Jump to content

Hvorfor kan jeg ikke kjøpe meg et moderne våpen?


Henningmat

Recommended Posts

Jeg vil ha et helhetlig våpen smekkfullt av teknologi. Det er meg en gåte at jeg anno 2012 ikke med fingrene venstre hånd kan styre avstandsmåleren som er integrert i stokken, zoome inn og ut og starte opptak eller ta stillbilder med hjelp av optikken. En optikk med autofocus og autojustering av treffpunkt både for avstand og fall/stigning. (du taster selvfølgelig inn patronprodusentens data inn i computeren i kolba via usb’en) Mulighetene for hva som kan integreres i våpenet er i grunnen ubegrenset hvis man tenker på hva man omgir seg med i dagliglivet av app’er og gizmos. Riktig nok legger jeg merke til at det fremdeles er personer som rynker på nesen av våpen med kanskje opptil flere deler laget av et annet materiale enn tre og jern, men disse kan da vel ikke klare å bremse utviklingen så ettertrykkelig slik det ser ut for.(no pun intended)

 

Så hvorfor er det ingen som tilbyr slikt? Og hva ville du ønsket deg integrert i ditt våpen? Fantasien er ingen begrensing, kan du tenke det kan det sikkert lages. Så fortell meg gjerne hva mer jeg ønsker!

 

Og siden femtiåra mine nærmer seg hurtig, kan noen gå i gang med å lage hva jeg ønsker meg før det er for sent!

Link to comment
Share on other sites

For mange ting som kan gå feil på et verktøy som skal fungere hver gang uansett vær. Du får følge med på det som skjer på den militære fronten, det er en liten digital revolusjon på gang der og det du etterlyser er nok under utvikling fra flere hold. Vi er i ferd med å nå det stadiet hvor den nødvendige elektronikken har blitt billig, robust og strømgjerrig nok til å realisere et slikt prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se for meg ett våpen med dette skal kunne overleve flere 10 år i skogen. I våpenbransjen har de funnet ut det enkle er ofte det beste. (tenk om bilbransjen hadde innsett det samme :?: ) :mrgreen: Eller hva med den gangen en telefon var til for å ringe med? Kanskje også sende en sms.

 

Nei problemet i dag er det finnes for mye unødvendige dingsebomser.

 

Det alle jegere trenger er kuler med gps i seg. Da setter du deg i skogen finner ut gps koordinatene til målet og skytter rett opp i lufta og kula treffer der du vil. Det hadde vært noe det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se for meg ett våpen med dette skal kunne overleve flere 10 år i skogen.

Flere tiår er en utfordring, man måtte nesten hatt et modulært system eller en standard så komponenter kan skiftes før folk flest ville tørre å investere i slikt. Og selv da lages våpen for en levetid som er langt forbi elektronikk, tenk deg hva slags elektronikk børsene du har kunne vært utstyrt med originalt.

 

Men vi har nå mulighet for å lage elektronikk som vil tåle jaktmessige forhold, du får jo vanntette smarttelefoner i dag.

Link to comment
Share on other sites

Elektronisk hørselsvern, rødpunktsikte, hodelykt, lommelykt, mobil. De er alle alvorlig skadet, drept eller tom for strøm etter en tur i skogen. Jeg har gått tom for batteri og ødelagt elektroniske dippedutter i skogen så mange ganger, at jeg gjør meg ikke helt avhengig av en elektronisk rifle. Den skal virke i all slags vær, alltid. Og for en som meg som er ekspert på å glemme ting som sluttstykke, så kommer jeg garantert til å glemme å lade riflen, ta med riktig batteri eller å laste ned riktig software før jakt. Enda en ting som kan gå galt lover ikke bra for meg, og jeg vet det er flere av oss der ute :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det blir en grusom dag når jeg må ha ladestasjon intrigert i våpenskapet. Jeg vil heller kontrollere inskytigen hvert år enn og gå over alle kontaktene i våpnet for fukt. Og litt av gleden jeg har med jakt er og distansere meg fra mas og kav, ikke dra med jævelskapen med meg ut i skogen/fjellet

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim: :lol::lol::lol:

 

Ontopic...

Jeg er ganske stor fan av teknologisk nyskaping og kunne gjerne tenkt meg ei rifle med masse dupeditter.

F.eks. så må det være mulig å få laget løp med integrerte optiske sensorer som måler utgangshastighet. (kanskje sensorene må ligge i et kammer hvor kula ikke lenger akselerer, lyddemperen f.eks)

Den målte hastigheten sendes til en CPU som er integrert i bakstokken hvor den lagres og samtidig lastes opp til en server for logging. Før turen har du selvsagt skutt inn børsa med den aktuelle ammunisjonen slik at disse hastighetene har dannet et gjennomsnitt som igjen sendes til kikkertsiktet og du får opp tall inne i kikkerten som sier hvor mange knepp du skal justere for den avstanden du peker på. (autokorrigering kan velges)

Børsa registrerer selvsagt også hvor mange skudd som er skutt, hvilken temperatur det var når det aktuelle skuddet gikk og hvor mye vind det var fra hvilken retning.

