Jump to content

Den optimale patron for villrein - 6,5 x 55 nominert?


Kalstad

Recommended Posts

Sidan eg vart bevisst på denne tråden og ein tidlegare av same forfattar, der 6,5 ikkje kunne brukast på (stor) elg, har eg konkludert med følgjande:

 

- at børse i 6,5 kaliber heilt klart blir førstevalget på elg framover

- at reinsdyr i alle fall ikkje skal skytast med 6,5 mm men helst noko grøvre

 

Rett og slett fordi eg mislikar den overlegne tonen som trådstartaren har i høve dei som ikkje deler hans syn.

 

Ha ein fin vårdag 8)

Link to comment
Share on other sites

Derfor er 6,5 x 55 ok for villrein rett fra butikk. (Men ikke ok for storelg, selvsagt, som de fleste bevisste storviltjegere jo har tatt inn over seg.)

 

Du vet å trolle, foruten startposten klarte du å trykke inn en setning om dine sannheter her også. :)

 

Ut i fra starttråden din leser jeg i siste avsnitt følgende:

 

- Lett våpen

- Tilstrekkelig styrke

- Flat nok kulebane

- Gjennomtregningsevne god nok med riktig kule

 

...Og sier meg helt enig, 6,5 er definitivt nominert som en optimal villreinpatron. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke klarer å felle en elg på skikkelig vis med 6.5x55, er det rett og slett fordi du er en dårlig skytter.

 

 

Eller, hvis du aldri har gjort et dårlig skudd eller bomma, så har du ikke jakta mye..... :winke1:

 

H

 

Sant nok :)

Og tørre fakta er at det bommes mer desto grøvre kalibret er.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra starttråden din leser jeg i siste avsnitt følgende:

 

- Lett våpen

- Tilstrekkelig styrke

- Flat nok kulebane

- Gjennomtregningsevne god nok med riktig kule

 

...Og sier meg helt enig, 6,5 er definitivt nominert som en optimal villreinpatron. :D

 

Du har oppfattet mitt budskap helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg vart bevisst på denne tråden og ein tidlegare av same forfattar, der 6,5 ikkje kunne brukast på (stor) elg, har eg konkludert med følgjande:

 

- at børse i 6,5 kaliber heilt klart blir førstevalget på elg framover

- at reinsdyr i alle fall ikkje skal skytast med 6,5 mm men helst noko grøvre

 

Rett og slett fordi eg mislikar den overlegne tonen som trådstartaren har i høve dei som ikkje deler hans syn.

 

Ha ein fin vårdag 8)

 

Lindu, det er da enkelt å legge troll i uvennlista, da slipper man å få innleggene opp :wink:

 

Don Quij-arlstad: fortsett din edle kamp! Sal din Rocinante, mobiliser din Sancho Panza og ri heltemodig til kamp mot onde kjemper, enten de nå er i form av vindmøller eller 6.5 patroner!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som er optimalt for en rein er neppe det for en annen. Og det finnes som vanlig unntak, i tett tåke bør en f.eks. bruke kraftigere skyts, siden alle kan se at viltet blir større under slike forhold.

 

Det jeg egentlig mener er at de som tror ett kaliber er mer optimalt enn ett annet, de har tilbrakt alt for lite tid i skogen og på banen.

Link to comment
Share on other sites

Feltartelleri er meget effektivt, ja. 155mm, 45 kg prosjektil og smellforsterker på tuten! Et kaliber for skikkelige menn.

Holdene kan også strekkes meget langt for dere som er interessert i slikt...Kan utstyres med bomblets for uttak av større antall.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke klarer å felle en elg på skikkelig vis med 6.5x55, er det rett og slett fordi du er en dårlig skytter.

Ja, selvfølgelig finnes det kalibre som er bedre egnet på elg. Det er det vel ingen tvil om.

 

Vel jeg persjonerte 6,5'n som elgrifle etter at ei j***ig diger kvige :oops: gikk 800m i luftlinje fra skuddplassen til der den ramlet med ett skudd inn rett bak bok, midt i høyde og kula satt fastpå baksiden av overarmsbeinetpå andre siden. Helgen etter skjøt jeg en liten piggokse rett bakfra etter 1,5t 4,5km unna skuddplassen med ett ok lungeskudd - litt for skrått bakover i elgen så bare 1 av lungelappene på utgangssiden var ødelagt.

 

Begge de nevnte jegerne har persjonert 6,5 riflene sine som elgveltere. Hundefører derimot er fortsatt svært glad i sin gamle HQ - men så har han knallgode bikkjer som kanskje er så gode som de er fordi de hvert år får masse ekstra trening på elger som ikke alltid forstår at løpet er kjørt.......

