Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

halloen!!!!hva er mer skikket jakt enn en kule som dreper momentant!?bruker v-max på anda og andre sjøfugler grunnet liten rikosjettfare på vannet!men her ble det et skudd som gikk litt under der jeg beregnet det!derfor sprengt and.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rolig nå folkens, ikke trekk slutninger på feilaktig grunnlag her.

 

Som v-max bekrefter finnes det andre grunner enn "morroskyting" for å velge slike kuler til matvilt, med riktig skuddplassering blir det liten til ingen kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Enig med v-max her... Det finnes mange grunner til å velge hurtigekspanderende kuler til mindre matvilt, da de fleste skyter ikke viltet rett i motorkassa, men gjerne i hode/hals regionen.

 

Men videre....

 

Alle har rett til å ytre sin mening da.... Så lenge den stemmer med min! :lol::lol:

 

Nei, fra spøk til revolver.. :)

 

Rikosjettfaren er minimal med f.eks. v-max kule på andejakt, enn med helmantel eller blyspiss. Dette er en av de tingene jeg setter utrolig stor pris på når jeg jakter sjøfugl eller annet vilt i nærheten av vann/sjø. V-max kula eksploderer faktisk i sjøen/vannet, dersom det f.eks. blir bomskudd. Og som de fleste vet, så går en blyspiss eller ei heltmantlet kule gjerne både 1 og 2 kilometer på vannet. (Har testa dette på seljakt, seff med sikker bakgrunn, da vi sjekket andre siden av fjorden før vi skøt).

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hadde åte så skaut jeg rev med 22-250, brukte 35 grains V-Max og en 55 Blyspiss fra Sierra. Var det vind ute så var det 55 graineren som ble brukt, og de kadavrene var bare å kaste. V-Max der i mot, lite inngangshull og thats it, du hørte hva som hadde skjedd når du løftet opp reven for å si det sånn.

 

Det mest geniale med disse 2 kulene, jeg trenger ikke å justere på kikkerten da de har samme treffpunkt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var det vind ute så var det 55 graineren som ble brukt, og de kadavrene var bare å kaste.

 

Ja, når kula blir så lett som 35 grains, da er nok 55 grainern bedre når det gjelder vind. Men i 308 win er ikke dette noe problem. Den veier 110 grains. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor hardt lader du den v-maxen din Xprez? Hastigheter og ladninger?

 

Har ikke kommet lengre enn at jeg har testet litt ladninger og foreløpig slått meg til ro med 950 m/s på 485 mm løp. ( tror det var: 43,6 gr Norma 200, CCI LR og COL: 69mm)

 

Presisjonen virket bra og relativt uavhengig av fart (testet 900, 925, 950 og 975 m/s) så det virket nesten som et spørsmål om hvor fort en tørr å gå.. (975 er litt vell fort tror jeg, ingen trykktegn men det tilsvarere vel litt over 1000 m/s i 60 cm løp :shock: )

 

Gir den alltid gjennomskyting på rev?

 

Gleder meg til å få prøvd denne på rev og bever fremover. Liker denne kula bare mer og mer.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

I 308 win lader jeg 45 grains med Vihtavouri N-130, winchester hylser og CCI LR 200 tennhetter. Kronografert til litt over 1000 m/s (ca 1050).

 

I 6,5x55 samme ladning, men med N-140. Samme fart på kula. ;)

 

På Rev er det faktisk sjeldent at det er gjennomskyting. Du får som regel bare et inngangshull, men til gjengeld er det bare suppe i motorkassa på dyret. ;)

Link to comment
Share on other sites

hmmm.... N-130. Ser der gir en mer fornuftig hylsefylling, men noe kvassere trykkoppbygning i QL.

 

Hvis den ikke gir gjennomskyting så er jo dette virkelig drømmemedisin til rev. Veldig samarbeidsvillig kule å skyte og lade. Fryktelig godt fornøyd.

 

Skal se om jeg tar opp igjen 975 m/s ladningen for en andre vurdering etter hvert, litt av poenget er jo at det skal gå unna :D

Link to comment
Share on other sites

Var det vind ute så var det 55 graineren som ble brukt, og de kadavrene var bare å kaste.

