Jump to content

Ett skudd og dyret legger seg umiddbelbart? Really?


Kverk

Recommended Posts

Kan man forvente at en hjort faller om og dør på stedet, uten videre flukt, med "grove kaliber"?

 

Da jeg tok min første kolle på 50 meter, rett i lungene med en Norma Oryx 30.06, så klappet dyret litt sammen på forbeina før det bykset 40 meter og døde i et kratt. Det samme skjedde med de andre dyrene vi tok. Ingene av dyrene falt om på stedet. Hadde jeg brukt bombekaster (ok, overdrivelse), så hadde den sikkert blitt liggende, men jeg tør påstå at hjorten vil løpe videre, noen ganger 10 meter, andre ganger 50 meter, før den stanser, faller og dør.

 

Likevel leser jeg og hører jeg folk "skryter" av sin 300 WM eller 417 WM at dyret faller om i det skuddet treffer. Er dette reelt? Stopper dyret raskere om det blir skutt med et grovere kaliber? -Jeg tror ikke det.

 

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Kulevalg har stor innverknad på fluktstrekninga, skaut ein hjort med 300wm i haust, treffpunkt rett bak bogen med 180 grs scirocco, sprang ca 50m før den fall om, til tross for stor øydelegging av vitale organ. Det som kanskje har mest og seie er om dyret har mykje adrenalin eller ikkje

Link to comment
Share on other sites

Tja, har opplevd at en del kalver går ned i smellen. Skjøt en 10 takker for noen år siden som også gikk rett ned, det var med 308, men der lå skuddet høyt i lungeregionen, og tok med seg ryggen i samme slengen. Så det skjer, men jeg tror at ofte har skuddplassering mer å si enn kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje all verden hjortekompetanse, men elgen går alt frå rett ned til fleire hundre meter med gode skot. Grøvre kaliber gir nok litt raskare effekt både ved gode og mindre gode treff, men viktigare er adrenalinnivået til dyret. Eit dyr som får eit godt skot (sentralt i hjerte/lunge) og ikkje er støkt/stressa går oftast i bakken veldig nær skotplassen. Stressa dyr som får meir marginale skot (langt bak i lungene, kanskje berre gjennom ei lunge), kan gå mange hundre meter, og i blant fleire kilometer.

 

Eg skyt færre skot pr dyr med 9,3 enn med 308, og det er nok delvis pga betre effekt og tydelegare reaksjon av den grøvre patrona.

Link to comment
Share on other sites

Uten at antallet rettferdigjør noen form for konklusjon, har hjort skutt med 270 Win og 308 Win som oftest tatt en lengere spasertur enn de jeg har skutt med 35 Whelen.

Det er såpass tydelig at jeg velger å tilegne kulvekt/konstruksjon noe av årsaken til dette.

Link to comment
Share on other sites

Ca. 20 % av de hjortene jeg har skutt har falt rett ned i smellen. Det er nesten som om du ser de "kollapser rett ned" som en sekk før du registrerer "lyden" av smellet. Skutt med 30-06 eller .308. Brukt Norma Oryx 180gr eller Federal Fusion 165 gr. En spissbukk skutt med swift a frame - gikk 2-3 meter skutt rett gjennom bøgene. De resterende har stort sett tatt 10 meter og stupt, eller stått og virret litt før de har lagt seg rett ned.

 

Synes rådyr er mer "ustabile" når det gjelder fluktavstand - kan løpe langst skutt gjennom bog / lunger. Jeg sikter midt på boken når jeg skyter, og har de siste 15 årene kun skutt på dyr som står i ro.

 

Tror dere er flere variabler som spiller inn her ja, og kaliber er nok ikke den viktigste bare en får god nok inntrenging og kulene ekspanderer tilstrekkelig. Pri 1 er at viltet legger seg raskest mulig, så får en heller ofre litt kjøtt. Synes loddede blykuler som Oryx, Fusion etc. funker fint på hjort og legger viltet dødt ganske så raskt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter hjort med 6.5x65rws og 300 win mag. Stikkordet er skuddplassering.

