Jump to content

Får ikke behandlet våpensøknad


Kjeeta

Recommended Posts

Er en av de som leverte inn søknad på halv auto rifle (ruger 10/22) under stansen, og har enda ikke fått avklart søknaden fra våpenkontoret.

 

Har ringt og snakket med de på kontoret og får samme svaret vær gang, "da har jeg alle opplysningene jeg trenger, må bare kjøre søknaden innom sjefen min så skal den være grei!"

De sier også at det er veldig mye å gjøre for tiden, men betviler dette litt iogmed at en arbeidskolega av meg nettop fikk avgjort sin søknad på 22lr bolt iløpete av to uker.

 

Har jeg noen muligheter før å klage dette videre opp i systemet før å få søknaden min behandlet?

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsloven sier at svar skal gies innen 2 mnd. Har du venter mer enn det?

 

Jeg ville ringt en siste gang og sagt at du enten henter godkjent søknad samme dag eller sender klage til POD og henter godkjent søknad når POD har irettesatt vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsloven sier at svar skal gies innen 2 mnd. Har du venter mer enn det?

 

Søknaden ble levert tidlig i desember, så snart 6 måneder siden.

 

Sist når jeg ringte så fikk jeg også beskjed om at de ikke hadde fått klare retningslinjer fra POD om halvauto søknader, og at hun kunne ikke godkjenne noen søknader uten å la de gå igjennom hennes sjef (XXXXXXXXXX).

 

Spurte videre når jeg kunne forvente å få søknaden i postkassen, og da fikk jeg svaret "Vist allt går bra så kunne den være i posten i neste uke"

 

Så da lurte jeg bare på hva jeg konkret kan gjøre når den søknaden ikke kommer i neste uke.

 

Fjernet navn

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Sako_35

 

Den person er en ganske kjent skikkelse her på forumet og blitt postet opp og ned på sidene.

Hun er også veldig kjent før sin mening om Halvauto rifler i privat eie.

 

VeT|Us

 

Sendte inn søknaden mends det enda var behandlings stans i søknader på halvautomatiske rifler, ergo den lange behandlingstiden, Men nå er det over en måned siden stansen var over og fortsatt ingen svar er gitt.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsloven sier, og jeg siterer:

 

"I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt."

(§ 11a)

 

Har du ventet en måned uten å få hverken avgjørelse eller foreløpig svar (som skal være skriftlig, det er ikke tilstrekkelig at noen synser på telefonen) har våpenkontoret brutt Forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandlingstid.

 

Det foreløpige svaret skal for øvrig inneholde en saklig grunn for at det tar lang tid (i dette tilfellet ville man nok kunne peke på opphopning av søknader) samt - hvis mulig - en angivelse av når man kan forvente svar.

 

Her ville jeg klagd til overordnet organ, spesielt dersom det foreligger mistanke om en nessekonge som prioriterer sine egne overbevisninger fremfor lovens bestemmelser. Jeg ville samtidig prøvd å skaffe informasjon om saksbehandlingstiden for andre våpensøknader ved lokalt og tilgrensende våpenkontor - er det slik at det er påfallende lang saksbehandlingstid for halvauto-søknader ett sted, kan det være noe å ta opp med direktoratet. Det skal være likhet for loven i hele landet.

 

Legger for øvrig til: Informasjon om saksbehandlingstiden for ulike typer våpensøknader er noe enhver kan kreve utlevert fra de forskjellige våpenkontorene med hjemmel i Offentleglova. Vær imidlertid obs på at man ikke akkurat gjør seg populær med slike krav.

Link to comment
Share on other sites

Klage på sen behandling leveres ikke til POD, men til den ansvarlige politimesteren (ved navn og ikke ved våpenkontoret).

 

Legg ved relevant informasjon (Farmos uttalelser eventuelt rundskriv om der finnes ett slikt til våpenkontorene), og man skal være høffelig, saklig, og fremfor alt så objektiv man i det hele er i stand til (og helst litt til).

 

Slik skal forøvrig alt man har av henvendelser til forvaltningen være. (Ja dette er lært på den harde måten av undertegnede :wink: ).

 

P.s. Har de gitt deg en ca dato, bør du vente til denne er passert før klagen sendes. (Men du kan jo skrive den klar frem til da).

Link to comment
Share on other sites

Ja, klage på enkeltvedtak går til det aktuelle organet først (altså politimesteren), jeg mente at det kunne være grunnlag for å klage på den generelle praksisen ved kontoret, og en slik klage kan godt rettes til overordnet organ. Ble litt blanding av de to forholdene når jeg skrev...

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt, men den klagen skal uansett først sendes til politimesteren. Kommer det ikke noe fornuftig ut av dette, kan man klage til POD (med vedlagt kopi av klage til politimesteren).

