Jump to content

Jaktlag


aimin

Recommended Posts

Hei.

Derre som har jaktlag hvordan ordner derre det. Tenker på avtale mellom laget/jegerne.

 

 

Grunnen til att eg spør er att, etter mange år på leit etter hjortejakt har eg endelig fått napp. Det er stor kvote 8-9 dyr. Dette er noe eg som enkelt person ikke klare av åleine. Og har da tilbudt/invitert to jegere. Der den enne no har begynt å snakke om avtaler oss imellom

 

Td. Vist han går på jakt åleine skal han ha det det han skyter. Hva mener derre.

Link to comment
Share on other sites

Skal kanskje ikke sammenligne for mye, men på jaktlaget jeg jakter rådyr med fordeles kjøtt likt mellom jegerne, men så er vi jo alle med omtrentlig like mye også da. Han som holder hund får som regel litt mer kjøtt enn resten, men foruten om det så fordeles kjøttet som sagt likt... Hvis dere bidrar likt under jakta så synes jeg personlig at kjøtt skal fordeles likt, men klart.. om han er ute hele tida mens dere andre sitter i godstolen så fortjener han kanskje mer kjøtt / finere kjøtt enn hva dere får?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med jaktavtale!

 

Det er ingen "regler" for jaktlag. Det er ikke en gang krav til at det skal være en jaktleder ved storviltjakt - det kravet forsvant ved forrige revisjon av forskriften.

 

Hvis dere skal lage dere noen retningslinjer, så bruk "den gylne regel" - tenk deg sjøl i forskjellige situasjoner - hva ville du ment var rettferdig og ikke, i forhold til diverse problemstillinger?

 

Her kommer det selvfølgelig også inn hvordan dere skal gjøre opp for vall-leien i forhold til grunneieren/-ne - er det en bruttopris, pris pr. kg, eller andel kjøtt? Hvis man betaler en forholdsvis høy pris for jaktretten eller pr. kg kjøtt, er det rimelig at alle betaler like mye, og får like mye kjøtt, uansett hvor mye eller lite man jakter. Hvis man derimot har "halvering", halve slaktet til grunneierne, er det rimelig at de som er med og jakter/slakter/bærer det enkelte dyret, også deler "jegerdelen" av dette dyret.

Link to comment
Share on other sites

Vi er i samme situasjon,der jeg har ordnet med jakt og bedt med 2 andre.Vi er 3 stk som jakter sammen og vi deler den/de hjorten/e som blir skutt uansett hvem som jakter mest. Rådyr beholder skytter. Etter min mening er det du som bestemmer hvordan det skal fungere, da det tross alt er du som har ordnet med jakt for de. Liker de det ikke får de finne seg jakt selv, :D har personlig tuppet en ut av laget og fikk inn en ny en.

Link to comment
Share on other sites

På hjortejakt som det er mye kjøtt/penger innvolvert vil jeg se det som naturlig å dele kjøttet likt mellom jegerne. På rådyrlaget jeg er med på så går det første dyret man skyter til seg selv nr2 til en av de andre som er med å jakter osv til alle har fått et dyr. Vi skyter ikke så mye att alle får dyr :trist:

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt at jaktlaget setter en pris pr kg kjøtt, slik at alle betaler inn til en pott, og potten senere fordeles. Da har alle betalt for det de har fått, og delt overskuddet likt.

 

Eks. dere betaler 50 kr/kg til grunneierne, og setter prisen til 55 kr/kg når dere tar ut kjøttet. Skyter dere da 500 kg hjort betaler dere grunneierne 25000,- og betaler selv 27500,- Laget har da et overskudd på 2500,- som dere kan bruke til fellesutgifter (plast til slakterommet, leie av jernhest, betale ettersøkskontrakt) eller dele i mellom dere.

Link to comment
Share on other sites

Er et noen gang sindige folk kan miste hodet fult å helt, er det når det kommer til penger. Mye rart kan skje med folk da. Derfor må dere være helt enige om den økonomiske biten før jakta starter.

 

I vårt lag har vi en felles konto. Der setter alle inn en viss sum pr mnd hele året. Det gjør at det alltid er penger nok når regninger kommer. Den økonomisk ansvarlige slipper å løpe etter folk for å samle inn penger til betalingsfrist. Vi slipper også en stor regning på kjøtt på slutten av jakta. Det som er til overs blir stående til neste år.

 

I fjord hadde vi en del til overs etter jakta. Da kjøpte vi inn nye jaktradioer til alle pålaget. Det blir aldri noen diskusjon om penger. Kjøtt deler vi ca likt.

 

Lykke til me jakta.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ernaturlig å dele alle utgifter likt, og dele kjøttet likt, uansett hvem som jakter og skyter.

Et jaktlag er en kollektiv sak, alle for en og en for alle. Det viktigste er jakten, samholdet og teamarbeid, kjøttet kommer i andre rekke.