 

Ja, når kula blir så lett som 35 grains, da er nok 55 grainern bedre når det gjelder vind. Men i 308 win er ikke dette noe problem. Den veier 110 grains. :D

 

Klart det, 2 forskjellige kaliber. Men kan du holde midt i på målet på 100 og 200 meter med 110 graineren?

 

Jeg husker ikke stigningen på kulebanen med denne ladningen, men det var under 10 cm ut til 413 meter¨, så ja, den er meget flattskytende.

Link to comment
Share on other sites

35gr v-max

245dbx3.jpg

55gr Sierra

286zq6x.jpg

PCB ville ikke ta hhastigheter over 1200m/s :shock:

Med 22-250 kan man nok få noe høyere hastighet men den har ikke veldig mye å si.

Blir holdet langt må man skru. Litt vind så er man fort ute av målet.

Finnes ingen superkaliber eller kule man kan holde rett i med.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke veldig imponert over egenskapene til 110gr v-max til langhold.

Se på vindavdrifta :shock:

16kcm4z.jpg

 

Vell, nå stoler jeg ikke på PCB sine resultater. Vi har en del vind her på banen som vi skyter, og det er aldri noe problem å skyte ut til 3-400 m. Banen er desverre slik at den ligger litt utsatt til, slik at den vinden som er av sjenanse, kommer som direkte sidevind.

 

JOda, jeg vet at BC på v-max i 110 grains suger big time. Poenget var bare å få fram at de diverse program som brukes til div oppgaver der ute (QuickLoad, Pcb osv) ikke stemmer helt med virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg bruker v-max i min 300winmag,. Ligger på ca 1135ms med den. Alt over 1200 ga stor spredning. Var opp i 1230ms og da var spredningen ca15cm. + at trykket økte på den lille hastighets økningen. Har også testet v-max i vind og den takler utrolig mye vind i forhold til vekta. Testet den også på vannmelon. Fant ingen rester og stativet var ødelagt. Kameraet sto 20 meter fra melonen og var tilsølt.

Lader den med 74,5 grs med N150 eller 82grs med N160. Nesten samme hastighet, men bedre forbrenning av krutt med N150. Ingen trykk tegn på verken hylse eller tennhette. Med mer N160 krutt økte ikke hastigheten så jeg ser ingen grunn til å øke noe der.

Skjøt en sammling med min Tikka 695 på 11mm i ytterkant på 3 skudd serien og 13 mm på 5 skudd. Brukte sandsekk som støtte.Hva om dette hadde blitt godkjent på kobbe. Drømme kule til slik jakt. Tror også at sjansen til at kobben vil flyte etter skudd med slike kuler, er større.

Link to comment
Share on other sites

morsom tråd :D

 

så det finnes ikke v-max til 222 å få tak i i norge? hva med 223?

vis jeg skulle kjøpe ny rifle til småvilt (skal brukes til rype, hare,,kråke,skogsfugl og rev) hvilket kaliber passer da?

har tenkt på 223, 17 hmr, 22-250 og liknende andre 224. kaliber..

noen som vet om 22-250 blir for kraftig for rypa?

finnes det evt " rypevennlig" fabrikkammo i 223/22-250?

 

fikk lyst å skyte på gjenstander selv nå :) snart får jeg meg highspeed kamera og, (1000 bilder/sekundet) kansje jeg kan filme noe å legge det ut i syyk slowmotion så man ser hver detalj :D

 

takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

til rype, hare osv så tror jeg faktisk at 22-250 og 222,223 osv blir for rask om du har planer om å spise det. om du ikke er flink med skuddplasseringa da ;) tenkte selv på å skaffe meg noe lignende. men tror jeg ender opp på 308 siden den har større bruksområde + at du får v-max til den og! :mrgreen: det er lite med ferdigrulla ammunisjon av v-max typen i kaliber med sentertenning. skal du ha stort utvalg i ferdig rulla så er randtenning veien og gå. men det er jo ikke på langt nær så morro som 22-250 ladet til 1100m/s mot en intetanende spylerveskekanne eller kråke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

DSC01635.jpg

DSC01634.jpg

Utgangshull.

 

110 grains V-max skutt på 100 meter, rundt 1000 m/sek i cal. 30-06.

