Jump to content

Ultimate plassen å bo for en jeger?


Luxus Lungemos

Recommended Posts

Dersom du ikke trengte å ta noen andre hensyn, bare bosette akkurat der du mener du optimalt kan utøve din interesse for jakt, fiske, skyting, hundesport, friluftsliv osv. Hvor ville du da bosatt deg?

 

Kanskje østlandet frister med korte avstander til nesten "alt". Hovedstaden kanskje med kort vei til Gardemoen og miljøer med spesialkompetanse på "alt". Mjøsområdet med lange tradisjoner for jakt og friluftsliv. Trøndelags flotte og varierte landskaper. Nord Norges statsalmenninger. Vestlandske hjortlier. Høyfjellet med ryper og storvokst ørret. Kysten med fisk, skalldyr og hjortedyr. Skogen med skogens konge og spektakulær fuglejakt.

 

Kort sagt: Når du våkner om morran i din egen seng og ser ut av vinduet. Hva ønsker du å se. Hvilke aktiviteter/jakter ønsker du å ha utenfor stuedøren din? Hvilke landsdel/fylke/kommune/by er optimal for jegern?

Link to comment
Share on other sites

Trøndelag er fint det! Både sør og nord. Her får man alt mulig av jakt hvis man går inn for det, og for min egen del trenger jeg ikke det engang. Det er herlig. Tjukt med elg i skogen. Hjort finnes også hvis man leter litt. Sunn og god rådyrstamme. Ikke for kaldt, ikke for varmt og stort sett ikke alt for vått heller. Fuglejakt er tilgjengelig over alt.

 

Fiske har vi også. Både lakse- og ørretelver finnes i rikt monn innen rimelig avstand. Likevel ser jeg ikke det jeg helst skulle sett når jeg titter ut av soveromsvinduet, siden jeg bor midt i byen. Trondheim er en grei by hvis man nå absolutt må bo i by, men jeg er nå egentlig bondetamp da, så da er det noe som mangler. :|

 

Fint andre steder i landet, det er ikke det, men æ e no trønder ja. E itj dåli bærre det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fint så mange plasser I Norge. Har det egentlig bra her jeg. Her er Kvikne I Nord Østerdalen. Forellhogna på ene siden og Knutshø på andre. Eldorado for en villreinjeger. Det gylne triangel østover fra meg. Kjent område for mange rypejegere. Stooor fjellelg, bra hjortestamme, rådyr rundt veggene.

Eneste aberet er lovlig store rovdyrbestander.

Kunne godt vært mere elg og rådyr og mindre jerv.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet å fisket i store deler av landet, må jeg si at der du har mest variert tilbud innenfor kort avstand er i Trøndelag!

Spesielt i Ytre Namdal eller på Fosen.

Ellers skal jeg en dag slå meg ned på Sørlandet, ved en lakseelv der jeg har god tilgang på jakt :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

trives veldig godt i indre troms, med tilgang til noen av norges beste elver, fiskevann og jaktterreng.. det meste på statsalmenningen så man slipper grunneiere, og det er en enorm fordel i mine øyne!

men det er to minus: 1. forsvaret, men de har sine områder så der er det bare å la være å gå. 2. mangler hjort og rådyr - selv om det blir observert mer og mer rådyr for hvert år!

Link to comment
Share on other sites

der man har mulighet til jakt og fiske uten ulv er den perfekte plass!

så jeg vet ikke helt hvor jeg skulle bosatt meg da. (beverjakt,rådyrjakt,revjakt,elgjakt,skogsfugljakt,harejakt,rypekalt(fjell)) samt mulighet for å kunne skyte langhold uten at folk bryr seg,

jeg vet ikke om noen plasser selv enda som er den perfekte plass for en jeger jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva jeg ser ut av soverromsvinduet: til høyre suser det stille fra lakseelva, rett frem er åkeren med reveåtet og hever jeg blikket opp og til venstre skimter jeg traktorveien opp på lia til småvilt, storvilt og fiskevann. Hunden slipper jeg ut når jeg går forbi ytterdøra på tur til badet, og slipper inn igjen når jeg er ferdig... Har jakt- og fiskerett i grunneierlaget, så jeg kan ikke klage.

