Jump to content

Legeattest


supercz

Recommended Posts

jeg leverte for noen måneder siden 3søknader på våpen og en på våpen del.

i den forbindelse fikk jeg brev fra politiet i dag, der det står at det vurderer og spørre om lege attest og vil derfor vite hvem fast legen min er. har de lov til dette? jeg har en veldig mild form for autisme (høyt fungerende) kan dette ha noe med saken og gjøre? ble litt skremt nå...

Link to comment
Share on other sites

ok, men hvordan gjør jeg dette da? jeg har snakket med fastlegen min 1 gang før. må jeg ringe han og forklare eller? jeg er 17år forøvrig.

og foresten, hvordan kan de ha funnet ut at jeg har autisme? jeg har aldri sakt det til politiet.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven inneholder helsekrav til de som skal inneha våpen. Politiet er derfor i sin fulle rett når de spør om navnet på fastlegen din. Den videre saksgang er at Politiet sender en forespørsel om helseattest til din fastlege. Dersom du har hatt kontakt med en spesialist f. eks på BUP i utredningen og behandlingen av din autisme, vil fastlegen kanskje anbefale at det er denne legen som skriver attesten.

Link to comment
Share on other sites

neppe skummelt så lenge legen bekrefter at det er så mildt som du hevder.

men det fins grader av autisme som ikke er forenelig med å eie våpen, så jeg syns det er helt greit at politiet sjekker ut saken, gitt såklart at det faktisk er derfor.

Link to comment
Share on other sites

problemet er at jeg ikke se hvordan denne infoen har kommet til dem...

jeg har en mild utgave av asperger, men jeg fungerer utmerket sosialt og de jeg har fortalt det til sier bare at jeg er litt sær når det kommer til intereser (merkelig og like ting som sier pang?). så jeg tar det som at det ikke kommer til og bli noe problem, men jeg liker ikke at jeg får spesial behandlig om dette er det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke missforstå, men med mindre du kommer over noen her som faktisk jobber på ett politikammer, og er involvert i søkeprosess, så vil jeg tro du slipper mye spekulasjon ved å rette dette spørsmålet direkte til våpenkontoret samtidig som du gir de informasjonen de etterspør, eller når du har fått svar på søknaden. Våpenkontoret gjør bare jobben sin, og en del av denne jobben er å svare på slike spørsmål. At spørsmålet stilles på en konkret og vennlig måte skader heller ikke.

 

Lykke til med søknaden, og jeg regner med at du får svaret du lurer på direkte fra våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Du skal være klar over at når politet vurderer vandel, er det ofte personer som har "øret" nedpå bakken som har denne jobben (for å si det slik).

 

T.d. vurders min vandel av den lokale lensmann (rettere sagt den mest erfarne av betjentene), og er det noe politifolk er flinke til, så er det å plassere personer i forhold til familie, bosted o.s.v. (Er jo jobben deres).

Uansett så sjekker denne tjenestemannen opp vandel og rulleblad, samt at de låner øret til rykter, ting de har sett og eller hørt. Samt at de gjerne tar en telefon eller tre for å finne ut mere om de som de ikke kjenner / vet noe om. T.d. kommer det gjevnlig slike telefoner til skytterlag (spesielt pistol) fra politiet, som er mer enn interessert i å høre hva folk har å si. Kommer det opp noe når de sjekker en ut, må man regne med nærmere granskning før de tar avgjørelsen.

 

Så at vedkommende som har behandlet vandelen din kan ha plukket opp at du har en diagnose, er meget mulig (faktisk sansynlig), og da ber man om legeatest (viss ikke gjør de ikke jobben sin).

 

I ditt tilfelle høres dette ikke ut til å være noe problem, og jeg vil anta at siden dine foresatte tydeligvis ikke har problemer med at du skal ha våpen. Skal det nok mye til at din lege vill komme til noe annet. Så senk skuldrene, og gjør som politiet ber, så ordner det seg nok.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette har med din autisme å gjøre i det hele tatt.

I utkastet til ny våpenlov (les annen tråd her på forumet) står det en del om at politiet kan kreve bl.a. legeattest samt signert samtykke fra familiemedlemmer over 18 år...

