Jump to content

Valg av primus, kom med innspill!


Kent Ole

Recommended Posts

Vinteren er her og jeg skal overnatte i telt på fjellet. Dette er nermest ikke mulig uten en skikkelig primus som gir trygghet i kulden. Problemet er bare at det er så jævla mye å velge i, så kan noe hjelpe meg? Jeg har noen få krav den må fylle;

 

1. Driftsikker

2. Lett i vekt og plassparende

3. Lett håndterbar, feks med kalde fingre eller i mørket

4. Den må kunne gi varme. Det er mange som koker vann svært raskt, men varmer svært dårlig inne i teltet.

 

Jeg har tidligere vært jegersoldat og er godt kjent med forsvarets Optimus primus 111, som jeg synes er en god primus, men alt for skjør. Vurderer alikevell å kjøpe en privat om jeg ikke finner noe annet.

Er det noen som har et godt forslag og som fyller kravene passe bra?

Link to comment
Share on other sites

Vurder MSR også,jeg har en dragonfly,nokså lik modellen som heter XGK. Veldig fornøyd med den,og den store fordelen med MSR synes jeg er at den har innebygd rensenål. Dette kaller de "Shaker-jet",og renser dysa ved at du rister litt på brenneren. Derved slipper du å bruke verktøy til denne operasjonen. Jeg bruker miljøbensin på min,og det koker opp en liter vann på nullkommasvisj! Meget fintfølende justering på effekten har den og.

Mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

Kan bare føye meg inn i rekken og anbefalle Primus Omnifuel. Kjør på med miljøbensin og du har et verktøy som alltid funker.

Den veier lite,tar liten plass.

 

MEN som det og er nevnt i tråden den bråker, MEN den bråkelyden er bare kos, syntes jeg da. Er jo litt sjarm og fyre primus.

 

Skal du ha en enda bedre enn så har du jo 111 da. Det er favoritten min. Jeg bærer gladelig vekta når jeg skal på tur.

Link to comment
Share on other sites

Om du synes 111 er for skjør tror jeg du har et problem :lol: . Det er vel primusenes tanks.

Se på Fjellform.net for mer tips. Der er det primusfantaster i fleng.

 

Jeg har omnifuel og nova+ og de har begge fordeler og ulemper. Omnifuelen bråker og kan ikke justeres så langt ned i effekt som novaen. I tilegg sitter ikke "flammesprederen" fast så det er fort gjort å miste den. Da funker ikke primusen i det hele tatt!. På novaen sitte den fast med et " hegsel" men kan vippes opp for fiksing på dysa. jeg har hatt problemer med lekkasje i dysa på omnifuelen men ikke lignende på novaen.

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt en titt på MSR Whisperlite. Liten, lett, og mye stillere enn de fleste andre modeller. Som nevnt tidligere i tråden - den er utrolig behagelig ved langvarig "kosefyring" i teltet! Selv synes jeg bl.a. omnifuel er i overkant bråkete... Minuset med Whisperlite er effektjusteringen, som ikke tillater spesielt stor variasjon. Et pluss ved praktisk bruk er at du bare har en justeringsskrue. Har du 5 minutter og en baufil får du forøvrig plass til denne (gjelder sikkert en del andre modeller også) i et trangia stormkjøkken, og har dermed både stabilitet og mye bedre effekt :) I trekkfulle omgivelser er dette fantastisk kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange anbefaler MSR primuser her. Disse er veldig gode og er en markedsleder. Det er bare ett problem med disse. Det er at pumpen er av plast! Det er ikke få som har stått det på fjellet med halve pumpen i hånda etter at den har knekt. Er du obs på dette og til en hver tid er forsiktig nok holder pumpene, men er det kaldt blir plastikken sprø og du må være ekstra forsiktig. Da er man kald, og vil ha varme fort... Uten pumpe er primusen ubrukelig.

 

Selv har jeg en optimus Nova. Denne har fungert i mange år uten at jeg har bytta annet enn en pakning og bytta veken til forvarming. Jeg gjør som mange andre skriver, jeg bruker miljøbensin. Kjøp en primus du kan bruke bensin på. En annen fordel me Nova er et du ikke trenger mange ulike dyser til ulike brennstoff. Den har en dyse som funker til det meste av flytende brennstoff. Den har også få deler og er veldig lett å skru frahverandre for vedlikehold.

