Jump to content

Duracoat på DFS-våpen?


ulevaa

Recommended Posts

Ja, det var nå metalldeler jeg tenkte på. - Og når det er blank eller gjennomsiktig duracoat så forandrer det vel ikke akkurat våpenet nevneverdig? Har ikke tenkt å gjøre det i morgen, men kom bare til å fundere litt :P .

Link to comment
Share on other sites

Sannsynlegvis vil du få trøbbel med dette. I skytterboka 6.100 Generelle fellesbestemmelser for våpen står det :

Alle våpen skal være i sin originale utførelse med mindre modifikasjoner er nevnt i reglementet

Så lenge dette ikkje er nevnt i reglementet er det ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Det er litt av en klubb må jeg si.

Har de lov å beddes da? Neppe søylebeddes :roll:

 

pga denne klubben har vi tilgang på en mengde skytebaner over hele landet.God ammo til hyggelige priser og ei rifle som som ikke er brukanes til noe som helst,billig er den også. :winke1:

 

Bedde kan du gjøre så mye du vil.Tror du det er mulig å søylededde STR?

 

Her du en sauer med blankslitt låskasse og brunnerer denne så den blir slik den var som ny,kan jeg ikke tenke meg det skulle by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Bruk Duracoat sort eller taktikul sort. Etter at lakken er på, saus inn med olje av typen som er litt tykk og ingen ser forskjell.

DFSere generelt har lite peiling på våpen, og vil heller ikke ha fokus på det. Derfor er jorda flat :wink:

 

Det går ann å søylebedde bakre skjeftesrue på STR. Fremre skrue har ingen hensikt å søylebedde i "tradisjonell forstand". Denne skruen "holder" bare fronten på låsekassa ned i skjeftet. Husk på at rekylklakken er ryggen til låsekassa. Systemet er veldig bra dersom det står i en "hard" epoxy eller aluminium stokk. I en myk trestokk får man fort problemer nå treet begynner å komprimere seg :(

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men...@BLY@ at Dfsere liksom ikkje har mykje peiling på våpen e ein idiotisk påstand du trekker ut i fra intet. Dei fleste eg kjenner som skyter dfs kan kvar minste ting om børsa si, kaliberet sitt, ladninga si og dioptersikta sine. Slie "påstandar" (ting du tar ut av reine lufta) er det bedre å halde for seg sjølv.

Link to comment
Share on other sites

En eller annen smarting har sagt

 

Beware the man with only one gun; he probably knows how to use it.

 

greit å huske før en slenger rundt seg med ymse om skyttere som med standardvåpen skyter bedre enn de aller fleste med 2-3-4-5 customsuperlongrangeexpress rifler i skapet.. Det er vel få skyttere som kan mer om SITT våpen og SIN amunisjon enn aktive DFSere.

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste eg kjenner som skyter dfs kan kvar minste ting om børsa si, kaliberet sitt, ladninga si og dioptersikta sine. Slie "påstandar" (ting du tar ut av reine lufta) er det bedre å halde for seg sjølv.

 

Poenget hans er vel at de kan det, og bare det, og mener at personer som så mye som påstår at noe som helst annet har den minste mulighet til å fungere er useriøse skyttere.

 

F. eks.at man møtes med oppdiktede regler om at AR-15 er forbudt på banen fordi den er så intrinsikt unøyaktig at den bare ødelegger skivestativet...

Link to comment
Share on other sites

Det er urovekkende å lese om hvor lavt kunnskapsnivå endel av bidragsyterne i denne tråden har om skyting som idrett, og idrett generelt.

 

DFS er en meget konservativ organisasjon, med et nokså rigid regelverk for utstyr som gjelder på nasjonalt nivå.

Men dette er for å sikre like vilkår for alle som vil delta, og tilsvarende regler gjelder for alle idretter.

 

Dersom vi ser på andre idretter så er det faktisk enda mer rigid enn DFS, se på bestemmelser om hoppdresser og krav til luftgjennomgang. Se på internasjonale regler for spydkonkurranser, se på regler for drakter for svømmere.

 

Jeg har ikke sett en eneste av de som fordømmer DFS klage på reglene i andre idretter, men slenge dritt om andre skyttere det er de flink til. Det virker som om de selv vokser når de slenger dritt om andre.

 

Betegnelsen tanketomme, navlebeskuende, selvopptatte, egoistiske sytepaver er vel den betegnelsen som passer best.

 

Så får hver av de som har kommet med innlegg tidliger ta til seg det som passer, men dersom vi ikke har toleranse nok til å tåle at noen liker andre skyteformer enn det vi gjør så bør vi i anstendighetens navn holde kjeft.

