlåne et våpenkort og kjøpe en vare de ikke er funnet skikket til å ha i eige.

 

Slik det er i dag så virker disse plastkortene som en illustrasjon på at det er avgiftsbeleggingen som er det sentrale med søknaden om å få våpenkortet, og slett ikke sikkerhet og kontroll.

 

Tar jeg helt feil?

Innspill ønskes

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet følger våpnet det er utstedt for. Upraktisk med et våpenkort, utlån osv.

 

Ellers, ved kjøp av ammunisjon, skal man jo fremlegge legitimasjon, i tillegg til våpenkortet.

 

 

Rimelig upraktisk med 6 små plastkort som lett forsvinner og gjemmer seg bort også.

Kanskje man burde kunne velge? Eller begge deler?

Jeg ville aldri i livet låne bort ett av mine våpen, aldri. Så for meg holder det med ett.

 

Har du noengang blitt avkrevd legitimasjon forruten våpenkortet ved kjøp av ammo?

Link to comment
Share on other sites

Praksis når det gjald våpenkort varierte mellom politidistrikta tidlegare. I ditt fylke så var det fornuftige kort tidlegare med 9 våpen per kort. Så fann POD ut at alle skulle ha 1 kort per våpen. Grunngjevinga fekk eg aldri heilt med meg, men det er mulegeins det med utlån som var ein årsak. Uansett er det ein dårleg grunn. Eg har også problem med dette og har gitt opp å ha stabelen i lommeboka. Den ligg no i bilen med strikk rundt. Kvifor det ikkje skulle gå an å ta ein kopi av eit våpenkort ved utlån har eg problem med å skjønne.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet følger våpnet det er utstedt for. Upraktisk med et våpenkort, utlån osv.

 

Ellers, ved kjøp av ammunisjon, skal man jo fremlegge legitimasjon, i tillegg til våpenkortet.

 

 

Rimelig upraktisk med 6 små plastkort som lett forsvinner og gjemmer seg bort også.

Kanskje man burde kunne velge? Eller begge deler?

Jeg ville aldri i livet låne bort ett av mine våpen, aldri. Så for meg holder det med ett.

 

Har du noengang blitt avkrevd legitimasjon forruten våpenkortet ved kjøp av ammo?

 

Enig med at det hadde vært greit med ett kort, men jeg ser også utfordringen. Kunne det kanskje blitt en del av de årlige jegeravgiftkortene, hvilke kalibre man kan kjøpe ammo til, så kan alle de andre små kortene ligge i jaktsekken, og slippe å bli lommebok-mat? Men tipper Datatilsynet ville hindret dette; alså kryssingen av flere registre.

 

Ellers så kan jeg fortelle at jeg ble faktisk spurt om legitimasjon i tillegg til våpenkortet for ett par dager siden.

Link to comment
Share on other sites

Har du noengang blitt avkrevd legitimasjon forruten våpenkortet ved kjøp av ammo?

 

Ja, flere ganger.

 

Ellers så skal ikke våpenkortet følge et utlånt våpen, utlånserklæringen er lånetagers "våpenkort" for dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte litt ideen her om noe i "sertifikat"-størrelse. Kanskje med en microchip, a lá bankkort, der alle data og alle våpen lå inne. Ulempen her er vel muligheten for skytterlag, politi, oppsyn ol. å få kontrollert hva man faktisk eier ute i felt. Men en bunke med kort som kan bli borte er hvertfall håpløst i lengden mener jeg.

 

Som det nevnes før her så skal ikke våpenkortet lånes ut, men utlånserklæringen skal inneholde nummer på våpenkortet til innehaver. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags diskusjon er dette?

Bestemann i klassen for å finne på nye unødige ting byråkratene kan plage oss med?

Det er ein diskusjon om korleis ein kan gjere ting betre enn det dei er i dag. For systemet er håplaust i dag, iallfall viss ein har ein del våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men skytterlaget har vel uansett ikke noe myndighet til eller behov for å kontrollere hvilke våpen du eier? Politiet har tilgang til det sentrale våpenregisteret. Og oppsynet er vel mest interessert i ting som jaktkort og godkjent skyteprøve?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å lage seg en lapp med oppdiktet navn på utlåner, låner, våpennr og hvilket kaliber man ønsker ammo i og så gå å kjøpe seg det man trenger? Kansje å stikke kjepper i eget hjul, men det bør være litt strengere å få tak i ammo syntes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Men skytterlaget har vel uansett ikke noe myndighet til eller behov for å kontrollere hvilke våpen du eier? Politiet har tilgang til det sentrale våpenregisteret. Og oppsynet er vel mest interessert i ting som jaktkort og godkjent skyteprøve?