 

Jeg er noe usikker på om POD er rette klage innstans etter Politimesteren i ett slikt tilfelle, da det er snakk om brudd på forvaltningslov / god forvaltningsskikk. (Sikkert noen som vet mer om det her inne).

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret bruker for lang tid på å gi (evt. foreløpig) svar på en bestemt søknad=Samme organ (altså politimesteren) er rette klageinstans etter forvaltningsloven.

 

At et bestemt politidistrikt bruker påfallende lang tid, generelt, på å behandle bestemte typer søknader er en annen historie og det vil da være naturlig at man gjør overordnet myndighet oppmerksom på forholdet. "Man" kan gjerne være en interesseorganisasjon av ett eller annet slag. Har vi noen slike for jegere og skyttere? ;)

Link to comment
Share on other sites

Som forventet som havnet det ikke en våpensknad i postkassen forje uke heller.

Sendte fredag en mail til politidirektoratet, hvor jeg forklarte situasjon, og lurte på hva jeg kunne gjøre videre for å få behandlet søknaden.

fikk svar idag, de har videresendt min mail til politihuset i tromsø, hvor jeg håper snart å få svar.

 

Har ikke lyktes å komme i kontakt med forvaltningen ved politihuset per telefon.

Så tok turen innom idag, bare til å finne ut at de hadde stengt.

dette er timelig håpløst..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det funker nå men jeg hadde en sak for flere år siden og det handlet da om avslag på for mange våpen i samme kaliber dermed avslag . Jeg var i min mest aktive periode som konkuranseskytter og hadde flere våpen for den kategori men jeg hadde også noen jaktvåpen i samme gruppe . For og gjøre denne historien kort var det mange runder fram og tilbake med po.kammeret ,jeg er sta og dem var sta !! Enden på visa var at eg skrev en klage og sendte med vedlegg av papirene jeg hadde opp mot mitt po.kammer og adresserte det til Justisdep. v/våpenervervelser . Det tok en uke så kom søknaden i posten og den var godkjent.

Nå har år gått og mye har skjedd men hadde det hver meg hadde jeg gjort det igjen .

Link to comment
Share on other sites

Kom endelig igjennom per telefon idag.

Fikk til svar at jeg "Bare måtte smøre meg med tålmodighet!"

Dette grunnet de med at det var kommet nye føringer før hvordan søknader anngående HA.

 

Er disse "Føringene" noe en kan få insyn i? Få utlevert, eller ligger de ute før alle å lese?

 

Hva kan jeg gjøre videre?

Sitte på ræva å ikke gjøre noe, mends forvaltningen kjører sitt eget løp, eller kan jeg ta saken videre opp i systemet?

 

Hva er vanlig praksis?

Link to comment
Share on other sites

"Føringene" det snakkes om er vel i form av rundskriv fra POD. Det skal mye til før disse ikke skal være offentlige, og du kan med loven i hånd, nærmere bestemt Offentleglova § 3, kreve (ikke be om) innsyn i disse. Det kan være fordelaktig å rette innsynskravet til POD, da de som jobber der mest sannsynlig er mer oppdaterte på akkurat den loven enn diverse lokale våpenkontor. Det skal ikke være nødvendig å identifisere ett enkelt dokument (for eksempel via organets postliste), du kan kreve innsyn i alle relevante dokumenter som gjelder behandling av søknad om halvauto.

 

Henvendelsen skal besvares i løpet av 5 arbeidsdager etter at den er mottatt hos organet, ellers er det å regne som et avslag som kan påklages. Hvis du har krevd innsyn hos POD, er det JD som er klageinstans.

 

EDIT: Presiserer at det du kan kreve innsyn i hos POD er rundskrivene, de har jo i utgangspunktet ikke noe med behandlingen av søknaden. For øvrig mener jeg det følger av forvaltningens informasjons- og veiledningsplikt at våpenkontoret av eget tiltak skulle gitt deg informasjon om innholdet i rundskrivene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Løfter denne tråden igjen.

 

Nå er det gått enda en måned, og fortsatt ingen behandlet søknad i postkassen.

 

Var å leverte en våpensøknad før .223 rem 9. mai, bare før å se om den ville gå igjennom, og riktig nok så fikk jeg den invilget i posten 18. mai.

 

Er det flere på forumet som enda ikke har fått behandlet søknaden sin etter stansen (halvauto rifle)?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt nekropost men

 

 

Nå er jeg inne i 5 uke etter at jeg sendte inn våpensøknader på både haglex2, Ruger mini 14, .22lr og .308. Kan grunnen til at jeg enda ikke har fått svar at jeg nettopp har sendt inn 5 stykk søknader samtidig eller har det ingen ting med saken og gjøre?

