Jump to content

Norske kalibre


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har en liste på kalibre som stammer fra Norge?

 

Skal oppdatere lista her, så kom med innskudd! :winke1: Synes dette er ganske interessant.

 

Lurer litt på om 6,55 x 55 kvalifiserer, i og med at det ikke er HELT norsk :forvirra:

 

Hadde også vært gøy å fått med litt historie om kalibrene! Årstall, tilgjengelighet, populæritet osv.

 

Flott at folk er så hjelpsomme med dette her! Skal prøve å sortere de etter beste evne, men trenger muligens hjelp! :D

 

Originale, norskutviklede patroner:

- 7,92 x 61 mm

- 10,15 x 61 mm Jarmann

- 18 løding

- 8 x 54 krag

- 6,5 mm Sunngård

- 8mm Sunngård

- 5,6 x 55 Krag (?)

- 11.25x22.7 Norwegian

- 12 x 44 RF Remington

 

Norske villkatter:

 

- .425 Fossdal

- .510 Førland

- 9,3 x 65 Tailgunner

- 224x 52 Raudnakke

- 5,56 x 55 Aannerud

- 300 OAM Arrowmaker

- 380 OAM Arrowmaker

- .30 Alfarex (Antatt villkatt, korriger meg hvis jeg tar feil)

- .358 x 68 Bamrud (denne fortjener du! :mrgreen: )

- 35 VRM

- .458 Deng

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jojo, for all del, men kaliberkunnskapene mine er så lave at jeg trenger litt hjelp med å vite forskjellen på villkattpatronene vs originaler.

 

.425 Fossdal, 224 x 52 Raudnakke, .510 Førland og 9,3 x 65 Tailgunner kalibrene er vel såvidt jeg vet villkatter, noen fler? :mrgreen:

Tør jeg gjette på at Sunngårdkalibrene også er villkatter?

Edit: Leste meg litt frem, og ser at Sunngårdskalibrene er norskutviklede.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det, men det er villkatter slik jeg ser det og ikke en norskutviklet patron som sådan. For å kvalifisere til det mener jeg at hele hylsa og patronen er norskutviklet fra bunnen av.

 

Ellers har jeg også en .257 Roberts Rimmed i en Browning (Miroku) B-78 enkeltskuddsmekanisme. Den er basert på en 7x57R.

 

Nå ser jeg Bamrud er innpå :) , han har jo også sin .358x68.

Link to comment
Share on other sites

35 VRM er heilnorsk

 

Antagelig siste på stammen nå er .458 Deng

 

Elleville katter alle sammen. :D

 

Om hele patronkonstruksjonen skal være helnorsk design vil det ikke bli så mange nei. Men det er riktig å skille på dette.

 

@Arrowmaker

Min .358x68 fantes allerede i Norge som 35x68 da jeg kom frem til min egen versjon. Er usikker på om de er heelt like, men dog. :)

Link to comment
Share on other sites

@Veidinn

Jeg er ingen ekspert, men hvis husken,og fredagens vederkvegelser ikke spiller meg et puss, så ble en

Svensk/Norsk komite utnevnt i 1866. Året etter ble det bestemt at Remington rolling block skulle bli forsvarets våpen. Kaliberet var da beskrevet som 12;17

Andre kan dette langt bedre enn meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

først het denne 4''' (4 linjers) og var da en randtent patron med lengde på 42 mm om jeg ikke husker så alt for mye feil

Denne ble senere utviklet til 12,17*44 (man la på lengden 2 millimeter) og ble da sentertent.

 

Kanskje man da skal kalle 12,17*44 for en villkatt? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Veidinn

Jeg er ingen ekspert, men hvis husken,og fredagens vederkvegelser ikke spiller meg et puss, så ble en

Svensk/Norsk komite utnevnt i 1866. Året etter ble det bestemt at Remington rolling block skulle bli forsvarets våpen. Kaliberet var da beskrevet som 12;17

Andre kan dette langt bedre enn meg :wink:

 

12,17 er en ren omregning fra linjer og ikke en kaliberbenevnelse, er det så forferdelig vanskelig å forstå det. Kaliberet heter 12mm, det står på alle pakker etter 1877. Også i/på alle sivile kataloger, prislister, kuleesker og annet helt til de gikk ut engang rundt 2.VK.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...