 

Så lenge politiet ikke direkte ber deg om å framskaffe attest trenger du ike å gjøre dette.

Slik jeg forstår deg har du fått et brev der de informerer om at de kan ønske å be m en slik attest.

Ta en telefon og spør dem hva dette er for noe, og dersom de ønsker en slik attest be dem så om å sende deg et brev der de konkret ber deg om å framlegge dette.

Finnes ingen grunn til at politiet skal ha noen opplysninger om din helsetilstand dersom du ikke tidligere har vært i deres søkelys.

Link to comment
Share on other sites

''Finnes ingen grunn til at politiet skal ha noen opplysninger om din helsetilstand dersom du ikke tidligere har vært i deres søkelys.''

 

Dette er direkte feil. Hvis politiet har mistanke om at noen haren psykisk sykdom som har betydning for behandlingen av våpensøknaden, har de plikt til å be om helseattest. Politiet får opplysninger om folk uten at de har brutt loven rett og slett fordi de bor og ferdes ute i samfunnet.

 

Det er helt korrekt å be om helseattest dersom en person har Aspergers syndrom.

Link to comment
Share on other sites

ja de har bedt om og få vite hvem fast legen min er for og eventuelt spørre han om en atest. men ny våpenlov har ikke tred i kraft ennå?.

 

nhd ordene psykisk sykdom blir feil og nedlatende og bruke om asperger og spesielt om oss med mild form for autisme, akka små avvik fra normal funksjon i sosial sammenheng. jeg er går ikke rundt og sikler og snakker om rare ting uten noen sammenheng vist noen trodde det...

Link to comment
Share on other sites

ordene psykisk sykdom blir feil og nedlatende og bruke om asperger

 

Nja, problemet er vel heller at begrepet "psykisk lidelse" er veldig dårlig forstått blant folk flest og dermed veldig stigmatisert. Psykisk lidelse inkluderer alt fra lette depresjoner og fobier til alvorlige sykdommer som bipolar lidelse og schizofreni. I ditt tilfelle vil nok psykisk lidelse være korrekt å bruke, akkurat som det er det for meg som sliter med depresjoner. Det betyr ikke at vi er gale eller utilregnelige, kun at vi (som folk flest) har litt vi sliter med til tider.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan be om en uttalelse fra fastlegen eller en spesialist, men normalt må du gi samtykke til dette. Samtykke gis vanligvis på standard skjema utarbeidet av politidistriktene som sendes til legen sammen med en anmodning om uttalelse. Gir du ikke samtykke er det selvsagt en risiko for at våpenkontoret ikke innvilger søknaden. Har du våpen fra før, vil politiet med hjemmel i Lov om helsepersonell kunne be om en legeuttalelse uansett, jf § 23.1 pkt 4.

 

Å være proaktiv som du har vært her og selv be legen om å lage en erklæring til deg, er nok en god ide og viser (i alle fall i mine ikke-politi-øyne) at du har innsikt i egen helsesituasjon og er samarbeidsvillig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er en god ide å være "proaktiv" med legeattest.

Legen skal vente på en anmodning fra politiet med konkrete spørsmål om hva som skal besvares i attesten. På bakgrunn av denne anmodningen skal legen skrive sin attest.

Link to comment
Share on other sites

Synes politi gjør en god jobb her ved å spørre om legeærklæring da det er en del aspekter ved asberger/autisme som ikke er forrenlig med å være våpeneier. Særlig når søkeren er så ung. Generelt tror jeg politi burde spørre om legeærklæring oftere enn de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Vær iallefall veldig forsiktig med å nevne at du har en diagnose og driver med skyting.

Det er nok at en person hører om deg, at du har en diagnose og skyter på blink.

Da kan det fort bli bekymringsmelding til politiet.

Det er dokumentert at personer med Abergers syndrom eller Høytfungerende Autisme ikke er mer voldelige en folk ellers. Be om utalelse fra BUP eller D.P.S om vurdering av farlighetsgrad, det kan være kjekt å ha liggende selv om jeg håper at du aldri får bruk for den.

Personer med Høytfungerende Autisme eller Asbergers Syndrom påvirkes så veldig forskjellig fra person til person, at det lett kan bli synsing av det.

 

Når folk hører abergers, så slår de opp på wikipedia, og det man for presentert der er "worst case" !

