Jump to content

Salongkikkert, tankegang.


Varjag

Recommended Posts

Sitter og funderer på å kjøpe ny kikkert til salongen, men sliter litt på å bestemme meg for prisklasse.

Vanligvis blir billige kikkerter, som bsa etc anbefalt til salong, og strofen "bra nok for salong" går igjen i diverse varianter.

De fleste virker å nedprioritere kvalitet/pris på kikkert til randtenningbruk, men hvorfor det egentlig?

 

Jeg skyter mer med salong enn noe annet.

Jeg har større behov for funksjonalitet som parallakse og utvendige tårn (både avstand og vind) enn andre kalibre.

Jeg skrur derfor også mye mer på alle knottene, fram og tilbake, fram og tilbake.

Avstanden det skytes på er selvsagt ikke enorm, og onde tunger kan si at det ikke krever god optikk.

 

Har ikke har noe direkte spørsmål, men jeg er i ferd med å overtale meg selv til å bruke mer skattepenger, så tanker mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en veldig dårlig kikkert på den forrige salongen min. Og når jeg først dro frem salongen, så ble det fort ganske mange skudd også. Gjerne små mål opp til ca 100m. Så det ble gjerne ganske mye mysing gjennom denne billigkikkerten. Og jeg ble rett og slett sliten i øynene av å se gjennom en dårlig kikkert.

 

Ville lagt i et par kroner ekstra for en kikkert med grei kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikter til salongrifler blir gjerne av det rimelige slaget pga begrensede bruksområder. De færreste trenger stor forstørrelse og store objektiver for skumringsjakt. I tillegg, når det gjerne skytes i dagslys, trenger man heller ikke "verstingkvalitet" på optikken. Og da fungerer jo det meste så lenge man ikke skyter i motsol.

 

Mange bruker også salongrifla til "koseskyting" på brusbokser, kongler og metallblinker som ikke er så små, og dermed er heller ikke behovet for noe dyrt og flott der.

 

Imidlertid, jeg synes også det er kjekt å ha noe som er litt mer enn "stusselige" 4x32 og billigere enn en tjuepakning Prince mild. Når jeg skyter med salongrifle, tenker jeg alltid på å treffe akkurat det jeg vil, hvor jeg vil og når jeg vil.

 

Jeg prøvde først en pensjonert JahtiJakt 3-9x40, men den dugde dårlig da det led mot kveld og i dårlig lys (og lyset funket ikke i den, samtidig som okularglasset av en eller annen grunn løsnet). Derfor byttet jeg ut denne og, med en Sightron SII 4-16x42 med justerbart objektiv og mildot-retikkel i en kjapp handel med Jaktfall. Dette synes jeg er en kjempefin kikkert på salongen. Her kan man prikkskyte mygg på lengre hold. Objektivet (AO, som det heter på "Sightronsk") kan justeres ned til 10 yds. Kjekt å ha skarp blink også på korte hold. Angrer ikke et øyeblikk på den handelen.

 

Det dumme her er at jeg nå har denne på en .222 Rem da jeg solgte kikkerten som stod på der. Så nå er Anschützen uten noe på toppen... :roll:

 

Uansett, denne kikkerten fikk prøvd seg på revejakt fra glugge, med opplyst åte, og jammen funket det ypperlig der og, til og med der det ble ganske så mørkt i utkantene av lyset. Retikkelet funket merkelig nok relativt greit og. Med andre ord fungerer den faktisk ikke så verst i skumring heller, selv om den ikke når opp til de dyrere x50 og x56'ene med tysk 4 og lys...

 

Det eneste jeg ikke har prøvd den mot, er sola. Men jeg har ikke noe stort behov for å skyte og skremme vekk den. Har lite nok sol fra før! :lol:

 

Dette siktet kostet meg tre tusen, og noe mer enn dette føler jeg selv ikke er noe vits å ha på. Den holder til det aller meste man kan bruke en salongrifle til. For den skal få den tilbake fra .222'en når den har fått nytt sikte! Om jeg ikke da heller selger Anschützen da den er usedvanlig lite med på skytebanen.

 

Ellers satte jeg på en Sightron SI 3-9x32RF, med crosshair-retikkel, (til 950,-, halv pris) fra Jaktfall på Rem 597'en til jentungen. Skjøt da 8 mm samling på 40 meters hold med den og, så en mååå jo ikke ha noe fælt noe på toppen! :wink: Denne skal for øvrig kun brukes til korte hold i dagslys.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne har jeg - meget godt fornøyd:

 

https://theopticzone.com/products-page/ ... lex-matte/" target="_blank" target="_blank

 

Kanskje denne, med justerbare tårn utenfra hadde vært noe??