Eg har blitt kontrollert ein gong på hjortejakt og da ville dei sjå både godkjent skyteprøve og våpenkort. Men dette var jo politiet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å lage seg en lapp med oppdiktet navn på utlåner, låner, våpennr og hvilket kaliber man ønsker ammo i og så gå å kjøpe seg det man trenger? Kansje å stikke kjepper i eget hjul, men det bør være litt strengere å få tak i ammo syntes nå jeg.

 

 

Om en gidder tar det ikke lange tiden å lage seg et våpenkort, en kjøpetillatelse, bilsertifikat, noen tusenlapper, pass, vitnemål-hva som helst. Kjeltringer ordner seg uansett hva som lages av system.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakta rein sist så slapp du nå ikke ut i marka før du hadde vist frem all dokumentasjon, inkl. våpenkort. Og da vil nok oppsynet også se kortet.

Skytterlag må kunne kontrollere hva slags våpen du har, hvertfall hvis du kjøper ammunisjon feks. under elgtreninga. Politiet har nok tilgang til sentrale registre, men skal de kontrollere deg ute på gata så får de jo ikke sjekket det opp mot registrene.

Link to comment
Share on other sites

Om man mister et av de gamle korta, med ei lang liste våpen, kan disse friste enkelte banditter over evne.

Det var et av argumentene...

Så utenom å komme på en sportsbutikk og plutselig måtte ha noe ammo,

men ha glemt våpenkortet i kaliberet det gjelder kan jeg ikke se noen ulemper.

Hvis noen tror byråkratene vil gjøre noe enklere eller rimeligere for oss

har de sansynelig aldri vært borti slike :lol:

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Er så godt fornøyd med systemet slik det er nå.

Særlig ved salg av våpen, da leverer man bare inn det gjeldende kortet med en gang man leverer papirene.

Link to comment
Share on other sites

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Vi betaler allerede for det, vi betaler dyrt for våpensøknadene, og hva får vi? simple små plastkort :evil:

Man kan få rikelig av slike små nusselige våpenkort for 400kr. Men det er jeg ikke interessert i.

 

Jeg vil ha noe mer seriøst. F.eks som ei passbok, altså ei slags våpenbok , der kan det være våpenkort på side 2, med bilde og alt, våpen i eie, og nummer på disse.

Ellers kan det kanskje være små vanntette lommer bak i denne våpenboka hvor man kan smette inn jegeravgiftskort , jaktkort og sett-hjortskjema.

 

 

Størrelsen kan være slik at den akkurat glir ned i ei skjortelomme.

 

 

 

Dum ide?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

POD er klar over problemet med at mange våpeneiere nå har en hel kortstokk med våpenkort. Det arbeides med å innføre en ordning med maks et våpenkort per skytter, dette samtidig med at man oppretholder ordningen med et våpen per kort.

 

mvh

Oddvar

 

(hehe, tok du den?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha noe mer seriøst. F.eks som ei passbok, altså ei slags våpenbok , der kan det være våpenkort på side 2, med bilde og alt, våpen i eie, og nummer på disse.

Ellers kan det kanskje være små vanntette lommer bak i denne våpenboka hvor man kan smette inn jegeravgiftskort , jaktkort og sett-hjortskjema.

 

Størrelsen kan være slik at den akkurat glir ned i ei skjortelomme.

Dum ide?

 

Sett den i produksjon du så vil jeg kjøpe den.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Vi betaler allerede for det, vi betaler dyrt for våpensøknadene, og hva får vi? simple små plastkort :evil:

Man kan få rikelig av slike små nusselige våpenkort for 400kr. Men det er jeg ikke interessert i.

 

Jeg vil ha noe mer seriøst. F.eks som ei passbok, altså ei slags våpenbok , der kan det være våpenkort på side 2, med bilde og alt, våpen i eie, og nummer på disse.

Ellers kan det kanskje være små vanntette lommer bak i denne våpenboka hvor man kan smette inn jegeravgiftskort , jaktkort og sett-hjortskjema.

 

 

Størrelsen kan være slik at den akkurat glir ned i ei skjortelomme.

 

 

 

Dum ide?