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med deg.

Grad av aspergers kan så og si aldri fastsettes med 100% sikkerhet.

Dette gjelder vel de fleste lignende lidelser.

God form ene dagen, dårlig form andre dagen, full beherskelse ene dagen, full tilt under press andre dagen.

Har man en medfødt diagnose er det desverre enkelte ting man ikke får ta del i under normale omstendigheter, uansett hvor velfungerende man mener man er. En diagnose settes ikke i hytt og pine.

Våpeninnehav og skyting hører ikke hjemme med en del diagnoser satt under barns oppvekst. PUNKTUM.

 

Husk at mange psykiske diagnoser (deriblant aspergers) ofte sees i sammenheng med lite rasjonell tankegang i stressede situasjoner og impulsiv handling.

 

Skal man som du antyder ikke nevne slike ting er det gått for langt.

Link to comment
Share on other sites

På bakgrunn av denne anmodningen skal legen skrive sin attest

Anmodningene som kommer fra politiet bruker å være temmelig generelle, som oftest er det en variant av "vet du som lege noe om pasient NN du mener kan ha betydning for forhold XX". Det er ingenting i veien for at søkeren selv kan be om en legeuttalelse og legge den ved en søknad, slik som i dette tilfellet. I alle fall er det tilrådelig å snakke med legen om saken, slik at ikke et eventuelt brev fra politiet kommer uten at legen er forberedt på det.

 

Folk ber rutinemessig om legeerklæringer for å få igjen førerkort etter at det har vært inndratt i perioder bl.a. pga nevrologiske lidelser, da ser jeg ikke noe problem i å gjøre det her heller så lenge man vet hva som er relevant å opplyse om.

 

Ellers synes jeg man skal være tilbakeholden med å slå fast at slik og sånn diagnose, satt på ett eller annet tidspunkt, er uforenlig med våpeneierskap noensinne. Særlig gjelder det "motediagnoser" som Aspergers og ADHD, som er dårlig forstått og der feildiagnostisering er langt fra uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver i hvert fall aldri slike attester før jeg mottar anmodningen fra politiet. Jeg synes dette er viktige uttalelser, og jeg vil ha konkrete spørsmålsstillinger før jeg svarer. Det er korrekt at variasjonen blant de med samme diagnose er stor. Derfor må en kun uttale seg om en kjenner personen godt. Gjør en ikke det, bør en skrive at en har for lite kjennskap til å kunne uttale seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det dreier seg om en førstegangssøknad på skytevåpen, og da er de litt mer grundige på dette med å finne ut om personen som søker på våpen. Du er ganske ung og muligens er det lærerne på skolen din som har sagt dette med at du er litt "spesiell". Dermed ønsker de sikkert denne legeerklæringen. Hadde de spurt foreldrene dine, da ville de ha visst hvem du har til fastlege.

 

Jeg vet om mange jegere og skyttere i mitt distrikt med IQ under 75.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg deg, eller din diagnose, men tror du uansett er tjent med å sammarbeide med politiet.

Hvor vidt de har lov til å kreve dette, er en annen sak.

Det er ikke viktig i din situasjon, ettersom ditt mål er våpentilatelse.

Velger du å ikke sammarbeide, så sender du klare singnal på at du "har noe å skjule".

 

Ønsker deg lykke til med søknaden, men tenk deg om to ganger før du velger å stå på krava.

Link to comment
Share on other sites

furuoglyng nå vet jeg ikke helt sikker om du mener det jeg tror, men asperger er ikke noe som fører med seg lav iq, det motsatte er faktisk veldig ofte tilfellet. :)

 

kan foresten si at jeg har fortalt politiet hvem fastlegen min er, og jeg har ringt til fastlegen og fortalt han at han kan vente en telefon fra politiet, han sa forøvrig at han kommer til og svare at jeg er tilregnelig og edruelig.

Link to comment
Share on other sites

furuoglyng nå vet jeg ikke helt sikker om du mener det jeg tror, men asperger er ikke noe som fører med seg lav iq, det motsatte er faktisk veldig ofte tilfellet. :)

Jupp

Har en barndomskompis med Aspbergers, og han har en doktorgrad nå... Hadde jeg bare klart å styre min oppheng i mer akademisk rettning en i "real world" eksprimetner som å årøve å finne ut av hvor mange rugere en jeger og konkuranseskytter kan kjøpe, hadde jeg nok verdt mer en adjunkt (Med opprykk ;))

 

Men so,m jeg har predikert før.

