Jump to content

Mer enn 6 våpen


Target

Recommended Posts

Hallo kamerater!

 

Nå har det seg slik at jeg har 6 våpen registrert på meg selv, og dermed mener Norge (Stortinget) at jeg ikka kan ha flere våpen.

 

"Problemet" er at to av våpnenen er arvegods med en betydelig høyere effeksjonsverdi enn praktisk verdi.

 

Er det noen som vet om det er mulig å søke om et våpen nr. 7, basert på at deler av garderoben består av arvegods som jeg nødig vil kvitte meg med?

Link to comment
Share on other sites

Hei hei.

 

Da går du ned på politistasjonen din og forklarer dette til de som behandler våpensøknader. Da endrer de kortene til de våpnene til ervervet pga afeksjonsverdi. Og skriver nederst på våpenkortet at de ikke skal brukes. Da har du vips 2 våpen "mindre" i din våpengarderobe. Men beholder våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Trodde man kunne ha inntil 3 arvede våpen, i tillegg til 6 jaktvåpen. Har selv et våpen hvor det står arv i våpenkortet, men ingenting om at jeg ikke har lov å bruke det. Meningen er jo å ta noen skudd i ny og ne, ellers kunne det jo like gjerne plomberes.

Link to comment
Share on other sites

Hallo kamerater!

 

Nå har det seg slik at jeg har 6 våpen registrert på meg selv, og dermed mener Norge (Stortinget) at jeg ikka kan ha flere våpen.

 

"Problemet" er at to av våpnenen er arvegods med en betydelig høyere effeksjonsverdi enn praktisk verdi.

 

Er det noen som vet om det er mulig å søke om et våpen nr. 7, basert på at deler av garderoben består av arvegods som jeg nødig vil kvitte meg med?

 

Konkurransevåpen holdes utenfor denne garderoben, og om du finner et våpen som du vil ha til konkurranse er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Er du aktiv nok og kan dokumentere stevner ol. kan du fort ha "bruk" for mange fler enn de du har nå.

 

Ved 10 approberte stevner i året kan du ha 1 våpen pr program pluss reservevåpen, blir jo fort en 10 - 15 stk ;-)

 

Våpenloven paragraf 7.

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpengarderoben er på seks våpen. Den kan fylles opp uten særlige krav, annet enn at man er registrert jeger.

Jaktvåpen utover dette må søkes på med særlige behov som begrunnelse.

 

Konkurransevåpen utover dette behovsprøves ett og ett, og erverves til de grener man vil delta i, og har oppfylt kravene som må oppfylles for å delta.

Link to comment
Share on other sites

fikk du da noen begrensninger på de våpnene? har foreløpig ikke fylt opp min garderobe. men den dagen kan fort komme. og da kan det å ha mulighet til slikt være en god ting.

hvmauseren til bestefar var i mange mange år pynt hos pappa. den ble avogtil lånt ut til en eller annen som skulle skyte en rev. men så skulle jeg begynne å jakte. og det var et godt våpen å begynne med.

fikk da registrert mauseren på meg som affeksjon fra bestefar. Det var iallefall den grunnen jeg oppga til politiet. det og at jeg skulle jakte med den. hørte ikke noe om noe begrensing da. men så skulle den jo jaktes med .

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med at det er litt ulik praksis rundt om på de forskjellige politi distriktene? Eg har også registrert 3 våpen etter svigerfar,som igrunnen fyller opp garderoben min. I tromsø fikk eg igrunnen kun svar at eg kunne levere inn eller plombere de. Det ønsker eg ikke. Finnes det noe man kan vise til av paragrafer?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå står det følgende på våpenkortet:

 

"Ervervet på grunnlag av affeksjon - ikke tillatt som bruksvåpen".

 

Jeg kan med andre ord ikke benytte hagla. Jeg kan heller ikke kjøpe ammo med dette kortet.

 

Våpenet er dermed ute av 6 våpens garderoba.

Link to comment
Share on other sites

"Må" det være arv for å godkjennes som affeksjon...? Har en gammel (1926-modell) A-5 som etter hvert er mer til affeksjon enn praktisk bruk. Bl a vanskelig m ammo som passer. Men jeg kjøpte den i sin tid selv, da det var våpenhandler i Torggata i Oslo. Kan den omregistreres til "affeksjon"?

Link to comment
Share on other sites

Nei - det trenger ikke å være arv, men at våpenet har en eller annen affeksjonsverdi for deg.

 

Jeg sa bare at jeg ville omregistrere hagla til våpen med affeksjonsverdi, slik at jeg kunen erverve ett nytt uten å måtte kvitte meg med hagla.

 

Jeg regner forøvrig med at det er kurant å klasse våpenet tilbake hvis det skulle være ønskelig (må da kvitte meg med et annet selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

Igjen...

Viktig å påpeke at det eneste tilfelle det er snakk om en begrensning på våpen er når det er snakk om jaktvåpen.Det er ikke noe i lov eller forskrift som hindrer dg i å ha seks jaktvåpen og f.eks 6 revolvere i 44 magnum i tilegg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Den ene hagla er ei typisk "saltvanns hagle" (= ikke redd for den). Kunne dog tenkt meg ei rustfri/robust rifle av den rimelige sorten for litt mer var sjøfugl. Anskaffer jeg sistnevnte er det mao fullt og jeg antar du i utgangspunktet har rett.