Link to comment
Share on other sites

Enig med per-s.Det er alt for mye "dritt kasting" om dfs her på forumet.Er ikke en tråd om dfs som ikke ender i massiv syting fra folk som ikke er dfs`ere.

Det som er felles for mange av dem er at de har kommet på en bane eid av et skytterlag å ikke fått lov til å gjøre akuratt som de vil.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det; -jeg er bare ute etter en ok måte å rustbeskytte våpenet på. Har forøvrig ingenting imot DFS selv om noen regler kan virke litt rare. F. eks så er maks lengde på skyggen på skytterlua bestemt å være 10 cm. Skjønner ikke at noen skulle ha behov for noe særlig mer uansett. Det begrenser seg liksom av seg selv. :lol: Men har noen et greit tips mot rust/fukt så tar jeg gjerne imot.

Link to comment
Share on other sites

DFSere generelt har lite peiling på våpen, og vil heller ikke ha fokus på det. Derfor er jorda flat :wink:

 

 

Det er eit mykje større problem med alle jegre som ikkje kan noko om våpen i det heile. Du treffer på dei kvar haust på skytebana, må ha hjelp til den minste ting. Kjenner mange som ikkje klarer å stille siktet sitt sjølv, ein som aldri hadde tatt sluttstykket ut. Lista blir lang over elementære ting som mange jegrar må ha hjelp til. Men jorda er framleis rund sjølv for dei :wink:

Link to comment
Share on other sites

DFSere kan være så mangt, fra de mest imbisile trangsynte uopplyste idioter, til de mest oppegående og kunnskapsrike skytter esom finnes.

De førstnevnte har en lei tendens til å havne i styre og stell, og oppfattes derfor ofte som prototypen på DFSere. Selv om det de egentlig erflinkest til, er å stikke nesen sin lengst frem.

Link to comment
Share on other sites

Ooops! Der trakka jeg ut i hengemyra igjen :lol:

 

DFSere er utrolig hårsår :lol::lol::lol::lol:

Bare for å ha sagt det så eier jeg to STRer og er medlem i DFS (enda.... :( )

Jeg kjenner mange DFSere og det er ikke mange av de som har fokus på våpen, selv om de vet frem og bak på STRen og hvor skuddet skal puttes inn. De trenger heller ikke ha inngående kunnskaper. Det er bare jo bare å følge reglemantet og alle oppskriftene DFS produsere. Hvis jeg generaliserer ut i fra min erfaring vil jeg fortsatt påstå at DFSere har lite peiling på våpen.

 

Når det gjelder jeger generelt er det sikkert enda værre :wink: . (Nå blir det spennende og se hvor mange hårsåre jeger som kommer til å hyle og skrike :lol::lol: )

 

Jeg har full forståelse for at DFS har behov for regler som regulerer utstyret slik at man kan konkurrere på like premisser. Men ærlig talt, hvor dum skal de egentlig være :shock: På det nivået de operer lurer jeg av og til på hvordan de kan tillate linksrifler. Alle må da kunne skyte høyre :lol::lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg generaliserer ut i fra min erfaring vil jeg fortsatt påstå at DFSere har lite peiling på våpen.

I forhold til hva? - Hvordan skal du bedømme kunnskapsnivå, er det slik at alle som vet mer enn deg er usedvanlig kunnskapsrike og alle som har mindre kunnskap enn deg har lite peiling?

 

De fleste som skyter konkuranser har skytingen som hobby, ikke våpenet, det gjelder DFS, NSF, hagleskyttere og pistolskyttere.

Dersom du spør dem om skyteteknikk, så vet de uendelig mer enn en våpenfrik. De fokuserer på å bli bedre som skyttere, ikke på mekanikken i våpenet.

 

Jeg har opp gjennom årene observert at alle unge gutter og menn som jeg treffer på skytebanen vet alt om våpen, de har sett alle de nyeste action filmene, og en stakkers instruktør på banen må ikke prøve å lære dem noe, for våpen og skyting kan de. Jeg registrerer den samme tendensen hos mange her på Kammeret, etter noen dagers surfing på nettet vet de ALT om våpen, ammunisjon og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok Per-S treffer mer enn en spiker på hodet der gitt...

Vi er nok alle skyldige i å oppfatte oss selv på den måten fra tid til annen, undertegnede inkludert :oops:

 

Når det er sagt så vil nok jeg (som DFS-medlem gjennom 18 år) kunne si at min oppvekst på bygdas skytterbane har vist meg at en del gamle gubber var "utlært" i '45,

og ingen skal komme tråkkende med noe annet en STR, Krag eller Mauser...