 

Dette er ikke min drøm, men min virkelighet! Bedre kan det ikke bli for meg :D

Link to comment
Share on other sites

der man har mulighet til jakt og fiske uten ulv er den perfekte plass!

så jeg vet ikke helt hvor jeg skulle bosatt meg da. (beverjakt,rådyrjakt,revjakt,elgjakt,skogsfugljakt,harejakt,rypekalt(fjell)) samt mulighet for å kunne skyte langhold uten at folk bryr seg,

jeg vet ikke om noen plasser selv enda som er den perfekte plass for en jeger jeg :roll:

 

Østerdalen er jo svaret her. Der kan man jakte på omtrent alt mellom himmel og jord. Det hender seg at man også kan jakte rovvilt, for de som er interessert i slik. Ulv er jo noe mer usikkert her, men det har jo vært åpnet for ulvejakt et par ganger.

 

Koppang høres ut som rette plassen. Ikke akkurat verdens navle det, men en får da kjøpt det man trenger til livets opphold. Kjempeutgangspunkt for jakt i alle retninger. Kjempeutgangspunkt for fiske og friluftsliv ellers. :)

Link to comment
Share on other sites

Finnmark og da spesielt Tana! Fiske er nok best i europa på laks. Ørret røye i så godt som alle vann du ser. Småvilt jakt på ett område på størrelse med Danmark for 500 kr pr år. Storviltjakt som er tilgjengelig for alle hvert år.

 

Kan begynne å jakte utafor stuedøra. Tanaelva renner 300 meter nedi her, å ikke minst sideelvene. Laksefiske 3-4 timers gange inn i fjellet er det ikke mange elver i Norge som kan skilte med! Ukesturer både sommer høst og vinter uten å se andre folk.

 

Heldig vi som bor her :)

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med hjort da i stor elvdal da.....

Det er ikke vestlandsbestander av hjort nei, men det er da en del allikevel. En kjapp tur rundt på foringsplassene på vinteren så ser man kjapt noen titalls dyr på en dag her også. Kjørte seinest en runde i går og telte da 25 hjort, fordelt på tre foringsplasser inn en 5-6km lang veistubb. Så de er her! Har sett noen fantastisk flotte bukker jeg godt kunne tenkt meg å jaktet på.... Litt værre å få jakte på hjort, da det stort sett er elglagene som har hjortejakta. :(

Link to comment
Share on other sites

Finnmark og da spesielt Tana! Fiske er nok best i europa på laks. Ørret røye i så godt som alle vann du ser. Småvilt jakt på ett område på størrelse med Danmark for 500 kr pr år. Storviltjakt som er tilgjengelig for alle hvert år.

 

Kan begynne å jakte utafor stuedøra. Tanaelva renner 300 meter nedi her, å ikke minst sideelvene. Laksefiske 3-4 timers gange inn i fjellet er det ikke mange elver i Norge som kan skilte med! Ukesturer både sommer høst og vinter uten å se andre folk.

 

Heldig vi som bor her :)

 

Er det selveste Valbekmo som ytrer seg her?

Takk for sist isåfall :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Andreasv .... "heldig vi som bor her :)"

 

Ja, jeg tror deg,og minnes med savn den tiden da man kunne kjøpe billigt jaktkort på postkontorene og jakte rype (m/hund) over hele Finnmark.

Langt å kjøre, men va gjorde det,.. man kom jo til "Rypejæger-paradis", og mange "søringer"som såg fram til dette hele året.

Jeg var en av dem, men nå er vel alt dette forbeholdt fastboende i dette fantastiske området.- Det er iallefall blitt mye mere komplisert for oss som ikke bor der.

Mye muligheter for Hjort/Elgjakt her i Sør Tr.lag, men vil man jakte rype med hund er ting langt mere komplisert.- Leie privat (har blitt en meget dyr løsning), eller søke i god tid på de rel få områdene der hunden får følge med.

Løsningen er tidlig-jakt i Sverige eller Nord-Norge (eller begge deler).

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Trøndelag er fint det! Både sør og nord. Her får man alt mulig av jakt hvis man går inn for det, og for min egen del trenger jeg ikke det engang. Det er herlig. Tjukt med elg i skogen. Hjort finnes også hvis man leter litt. Sunn og god rådyrstamme. Ikke for kaldt, ikke for varmt og stort sett ikke alt for vått heller. Fuglejakt er tilgjengelig over alt.