MEN, jeg har registrert at kuler som har høy fart, ofte legger dyret rett i bakken selv ved dårlige skudd.

Jeg skjøt i fjor en spissbukk, rett i vomma, kula hadde 1030 m/sek ut av løpet. Bukken gikk rett ned og var dau. Ingen vitale deler var truffet annet enn selve vomma.

 

Dyr skutt med 300 win mag har ramla som sekker.

Her er en som jeg skjøt for noen dager siden, med 300 win mag, 180 grs Accubond i 935 m/sek

 

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=1182

 

Statestikken sier vel at jo grovere jo kortere flukt. Men for dem fleste vil reklylen være for heftig i dem groveste kaliberene til at dem klarer å skyte forsvarlig. Har en kompiss med .500 Jeffery - elgen detter normalt sett ikke i smellen med den heller. (600 grain kuler).

Link to comment
Share on other sites

Vel, loudenboomer, dette var jo midt i blinken! Jeg vil anta at forskjellen mellom elg og hjort er ikke er betydelig, men at elgen trolig er mer hard-skutt ettersom den er et større dyr.

 

"Dersom du anvender en rifle i 45 kaliber og skyter gjennom begge lungene til en voksen elg kan du forvente at elgen beveger seg omtrent 10 meter etter

påskyting, mens en tilsvarende treff fra en finkalibret rifle (6,5 mm til og med 30 kaliber) gir en fluktstrekning på rundt regnet 50 til 70 meter, mens andre kalibre vil ligge mellom"

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring er at om man setter skuddet i "gearkassa" , les bogen detter de innenfor en radius av 10 meter. De løper ikke langt uten fungerende frembein. Under måneskinnsjakta etter hjort setter jeg bestandig skuddet i gearkassa. Kjedelig å måtte gå ettersøk i mørket. Under jakt i dagslys kan jeg sette skuddet bak bogen for å få et penere slakt. Angret et år da en titagger bokk løp ca 200 meter etter et litt marginalt lungeskudd. Måtte ha hjelp av ettersøksringen for å finne igjen dyret. Dvergdachsen tok kursen ummidelbart og det viste seg at jeg omtrent hadde tråkka på bokken før vi ringte etter bikkje. Bokken lå steindau nede i et lite søkk i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Vil du spare kjøtt og skyter i lungespissene, da springer de etr stykke. Plasserer du kula for at de skal ned (knuser knokler ) blir de liggende. Har ikke egen erfaring med elg, men med dyr fra kronhjort og nedover.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke vanskelig, der finnes ingen kuler som noen magiske egenskaper, bare idioti slike diskusjoner. Riktignok er der kuler som er mer til å stole på angående dybdevirkning = såkalte premiumkuler.

 

Det er og blir situasjonen og plasseringen av skuddet som betyr alt.

De som ikke har forstått det har bare ikke skutt nok dyr!!!!

 

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange elger og rådyr med forskjellig kaliber og forskjellige kuler hvor dyret har falt om på stedet, og noen har hatt utras på oppmot hundre meter med treff i bogen. Det eneste man kan si er at jo flere dyr man skyter, jo mer forvirret blir man av hva slags kaliber og kule som er best egnet til bruk på hjortevilt. Så å komme til en fast konklusjon er ikke enkelt, hvis den finnes da.

Link to comment
Share on other sites

"Kulevalg har stor innverknad på fluktstrekninga"

 

Overhodet ikke enig!!!

 

Jeg har skutt tresifret hjortestørrelser - med blykuler i lav hastighet fra revolver - og med "idiotkaliber" i rifler - uten at det har vært noen forskjell på fluktstrekning.

 

Man kan selvsagt ikke lage en fasit på 10 eller 40 skutte dyr.

 

Èn sesong - hvor jeg trodde jeg hadde funnet den optimale kulen - ble "vridd i stykker neste sesong".