Politiet, dvs de som forvalter våpen loven er ikke en fiende, de er en samarbeidspartner!

Link to comment
Share on other sites

jeg leverte for noen måneder siden 3søknader på våpen og en på våpen del.

i den forbindelse fikk jeg brev fra politiet i dag, der det står at det vurderer og spørre om lege attest og vil derfor vite hvem fast legen min er. har de lov til dette? jeg har en veldig mild form for autisme (høyt fungerende) kan dette ha noe med saken og gjøre? ble litt skremt nå...

 

Spørsmål; er du på FB og har du nevnt at du har denne diagnosen der eller andre steder på nettet?

Link to comment
Share on other sites

furuoglyng nå vet jeg ikke helt sikker om du mener det jeg tror, men asperger er ikke noe som fører med seg lav iq, det motsatte er faktisk veldig ofte tilfellet. :)

 

Jeg mener ikke at du har lav IQ, jeg mente at der hvor jeg bor så finnes det inavlede jegere og skyttere med rett til å bære, som heller burde ha vært sterilisert og bodd på institusjon.

 

Jeg vet hva aspergers er og jeg har faktisk noen kollegaer med høyskole utdannelse på jobben min som har dette, og de fungerer helt normalt, men de er litt spesielle med å ofte konsentrere eller ritualisere seg på uviktige ting på jobben som man ellers kunne ha gitt blaffen i. De burde heller bruke tid og ressurser på viktige oppgaver, men det er bare symptomet deres å være fiksert og nøye på noe man ikke synes er viktig. Det finnes glidninger på dette med at noen er utadvendte og andre ikke, men de virker ellers helt ok og normal.

 

En ting du må være obs på, er at du ikke nødvendigvis absolutt må fortelle alle sammen om at du skal kjøpe deg våpen, fordi da vil noen som heller ønsker å missforstå deg som person gi melding til politiet om at de ikke burde gi deg innvilgelse på en våpensøknad, fordi du er "gærn", noe du sannsynligvis ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i de svarene som har kommet her vil jeg gjerne skrive noen ord om Aspergers syndrom. Av grunner jeg ikke vil gå nærmere inn på har jeg en viss kjennskap til dette begrepet og hva det innebærer.

 

Aspergers syndrom som diagnose er et relativt nytt fenomen. Det baseres på forskningsarbeidet til dr. Hans Asperger, MEN dr. Asperger regnet aldri sine observerte tilfeller som psyisk syke eller til å ha en psykisk lidelse - dr. Asperger beskrev dem som variasjoner innenfor normalområdet.

 

Pr. idag definerer psykiatriske fagmiljøer Aspergers syndrom som en forstyrrelse innenfor autismespekteret. Diagnosen favner svært vidt, og den muliggjør ikke generalisering. Asperger-diagnostiserte varierer fra personer man overhodet ikke biter seg merke i til personer som knapt kan omgås andre. Svært ofte kjennetegnes de ved høy intellektuell kapasitet og sterke evner innenfor bestemte fagområder, ofte realfag. Kunstneriske evner er også et vanlig trekk, samme gjelder evnen til ekstrem målrettet fokus. Det siste vises gjennom at mange utøvere i verdensklasse innenfor individuelle idretter har denne diagnosen. En god beskrivelse av et tungt Asperger-tilfelle kan man se i rollefiguren Sheldon i TV-serien The Big Bang Theory.

 

De fleste Asperger-tilfeller fungerer helt normalt i hverdagen. Mange får ikke påvist tilstanden før i voksen alder, mange får den aldri påvist i det hele tatt. Min personlige mening er at dagens praksis har en altfor lav terskel for å stille denne diagnosen, og at såkalt lette tilfeller bør være godt innenfor det vi aksepterer som normalt. I min aldersgruppes barndom (jeg er i midten av 40-årene) ble endel av mine jevnaldrende gjerne omtalt som "professortype", meg selv inkludert. Av denne gruppen ville de fleste i dag sannsynligvis blitt stemplet med en Asperger-diagnose. Jeg vil tro 75-90% av min omgangskrets ville oppfylle kriteriene - jeg er realfagsakademiker og omgås mye folk med lignende bakgrunn. Jeg vil si Aspergers syndrom er mer korrekt beskrevet som en tilstand enn en psykisk lidelse.

