Jump to content

Ny rifle fra RUGER


seawolf

Recommended Posts

Da har Ruger hoppet på den nye trenden med "fat body" bolt, lavt hevarmsløft, tre låsklakker, clip utdrager, "plunger ejektor", løse baser, løst magasin, design plaststokk, ny avtrekker ala Savage sin Accutrigger osv osv.

I tillegg er logoen forandret da det nå kun er Ruger sin R som står der i motsetning til den gamle S&R for Sturm Ruger.

 

Vet ikke om jeg helt liker utviklingen, men dette er vel økonomenes svar på markedsundersøkelser kanskje, og den store hopen sitt behov som kun ser på ei rifle som et redskap som slenger rundt bak setet i pickupen....

Ja ja...når både bibelen og fadervår kan omskrives, så må vel Ruger få komme med nye "innovative" våpen de også :trist:

(Tikka T3 ble jo en himmelstormende suksess her på berget...)

 

Nei takke meg til RSM, Super Blackhawk, NO1, Hawkey African, Red Lable...der har Ruger laget våpen med stil...syns jeg da.

 

http://www.ruger.com/products/americanRifle/index.html" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den vil sikkert dekke et behov i hjemlandet for en billig bruksrifle.

Den overveiende mengde jegere både i USA og her hjemme, bryr seg nada om hvordan ei rifle ser ut, eller hvordan den er bygd opp.

Bare den fungerer "godt nok" er de fornøyd.

Så slik sett er vel Ruger nå på linje med de andre store sine billigutgaver (Winshester, Remington og Savage bla) som selges fra supermarked i hopetall.

Link to comment
Share on other sites

Deler skespisen til det firmaet Ruger driver med om dagene ja. (De ahrt ikek bare lansert en rifle som ser ut som billig plastikk ræl. De har nettopp kommet med en ny .22 pistol av Sig Mosqito / Walther P 22 typen også.

 

Ruger har alltid vært innovative, men etter salig William B. Rugers bortgang, ser det ut til at ledelsen kun er ute etter den raske og billige profitten. Det som slippes nå er knapt innovativ, men kopier av andres suksesser. Frykter at firmaets filosofi har gått fra Enkelt, solid og rimelig til "billig". Jeg gremmes og tipper det er en grav som roterer kraftig et eller annet sted...

Link to comment
Share on other sites

Syntes den ny riflen til Ruger så tøff og praktisk ut jeg. Klart jeg er svak for lekker lakkert valnøtt og blånert stål, og synes det er penest. Men til jakt i skogen eller i bratte lier, foretrekker jeg en mer robust arbeidsjern av ei rifle. Det er vel mer sånne rifler/våpen folk vil ha, og dermed må vel også Ruger lage sånne, for å henge med i en tøff og kunkurranse utsatt bransje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ser ut til at Ruger igjen har lagd et produkt som de treffer godt med. I disse økonomisk trange tider vil et slikt våpen kanskje gi Ruger en markedsandel de ikke har i dag.

Har ikke sett at Ruger vil slutte å lage Hawkeye/M77 på nettsiden deres.

Mulig at dette ikke er et tegn på at dommedag er nær men heller at Ruger er tilpasningsdyktige i et skiftende marked. Se på småpistolene og revolverene så ser man at de fremdeles kommer med nye tanker som realiseres i produktene. Rugers nye AR-klone har også et annet system enn de fleste andre AR-kloner så jeg synes de tenker selv fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har studert rugers AR 15 variant så nøye, så vuirker det jo som en blåkopi av Eugene Stoners forbedrete AR mekanisme fra AR18 (piston system)

Jeg er faktisk redd for at det er lite nyskapende hos ruger bare kopiereing. OG det tror jeg ikke vil komme langt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Må lese alt vet du Jan E.

Ruger har alltid vært innovative, men etter salig William B. Rugers bortgang, ser det ut til at ledelsen kun er ute etter den raske og billige profitten. Det som slippes nå er knapt innovativ, men kopier av andres suksesser. Frykter at firmaets filosofi har gått fra Enkelt, solid og rimelig til "billig". Jeg gremmes og tipper det er en grav som roterer kraftig et eller annet sted...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når det gjelder ordentlige Ruger rifler, noen som vet hvilke butikker som kan forventes å ha en M77 Laminate Compact på lager? Altså at de ikke har 8 mnd leveringstid fra USA?

 

F.eks. Våpen Søilen har de hele sortimentet hengende i butikken klar til klåing?

 

Og enda bedre, finnes det noen på Østlandet som har det?

Link to comment
Share on other sites

Deler skespisen til det firmaet Ruger driver med om dagene ja. (De ahrt ikek bare lansert en rifle som ser ut som billig plastikk ræl. De har nettopp kommet med en ny .22 pistol av Sig Mosqito / Walther P 22 typen også.

 

Ruger har alltid vært innovative, men etter salig William B. Rugers bortgang, ser det ut til at ledelsen kun er ute etter den raske og billige profitten. Det som slippes nå er knapt innovativ, men kopier av andres suksesser. Frykter at firmaets filosofi har gått fra Enkelt, solid og rimelig til "billig". Jeg gremmes og tipper det er en grav som roterer kraftig et eller annet sted...