 

Optimale reinspatronen - kort kasse patron, men ok balistiske egenskaper og ikke alt for mye rekyl. Reinsrifle er som lirifle etter hjorten - all vekten en drar med seg er for mye....

En avart av på ei 308 hylse er vanskelig å komme unna. 7-08 kanskje??

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette blitt en tulletråd for barn?

Det betyr ingenting hva som står i bunnen av hylsa, det er ikke det dyret dauer av men det virker som om noen tror det??

 

Har man ei relativt god kule som holder sammen i et støkke i et av de godkjente kal. for storvilt i Kongeriket, ja så er det mer enn godt nok om den plasseres rett i kroppen. En stor fordel om dyret er ganske rolig og enda bedre om det ikke aner at der er folk i nærheten.

 

Kort fortalt : Hvis man har en annerkjent god kule så er det kun plassering og situasjonen som betyr noe. Alt annet er tullpreik.

 

De som ikke forstår det har bare ikke skutt nok dyr.

Link to comment
Share on other sites

Den daua jo ikke, den lever jo enda... Det som virkelig er rart, er hvordan det kan finnes elg enda. For før tia så var det ingen jegere til å skyte ulv - så hvorfor spiste de ikke opp all elgen? Kanskje ulven bruker 6.5?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette blitt en tulletråd for barn?

Det betyr ingenting hva som står i bunnen av hylsa, det er ikke det dyret dauer av men det virker som om noen tror det??

...

er nok mange som tror det ja! Og det er fort gjort å trekke bastante konklusjoner ut fra et fåtall hendelser (min bestefar røykte til han ble 90 år så røyking er ikke farlig/jeg har skutt en elg med 6.5 som løp langt så da er ikke 6.5 egnet på elg)

Link to comment
Share on other sites

Optimale reinspatronen - kort kasse patron, men ok balistiske egenskaper og ikke alt for mye rekyl. Reinsrifle er som lirifle etter hjorten - all vekten en drar med seg er for mye....

En avart av på ei 308 hylse er vanskelig å komme unna. 7-08 kanskje??

Helt enig i dine syspunkter.

7mm/.308 kan være en god patron for villrein, den har de fleste av de egenskapene vi er ute etter til villreinjakt i snaufjellet. Trolig skyter nok 6,5 x 55 litt flatere med sammenlignbar kulevekt og prosjektilform?

Link to comment
Share on other sites

At "Sauer150".

Gjentar, gjennom røykteppet av støy fra støymakere, at dit forslag om 7/08 er et aktuelt kaliber, med ytelser sammenlignbare med min kjære 6,5 x 55, i en kortere hylse, og derfor med mulighet for kortere og lettere låskasse, og mindre totalvekt på våpenet. Et godt forslag. Kaliberet har et ytelsesnivå vel avstemt for dyr av villrein, (og hjort) størrelse, i mine øyne.

 

Har nå tatt kontakt med administrator om å få ryddet vekk støy fra denne tråden, som altså ikke befinner seg i "Off-Topic" avdelingen av forumet.

Spesielt skuffende at en moderator, riktignok i "sivil", legger fram støy i denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spesielt skuffende at en moderator, riktignok i "sivil", legger fram støy i denne tråden.

Ettersom trådstarters bastante og belærende konklusjoner fra ingenting kun kan oppfattes som tøys og harselas, så er det jo fra starten av en tulletråd. Vi bare tuller videre sålenge trådstarter gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ "Sauer150".

Ditt forslag om 7/08 er et aktuelt kaliber, med ytelser sammenlignbare med min kjære 6,5 x 55, i en kortere hylse, og derfor med mulighet for kortere og lettere låskasse, og mindre totalvekt på våpenet. Et godt forslag. Kaliberet har et ytelsesnivå vel avstemt for dyr av villrein, (og hjort) størrelse, i mine øyne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ "Sauer150".

Ditt forslag om 7/08 er et aktuelt kaliber, med ytelser sammenlignbare med min kjære 6,5 x 55, i en kortere hylse, og derfor med mulighet for kortere og lettere låskasse, og mindre totalvekt på våpenet. Et godt forslag. Kaliberet har et ytelsesnivå vel avstemt for dyr av villrein, (og hjort) størrelse, i mine øyne.

 

Det har hittil ikke kommet frem noen reelle argumenter om at 6,5 x 55 er en utmerket villreinpatron. Forslag fra andre forumbruker om kalibre som kan være enda bedre egnet er kommet, noe som er av interesse å formidle.

