Jump to content

Legeattest


supercz

Recommended Posts

Det å få en slik diagnose er veldig mye basert på synsing, siden alle former av tilstander ikke er konkrete men glidninger, med mindre mongolisme. Jeg regner med at trådstarter engang i sin barndomstid var innom en teit lege som mente at han har aspergers/mild autisme, fordi han kanskje virket innesluttet på skolen og ellers, uten at det skal være noe unormalt. Det skal ingenting til for å få en feil diagnose synset, men det er en diagnose som personen må ha i papirene resten av livet. Temmelig sykt etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Diagnoser av både asbergers og adhd er unektelig ofte av tvilsom art, og ofte vel innenfor "normalområdet", men dette blir ganske så offtopic. Da en diagnose først foreligger, så er det politiets plikt å sjekke om vedkommende er hardt rammet eller ikke, slik at de kan konkludere riktig i forhold til våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel diskutere dette temaet opp og ned i mente uten å kunne trekke noen konklusjon ut av det.

 

Gutten er 17 år gammel og trenger sine foresattes samtykke for å søke våpen. Og er det noen her som virkelig kjenner trådstarter sin adferd så er det nettopp de foresatte.

Jeg kan bare konkludere med en ting. Hvis jeg hadde betenkeligheter ved at min sønn/datter skulle kjøpe seg våpen så ville jeg aldri gitt samtykke til kjøp av våpen. Man ønsker jo tross alt ikke å bo under samme tak som en utilregnelig person med tilgang på våpen.

 

Ønsker trådstarter lykke til med søknaden :)

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg ikke du har satt deg spesielt godt inn i. Det meste av det nye DSM 5 systemet vil angivelig også bli en del av "vårt" ICD-11 system også. Det er heller ikke store forskjeller mellom de to i dag.

 

 

Så min kommentar om dette stemmer eller er den litt for generell ?

Du gir inget svar på min kommentar ?

Link to comment
Share on other sites

Da Asperger er så nært beslektet med autisme mener jeg det er særdeles viktig at politiet dokumentasjon fra lege (dersom det er den informasjonen som gjør at de etterspør legeattest). Det er ikke uten grunn at Asperger diagnosen sannsynligvis forsvinner ut av det amerikanske diagnose systemet neste år (DSM 5) og blir erstattet med autismediagnosen.

 

Jeg vet ikke helt hvor seriøst man kan det tolke psykologiske miljøet til amerikarnerne.

Grunnen til at jeg finner de en smule useriøse, er fordi at de vil innføre at folk som "ikke tenker A4 og har annerledes seksual preferanser burde kategoriseres som psykisk syke" ???????????

 

Jeg syns det er en mildt sagt spenstig "konklusjon" å betrakte det amerikanske psykolog miljøet for useriøst. Det er det jeg mener med at du umulig kan ha satt deg inn i dette. Diagnostisering er også en forholdsvis omstendelig prosess hvor det som oftest er temmelig mange kriterier som skal oppfylles for at diagnosen/e skal gis. Ikke slik du nevner at har du en spesiell seksuell preferanse så er du psykisk syk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...