 

Uten å være personlige er det rimelig klart for alle som ser dette fra en tredjeparts ståsted at ingen av de andre budsjett produsentene kan la Savage ha dette markedet for seg selv. Savage har de siste 3-4 årene vært uten sammenligning den produsenten som har levert det største antallet rifler til innenlandsmarkedet i USA. Med økonomien slik den er idag der det snus mer på kronene er det billigste segmentet blitt stadig viktigere å ha en fot innenfor. Som svar på Savage sine rimeligste modeller som Stevens og Axis har remington sin 710/770 og Marlin XS/XL - mens Ruger når introduserer sin American som i tillegg har løst boksmagasin som begynner å få mer fotfeste over dammen.

 

Det er rett og slett dårlig bedriftsøkonomi å ikke forsøke å ha en del av ett marked som generer mer enn 1 million rifler i året.

Ruger sin modell er etter min mening ei ganske så ok rifle prisen tatt i betrakning. Ja stokken er ett par hakk under riflene i klassen over som Hawkeye, 700, Vanguard S2, Howa 1500, Tikka T-3 og Savage sine Accutriger modeller som alle er innenfor noen få $ fra 600$ i utsalg til konsument. Men er ikke noe dårligere enn Axis, Vanguard, Stevens og XS/XL.

 

Skal bli artig å se tester på den når den er tilgjengelig i annet enn bildeform

Link to comment
Share on other sites

Ruger prøver seg på nytt , tror ikke dette blir noen suksess historie , 450 dollar mot M-77 950 dollar , når kikkert montasjer er blitt lagt til prisen + montering av børsemaker her i norge har vi vel ca samme pris .

Winchester & Ruger har prøvd dette før , men det er di som ikke har så god økonomi som igjen må lide men våpen som ikke fungerer når man skal trykke på knappen . :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg klådde litt på denne hos Søilen for et par uker siden. Mye plast, så den opplevdes litt som en T3 i så måte. Samtidig virket den både solid og gjennomtenkt -mtp ergonomi. Avtrekket var svært bra for en rifle i denne prisklassen.

 

Det jeg følte meg mest skeptisk til var klipset som låser magasinet. Dette er festet på selve magasinet og laget i plast. Hvor solid det egentlig er vet jeg ikke, men så leng det er en del av magasinet kan man jo sikre seg ved å ha et magasin eller to i reserve. På den annen side kan denne patenten være evigvarende for alt jeg vet.

 

Savage har vel en billigmodell som benytter samme løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk klå på den i dag. Føler ikke for å bytte ut Blaseren, men den ser helt OK ut. Lever opp til forventningene lenger oppe i tråden - føles som en krysning av T3 og X-Bolt. Endel plastdetaljer som magasin, boltmuffe og sikringsfløy. Galtt og behagelig gange på sluttstykket, lavt hevarmsløft, ingen slark. Virker enkel, men forseggjort. Stokken veldig lik T3. Når den er priset til ~4.500,- så bør den være konkurransedyktig - jeg ville i hvert fall tatt den med i betraktningen hvis jeg var i markedet for en rimelig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men i likhet med andre i den prisklassen, er den fullt i stand til å gjøre fornøden jobb for størstedelene av norske riflejegere - felle en hjort eller elg i passe avstand fra en høvelig stubbe. :mrgreen:

 

Det største problemet med disse våpnene er ikke de eventuelt unøyaktige maskineringene, eller lite tiltalende skjeftemateriale - problemet, for mange våpeninteresserte, er å overbevise den lokale "finansministeren" om at man absolutt må ha et våpen som koster 5 - 10 ganger så mye!

Link to comment
Share on other sites

For å være 100% Amerikansk så ser den ganske finsk ut?

Ganske spesielt at de kan påstå at den er helt nyskapende når kasse, løp, stokk, underbeslag og mag er 99% likt T3 og sluttstykkemuffa er identisk. :roll:

Likte ikke helt plassering av sikringen. Den er sikkert fin for de med litt mindre hender, men jeg tror at jeg hadde slitt med å operere den..

 

En ting jeg ikke fatter er de der snurremagasinene som Ruger har en fetisj for.. kanskje det symboliserer den roterende graven som Hassel påpekte? :wink:

 

Kjenner jeg Ruger rett så ligger vel pipa som limt fast i stokken. Kanskje, kanskje ikke. Den virker da grei til å være ei budsjettrifle, så jeg skal ta en titt på et eksemplar en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Liit Science Fiction - preg over den rifla, ja. Må si jeg sverger til mer klassisk utseende. Kan godt gå for ei rifle med syntetisk stokk, men ikke den stokken der. Som andre har sagt her, den ligner endel av de andre produsentenes nyskapninger. Men, bevares, rifla er sikkert grei for den som kan leve med utseendet ! Rimelig er den og, det er positivt.

Link to comment
Share on other sites

Våpenutviklingen er i all hovedsak tragisk. Grunnen er at de aller fleste menn er bevisstløse når det kommer til kvalitetstenking og å betale for det. Se på suksessen til "gubb-dagisene" Clas Olsson, Biltema, Jula, Mec, og alle andre søppelkværner. Menn står i kø for å bære hjem mest mulig av dritten...

 

Med kvinner er det ikke slik, se hvor kvalitetsbevisste de er vedr. klær, sko og juveler! Men desverre er bare noen få promiller kvinner våpeninteresserte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...