Link to comment
Share on other sites

Klart det finnes trangsynte DFSere, er så man kan mistenke skytterdressen i å hindre blodet i å nå enkelte ekstremiteter. Det er egentlig ikke merkelig, DFS er veldig snevre i både skyteform og materiell. Og med den særposisjonen de står i er det fort gjort å tro at man er verdens navle. Men slike finnes da innen alle idretter, jo mer spesialisert man blir jo lettere er det å gå i den fella. Bare tenk på forskjellen mellom rørtang-skyttere og feltskyttere, har hørt mye oppgulp fra begge sider der.

 

Jeg tror mye av disse holdningene kan skyldes DFS egen holdning til andre former for skyting, de har ikke vært spesielt flinke til å se på seg som en del av det generelle skytemiljøet. Og hvorfor ikke, de har helt rett i at DFS er den siste skyteformen som får føle statens vrede.

Link to comment
Share on other sites

Blir dere like kranglete når dere ikke får spille slåball på kunstgressbanen til et Eliteserielag, helst på samme tid som A-laget har trening?

 

 

DFS driver med skyting med standardgevær og etter et gitt regelverk, hos de aller fleste av DFS-lagene er det helt OK å skyte med det meste forutsatt at en innretter seg etter baneregler og ikke fortrenger DFS-skyting.

 

 

PS-Biltema Lagringsolje (spryboks) er også dugelig til rustbeskytting, ikke så hardfør som Lee alox men mer tilgjengelig og enklere å ha på.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som skyter konkuranser har skytingen som hobby, ikke våpenet, det gjelder DFS, NSF, hagleskyttere og pistolskyttere. Dersom du spør dem om skyteteknikk, så vet de uendelig mer enn en våpenfrik. De fokuserer på å bli bedre som skyttere, ikke på mekanikken i våpenet.

Takk Per-S! -Nå formulerer du akkurat det som er mitt inntrykk av DFSere, og det er ingenting negativt i det. Det som er forundelig er at når man poengterer akkurat dette for DFSere i den formen jeg gjorde pleier det å bli litt betent :lol:

 

Kunnskapsnivåer om våpen kan da måles, men det er ikke en diskusjon jeg gidder å ta. Ikke er det spesielt interessant heller. DFS som organisasjon har i hvert fall noen med kunnskap om våpen. De må da kunne være i stand til å vurdere hva som endrer egenskapene på utstyret eller ikke på en måte som virker troverdig, og kunne laget et fornuftig regelverk ut fra dette. Da hadde man kanskje sluppet og lure på om et strøk duracoat blir et problem eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

DFSerne er Eliteserielaget og vi andre er bare smårollinger som er til bryderi?

 

Nei,det er der du misforstår hele greia.En skytebane eid av et skytterlag er et DFS anlegg.Da er det kanskje ikke så rart at det er denne skytegrenen(DFS)som laget ønsker å prioritere.

De fleste skytterlag har trening/oppskyting for jegere 1 dag i uka,minst.Her er det ofte DFS skyttere som er mannskap og er behjelplig med aviklingen.Andre dager i uka er det kanskje DFS skytterne som bruker banen.

På vår bane er det skyting 4 dager i uka.1 av disse dagene er forbeholdt DFS skyttere,likevel kan du banne på at denne ene dagen kommer det jegere som "bare" skal få dokumentert treningsskudd eller "bare" skyte opp til prøve.Da vi pent spør om det ikke er mulig for dem å gjøre dette en av de andre 3 dagene i uka skal jeg si deg vi ofte har fått så hatten passer,de skjønner rett å slett ikke at vi ønsker en/1 dag i uka for oss selv.Kan dette være for mye for langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bare for å ha nevnt det; -jeg er bare ute etter en ok måte å rustbeskytte våpenet på. Har forøvrig ingenting imot DFS selv om noen regler kan virke litt rare. F. eks så er maks lengde på skyggen på skytterlua bestemt å være 10 cm. Skjønner ikke at noen skulle ha behov for noe særlig mer uansett. Det begrenser seg liksom av seg selv. :lol: Men har noen et greit tips mot rust/fukt så tar jeg gjerne imot.

Det er enkelt, våpenolje og jevning (umiddelbart etter eksponering for vann) våpenskøtsel, så går det så fint så.

Må det gjøres daglig mens det står på så må det nettopp det.

Har en "gammelsauer" som har vært drukna mer enn en gang på felt i ausregn, og metoden er brukt med hell.

Dog vil jeg si at en Sauer som skal fikse skitvær bør ha lakkert stokk, gjerne med Ovatrol eller liknende. Og det går helt fint også på LS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...