 

https://theopticzone.com/products-page/ ... lex-matte/" target="_blank" target="_blank

 

Denne har jeg på en Sako Quad: Godt fornøyd med den også:

 

https://theopticzone.com/products-page/ ... lex-matte/" target="_blank" target="_blank

 

 

Paralaksejustering (OA) er et must på salongkikkert mener jeg, da målene det være seg innendørsskyting på blink eller jakt ute, oftere er nærmere 0 meter enn 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Her som alle andre steder er det vel ingen entydig fasit. Min betraktninger og konklusjoner er som følger:

- Salongriflen brukes ikke under dårlige lysforhold, så europeisk Spitzenklasse er unødvendig dyrt.

- Salongriflen gir tilnærmet null rekylbelastning, så mil spec sniperkikkerter er penger ut vnduet.

- Salongrifler brukes på sterkt varierende og ofte korte hold, så parallaksjustering er et absolutt krav, og den må gå langt nok ned i avstand. Personlig foretrekker jeg justeringsratt på siden av tårnene.

- Siden salongrifler brukes på sterkt varierende hold og ikke er utpreget flattskytende (mener da .22LR) må kikkerten ha gode justeringstårn med presise, jevne og godt repeterende klikk.

- Jeg skyter ofte på små mål og vil derfor ha en kikkert med klart og skarpt bilde.

- Forstørrelse og zoom-område velges ut fra hva du bruker riflen til.

 

Selv har jeg to salongrifler.

Den ene er primært et konkurransevåpen og er satt opp med en Millett 6-25x56. Her har jeg valgt 56mm objektiv for å få litt utgangspupill på høy forstørrelse, skjønt den blir ikke mer enn 2,24mm. Denne kikkerten har parallaksjustering ned til 10 yards og Fine Duplex retikkel.

Den andre brukes delvis til konkurranse, men primært tiljakt. Her har jeg valgt å gå opp en kvalitetsklasse i optikk pga. mer varierte lysforhold og bakgrunn. Denne riflen er satt opp med en Minox ZA5 4-20x50. Igjen er det store objektivet valgt pga. høy forstørrelse. Denne kikkerten har parallaksjustering ned til 20m og LR retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Lurar på om salongriflen har fengje dårleg rykte på seg for å gå dårleg å vere upålitlige nettop på grunn av dårlige kikkertsikter,

Som TS nevner er salongen det våpenet mange av oss brukar mest! likar og ha god kontrast når eg skyt på blink.

Akkurat fengje meg eigen salong, på toppen troner ein leica er 2.5-10x42, flott kikkert, men problemet er at det er for lang augeavstand slik at eg må kjøyre kikkerten maks fram, okularet kjem då litt i vegen for sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Satte på en Zeiss viktory HT 3-12 56mm på salongen. Ble skuffet da jeg ikke fikk det skarpe bildet jeg forventet på avstander under 60m. Paralaksen er satt til 100m på de og det går ikke å justere. Ble å sette på den gamle 6-24x40 BSA kikkerten med AO.

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke AO (knotete å justere), SF derimot er snadder. Vekt er viktig for meg, så sikter med maks 40mm objektiv foretrekkes. Mil dot og target tårn passer godt om man ønsker å skyte på varierte hold.

Men ett billig BSA sikte med fast 4x32 duger fint fra a 0 til 65m hold, alt etter hva man har behov for.

 

Skal man skyte på lengre hold, eller Br o. l. Blir det andre krav til sikte.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle betraktninger.

 

Har jeg forstått det riktig om AO er justering av parallakse "foran", mens SF er justering "på siden"?

 

Tror jeg legger meg på et tak på 5-6k, er det forenelig med følgende ønskeliste?

 

Må ha:

- Parallaksejustering

- Åpne solide tårn, både for avstand og vind.

- Maks forstørring mellom 10 og 20x et sted.

- Foretrekker 40-44 lysåpning, men 50 kan godtas i eksisterende montasjer.

- 1" mellomrør, så sparer jeg montasjepenger.

- Grei optikk.

 

Hadde vært fint å ha:

- Lys

- Mildot

- FFP, medforstørrende.

- Flott optikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt løst dette med å montere en picatinny skinne på .22en for å sjonglere kikkerter etter avstand.