 

Selv støymakerne har ikke kommet med argumenter mot 6,5 som utmerket villreinpatron, Da er de vel enig med oss andre i det da, muligens uten å være helt klar over det selv.

Link to comment
Share on other sites

@ "Sauer150".

Ditt forslag om 7/08 er et aktuelt kaliber, med ytelser sammenlignbare med min kjære 6,5 x 55, i en kortere hylse, og derfor med mulighet for kortere og lettere låskasse, og mindre totalvekt på våpenet. Et godt forslag. Kaliberet har et ytelsesnivå vel avstemt for dyr av villrein, (og hjort) størrelse, i mine øyne.

 

Det har hittil ikke kommet frem noen reelle argumenter om at 6,5 x 55 er en utmerket villreinpatron. Forslag fra andre forumbruker om kalibre som kan være enda bedre egnet er kommet, noe som er av interesse å formidle.

 

Selv støymakerne har ikke kommet med argumenter mot 6,5 som utmerket villreinpatron, Da er de vel enig med oss andre i det da, muligens uten å være helt klar over det selv.

Link to comment
Share on other sites

Selv støymakerne har ikke kommet med argumenter mot 6,5 som utmerket villreinpatron, Da er de vel enig med oss andre i det da, muligens uten å være helt klar over det selv.

 

Jeg ser at trådstarter kryper til korset og trykker 6,5 til sitt bryst som en utmerket storviltpatron. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet pokker ikke om jeg skal le eller gråte over alle disse idiotiske påstandene her.

Jeg har jaktet rein siden 1977, lenge før mange av dere engang var en våt flekk på lakenet (hersketeknikk)

har antakeligvis skutt ett sted mellom 180 og 200 rein, har ikke vært så nøye på telling, brukte ei rifle i 7mm Rem Mag fram til 1995, den var helt grei på rein, men gøg fart og den gangen dårlige kuler gjorde at skuddskadene ble voldsomme for å si det mildt.

gikk i 1995 over til 6,5x55, og har siden den gangen skutt et anseelig antall med rein fra små kalver til 100kg bukker fra 30 meter til 250 meter, alle har dødd på stedet dvs stupt der de stod med gjennomskudd i bog hver gang, jeg har brukt såkalte premiumkuler type A-Frame, Accubond, Rhino mflere, skuddskadene er ikke store men tilstrekkelige til at dyret dør kjapt.

Har også skutt en del Dåhjort og elg med samme børsa og samme kula (140 grs)

 

Men jeg skyter ikke på dyr som jeg ser bare rævva på eller bare stikkhølet, ikke en gang med 375`n gjør jeg det. Så hissig på kjøtt eller fall er jeg ikke, da ventter jeg heller ett par timer eller venter til neste dag, da bruker jeg å få igjen en sjanse som er slik jeg vil ha det...

Link to comment
Share on other sites

har antakeligvis skutt ett sted mellom 180 og 200 rein,

Et imponerende antall, og gir deg en viss autoritet i denne debatten.

Legger til at jeg selv skutt knapt 1/4 av ditt antall rein.

 

brukte ei rifle i 7mm Rem Mag fram til 1995, den var helt grei på rein, men høg fart og den gangen dårlige kuler gjorde at skuddskadene ble voldsomme for å si det mildt.

Ikke uventet å høre det.

 

gikk i 1995 over til 6,5x55, og har siden den gangen skutt et anseelig antall med rein fra små kalver til 100kg bukker fra 30 meter til 250 meter, alle har dødd på stedet dvs stupt der de stod med gjennomskudd i bog hver gang, jeg har brukt såkalte premiumkuler type A-Frame, Accubond, Rhino mflere, skuddskadene er ikke store men tilstrekkelige til at dyret dør kjapt.

Jada, 6,5 er god til rein, ingen tvil om det. Som jeg selv har påpekt flere ganger i denne tråden, 6,5 x 55 ER en av kandidatene til den optimale villreinpatron. Ved siden av enkelte andre patroner, riktignok, som f.eks. 7mm - 08 som en annen har nevnt.

ventter jeg heller ett par timer eller venter til neste dag, da bruker jeg å få igjen en sjanse som er slik jeg vil ha det...

Reinsjakt kan være en tålmodighetsprøve. Det er et fasinerende aspekt ved den jakten, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet villreinjegeren!!

Etter å lest litt om denne tråden om 6.5 *55 så må det være mye uvitenhet el useriøst blant de som skriver innlegg. Jeg bruker 6.5 på både rein og elg m Oryx. Har brukt det i mange år og er MEGET fornøyd. Sist høst ble det 14 reiner og alle falt på stedet m bogskudd. Skutt veldig veldig mye rein og elg m 6.5

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jada, 6,5 er god til rein, ingen tvil om det. Som jeg selv har påpekt flere ganger i denne tråden, 6,5 x 55 ER en av kandidatene til den optimale villreinpatron.