 

Mao et europeisk våpenpass? Som forøvrig er gratis :D

Link to comment
Share on other sites

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Vi betaler allerede for det, vi betaler dyrt for våpensøknadene, og hva får vi? simple små plastkort :evil:

Man kan få rikelig av slike små nusselige våpenkort for 400kr. Men det er jeg ikke interessert i.

 

Jeg vil ha noe mer seriøst. F.eks som ei passbok, altså ei slags våpenbok , der kan det være våpenkort på side 2, med bilde og alt, våpen i eie, og nummer på disse.

Ellers kan det kanskje være små vanntette lommer bak i denne våpenboka hvor man kan smette inn jegeravgiftskort , jaktkort og sett-hjortskjema.

 

 

Størrelsen kan være slik at den akkurat glir ned i ei skjortelomme.

 

 

 

Dum ide?

 

Slett ingen dum idè! Og derfor har jeg det! Jeg reiser mye til utlandet på konkuranser så derfor har jeg europeisk våpenpass(Sverige har noen sære regler så der må mann søke på forhånd), det er bare helt genialt! Der har jeg alle mine 9 eller 10 våpen, og bruker det som våpen kort. Dette er noe alle kan få, det er bare å gå til politiet å hente et skjema å søke (Ha med passbilde). Koster kansje noen kr, det husker jeg ikke, men det er ihvertfall helt suverent! Og for de som lurer, det gjelder som våpenkort, men du har alt samlet på en plass. Det ser nesten ut som et lite pass, med bilde og full pakke. Ambefaler alle som har en del våpen å skaffe seg et slikt, kan spare deg for mye bry.

Link to comment
Share on other sites

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Vi betaler allerede for det, vi betaler dyrt for våpensøknadene, og hva får vi? simple små plastkort :evil:

Man kan få rikelig av slike små nusselige våpenkort for 400kr. Men det er jeg ikke interessert i!

 

Vel, pr idag betaler du for hva du får!

Uansett hva du måtte føle og mene...

Jada, det er dyrt nok i massevis, men om vi forlanger mere gjør nok de det samme.

Vær du trygg...

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Et system så avansert som her foreslåes vil ihvertfall ikke jeg være med å betale for!

Vi betaler allerede for det, vi betaler dyrt for våpensøknadene, og hva får vi? simple små plastkort :evil:

Man kan få rikelig av slike små nusselige våpenkort for 400kr. Men det er jeg ikke interessert i.

 

Jeg vil ha noe mer seriøst. F.eks som ei passbok, altså ei slags våpenbok , der kan det være våpenkort på side 2, med bilde og alt, våpen i eie, og nummer på disse.

Ellers kan det kanskje være små vanntette lommer bak i denne våpenboka hvor man kan smette inn jegeravgiftskort , jaktkort og sett-hjortskjema.

 

 

Størrelsen kan være slik at den akkurat glir ned i ei skjortelomme.

 

 

 

Dum ide?

 

Slett ingen dum idè! Og derfor har jeg det! Jeg reiser mye til utlandet på konkuranser så derfor har jeg europeisk våpenpass(Sverige har noen sære regler så der må mann søke på forhånd), det er bare helt genialt! Der har jeg alle mine 9 eller 10 våpen, og bruker det som våpen kort. Dette er noe alle kan få, det er bare å gå til politiet å hente et skjema å søke (Ha med passbilde). Koster kansje noen kr, det husker jeg ikke, men det er ihvertfall helt suverent! Og for de som lurer, det gjelder som våpenkort, men du har alt samlet på en plass. Det ser nesten ut som et lite pass, med bilde og full pakke. Ambefaler alle som har en del våpen å skaffe seg et slikt, kan spare deg for mye bry.

 

 

http://www.swsnet.org/doc/vaapenpass.pdf Der er søknadsskjema på pdf..

 

Du må fylle ut et eksemplar pr våpen, husk å merke av i del 2 hvilken kategori våpenet er i.

Legg ved 1 eller 2 passbilder.

 

Passet ER gratis :D

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet følger våpnet det er utstedt for. Upraktisk med et våpenkort, utlån osv.

Ellers, ved kjøp av ammunisjon, skal man jo fremlegge legitimasjon, i tillegg til våpenkortet.

 

Rimelig upraktisk med 6 små plastkort som lett forsvinner og gjemmer seg bort også.

Kanskje man burde kunne velge? Eller begge deler?

Jeg ville aldri i livet låne bort ett av mine våpen, aldri. Så for meg holder det med ett.

Jeg ser ikke problemet med å ha et kort for hvert våpen/pipe. Egentlig ganske praktisk med et kort til hvert fremfor opptil åtte? våpen som det var før.