 

For varme i telt bruker jeg t-lys. Setter disse i en kasserolle inne i innerteltet. 5 slike gir god varme lenge. Om man skal være ute ei uke og bære med seg brennstoff for å holde teltet varmt, skal du være glad i å bære sekk. Bruker du pulk er det bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt MSR Dragonfly i 10 år. Det sier lite om bruken, men den brukes i rykk og napp. Det er mulig XGK er enda mer driftsikker, men om en ikke skal til Nordpolen er Dragenfly mer anvendelig til matlaging og oppvarming pga reguleringsmulighetene. Pumpa er sprukket, men funker ennå fint. Har hatt med meg reservepumpe i 9,5 år, men den gamle duger forstatt. Jeg er litt skeptisk til potensiell brannfare med bensin, derfor tror jeg parafin er mest mulig trygghet for varmen.

 

Forøvrig er Optimimus 111 utrolig god om en har beholdt vedlikeholdskompetansen fra førstegangstjenesten. Men den er ikke noen lettvekter.

Link to comment
Share on other sites

Er delvis fornøyd med Primus Omnifuel, men kan ikke anbefale den gr. den løse flammesprederen/trekanten. Har holdt på å fryse ihjel pga denne, den detter for lett av, spesielt etter at du har brukt den en gang og den kjøler seg ned igjen. Og har du tatt den av og på et par ganger mister den festet. Og mangler den dingsen kan du ikke bruke primusen. Ville styrt unna, har selv planer om å kjøpe en ny. Har forresten også hatt lekkasje i pumpen, så jeg tør ikke bruke bensin innendørs i telt eller hytte.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om flammesprederen som sitter på toppen av "forbrenningkammeret", denne er ganske løs og kan enkelt vippes av og kanskje mistes. På de nye Omni'ene er det boret et lite hull i det ene benet på flammesprederen og på toppen av brennkammeret, disse er nå lenket sammen med en liten ring av type nøklering. Mao ingen fare for å miste sprederen.

 

Jeg har hatt min Omni helt siden den kom på markedet og har brent flere dunker med miljøbensin samt noen gassbokser. Null problemer og har heller ikke vært plaget med lekkasjer eller soting. Bruker bensindysa til gass også, ørlite mindre effekt når gass brukes, men dette er minimalt og for meg spiller det ingen rolle om kaffen bruker 3 eller 3,5 min (tror ikke forskjellen er så stor, uten at jeg har tatt tiden på dette) på å koke.

 

Bare sånn obs, ikke bruk gassdysa til bensin, da er jeg redd det blir BÅL :wink:

 

Ellers er jeg enig i at brenneren støyer en del.

Link to comment
Share on other sites

Har en Whisperlite, og det er så langt jeg har erfart en strålende primus. Synes kritikken mtp justering er litt overdrevne, du kan fint regulere den ganske fint, men ikke raskt. Siden kranen står på pumpa er den lett å betjene, det tar bare tid før den reagerer. Kanskje et problem for de med hang til store kokkekunster på tur men ikke til vanlig bruk. Fyrer kun med bensin siden det gir høyere effekt og mindre forvarming. Parafinsøl tørker aldri og stinker til ting, bensin fordamper på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

MSR av de stille modellene. Whispher / Simmer light.

Sist nevnte går kun på bensin. Er litt bedre å justere liten flamme med, siden drivstoff slangen er tynnere.

Dagens MSR primuser har sterkere pumper enn tidligere.

Kjøp MSR sin sammelegg bare primus underlag plate.

Kjøp minst to brensels flasker. Disse kan brukes til de fleste primuser.

Om du kjøper over disk på butikk, prøv å få med en ekstra pumpe. Disse er ganske kostbar å kjøpe løs. Men ved en liten primus pakke må det være mulig å få med ei ekstra pumpe til en bedre pris.

Og du kan bytte flaske på sekunder uten å måtte forvarme primus med brensel flaske bytte.

Merk... Om du blir bitt av basillen. Og vil ha den nesten INFANTERI sikre MSR XGK. Så passer pumpene alle over nevnte modeller.

MSR Dragonfly har egen pumpe løsning. Men med den primusen kan du brenne fra fyrstikk flamme helt til en ild sprutende drage som ikke er helt stille.

 

Har hatt de fleste primusene. Men disse er mine favoritter.

 

Eneste primus jeg har hatt litt problemer med er Optimus nova.