 

 

Som jeg sier: Trådstarter har endelig trykket 6,5-55 til sitt bryst som storviltpatron :!::D

Link to comment
Share on other sites

6,5 er bra, brukte den på rådyr for mange år siden. Som deter sagt tidligere her er det smak og behag, mht kaliber og kuler. Jeg velger å ikke bruke de tre "normalkalibrene" simpelthen fordi jeg vil prøve forskjellig.

 

Hvis jeg skulle på reinsjakt ville jeg ta med meg min kjære Ruger no 1 i 270 win. Som reinsdyrpatroner ville jeg ladet 140 grain Nosler Ballistic Tips til max kruttvekt. Nok til en rein, samtidig liten sjanse for rikosjetter fra kula etterpå. Veldig gode ballistiske egenskaper.

Holder også tommelen opp for han som skrev at han bruker 7 mm mag.

 

Det er flere som skriver om dårlig resultat med Oryx. Har aldri brukt denne kula selv. Det er mye vi ikke kan kontrollere ut fra de opplysningene vi får i et innlegg på et forum, og det er derfor ikke godt å si hvorfor det har gått galt med kula. Kvist i veien, dårlig skyting, vind, utgangshastighet osv. Tusen faktorer som virker inn.

Tror vi heller skulle fokusere på de kulene vi synes er bra, og hvorfor vi synes de har fungert bra.

Fornuftie betraktninger der, Mikko. .270 win er også en kandidat, selv om den også krever lang låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet jo alle hva 6,5x55 er god for som patron, men en patron krever jo ei rifle for å fungere.

 

Så siden villreinjakt er tema og for å spikke fliser så faller 6,5n ut som alternativ. Den krever jo lang kasse og da er det flere patroner som melder seg på med bedre ytelse i lang kasse, 6,5-06, .270 Win, 7x64, .280 Rem og samme i AI versjon, .270 Wby, 7mm Wby og 7mm Rem Mag. I kort kasse, 7-08 og .308 Win.

Link to comment
Share on other sites

He,he, enig med deg der @villreinjeger. Som du sier så er det så mange parameter og kombinasjoner alt etter personlige preferanser, at å komme opp med et fasitsvar er umulig. Men det er jo dette vi av og til synes er morsomt å diskutere da, det eneste som er viktig er å holde en hyggelig tone og også kanskje ha en trådstarter som er litt mer mottaklig for argumenter :lol:

Link to comment
Share on other sites

men jamført med kaliber 30 så har kaliber 6,5 en annen verden i flyveegenskaper sett i forhold til kaliber 30, og da spesielt 308. Her er det smak og behag, og man er jo salig i sin tro

Sålenge det er de facto forbudt å skyte rein på over 200m, og folk har blitt strafforfulgt for skudd på 100m, så er vel ikke prosjektilets flyegenskaper nevneverdige engang? Pil og bue er høyst relevant, for en er lovpålagt å komme seg på pilogbue-hold uansett...

Man må doble og tredoble utover "lovlig" hold på villrein for å ha merkbar forskjell på kalibere her, om en velger tilsvarende kuletyper. Dersom denne regelen ikke ble håndhevet (og egentlig er det litt rart at den skal være rettskraftig?) så ville sågar 338LM være et vettugt kaliber - da kunne en skyte dyret fra bilen om det stod en km eller halvannen innpå vidda :twisted: . Og så hente dyret uten å bære den j.. rifla.

 

Nå har jeg aldri skutt en eneste villrein men jeg kan altså ikke begripe hva som gjør den så forbanna mye mer kaliberspesifikk enn f.eks. elg eller rådyr?

Er det så forbanna viktig at rifla er lett, så skulle en tro at de tradisjonelle boltriflene var valgt bort - i virkeligheten må en jo bære på rifla si har jeg forstått, og hva er vel da bedre enn en Blaser K95 eller noe tilsvarende? Og vips, så skal vi ha kravepatron.

 

Lamegnåseee, kurant kaliber, krave, ingen krav om flat kulebane - de to første kalibrene jeg kommer på er 7x57R og 8x57R (IRS, ISR?) - iallefall ikke 6.5x55 :wink:

Men såvardetdet... Skulle jeg ha en sånn, og jeg har lyst på en, så burde kalibret være kurant, og flattskytende :roll: så da ble det vel 308 eller, nettopp 6.5x55 - faen også! Men funker en sånn brekkbørse ok med rillepatroner?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...