 

Faktisk så tror jeg at de fleste som har skutt endel vilt - har gitt opp håpet med å finne et kaliber/kule som gir lite ødeleggelse, samt et godt nedlegg.

Og som gir likt resultat hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg einig med shadob.har felt ca 200 hjort i mi tid som jeger.pluss ein del rådyr og Afrikavilt.(2 elg). Kaliber eg har brukt er,6,5*55,308 win,3006,300 winmag.270 win,9,3*62,45/70 goverment,375 h&h og 458 socom.Av hjortane eg har skote e da 3 stykk som har ramla i smellen.to skote med 6,5en og ein med 308.Midt i bog.rådyra har eg inntrykk av at som regel ramla i smellen med reine bogskudd,men noken har pilt avgårde som f...dei to elgane eg skaut var to kviger på 70 og 130 meters hald,å sprang rundt 100 m.skoten med 140 grs rhino.midt i bog.Har prøvd ein haug med kuler å ladningar til dei forskjellige kaliber,men etterkvart som eg har prøvd meg fram,desto meir forvirra har eg vorte om kva som er best effekt på når da gjeld skuddreaksjon og blodslått kjøt.Ska ein bli kvitt/minimera da må ein treffa spinalt enkelt og greit.Visst hjorten ramla i smellen blir eg meir forundra enn om han pila avgårde som om han sku hatt fanden i helane.i haust vart alle dyr eg skaut skoten med heimaladd oryx i 6,5en og med 150 grs interbond i 270 win.synst da fungera likt som dei andre kuletypane eg har brukt,so trur ikkje eg gidd forska meir på da.Med norsk og afrikansk storvilt rett i øvekant av 50 dyr.Frå rådyr til eland i størrelse.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="ShadobFaktisk så tror jeg at de fleste som har skutt endel vilt - har gitt opp håpet med å finne et kaliber/kule som gir lite ødeleggelse' date=' samt et godt nedlegg.

Og som gir likt resultat hver gang.[/quote]

 

Carlsen: Ska ein bli kvitt/minimera da må ein treffa spinalt enkelt og greit.

 

 

Må sei meg einig med shadob oig Carlsen!!!

 

Har selv skutt med .222 til 45-70 på rådyr og hjort. Spinalskader har gitt knall og fall, skyting gjenom begge boger på rådyr/hjortekalver (skyting i bogkula) har gitt knall fall. Større dyr detter ved treff nakke/hals(spinal nerve).

 

Edit: To skudd er ikke like og kan derfor ikke direkte sammenlignes. Avstand, vinkel, dyret skremt eller ikke, kule, hastighet etc vil gjøre at fasit kommer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du vil aldri få en lik situasjon og skudd effekt under jakt.

Jeg har skutt mye elg....noen går ned i skuddet...andre reagerer ikke i det hele tatt.

Skjøt en hjort i fjor gjennom begge bogene litt høyt. Avstanden var ca 60 meter. Den falt i skuddet.

Har skutt bortimot 100 rådyr. Har hatt god erfaring med .223 og XP3 ammo fra Winchester (Nosler kule)

Disse har laget lite kjøtt ødeleggelse og gitt mye "knall og fall".....men ikke uten unntak. Siste dyret i fjor, et rådyr på 25m reagerte ikke på skuddet og fortsatte ferden uten tegn til skudd skade. Fant det igjen 30-40m lengre borte med et perfekt treff i lungene over hjerte.

 

-g

Link to comment
Share on other sites

Er dyret skremt, vil det rase ut uansett - bortsett frå ved treff i rygg/hjerne. På rolige dyr som ikkje er støkka, syntes eg å ha merka at grovare kaliber kan sende dyra litt raskare i bakken.

Tidligare brukte eg 6,5x55 og har aldri opplevd at dyra gjekk rett i bakken ved treff, bortsett frå ved treff i rygg.

Ved bogskot på rolege dyr i utmark, vart det gjerne eit utras på mellom 20 og 100 meter - alt etter som.