 

Jeg har en Nikko Stirling Gold Crown 3-9x42 AO til normale salonghold, AO justeringen på denne går ned til ca 5 meter og da er både mål og trådkors skarpt, samt en Bushnell Elite 3200

10x40 med store tårn og dotter som planen er å bruke ved lengre enn vanlige salonghold. Jeg må allikevel si at den 4-12X Sightronen nevnt av ko-stens høyere opp i tråden høres bra ut. Kostnadsmessig er den litt dyrerer enn løsningen min i kikkertene, men når jeg må legge på ringene er Sightronen en 500 lapp billigere eller så. Bruker bare Leupold QRW ringer da jeg finner at disse faktisk fungerer og gir repeterbare resultater ved bytte.

Link to comment
Share on other sites

 

Liker tanken på solide leupold, men de billige her har vel ikke parallakse og utvendige tårn?

 

Med utvendige tårn mener jeg uten cap, fingerjusterbare og vanntette, mulig det finnes et bedre ord på dette.

 

Gjerne med lås også forsåvidt, og om nissen virkelig oppfyller alle ønsker, med gode muligheter for markering av flere avstander/kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ da ikke ha paralaksejustering (AO eller SF) på salongen, jeg har overlevet i 16 år med en Leupold VXIIc 3-9 x 40 på min. Jeg hadde en plan om å pensjonere den da den ikke har paralakse justering, ikke har den mildot retikkel og ikke har den utvendige justeringstårn (Den har slike myntspor til justeringer). Men siden den er klar og fin i optikken og har tilnærmet null dorulleffekt så hadde jeg litt problemer med å legge den bakerst i skuffen.

Løsningen ble å lage meg target turrets til den, fete hjul å stille på og funker utmerket til å kompansere for vind og avstand :) Stoney Point har slike man kan kjøpe til Leupold, Midway har dem.

I tillegg så skimset jeg opp bakre ringen, regnet meg fram til at 0,5 mm under bakre ring gav meg 20 moa tilt. Deretter la jeg epoxy i begge ringene, smørte silikonfett på kikkerten og monterte den lett tilskrudd i montasjen. Når epoxyen var tørr tok jeg av kikkerten og skar vekk overflødig epoxy. Reultatet er en pent beddet kikkert i ringene som jeg kan skru meg ut til omtrent 250 meter :) Tar jeg i bruk overgangen mellom tynn loddrett strek til fet strek i duplex retikkelet kan jeg komme meg enda lengre ut enn 250 meter, men dette har jeg enda ikke utforsket og vet ikke hvor langt ut det vil bringe meg.

Ang. paralakse så kan jeg ikke vri meg opp på 9 ganger forstørrelse på 15 meter, men 6 ganger klarer jeg uten at bildet blir uklart. Ute på 30 meter kan jeg fint bruke 9 ganger forstørrelse og det lar seg fint gjøre å plinke 9mm tomhylser på 20 meter med dette siktet. Duger godt til meg, enn så lenge i hvert fall :)

Link to comment
Share on other sites

Pussig at den tråden dukka opp nå som jeg akkuratt har bestil meg nytt sikte til salongrifla mi. Jeg har i mange år klart meg med en kjedelig 3-9x40 med z-plex retrikkel, og det er ikke noe galt i den, det har tross alt ganske mye på samvittigheten. Men like vel hadde jeg lyst på noe med tårn, og gjerne et skikkelig juletre retrikkel for hurtig kompansering ved kjappe skudd på variable avstander. Litt hvorfor jeg ikke ser poenget i og bruke flust av tusenlapper på et kikkertsikte til salongrifle, har med at det ikke er like store krav til og takle rekyl, lite nattskyting og en liten lommebok :oops: derfor valgte jeg og gå for et sikte i prisklassen 2-3k. Syns det er bedre og koste på seg litt ekstra på rifla framfor salongen.

 

HSE

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd.

Jeg bruker forøvrig kahles 3-9x42 på min sako quad.

Fantastisk klar og fin kikkert med tynt fint retikkel.Ofrer gjerne litt forstørrelse for det.

Rifle og kikkersikte passer utrolig godt sammen balansemessig. Har ikke behov for paralaksejustering skyter på hold 50-100m med denne. Gidder heller ikke å skyte særlig i vind med med cal.22 så jeg justerer ikke sideskruen mye.

Link to comment
Share on other sites

Falcon Menace 10*42.

cm klikk

Paralakse justering på venstre side.

Gode repeterbare klikk.

Linsedeksler og solrør.

Billig og godt nok til 22 Lr og jaktrifle som utgangspunkt for utprøving av langholds skyting

 

 

http://www.falconoptics.com" target="_blank

 

 

Mvh

Mr drilling

 

Fantastisk bra tips, ser veldig lovende ut.