Dersom noen ikke går med på det så finn andre til jaktlaget.

Man kan se det slik at den som jakter mest, jakter gratis på en jaktrett som andre har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for svar. Det har seg slik att på vallet, er avtalen mellom meg og grunneiger 50-50 på felt dyr. En avtale eg syntes er god. Men over til han som vil ha særavtaler, er han i en slik livssituasjonen att han kan jakte med han orker. Noe vi andre ikke er. Og han snakker om å ta fri uker pga jakta. Det er forså vidt greit men for oss som lkke kan gjøre det men det blir litt feil spesielt i mine ører. Siden dette er noe eg har ordnet og har invitert andre. Intensjonen min var att vi jaktet og delte det som var felt. Kjenner eg angrer litt på invitasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Da det er ett stykke og kjøre,har vi har også den løsningen at hvis feks en person ikke kan være med på en tur over til Vestlandet for å jakte,får han valget om han vil være med å dele kjøttet av det evt byttet vi får.Skal han det må han være med å spleise på hytteleie og bensinpenger.Valget er fritt!

 

Men det blir jo alltid noe med hjem i hengeren :winke1:

Link to comment
Share on other sites

aimin:

Det er vel du som har avtalen med grunneieren, og det er vel du som har invitert de andre. Jeg synes dere bør sette dere ned og bli enige om prinsippene i god tid før jaktstart. Det rimelige ville vel kanskje være at dere deler likt både på leieutgifter og kjøtt. Om en av dere har anledning til å jakte mer enn dere andre, bør ikke bety noe for fordelingen. At han har større utgifter fordi han jakter mer, er jo et frivillig valg. Han får jo flere jaktopplevelser på kjøpet. Dere jakter vel uansett ikke for å tjene penger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men over til han som vil ha særavtaler, er han i en slik livssituasjonen att han kan jakte med han orker. Noe vi andre ikke er. Og han snakker om å ta fri uker pga jakta.

Synes dere i jaktlaget skal ta en prat om dette, dere skal jo ha hyggelige opplevelser i lag, ikke ha noe sololøp fra bare én i laget… Jeg ville ikke gått med på hans tankerekke uten videre, hvis det var jeg som ordnet med jakta og inviterte han… Legg opp til noen jakthelger sammen i første omgang, der dere jakter sammen, og skulle det vise seg at dere mangler dyr på tampen av sesongen så kan dere kanskje slippe han litt mer aktivt løs… På den betingelse at dere andre to også får en andel av kjøttet.

 

Vi praktiserer at selv om alle har betalt for mer enn ett rådyr, så fordeles de første dyrene slik at alle får med seg minst ett dyr hjem, før vi fortsetter til kvota er full. Hos oss forhåndsbetaler alle de dyrene de har bestilt, og vi har ennå til gode å ikke greie kvota på ei ukes jakt. De som mangler dyr på tampen jakter aktivt på de, fortrinnsvis sammen med hele eller deler av jaktlaget. Alle er med og jakter på alle sine dyr, selv om det kan bety at én person skyter mange dyr, og en annen ikke kommer til skudd (uflaks).

 

Er man jaktlag, så jakter alle for jaktlaget. Det er da mye mer ved jakta enn skuddene som faller:) Nå skal det sies at økonomien er langt mer overkommelig på rådyrjakt, og antall kilo kjøtt i fryseren har ikke så stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Du har avtalen med grunneieren, så det bør være mye på dine betingelser i denne jaktavtalen med de du velger å innvitere med deg på denne jakten. Selv mener jeg at ting bør deles så likt som mulig, også utgifter. ALt slikt må være på plass før jakta starter, ingen tvil om det.

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for svar. Det har seg slik att på vallet, er avtalen mellom meg og grunneiger 50-50 på felt dyr. En avtale eg syntes er god. Men over til han som vil ha særavtaler, er han i en slik livssituasjonen att han kan jakte med han orker. Noe vi andre ikke er. Og han snakker om å ta fri uker pga jakta. Det er forså vidt greit men for oss som lkke kan gjøre det men det blir litt feil spesielt i mine ører. Siden dette er noe eg har ordnet og har invitert andre. Intensjonen min var att vi jaktet og delte det som var felt. Kjenner eg angrer litt på invitasjonen.

 

 

En grei løsning er at du alene leier jakta og betaler; de andre får kjøpe kjøtt til en grei, forhåndsavtalt pris, og jakter da gratis.

Men-vil du egentlig ha med en kar som legger seg til i skogen mens dere andre er på jobb? Ikke akkurat noen lagspiller....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Vi er et jaktlag på 8 med en kvote på 13 hjort, hvor alle i jaktlaget betaler like mye. Vi deler hjortekjøttet likt, utenom indrefiletene som går til skytteren. Rådyr går til skytter om det ikkje felles i drivjakt, da det går i fellespotten. Syns dette er en flott måte å dele på. PS! Vi har selfølgelig trekning av poster, slik at alle får en fair sjanse til å felle dyr.