Når eg gjekk over til 9,3 - førte tilsvarande skotsituasjon til at dyra datt i smellen, eller tumla nokre få meter.

 

Men eg har ikkje jakta lenge nok med 9,3 til at eg er basant i min påstand. Men solangt kan det sjå ut som det har innverknad. Men på skremte dyr, trur eg kaliberet speler mindre rolle, skal du velte dyret i smellen då, må du ha kanon!

Link to comment
Share on other sites

Skal på ingen måte si meg uenige med de svært erfarne jegere som har uttalt seg her.

Imidlertid har jeg endt opp med en annen patron enn de "tre vanlige" til hjort og elg.

Det har mest med interesse å gjøre, men også som jeg nevnte i mitt første innlegg, jeg "mener" at effekt med 35 Whelen gir mere knall og fall enn de andre jeg har benyttet på hjort.

 

En av grunnene kan kanskje være at jeg (så langt det er mulig) skyter høye bogskudd og tar ut "gearkassen" som Gamle Erik så treffende kaller det :D .

Dette i tillegg til 100% gjennomskyting har så langt gitt svært korte fluktstrekninger, og mange har blitt på stedet.

Er også enig i at det ikke finns magiske kuler, men ønsker man en massiv destruksjon av hjerte/lunger samt gjennomskyting, betyr tross alt kulevalget en god del.

 

Den håndfull hjorter jeg har skutt med 270 - og 308 Win, har uten unntak gått lengere enn de som har fått en 250 grs Woodleigh.

Når det gjelder skuddplasering er det så selvsagt at det gidder jeg ikke kommentere, men det betyr ikke alt

Ei høyhastighetskule som eksploderer i bogfjøla og så vidt slenger noen få splinter inn i ene lunga, gir på ingen måte ønsket effekt, selv om skuddplaseringen kan sies å være perfekt.

Som jeg har hevdet utallige ganger før; det er hullet som igansetter prossen som dreper, og det er kula som lager hullet.

 

Rådyr er en verden for seg selv.

Det er vilt som jeg aldri blir klok på.

Knall og fall, lange utras i sinnsyk fart...samme kaliber og kule og gode bogskudd på beitende dyr...go figure :?:

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje har mest og seie er om dyret har mykje adrenalin eller ikkje

 

Tja, i år kom jeg over ei kvige på 140 kg som beitet stille og rolig på 70 meter. Den ante ingenting før den fikk ei kule i siden. Den gikk over 400 meter før den stoppet opp igjen. Etter over 10 minutter kom en kompis innpå, og da stod den fremdeles på beina. Jeg traff litt langt bak, men det var hull i begge lungene. Jeg skøyt med 6,5x55 ladet med 140 gr Woodleigh.

 

Jeg er temmelig overbevist om at denne kula ikke ekspanderte skikkelig, så dette har vel mer med kule enn kaliber å gjøre. Men det er ikke alltid rolige dyr gir seg uten kamp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de senere åra begynt å bevisst skyte høye bogskudd på rådyr og hjort og har fått en betraktelig høyere andel knall og fall. De dyra som ikke har blitt på plassen,har somregel bare hinka noen få meter før de har bikka..Tidligere brukte jeg å skyte rett bak bogen hjerte/lungeskudd, men etter mye leiting i tett buskas etter dyr som ruser ut og forsvinner,så ble jeg lei. Har brukt både 9,3x62 30-06 og 6,5x55. Aldri merka forskjell. Har du ei god kule og er litt bevisst på skuddplassering, går ikke dyra langt før de detter. Høyt bogskudd parkerer dyra kjapt.

 

At en må skjære bort litt bog ser jeg ikke på som en for høy pris å betale for å slippe å leite seg ihjel. Om man skyter bak bog og driller et pent hull i lungene og det løper 50-150 meter til det er tomt for blod,så blir det ofte mye blodinntregning mellom hinner og muskler ifra nakke til ræva på dyret. En helvetes jobb å få rensa ut det også.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Eg skyt færre skot pr dyr med 9,3 enn med 308, og det er nok delvis pga betre effekt og tydelegare reaksjon av den grøvre patrona.