 

 

Og ser over her at folk har sagt man skal ta kontakt med politiet angående søknader som tar lang tid, men hvem skal man spør etter når man ringer 02800?

 

EDIT: Hvis jeg evt drar inn på politistasjonen, skal jeg da gå i skranken hvor man leverer søknadene også eller skal jeg gå en annen plass?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er en av de som leverte inn søknad på halv auto rifle (ruger 10/22) under stansen, og har enda ikke fått avklart søknaden fra våpenkontoret.

 

Har ringt og snakket med de på kontoret og får samme svaret vær gang, "da har jeg alle opplysningene jeg trenger, må bare kjøre søknaden innom sjefen min så skal den være grei!"

De sier også at det er veldig mye å gjøre for tiden, men betviler dette litt iogmed at en arbeidskolega av meg nettop fikk avgjort sin søknad på 22lr bolt iløpete av to uker.

 

Har jeg noen muligheter før å klage dette videre opp i systemet før å få søknaden min behandlet?

 

Kan hende de har rotet vekk papirene dine og ikke tør innrømme det....

Skjedde med meg, måtte levere på nytt og da tok det to dager.

Link to comment
Share on other sites

Og ser over her at folk har sagt man skal ta kontakt med politiet angående søknader som tar lang tid, men hvem skal man spør etter når man ringer 02800

Operasjonssentralen er det ikke man skal ringe iallefall :roll: Bruk det vanlige telefonnummeret til den aktuelle politistasjonen, og selvsagt spørre etter våpenkontoret... Akkurat nå er det jo streik, og iallefall noen steder er personellet på våpenkontoret i streik - og da nytter ingen ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, det kan hende at man skal ringe 02800 der han bor. Jeg måtte det der jeg bor. Prøvde først å ringe aktuelt lensmannskontor men fikk der melding om å ringe 02800 og så spørre etter våpenkontoret. Gikk fint det. De sa at alle henvendelser skulle gå til 02800 om ikke det var akutt. Ba den jeg snakket med om å bekrefte dette, ja, det var sånn. Så da ringer jeg det når jeg trenger å snakke med de.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at jeg bor i Trondheim så prøver nummeret til stasjonen før jeg ringer 02800.

 

 

Og da var det ringt....

 

Den ENE avdelingen som per idag var i streik i Trondheim var selvfølgelig de som behandlet våpensøknader ...

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp å prøve. kommer ikke igjennom med noe av det jeg har prøvd på til nå. og orker rett å slett ikke å krangle mer.

Kommer det en søknad i posten, så er det fint. Om ikke så er det bare 860,- kroner jeg aldri kommer til å se igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp å prøve. kommer ikke igjennom med noe av det jeg har prøvd på til nå. og orker rett å slett ikke å krangle mer.

Kommer det en søknad i posten, så er det fint. Om ikke så er det bare 860,- kroner jeg aldri kommer til å se igjen.

 

Nå er det vel sånn at om du ikke får innvilget søknaden, har du krav på refusjon av gebyret...

Link to comment
Share on other sites

Prøv en siste gang imorgen, og forlang at du vil ha svar innen en uke enten det er et svar på hvorfor det har tatt så lang tid eller du forlanger et svar på selve søknaden. Gjerne dra ned på stasjonen og få det skriftlig at du skal få svar innen en uke og på samme "dokument" får du den ansvarlige til å skrive under på at hvis dette ikke er fikset så får du pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp å prøve. kommer ikke igjennom med noe av det jeg har prøvd på til nå. og orker rett å slett ikke å krangle mer.

Kommer det en søknad i posten, så er det fint. Om ikke så er det bare 860,- kroner jeg aldri kommer til å se igjen.

Ta en tur inn på vedkommende kontor.

Der forlanger du å få se søknadene dine. Og forlang at de leveres til rette vedkomende.

Dersom ikke de kan fremskaffe søknadene, forlanger du dine penger i retur.

Du har krav på de pengene.

Du har og krav på dine penger om de avslår søknaden din.

Forlang å få snakke med en ansvarlig person, ikke en tilfeldig kontor ansatt.

Husk å opptre roligt å korekt, ikke still i camo.

Link to comment
Share on other sites

Det står i Våpenrundskrivet frå POD, side 58:

 

"I de tilfelle en innvilget våpentillatelse ikke blir benyttet innen fristen, og helles ikke forlenges, skal innbetalt gebyr ikke refunderes. Dette er en videreføring av bestemmelser av Justisdepartementet ved rundskriv G-17/86 datert 15. januar 1986. Dersom søknaden avslås, skal gebyret refunderes."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...