Når man drar til skytebanen eller jakt, så tar man med kortet for våpnet du har med deg. De andre ligger trygt i våpenskapet. Vanskelig? Nei.

 

Men det store plusset,.. og der dette virkelig har noe for seg med et kort pr. våpen/pipe, er når du skal selge et av våpnene dine.

Du trenger ikke å levere inn et kort med flere av våpnene dine på, og dermed slipper du å gå uten våpenkort på våpen du erverver.

Link to comment
Share on other sites

Men det store plusset,.. og der dette virkelig har noe for seg med et kort pr. våpen/pipe, er når du skal selge et av våpnene dine.

Du trenger ikke å levere inn et kort med flere av våpnene dine på, og dermed slipper du å gå uten våpenkort på våpen du erverver.

Ser ikkje den fordelen. Eg leverte aldri inn våpenkortet før våpenkontoret fann det for godt å sende meg eit oppdatert kort. Og eg er heller ikkje einig i at det er enkelt å raske med seg kortet frå skapet når ein også hentar våpen. Det er så enkelt å gløyme ting... Og det unngår ein viss korta alltid ligg i lommeboka. Eller bilen for min del sia den no alltid er med...

Link to comment
Share on other sites

Men det store plusset,.. og der dette virkelig har noe for seg med et kort pr. våpen/pipe, er når du skal selge et av våpnene dine.

Du trenger ikke å levere inn et kort med flere av våpnene dine på, og dermed slipper du å gå uten våpenkort på våpen du erverver.

Ser ikkje den fordelen. Eg leverte aldri inn våpenkortet før våpenkontoret fann det for godt å sende meg eit oppdatert kort. Og eg er heller ikkje einig i at det er enkelt å raske med seg kortet frå skapet når ein også hentar våpen. Det er så enkelt å gløyme ting... Og det unngår ein viss korta alltid ligg i lommeboka. Eller bilen for min del sia den no alltid er med...

 

Amen!

(eller +1 har jeg sett ungdommen skriver.... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

POD er klar over problemet med at mange våpeneiere nå har en hel kortstokk med våpenkort. Det arbeides med å innføre en ordning med maks et våpenkort per skytter, dette samtidig med at man oppretholder ordningen med et våpen per kort.

 

mvh

Oddvar

 

(hehe, tok du den?)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Har løst det "problemet" på en sneddig måte. :D

 

Ta en tur i bokhandelen, biltema, Chlas Ohlson.....osv og kjøp en slik:

 

28-081_l.jpg

 

En slik en rommer våpenkort, jaktkort, fiskekort, medlemskort osv. Da har jeg samlet alt jeg trenger av dokumentasjon på en plass, og denne mappa har fast plass i sekken. :D Nåw problæm 8)

Link to comment
Share on other sites

Har løst det "problemet" på en sneddig måte. :D

 

Ta en tur i bokhandelen, biltema, Chlas Ohlson.....osv og kjøp en slik:

 

En slik en rommer våpenkort, jaktkort, fiskekort, medlemskort osv. Da har jeg samlet alt jeg trenger av dokumentasjon på en plass, og denne mappa har fast plass i sekken. :D Nåw problæm 8)

 

Trur den blir for liten... Og sekk går eg ikkje ofte med :wink:

Link to comment
Share on other sites

POD er klar over problemet med at mange våpeneiere nå har en hel kortstokk med våpenkort. Det arbeides med å innføre en ordning med maks et våpenkort per skytter, dette samtidig med at man oppretholder ordningen med et våpen per kort.

 

Paranoid modus ON:

Løsningen er som følger : 1 person + 1 kort = kun 1 våpen pr. person. :?

Link to comment
Share on other sites

Rent personlig synes jeg ett kort pr. våpen er helt genialt, med den gamle ordningen med en skokk våpen på kortet var jeg i lange perioder nødt til å slepe rundt på blåkopiene pga noe høy omløpshastighet på inneholdet i skapet, slik at oppdaterte våpenkort aldri rakk å bli sendt før ett eller annet var byttet ut og det nye skulle returneres....

 

Nå er det enkelt å greit å sende inn det kortet på utbyttinger og resten av kortene hviler trygt i en visittkortholder anbragt i døren på våpenskapet. Inn i våpenskapet må jeg for å hente våpen og da er det til skikkelig bryderi å bruke de 15 sekundene ekstra på å nappe med seg riktig kort også...

 

Impulshandlling av ammo styrer jeg unna...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...