 

Yes. Dette er den eneste grunnen til at jeg gikk til anskaffelse av 375H&H. Reaksjonen på elgen er helt tydelig. Det bølger i elgen ved treff. Jeg har skutt endel elg med 308 og tror vel nesten ikke jeg kan si jeg har sett tydelig nok skuddtegn på èn eneste av de når jeg har truffet i maskinrommet. Derfor ble det for sikkerhets skyld ofte lagt på ett skudd til i trange situasjoner. Med 375`n er det sjelden tvil. Og den følelsen er viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Min far sa en gang: du må la dyret få tid til å dø.........

 

Med andre ord at under forutsetning av av at du har skutt et godt skudd er det ingen krise om det ikke detter i smellen, for detter det gjør det somregel innenfor en radius av 50-200 meter. Dette gjelder elg. Er selvfølgelig en fordel med hund, da det gjør det lettere å finne dyra.

 

(komentaren falt etter at en elg sto å snurret rundt seg selv å endte opp med følgende skudd: 1 stk 90 grader fra venstre side i bogen, 1 stk 90 grader fra høyre side i bogen, 1 skudd diagonalt med inngang i høyre lår OG 1 stk diagonalt med utgang i venstre lår, holdet var 50 meter og i åpent og greit terreng) (et av de værste elgslakt jeg har sett, bli tillegg brukt en kule som ikke holdt sammen noe særlig)

Link to comment
Share on other sites

Eneste knall&fall har jeg hatt med 6,5!!!

 

Alt annet har gjort utras i flere kalibervarianter- og da skyter jeg bare litt til på de....

 

God skytetrening er det òg,- og lader man selv er det overkommelig i pris også :mrgreen:

 

På så elendig statistisk grunnlag som de fleste av oss opparbeider seg gjennom et laaaaangt jegerliv så er det

så mange variabler i situasjonene at det eneste man har hold for å konkludere med tilslutt er; "You never know- you know" :roll:

 

Det finnes kun en situasjon som garanterer knall og fall og det er visst kaliber overstiger tverrsnitt i dyrets areal. Da går de jaggu pinadø rett ned altså!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange elger og rådyr med forskjellig kaliber og forskjellige kuler hvor dyret har falt om på stedet, og noen har hatt utras på oppmot hundre meter med treff i bogen. Det eneste man kan si er at jo flere dyr man skyter, jo mer forvirret blir man av hva slags kaliber og kule som er best egnet til bruk på hjortevilt. Så å komme til en fast konklusjon er ikke enkelt, hvis den finnes da.

+11, jo mer dyr jeg har skutt jo mer forvirret blir jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har skutt mange elger og rådyr med forskjellig kaliber og forskjellige kuler hvor dyret har falt om på stedet, og noen har hatt utras på oppmot hundre meter med treff i bogen. Det eneste man kan si er at jo flere dyr man skyter, jo mer forvirret blir man av hva slags kaliber og kule som er best egnet til bruk på hjortevilt. Så å komme til en fast konklusjon er ikke enkelt, hvis den finnes da.

 

Dette er jeg 100% enig i. Det samme har skjedd meg. Så det og si bombastisk at en kule er bedre enn andre, javel .......?

Link to comment
Share on other sites

ble veldig overasket over en hjort jeg skjøt.

.30-06 fusion 180 grains kule, avstand ca 45 meter. skuddet gikk rett inn i hjertet, og punkterte begge lungene, allikevel sprang hjorten nesten 110 meter fra der jeg skjøt.

 

en annen hjort jeg skjøt ble truffet i hjerte/lungene og den små jogget 10 meter, så nesten ikke brydd ut i det hele tatt, men segnet om etter den lille joggen...