Jaktlaget har dessuten kjøpt i vacuumpakkemaskin, kjøttkvern og slaktekniver, slik at vi tar parteringen selv. Kostnadene til utstyret tjente vi inn allerede første høsten, i tillegg til at vi har det trivelig ilag når vi gjør dette. Dette anbefales til andre jaktlag!

 

Angående vacuumpakkemaskin, anbefales det å kjøpe maskin av type med vacuumkammer, da disse bruker vanlige vacuumposer og ikkje de riflede. Vanlige vacuumposer kan får til godt under 1 krone pr stk ved kjøp av 1000. Dette blir da en tredjedel av prisen i forhold til riflede poser. Vi betalte ca 5000 kr for en brukt vacuumpakkemaskin.

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tillater meg å spørre her om det er noen som har eksempler på greie avtaler for jaktlag.

Da tenker jeg på deling av kjøtt, regler for hvem som får jakte, om man kan jakte alene, ha med gjester osv. osv.

 

Tenkte det er litt i samme bane som det er snakk om her.

 

Vi har et jaktlag som skal lage en avtale innad for å holde holdningene oppe og kranglene borte. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med litt forskjellige avtaler. I eit lag der eme er 5 stk. og kven som jakter varierer fra år til år, er det fellesjakt i helgane og kjøtet blir delt på dei som er med på jakta den helga. Den som jakter i veka må dele likt med resten av laget, sidan det ikkje er alle som kan jakte på dei dagane. Desse reglane vart etter eit par sesonger med dårlig oppmøte i helgane. Spesielt eit år der ein jeger var med ei helg, prioriterte å jakte i andre felt enn saman med oss.

 

Fungerer greit dette, regningen fra grunneigarlaget skal betalast før jaktstart. Denne dekker fellingsavgift og ettersøkshund, jakta i seg sjølv vert betalt til den grunneigaren som du har avtale å jakte med!

Link to comment
Share on other sites

Vi er et jaktlag 7 mann som jakter hjort. Vi hadde en kvote på 8 dyr ifjor.

 

Hjortekjøttet deles likt. Vi fordeler alt i 7 kasser, med lik vekt og innhold. Deretter så nummerer vi kassene og trekker. Enkelt og rettferdig.

 

Vi kjører jakthelger hvor flest mulig kan delta. Utover dette så er det fritt frem for hver enkelt å jakte, men med visse kjøreregler:

 

-man sender ut meldig til alle om man skal jakte, og ca hvor.

-man er alltid tilgjengelig på radio, i tilfelle andre kommer etter.

-man går ikke alene i hjortens dagleier, disse områdene er forbeholdt drev. Mao jakter du alene så sitter du på post ved trekkveier, innmark etc. Dette for å hindre at hjorten stadig forstyrres av "enkeltmannsforetak"

- Dersom en mann skyter flere dyr solo, så må man spare jakta til alle kan delta. Er det sent i sesongen og nært jaktslutt så er vi bare glad til om noen greier å felle.

 

Skytes det rådyr så er det skytteren som beholder dyret.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å få til et godt team, som deler samme holdninger og deltar for mer enn det og karre til seg kjøtt.

Siden det er ditt opplegg og ansvar bør du kreve at jakten kun skal foregå med deg tilstede.

På den andre siden bør du sørge for at folk blir fornøyd med høst-manøveren, for å komme igjen.

Så må du nok ta sjangsen på noen folk, men den du beskriver har vel allerede markert seg som solo-spiller med egen agenda og behov.

Link to comment
Share on other sites

Ja der er veldig mange ulike avtaler på alle plan. Jeg har noen hjorteløyver som jeg har helt alene, jeg betaler alle utgifter men jeg tar med enkelte andre jegere helt gratis. Disse mener jeg ikke har noe "krav" på kjøttutbytte, de har som nevnt ingen utgifter heller. Selvsagt gir jeg dem litt kjøtt, særlig hvis de har vært med å dra ut dyr lang vei.

 

Noen andre hjorteløyver har jeg sammen med en kar, her deler vi alt kjøtt og alle utgifter likt.

 

Et moment kan også være om en kar får fatt i endel løyver og tar med seg andre. Da bør kanskje den som har fikset dette ha en viss forfordeling. Problemet er jo å få fatt i god jakt til en o.k. pris, ikke å skyte dyrene, det er jo nesten bare gøy. Men selvsagt hvis "fikseren" MÅ ha hjelp til jakta av de andre så bør alle stille likt.

 

Det viktigste er at man er enige om hvordan ting skal være før dyrene henger til modning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...