 

For å prøve å sette dette litt i perspektiv, her er noen personer opp gjennom historien som det antas ut fra beskrivelser fra deres samtid at sannsynligvis har falt innunder diagnosen:

- Leonardo daVinci

- Wolfgang Amadeus Mozart

- Isaac Newton

- Thomas Alva Edison

- Albert Einstein

- Nicola Tesla

- Steve Wosniak (hjernen bak Apple Computers)

- Bill Gates

 

Det som kan være en grunn for politiet til å ønske en helseerklæring ut fra en Asperger-diagnose er at den kan medføre disposisjon for angst og/eller depresjon, men det er absolutt ikke noen automatisk sammenheng mellom Asperger og disse tilstandene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke som en kommentar til Asperger om det er en tilstand eller en diagnose, men som en passende kommentar i disse dager:

 

Psykiaterne deler Norges befolkning inn i tre kategorier;

 

1: De som har mangelfullt utviklede sjelsevner.

 

2: De som har mangelfullt uviklede og varig svekkede sjelsevner.

 

3: De som ikke er undersøkt ennå :mrgreen:

 

Hvilken kategori er du? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da Asperger er så nært beslektet med autisme mener jeg det er særdeles viktig at politiet dokumentasjon fra lege (dersom det er den informasjonen som gjør at de etterspør legeattest). Det er ikke uten grunn at Asperger diagnosen sannsynligvis forsvinner ut av det amerikanske diagnose systemet neste år (DSM 5) og blir erstattet med autismediagnosen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at Asperger diagnosen sannsynligvis forsvinner ut av det amerikanske diagnose systemet neste år (DSM 5) og blir erstattet med autismediagnosen.
Men det er også en vesentlig detalj her at terskelen for å stille en autismediagnose ligger mye høyere enn for en Asperger-diagnose mhp. funksjonsevne. Det du i praksis sier er at kun de tyngste tilfellene vil få diagnosen.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at Asperger diagnosen sannsynligvis forsvinner ut av det amerikanske diagnose systemet neste år (DSM 5) og blir erstattet med autismediagnosen.
Men det er også en vesentlig detalj her at terskelen for å stille en autismediagnose ligger mye høyere enn for en Asperger-diagnose mhp. funksjonsevne. Det du i praksis sier er at kun de tyngste tilfellene vil få diagnosen.

 

Det JEG sier???? Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev at DIAGNOSESYSTEMET skal endres!!! DA forsvinner Asperger diagnosen. Det er ikke min synsing/mening!!

Link to comment
Share on other sites

Da Asperger er så nært beslektet med autisme mener jeg det er særdeles viktig at politiet dokumentasjon fra lege (dersom det er den informasjonen som gjør at de etterspør legeattest). Det er ikke uten grunn at Asperger diagnosen sannsynligvis forsvinner ut av det amerikanske diagnose systemet neste år (DSM 5) og blir erstattet med autismediagnosen.

 

Jeg vet ikke helt hvor seriøst man kan det tolke psykologiske miljøet til amerikarnerne.

Grunnen til at jeg finner de en smule useriøse, er fordi at de vil innføre at folk som "ikke tenker A4 og har annerledes seksual preferanser burde kategoriseres som psykisk syke" ???????????

Link to comment
Share on other sites

Det JEG sier???? Leste du hva jeg skrev?
Ser at jeg kanskje formulerte meg litt uheldig. Budskapet i det du refererer er i praksis at kun de tunge tilfellene vil bli diagnostisert var det jeg prøvde å få sagt. Jeg prøver ikke å tillegge deg meninger her. Hensikten med mine innlegg i dene tråden er å prøve å kaste litt lys over hva dette begrepet faktisk består i, siden der er mye synsing basert på uvitenhet ute og går. Dette er da heller ikke rettet mot deg som har satt deg inn i diagnosesystemet, du vet hva dette er.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...