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten kuriositet :wink:

 

Kikket på det perfect shot, med Kevin “Doctari” Robertson. ( Dyrlege og jeger ) Hvor han viser flere lungeskudd på bla. Gnu, med henblikk på innpust og utpust ( Fulle/ tomme lunger. ) Med fulle lunger blei det, "lungekollaps" og dyrene datt ganske så fort, med tomme lunger derimot, blei effekten ganske så annerledes og dyra gikk ofte mange hundre meter etter et sånt skudd. Selvfølgelig bortimot umulig å se og observere under praktisk jakt, men under kontrollerte forhold var det meget stor forskjell på de to situasjonene.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller tro at det har med elastisiteten i lungene å gjøre. Når et prosjektil treffer får man en hydraulisk "eksplosjon" i vevet, og siden lungene er elastiske så vil de kunne absorbere mye av sjokket når de er tomme, men om de allerede er fulle og spent opp så vil luftblærene fungere som avstivere og forplante sjokket mye mer effektivt.

 

Tror jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort ifra at det kan ha innvirkning om dyret har pustet ut, men i hvilken situasjon ser man det. Det er vel kun dyr som har anstrengt seg at man ser når/at det puster.

 

En veldig viktig faktor når det gjelder flyktstrekning er hvor mye adrenalin dyr har i blodet i skuddøyeblikket. Et skremt eller vârt dyr kan bevege seg lange strekninger selvom det er "dødt". Mens dyr som blir skutt på litt hold og er rolige og intetanene kan falle i smellet selv med et vanlig lungeskudd.

Husker når vi begynte med lyddempere for snart 30år siden, vi reagerte på at dyrene veldig ofte stod i ro eller de gikk litt rundt seg selv før de datt. Så munnings-smellet kan nok ha en viss innvirkning i enkelte situasjoner

 

Synes dette ble en utdypende tråd når man fikk vekk fjortisene og andre mindre utviklede personer med den idiotiske debatten om hvilke kuler som er magiske. Håper denne tråden kan sette en stopper for slike tullediskusjoner i fremtiden. Det neste blir vel hvilket riflemerke som gir knall&fall, jeg blir ikke forundret.

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Har en jaktet noen år vil en uten tvil komme opp i situasjoner som sparker beina unna alt en tidligere har opplevd.

De variable faktorene er utallige, men jeg hevder fortsatt (med fare for å havne i kategorien fjortis eller mindre utviklet?), at en aldri er handicapped av en god kule, ikke magisk, men GOD!

 

Tre råbukker skutt i fjor høst, to beitet stille og rolig og datt som en sekk.

Den tredje hadde mistanke om at noe var svært galt og sto på spranget, samme treffpunkt, kaliber og kule som de to første, men denne raste ut over 80 meter.

 

Black wildebeest skutt i Namibia trengte tre skudd før den ga opp ånden og raste ut over 150 meter.

Kudu (nesten dobbelt så stor) gikk rett i bakken steindød etter ett skudd.

Black wildeebest var uvitende om at vi var der, kuduen var helt klar over oss og var i rask gange.

Samme våpen, samme kule, stort sett samme treffpunkt....

 

Og hva er så en god kule?

Den som fungerer ypperlig i 450 Marlin kan være ubrukelig i 460 Weatherby Magnum.

En god kule i 358 Win, er ikke nødvendigvis så bra i 358 Norma magnum osv osv.

 

Det legges årlig ned sikker tusenvis av vilt som skytes med den ammoen som skytterlaget tilfeldigvis har til salgs på banen det året. Mange jegere ofrer det ikke en tanke, en blyspiss er en blyspiss.

For min del har jeg funnet gode kuler som fungerer meget bra i mine våpen og til den jakt jeg bedriver.

Og den lille fordelen som dette gir meg i en jaktsituasjon, den vil jeg koste på meg med glede :wink:

 

(og jeg vil for alltid hevde at litt grovere kaliber og litt tyngre kuler alltid har "the edge" når det gjelder storvilt :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Synes dette ble en utdypende tråd når man fikk vekk fjortisene og andre mindre utviklede personer med den idiotiske debatten om hvilke kuler som er magiske.