Hadde ett håp om at det kanskje kunne være mulig å argumentere for å ha dedikerte/rimelige/enkle verktøy som ikke frembringer hysteri om de får seg en dukkert i havet.

Link to comment
Share on other sites

Be om å endre en hagle til lerduetrening, Steyr i 223 overføres til jaktfelt og salongrifla til trening. Vips, du har bare 2 jaktvåpen på en helt grei måte. Det vil naturligvis være en stor fordel om du faktisk skyter et stevne eller 3 i året da.....

Mener ikke å stjele tråden, men bare et lite spørsmål om dette.

Jeg har også en 22LR rifle. Brukes aldri til jakt, kun trening. Er medlem av skytterlag, men er ikke noe DFS skytter eller deltar på organiserte treninger. Jeg deltar kun på de treningene som heter "Jegerskyting" hvor man skyter i eget tempo.

Tror du (eller andre) at jeg vil kunne få overført denne 22LR riflen til trening?

Eller må jeg delta i noe organisert DFS skyting for å få det til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltar kun på de treningene som heter "Jegerskyting" hvor man skyter i eget tempo.

Slik skyting regnes som "organisert", siden den står på timeplan/terminliste, og der er standplassledelse og slikt. Jeg vil tro stadig oppmøte på disse kvalifiserer som "aktivitet", siden det ikke spesifiserer hva man skal gjøre. Ref. ooppmøte og kaffekoking, klubbdrift etc..

 

Tror du (eller andre) at jeg vil kunne få overført denne 22LR riflen til trening?

Eller må jeg delta i noe organisert DFS skyting for å få det til?

Nei, men rifla må vel være godkjent for bruk i konkurranse i DFS. De fleste 22LR-rifler er jo igrunnen det faktisk, så det du sier er litt sånn "dette går jo an, men det kan ikke gå an"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Be om å endre en hagle til lerduetrening, Steyr i 223 overføres til jaktfelt og salongrifla til trening. Vips, du har bare 2 jaktvåpen på en helt grei måte. Det vil naturligvis være en stor fordel om du faktisk skyter et stevne eller 3 i året da.....

Mener ikke å stjele tråden, men bare et lite spørsmål om dette.

Jeg har også en 22LR rifle. Brukes aldri til jakt, kun trening. Er medlem av skytterlag, men er ikke noe DFS skytter eller deltar på organiserte treninger. Jeg deltar kun på de treningene som heter "Jegerskyting" hvor man skyter i eget tempo.

Tror du (eller andre) at jeg vil kunne få overført denne 22LR riflen til trening?

Eller må jeg delta i noe organisert DFS skyting for å få det til?

Jeg fikk flyttet min salong over til konkuranse/trening uten noen spørsmål.

Er medlem i skytterlag, men aldri skutt med salongen på bane.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert variasjon fra sted til sted, selv om det ikke burde være det. Jeg fikk selv endret bruksområde på en Brno mod 2 salong fra jakt til trening. Jeg skyter jaktfelt, og det er da naturlig å tro at de satte den opp som treningsvåpen til jaktfelt. Om en bedriver en eller annen form for riflekonkurranse, så er jeg veldig overasket om de ikke vil godkjenne at en 22LR påføres som mengdetreningsvåpen. De fleste salongrifler her i landet benyttes mer på blink/blikkboks enn på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel også at man søker om våpen til trening og konkurranse, og dermed har ryggen fri om man ikke får deltatt i konkurranser. Om jeg husker rundskrivet rett, er det heller ikke noe krav om konkurranseaktivitet for å beholde våpen, så lenge man opprettholder et behovsgrunnlag i trening.

 

Jeg har ikke rundskrivet tilgjengelig nå, men skal finne det relevante avsnittet når jeg kommer hjemme, om jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

Når du bikker.. hmm husker ikke helt, men tja la oss si noen våpen, og også noen reservevåpen, så følger det med sånn flott følgeskriv med de godkjente søknadene dine som er utformet som en litt skarp setning med noen referanser til paragrafer som sier de forutsetter du er like aktiv fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hva den grensen er på langpang er vanskelig å si, men for kortpang er den i alle fall fire våpen; jeg siterer fra Rundskrivets side 24, om "Rekreasjonsskytteren" og "Mosjonsskytteren":

 

Rekreasjonsskytteren:

Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program.

 

Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund.

 

Mosjonsskytteren:

Minst 2-3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold).

 

Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement.

Link to comment
Share on other sites

Men kan du ikke bruke Scout'en til dette?

 

Det kan jeg nok (har brukt den i fjærsteinene - ikke i kajakk). Mulig det vil bli beskjeden jeg også får om man søker om ett 7ende våpen.

 

Er dog noe knotete (mildt sagt) å pusse dersom man skulle være uheldig å bløtlegge den i saltvann. Er jo også ei rifle som koster omlag 18k. Sånn medium+ på treet hva pris angår mao. Hadde tenkt meg et billig arbeidsjern (~10k) for jobben for å si det slikt. Også rustfri versjon eller noe man kunne kline duracoat rundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...