Jump to content

6-våpen regelen...


Benjamin

Recommended Posts

Hallo! Lurte litt på denne regelen om at man bare kan ha 6 våpen til bruk på jakt.

Vist jeg kjøper en hagle til å starte med, en billig, og ikke ønsker å eie dette våpenet lenger. Kan jeg selge det og ha tilgang på 6 nye våpen? Og kan jeg levere det et sted, eller ødelegge det, slik at jeg får de 6 våpnene tilgjengelige igjen? Eller er jeg "stuck" med det resten av livet?

 

 

 

 

- Benny

Link to comment
Share on other sites

Hvis du selger et våpen lovlig, fordrer det jo at kjøper har godkjent våpensøknad.

Du fyller ut feltene i søknaden som omhandler selger. Reg. nr. etc... som deretter sendes politiet.

Leverer du våpen til destruksjon, skal du ha kvitering på at våpen med reg. nr. ditt og datt er levert inn

Link to comment
Share on other sites

Forstår det sånn at du ikke har kjøpt hagla enda.

Løsningen er at du ikke kjøper den billige hagla, men heller finner noe som du kan bruke til ditt formål.

Først må du finne ut hva du trenger , så finne våpenet til å gjøre jobben.

Ikke kjøp bare fordi det er billig.

Her inne på kammeret finner du rikelig med informasjon om akkurat valg av våpen.

f.eks : http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Oversikt over "viktige tråder" http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=46109

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper ett våpen så har du 1 av 6, da kan du kjøpe 5 andre.
Det er 6 jaktvåpen + våpen til de konkuransegrenene du skyter. Du kan selge og bytte så mye du vil.

Dette er dessverre ikke noe annen enn en fremstilling av virkeligheten slik [dere] synes den burde være. Ved mange våpenkontorer (og hos Politidirektoratet!) er forståelsen av jaktvåpengårerobe-begrepet en helt annen. :(

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det ;) Derfor jeg lurte på om jeg bare kunne levere den til politiet, slik at den kan ødelegges.

Gi bort våpnet her på kammeret istedet for destrusjon. :) Til en "nybegynner", "en med dårlig rå" osv..

Det er gjort mange ganger her inne tidligere. Å det er jo med på å rekrutere jegere/skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper ett våpen så har du 1 av 6, da kan du kjøpe 5 andre.
Det er 6 jaktvåpen + våpen til de konkuransegrenene du skyter. Du kan selge og bytte så mye du vil.

Dette er dessverre ikke noe annen enn en fremstilling av virkeligheten slik [dere] synes den burde være. Ved mange våpenkontorer (og hos Politidirektoratet!) er forståelsen av jaktvåpengårerobe-begrepet en helt annen. :(

Med untak av innkluderingen av Politidirektoratet er dette en forsåvidt korrekt fremstilling enkelte steder, POD har så vidt jeg har observert ikke dette synet (tvert i mot), og flere ganger grepet inn ved å overprøve lokale kontor som har fått slike nykker for seg.

 

Er noen vrange på slike grunnlag som nevnt her, er det bare å klage søknaden inn for POD. Det tar tid men er gratis. Problemet i dag er at folk enten ikk evet bedre, eller gir seg uten kamp (er det noe jeg ikke har sansen for, er det dette med å legge seg ned og spill død med engang verden går en litt i mot. Vi Nordmenn virker å ha blitt litt for flinke til slikt for tiden).

 

P.s. Men sør da for at søknad og dokumentasjon er levert i korrekt form ved søknad og eventuell klage (obs, man kan gjerne legge ved ny dokumentasjon ved klage :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Det er gratis å levere våpen til Politi for destruksjon.. pass bare på at du får kviteringen for inleveringen av våpenet og våpenkortet. Er ikke lenge siden eg har gjort det.

 

Mvh

 

Det er nettopp det ;) Derfor jeg lurte på om jeg bare kunne levere den til politiet, slik at den kan ødelegges.
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt bra, men jeg får i utgangspunktet vondt i maven av tanken på å destruere eller plombere godt brukendes våpen.

 

Spesielt siden man i dag har muligheten til å donere det bort (om det er brukendes og sikkert) til en stakker som har større behov for det enn Kripos (som er de som ser til at innkomne våpen destrueres).

Link to comment
Share on other sites

Omega: hva mener du?