Eg reknar med eg høyrer til kategorien "mindre utvikla" (fjortisalderen er godt og vel tredobla) når eg dristar meg til ein påstand om at grøvre kuler gjennomsnittleg gir kortare fluktstrekning og meir synleg (for jegeren) reaksjon. Det er svært få av oss som har anledning til å skyte dusinvis av dyr med alle tilgjengelege kaliber og alle tilgjengelege kuler, så slike trådar der ein deler av sine erfaringar er gull verdt for å kunne gjera seg opp ei meining. Om det blir for idiotisk for deg er det ingen leseplikt her.

Link to comment
Share on other sites

Du vil aldri få en lik situasjon og skudd effekt under jakt.

Jeg har skutt mye elg....noen går ned i skuddet...andre reagerer ikke i det hele tatt.

Skjøt en hjort i fjor gjennom begge bogene litt høyt. Avstanden var ca 60 meter. Den falt i skuddet.

Har skutt bortimot 100 rådyr. Har hatt god erfaring med .223 og XP3 ammo fra Winchester (Nosler kule)

Disse har laget lite kjøtt ødeleggelse og gitt mye "knall og fall".....men ikke uten unntak. Siste dyret i fjor, et rådyr på 25m reagerte ikke på skuddet og fortsatte ferden uten tegn til skudd skade. Fant det igjen 30-40m lengre borte med et perfekt treff i lungene over hjerte.

 

-g

Det er vel på tide at du finner en ny patron til rådyrjakta.

Må ha vært en annen som skøyt på det etter deg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i skuddreaksjon på dyr med tomme og fulle lunger har vært kjent lenge. Noe av årsaken skyldes ulik lydhastighet i bløtvev og i luftfylte lunger, det gjør at en høyhastighetskule ødelegger vesentlig mer i fulle lunger enn i tomme. Min teori er at dette også gir en større påkjenning på nervesystemet slik at dyret går overende med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange riflekaliber på jakt, og skutt en del vilt!

Patronene har vært store og små, lynraske og sene, kulene tunge og lette, med stor og liten diameter!

Fikk det for meg for noen år siden at diameter var det som skulle til!

-Kjøpte en 45-70, det hjalp lite!

-Skaffet meg min første 358win, og syntes jeg opplevde litt fremgang fra 6,5x55.

- fikk jeg bygget meg en 50-110.

Med 365g messing HP kuler som slapp seks store splinter i nesa følte jeg virkelig at jeg kunne oppleve den store forskjellen.

Det ble skutt noen dyr med 50'en før den ble solgt. Jeg opplevde en voldsom skuddreaksjon, og slaktene ble bra også!

Rifla ble solgt!

Det fantes rett og slett ikke bruk for den!

Med tiden har jeg kommet til at en gjennomsnittelig fluktstrekning på 0 eller 30 meter ikke betyr noe som helst for min jakt.

 

Synes at gode kuler er viktige uansett kaliber og utgangshastighet, og at harde kuler nødvendigvis ikke er gode kuler!

Jeg elsker 6,5x55, ja også 358win da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel nevnt dette med gode kuler i et tidligere innlegg på denne tråden, kuler som holder sammen i et stykke er oftest en fordel når det gjelder dybdevirkning og de holder ofte retningen de er skutt inn i dyret i.

 

Dette med grove kal. kan ha en viss relevans for dem som takler å skyte godt med slike. Men den jevne jeger gjør ikke det og da skyter han/hun ofte dårligere.

 

En jeg kjenner veldig godt drev og jaktet hjort med .458Win.Mag og .375H&H Mag før i tiden, han taklet det for all del. I dag bruker han nesten utelukkende 6,5x55 med tunge kuler og er meget fornøyd med det.

 

Igjen : Det er situasjonen og plasseringen av skuddet som avgjør det aller-aller meste

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...