 

nof: jeg kontaktet de direkte, og de sender til norge mot betaling via paypal, noe som er helt perfekt.

det eneste som holder meg litt tilbake er vekten som du påpeker, litt usikker på hvordan den vil bli på en smekker salong.

Link to comment
Share on other sites

Varjag du har fått mail med bilder.

Jeg anbefaler deg å vurdere american eller varmint stokken istedet for standard stokken.

American veier 2,8 kg og varmint 3,2 kg

Poenget for meg er å ha ei salong rifle som har omtrent samme stokk og vekt som ei jaktrifle.

For meg som er 183 cm og lang i armene så passer varmint stokken og dens tyngde best for meg.

 

Har tittet i 4-14, 3-18 og 5,5-25 modellene til Falcon Menace.

Det er en del dorulleffekt i disse modellene...

 

Jeg klarer å stille 10*42 modellen klar helt ned på 5 meter.

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig.

 

Så ut som grei størrelse, så snart man kommer over den voldsomme lengden man får ved bruk av solskjermen :)

Har allerede rifla, så standard stokken er ikke moden for utskiftning enda, men har måttet bygge på koblen for å nå skikkelig opp til kikkerten ja.

 

Frister svært med en fast 10x forstørring, men tror jeg må sove på det før jeg bestemmer meg for den eller 4-14.

 

Er fast 10x kilen på hodeplassering, eller den ganske tilgivende? Er litt ekstra nyttig siden vi er to som bruker rifla, med svært forskjellige vitale mål.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Falcon Menace 10x42 på salongrifla mi, litt voldsom med 30 mm og solblender, men er så langt fornøyd med kikkerten. Den er ikkje værre med tanke på hodeplasseringa enn min Leupold VXIII 6.5-20x50, men det er ikkje akkurat som med S&B eller Svarowski.. Optisk sett er kikkerten heilt ok, klikka er ok, men litt slappere enn Leupold sine, alt i alt er det ein grei kikkert for pengene. :-)

Link to comment
Share on other sites

Endte med å bestille en falcon 4-14x44 emd.

Jeg mistenker fortsatt at den blir for stor, men shit au, til den prisen kan jeg alltids selge den igjen uten at for mye tap dersom jeg angrer.

 

Så får vi se hvor raskt de ordner eksportlisens, så jeg kan få tafset på den :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestillte Falcon 10x42 til min cz 452 american Alm heldempet i dag. Redd for den blir litt stor, men gler meg. Noen som vet hvor lenge det går å få i orden eksportlisensen ? Tror det blir lange ventedager fremover........ :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå fått kikkerten montert (men ikke testet), altså en falcon 4-14x44 emd.

 

Førsteinntrykket er at ja, den er latterlig stor/tung for en liten smekker salongrifle, vil nok ikke være noe problem for plinking og bane, men ser for meg at den blir for stor for en del mobil jakt. Men får nesten teste før jeg starter å planlegge nykjøp :)

 

Kvaliteten virker solid, kneppene gode til tross for bittelitt slark, alt virker å være som reklamen sier. EMD FFP retikkelet er perfekt på både høy og lav forstørring.

(Mil dot med tykke streker på sidene.)

 

Har ikke fått sett alt for mye på den optiske kvaliteten, men bildet føles ganske trangt. Det er litt urettferdig, men når jeg sammenligner med zeiss classic 2,5-10x50 vises helt klart langt mindre av verden, og en markant dorulleffekt.

 

Men siden tollen av uvisse årsaker ikke la på noe moms, havnet totalen på ca 2100,- (pluss litt knot for importlisens) og til den prisen er den trolig et veldig godt kjøp, gitt at klikkene viser seg repeterbare og det mekaniske holder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bringer opp denne igjen, da jeg fortsatt ikke har funnet noe som passer ..

 

Disse Falconkikkertene er tunge, og dette holder meg ennå (litt) tilbake.

 

Prøvde min IOR 2,5-10x42 FFP mil/mil på min Savage MK II.

IORen er 640 gram og den lille nette salongen ble brått mere voksen.

Alt under 30 meter mistet fokus, samt at paralakse ser ut til å være ett problem.

MEN du verden så enkelt det er å kneppe seg innpå: Sikt, skyt for deretter å kneppe det retikkelet viser i avvik fra treffpunkt til siktepunkt :smile:

 

IORen skal tilbake til rifla si når den kommer tilbake gjenget for ny demper, og jeg har blitt enda mere kresen.

 

Men det er klart, noen kompromisser må taes.

Ser helt klart behovet for side focus, sekundært OA-justering, samtidig er det lite matnyttig å skyte på under 30 meter.

Tror jeg kan leve med fast fortørrelse på 10x

Mil retikel med mil knepp er et måha.