Inne i kikkertsiktet ligger også kamera som registrerer treffpunkt og du kan velge å ta bilde av anslag eller filme for så å hente ut bilder fra filmen.

 

Det jeg kom på i farten..

Link to comment
Share on other sites

Rifle med lokkelyder hadde vært greia, så hadde man sluppet å drasse på fløyter. Burde ikke være problemer med å få plass til en høyttaler i stokken! Selvfølgelig med usb-port slik at man kunne legge inn nye lyder i børsa...

 

Docking for iPod eller noe lignende inni kolba, som har integrert høyttaler, kunne vært noe. Man bare vipper opp rekylputa og dytter inn iPoden i kontakten, og vips, et lokkeinstrument... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"jævla software bug, pc helvete" når skuddet bommer, en ny ting å skylde på.

 

...og den automatiske ettersøksmodulen i rifla kobles inn. Denne søker på en radiosender montert bakerst i kula. Denne frigis når kula ekspanderer og følger dyret uavhengig av gjennomskyting. :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha et helhetlig våpen smekkfullt av teknologi. Det er meg en gåte at jeg anno 2012 ikke med fingrene venstre hånd kan styre avstandsmåleren som er integrert i stokken, zoome inn og ut og starte opptak eller ta stillbilder med hjelp av optikken. En optikk med autofocus og autojustering av treffpunkt både for avstand og fall/stigning. (du taster selvfølgelig inn patronprodusentens data inn i computeren i kolba via usb’en) Mulighetene for hva som kan integreres i våpenet er i grunnen ubegrenset hvis man tenker på hva man omgir seg med i dagliglivet av app’er og gizmos. Riktig nok legger jeg merke til at det fremdeles er personer som rynker på nesen av våpen med kanskje opptil flere deler laget av et annet materiale enn tre og jern, men disse kan da vel ikke klare å bremse utviklingen så ettertrykkelig slik det ser ut for.(no pun intended)

 

Så hvorfor er det ingen som tilbyr slikt? Og hva ville du ønsket deg integrert i ditt våpen? Fantasien er ingen begrensing, kan du tenke det kan det sikkert lages. Så fortell meg gjerne hva mer jeg ønsker!

 

Dette utstyret vil i så fall koste deg huset og da kan du bo i container og hva hvis utstyret klikker, da kan du ingenting med skyting akkurat som altfor mye autopilot i fly som gjør piloter til idioter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ønsk dere noe dere kanskje ikke vil ha. Teknologien er der allerede for de miltære. Hver enkel artillerigranat, og bomber/raketter avfyrt fra fly/helikopter kan lagres digitalt med alle data fra hvem som gav ordren og hvilke koordinater som ble brukt. Og granskes etterpå. Det samme med hjelmkamera til den enkelte infanterist. Det er ikke langt borte at også infanteristens våpen også er digitalisert og etterprøvbar for en eventuell gransking. Heldigvis ligger jeg trygt i graven når den dagen kommer at jegeren kan bli kontaktet av det lokale jaktkontroll kontoret fordi at de ved en stikk kontroll av min lovpålagte jegerprofil på statensjegerkontroll.no hadde oppdaget at jeg hadde avfyrt ett skudd på dyr i bevegelse, og ved gjentagelser av slik styggeskap vil min jaktrifle bli deaktivert av dem for den obligatoriske straffeperioden på 3 måneder.

Det kan komme før dere aner...

Link to comment
Share on other sites

Dette utstyret vil i så fall koste deg huset og da kan du bo i container og hva hvis utstyret klikker, da kan du ingenting med skyting akkurat som altfor mye autopilot i fly som gjør piloter til idioter.

 

Det nekter jeg å tro. Alt det jeg ønsker meg mest integrert i våpenet finnes allerede i handelen, dog solgt separat.

Folk drasser allerede med seg avstandsmåler, actionkamera og speilreflekskamera ut på jakt, (la gå, det blir vel ikke like lett å ta bilder av jaktkompiser gjennom siktet:) )og det burde lett kunne integreres i våpen og optikk. Så hvis f.eks. Zeiss og Blaser ville, hadde dem nok lett laget dette.

Jeg innbiller meg f.eks at Diarangen til Zeiss lett kan deles, og settes avstandsmålerern under løpet kan kikkerten heller utstyres med opptaksmuligheter og el. justering av zoom. Og ergonomien kan jo gjøres mye bedre slik.

Og siden siktet fremdels har trådkors og våpenet er det samme, kan man alltid bruke våpenet strømløst.

Link to comment
Share on other sites

En stor fordel med å ha avstandsmåler frikoblet fra våpensystemet er at en slipper å gå å sikte på alt mulig når en bare vil sjekke avstanden. Dessuten så må en ha svært avansert utstyr for at det skal bli noe stort poeng å få autokorreksjon i siktet pga usikkerheten med vind. Amerikanerene driver nå fortiden og forsker på utstyr for å måle vind utover i banen for å løse dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...