Hvis du leser det jeg skriver, burde det gå greit fram hva jeg mener. Jeg kan selvfølgelig iterere det: Politiet deler slett ikke alltid din oppfatning.

 

Lovverket er jo klinkende klart!

Tja. Våpenloven og den stadig reviderte våpenforskriften er sånn passe klare. En tredje rettskilde er forarbeidene. Personlig sliter jeg, som ikke er jurist, med å finne forarbeider der jaktvåpengarderoben er omtalt. Der kan du kanskje hjelpe oss?

 

Om man feks har to rifler til DFS og 4 håndvåpen til div pistolskyting så kan man selvsagt kjøpe 6 jaktvåpen i tillegg. Man har lov å jakte selv om man driver med idrett.

Yadayada. Jeg tror de fleste her inne vet forskjellen på jakt og idrett. :)

 

Det går jo en annen tråd der jeg ser at flere sliter med dette men det er bare misforståelser på kontorene isåfall!

Nettopp: Det er misforståelser på våpenkontorene rundt omkring. Det er det som er hele poenget mitt!

 

Det er for øvrig av denne grunn at avslag som er basert på en feilaktig forståelse av jaktvåpengarderoben, ikke skal ankes til Politidirektoratet, slik jeg registrerer at enkelte* foreslår. En korrekt førstegangs behandling av våpensøknad skal gjøres av politimesteren.

 

 

_________________

*: Jeg er langt på vei enig med deg, vingemutteren, og jeg beklager derfor at jeg er litt vrang og pedantisk i dette tilfellet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Vist jeg forstår dere rett.. Så kan det være vanskelig å få 6 jaktvåpen + sports våpen? Og evt.. hvor mange sports våpen kan man ha? Og hvilken våpen er det snakk om? Og MÅ jeg være medlem i klubb? vet iallefall at man må være medlem av pistolklubb for å få pistol/revolver :D

Link to comment
Share on other sites

som det er skrevet så kan man dokunenter at man trenger 2stk sauer 200 str ( en for trening og en for konkuranse, eller felt bane)

de 2 våpnene går ikke på de 6 våpnene. men da må man jo skyte konkuranser og da være medlem av en klubb.

 

det skulle ikke være noe problem å få 6 våpen. men ha mange våpen i samme kaliber kan man jo forstå hvorfor de spør hvorfor trenger du det.

Link to comment
Share on other sites

Way OT:

Synes det er litt trist at våpen er blitt bruk-og-kast. Forstår at man lager kumlokk av våpen som er ødelagt, men tanken på å bruke 5K+ på et våpen, og vurdere å destruere det etter en tid for å kunne kjøpe nytt, byr meg i mot. Penger er tid av noens liv, om ikke ditt liv så andres. Jadda, jeg er gammel. Det vitner om et helt annet verdisyn enn jeg er oppdratt med.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Idag var jeg innom mitt lokale politikontor med ny søknad.

Fikk da vite at det var ingenting de kunne si på om jeg ville ha alle (6) våpen. i kaliber 6,5x55.. :D

Har altids hørt at det var sjelden man fikk flere enn 2 våpen i samme kaliber..

Dette gjelder håndvåpen (og gjaldt kanskje jaktvåpen i tiden før jaktgarderoben?). Nå er det meningen at du selv skal kunne plukke de 6 våpnene som fyller dine behov best, uten noen videre behovsprøving.

 

Jaktgarderoben er egentlig ikke ment å være et absolutt antall tak på hvor mange våpen du kan kjøpe, men praktiseres gjerne slik av enkelte våpenkontor. Og sett at du får kjøpe mer enn 6 der du bor, så blir du pent nødt til å dokumentere behov og bruksområde for hvert enkelt våpen; kanskje vanskelig om en har 6 rifler i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Way OT:

Synes det er litt trist at våpen er blitt bruk-og-kast. Forstår at man lager kumlokk av våpen som er ødelagt, men tanken på å bruke 5K+ på et våpen, og vurdere å destruere det etter en tid for å kunne kjøpe nytt, byr meg i mot. Penger er tid av noens liv, om ikke ditt liv så andres. Jadda, jeg er gammel. Det vitner om et helt annet verdisyn enn jeg er oppdratt med.

 

Øivind

 

 

+2 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...