Denne har en filter pakning der flaske slangen kommer inn på primusen. Denne er av filt. Og vil flises opp. Primus`n vil fungere, men er ujevn på flammen. Lett å bytte dette filteret. Og en slipper å åpne inne i selve primusen. For filteret står der flexislangen kommer inn på primusen.

Novaen har også hurtig kobling til flaske/pumpe. Denne kan fort gi bensin sprut ved til eller fra kobling.

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av tiden så bruker jeg en lett gassbrenner, men vinterstid så er det parafin/bensin som gjelder. Mange bra multifuelbrennere på markedet. Kjøp selvsagt noe fra de anerkjente (Optimus, Primus, MSR osv).

Har en gammel MSR XGK II som har fungert stort sett prikkfritt de siste 15 årene. Ikke får den rens så ofte (bare rister den litt slik at nåla i dysa renser litt), og bare et par ganger har jeg måtte skrudd litt på den (få deler lett å skru på). Fungerer veldig bra med både parafin og bensin (må skifte dyse). Pumpa på min gikk i stykker for et par år siden, og når jeg kjøpte ny så oppdaget jeg at den nye både var mer solid og mye bedre på reguleringen. Største ulempen med XGK er kanskje at den bråker, men etter min mening er det bare kos med litt primuslyd i teltet.

Ser egentlig ikke poenget i at multifuel-brenneren også skal bruke gass. På kortere sommerturer er det jo bedre å bruke en av disse bittesmå gassbrennerne som er blitt ganske så bra og billige.

Link to comment
Share on other sites

Eg har Primus Omnifuel, har hatt den i vertfall 5 år. Er kanon fornøyd med den, aldri hatt problemer med den, har kjøpt et reserve boks med deler tilfelle det skulle skje noe, den har eg med meg når eg reiser vekk i noen dager. Ser at folk nevner at den bråker, dette e faktisk noe eg aldri har tenkt på eller irritert meg over. Så eg vil si at det er et trykt å godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Ser at folk nevner at den bråker, dette e faktisk noe eg aldri har tenkt på eller irritert meg over.

 

Man kan enkelt lage en støy demper til primusen. Det fine med primus omnifuel er at nesten alle sportsforhandlere har deler og tilbehør til den.

Her er en liten test av en slik hette. Og bilder for de som vil lage en selv.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/show ... tid/14710/

Link to comment
Share on other sites

En lydløs primus er vel bare en halv primus?

Primuslyd er rett å slett en koselig lyd.

 

Er man overømfintlig for lyd bør man gå for trangia stormkjøkken for rødsprit.

man vær varsom, boblelyden fra vann som koker bråker like mye på stormkjøkken som primus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en MSR Simmerlite, med div. ekstra utstyr i postgangen nå - fikk den via Jet-carrier gjett om jeg gleder meg. Har hatt forskjellige primuser og mest brukt Optimus Nova de siste årene. Synes den bråker vel mye i det lille Nallo-teltet mitt og er veldig spent på MSR'en... Har jo dobbel tinnitus og må sies å være ekstra var på høyfrekvente suselyder nærme øret når jeg skal føre en samtale.

 

Rapport følger :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ser at folk nevner at den bråker, dette e faktisk noe eg aldri har tenkt på eller irritert meg over.

 

Man kan enkelt lage en støy demper til primusen. Det fine med primus omnifuel er at nesten alle sportsforhandlere har deler og tilbehør til den.

Her er en liten test av en slik hette. Og bilder for de som vil lage en selv.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/show ... tid/14710/" target="_blank

 

Er det noen som veit hvor man får kjøpt en slik støy demper til omnifuelen?

Eventuelt oppskrift og bilde av en selvlaget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Optimus 111 varianter i lavo og jaktbu om høst og vinter. Synes de er mest robuste og stødig og god. Bruker dem som varmeovn også. Men i ryggsekken, når alt skal bæres bruker jeg Nova. Synes den funker godt. Men jeg har ikke prøvd så mange av de andre heller.

Link to comment
Share on other sites

Fuhrmeister modell 8,denne er norsk produsert. Den ble laget for det norske forsvaret,men de syntes at den ble for dyr. Den har en fin varmekopp ( heater dome) som jeg ikke har sett til optimus 111 T

http://www.spiritburner.com/fusion/show ... t/new/#NEW

 

Ikke forvarm den eller 111T med reguleringsknotten isatt. Da får du før eller senere lekkasje pga temperatur forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...