 

Fiske har vi også. Både lakse- og ørretelver finnes i rikt monn innen rimelig avstand. Likevel ser jeg ikke det jeg helst skulle sett når jeg titter ut av soveromsvinduet, siden jeg bor midt i byen. Trondheim er en grei by hvis man nå absolutt må bo i by, men jeg er nå egentlig bondetamp da, så da er det noe som mangler. :|

 

Fint andre steder i landet, det er ikke det, men æ e no trønder ja. E itj dåli bærre det.

 

Du burde ta deg en tur ut i ørkenen utenfor Trøndelags grenser. Jeg klager ikke, etter noen opplevelser i Trøndelag er hva vi østlendinger i vår villfarelse kaller "regnvær" og "storm" blitt noe jeg tar med et skuldetrekk; knapt noe å ta på seg lua for.

For øvrig ganske enig.

Link to comment
Share on other sites

Er på femte året i Stor-Elvdal nå, og vil ikke si meg enig i tidligere talere med erfaring her ifra. Jeg vil snarere bort så fort som mulig! Rent jaktmessig er her greit nok, men fiskeren i meg savner saltvann. Jeg kommer fra Hegeland, basert på natur, fiske og sosialt liv vil jeg kalle det Norges perle. Men jeg skal faktisk krype til korset å si at Sør-Trøndeag virker ligg forlokkende... Mye rådyr og gås, bra skogsfulgjakt i indre deler, bra elgjakt sørover i Østerdalen og hjortejakt nedover nordvestlandet. Samtidig er det heller ikke så alt for langt hjem til mor i Vefsn. Men er nok uansett sistnevnte sted jeg håper å ende opp, da sosialt nettverk kommer et lite hakk foran jakta for meg.

Link to comment
Share on other sites

Du burde ta deg en tur ut i ørkenen utenfor Trøndelags grenser. Jeg klager ikke, etter noen opplevelser i Trøndelag er hva vi østlendinger i vår villfarelse kaller "regnvær" og "storm" blitt noe jeg tar med et skuldetrekk; knapt noe å ta på seg lua for.

For øvrig ganske enig.

 

Joda, vi unnslapp drukningsdøden med en hårsbredd i elgjakta i forifjor, men det var nærmere unntaket enn regelen. I høst har jeg overhode ikke vært kald, og knapt nok våt! Herlig det.

 

Men jeg innser at mine to fylker kanskje ikke er det ultimate for alle typer jegere. Generelt lite i trøndelagsfylkene som passer for småfrøkner faktisk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er det lyst nok til å jakte om vinteren der oppe i nord?

 

Det er jo en periode fra midten av desember til midten av januar at det er mørkt. Da går det storsett i jakt i månelys etter rev. Ofte kaldt så det blir ikke de lange turene i den perioden. Men nå er det kjempefint ute, var å så etter rypa og spora litt rev i dag.

Link to comment
Share on other sites

Er nok Nordmøre som ligger mitt hjerte nærmest. Her vokste jeg opp, og her har jeg hatt mange fine friluftslivopplevelser. Variert natur, i gangtid tar det 1 time fra fjæra til snaufjellet. Brukbare bestander av elg, hjort og rådyr. Etter at jeg flytta til Stor-Elvdal har jeg virkelig begynt å skjønne hvor godt jeg hadde det (og skal ha i fremtiden :smile: ) på hjemstedet. Her i Østerdalen er det ikke akkuratt så mye å ta seg til etter at jaktsessongen er over, ufyselig kaldt er det og, gleder meg virkelig til jeg er ferdigutdanna og forhåpentligvis kommer meg vekk fra denne dalen som gud glemte... Jeg har funnet ut at jeg er avhengig av å daglig kunne se kombinasjonen hav, fjord, skog og fjell. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ær ikke så stornøyd lenger. Follo er bra nok for meg. Her har jeg jakt på ælj, rådyr, duer, småvilt samt greit fiske. Vil jeg ha noe annerledes er veien til Sverige kort. Har vært der mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...