 

 

Må si jeg lurer på hva kikkert produsentene tenker når de presterer å lage bastardkikkerter med mil retikkel og moa knepp :?

 

Hva finnes mere av alternativer?

Om man søker på "rimfire scope" så får man begredelige treff på faste 4x32mm, samt en hel masse søppel i 3-9x32mm.

 

Midway USA har denne (som nevt over i tråden)

http://www.midwayusa.com/product/950843/bushnell-elite-3200-tactical-rifle-scope-10x-40mm-1-10-mil-adjustments-mil-dot-reticle-matte

440 gram. Ulempen er vel paralakejustering (jeg antattar 100 yards).

..og hvordan får man evt. importert denne?

Link to comment
Share on other sites

Handla 2 stk Falcon 5-25x50 med lys og det nye BR 20 retiklet.Disse kikkertene har mere markerte knepp på tårna enn mine andre falcon sikter (5-25x56 og 4.5-18x56)

Testa den ene på Sauer 200 rifla.Prøvde først og holde over etter pcb tabell ut til 650m gongen som er 30x30 cm.og deretter med å klikke meg ut med samme tall.Traff gongen på alle 15 skudda jeg skøt.

Ratta også ut til en 10x10cm gong som henger på 500m.Samme resultat her,treff med over hold med retikklet og treff ved å klikke ut med tårna.

Handla hos Falcon optics.Måtte søke om export lisens.Lisensen gjelder 5 sikter så ennå har jeg 3 stk jeg kan kjøpe på samme lisensen :D .Disse siktene kom seg på ca 3300kr.stk.

Ser Falcon også har en 1,5-5x30 med lys.Denne vurderer jeg på salongen min.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke helt å slo meg til ro med falconen selv, til tross for at den fortsatt bare er montert og tørrtrenet med, ikke innskutt.

 

750 gram er rett og slett mye for en liten smekker salong, så jeg fortsatte med havesyken og trålet nett for et alternativ.

 

Har nå bestilt en leupold vx-r patrol 3-9x40, denne har mil retikkel og mil klikk (eksterne taktiske tårn), men ikke FFP og ikke parallaksejustering.

Men med en vekt på 433 gram er den langt mer spiselig, samtidig som jeg regnet meg fram til at jeg strengt tatt ikke trenger parallaksejustering for min bruk, mine ferdigheter og 40mm objektiv. FFP ble også ofret, da jeg fint kan bruke 9x forstørrelse til det meste hvor det er behov for justeringer.

Denne har (visstnok) også langt bedre optikk enn f.eks falcon, samt lys. Prisen er dog noe høyere.

Kan komme tilbake med en litt bedre oversikt når posten har gjort sitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tid til å kjøre igjennom noen esker med salongen under IORen i dag.

Paralaksen oppleves helt klart som en begrensende faktor.

Må forske mere på dette.

 

Hvilke kikkerter bruker luftfolket?

En skulle jo tro at subsonic ballistikk er utbredt i den metriske delen av verden også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 11 months later...

Har Falcon 4-14x44 FFP montert på min CZ 452 Varmint, og med lyddemper og Boyds tommelhullstokk er den alt annet enn liten og smekker, som den en gang opprinnelig var. Til blinkskyting og jakt hvor man slipper å bære langt er den flott. Montert på 20 MOA skinne får jeg utnyttet mesteparten av 26 MIL elevasjon i høyden, og med 10 MIL i retikkelet rekker jeg mer enn langt nok.

 

Kikkerten er tung, den har snevert synsfelt og har klart dorulleffekt. Men det viktigste for meg er at den kan stilles skarp på alle avstander og har til nå vist pålitelige klikk. Veldig artig å trene med avstandsmåler, og en kombinasjon av overhold på retikkel og ratting. Skyter man mot vann eller sjø ser man lett treff og kan korrigere ut ifra dette.

cnIDiVR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Venter på denne, som skal på salongrifla til jentungen:

 

Simmons Predator Quest 4,5-18x44:

product_riflescope_554518_zpsa0568b12.jpg

 

Skrekkelig overkill for ei børse som sjelden skytes med på hold over 20 meter, men pyttsann... :mrgreen:

 

Optikken er sikkert av det mer begredelige slaget, men den runder neppe to høvdinger ferdig fraktet og med toll og diverse (den ligger på tollager i skrivende stund). Funker nok! En grunn til at jeg kjøpte denne og ikke Hawke 4-16x42 sf Varmint, var at jeg ikke orker mildot. Altfor rotete for min del. Godt gammeldags trådkors for meg (eller jentungen da...)!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...