 

 

og disse kannene er også laga for å forhindre bensin med å sprenge.... viss du hadde prøvd med ei vanlig spyleveske-kanne, hadde du fått bedre efekt

 

 

med min M98 i 25-06 med 75 grs V-MAX i +/- 1200 meter i sek. så blei kanna delt etter skjøytene.... såg ut som om nokon hadde spretta ho opp med kniv

Link to comment
Share on other sites

ta en telefon til holstad våpen i sarsborg. han er hornady fohandler, og sist jeg var der hadde han akkurat fått inn in pall med 223 hornady amunisjon. kanskje han kan hjelpe deg:)

22-250 funker fint på alt fra mus til rådyr etter min erfaring, men kula har mye og si..

 

morsom tråd :D

 

så det finnes ikke v-max til 222 å få tak i i norge? hva med 223?

vis jeg skulle kjøpe ny rifle til småvilt (skal brukes til rype, hare,,kråke,skogsfugl og rev) hvilket kaliber passer da?

har tenkt på 223, 17 hmr, 22-250 og liknende andre 224. kaliber..

noen som vet om 22-250 blir for kraftig for rypa?

finnes det evt " rypevennlig" fabrikkammo i 223/22-250?

 

fikk lyst å skyte på gjenstander selv nå :) snart får jeg meg highspeed kamera og, (1000 bilder/sekundet) kansje jeg kan filme noe å legge det ut i syyk slowmotion så man ser hver detalj :D

 

takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

morsom tråd :D

 

så det finnes ikke v-max til 222 å få tak i i norge? hva med 223?

vis jeg skulle kjøpe ny rifle til småvilt (skal brukes til rype, hare,,kråke,skogsfugl og rev) hvilket kaliber passer da?

har tenkt på 223, 17 hmr, 22-250 og liknende andre 224. kaliber..

noen som vet om 22-250 blir for kraftig for rypa?

vet ikke med .222, men federal lader 40gr nosler bal.tip(varmintkule) i .223.

er ganske sikker på at de har en ladning til .22-250 også.

glem .22-250 til matviltjakt hvis du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

fikk lyst å skyte på gjenstander selv nå :) snart får jeg meg highspeed kamera og, (1000 bilder/sekundet) kansje jeg kan filme noe å legge det ut i syyk slowmotion så man ser hver detalj :D

 

takk for svar!

 

Tørr jeg spørre hvor mye det koster for highspeed kamera? så for meg at de var svin dyre

Link to comment
Share on other sites

morsom tråd :D

 

så det finnes ikke v-max til 222 å få tak i i norge? hva med 223?

vis jeg skulle kjøpe ny rifle til småvilt (skal brukes til rype, hare,,kråke,skogsfugl og rev) hvilket kaliber passer da?

har tenkt på 223, 17 hmr, 22-250 og liknende andre 224. kaliber..

noen som vet om 22-250 blir for kraftig for rypa?

finnes det evt " rypevennlig" fabrikkammo i 223/22-250?

 

fikk lyst å skyte på gjenstander selv nå :) snart får jeg meg highspeed kamera og, (1000 bilder/sekundet) kansje jeg kan filme noe å legge det ut i syyk slowmotion så man ser hver detalj :D

 

takk for svar!

 

Vell, jeg har ikke funnet noen ferdigrulla 222 ammo med v-max, men du får selve kula, dersom du gjør jobben selv... ;)

 

Ja, du må legge ut slowmotion av v-max effekten! ;D

Link to comment
Share on other sites

high speed koster en del, men det jegg hadde tenkt å kjøpe koster "bare" 4000,- :wink:

det er et fotokamera, som kan filme i HD @ 30 fps og vanlig kvalitet i 210 fps, og helt opp til 1000 fps. (i 1000 fps er kvaliteten meget begrenset) men det funker bra til skyting på gjenstander!

et BRA high-speed kamera ,med bra kvalitet og rundt 5000 fps (burde man ha hvis man skyter med kuler som gjør 1000m/s.) koster fort 20.000kr .

mange har sikkert sett disse men uansett:

 

 

ble litt lang i maska på slutten her:

:lol:

 

 

 

222 v-max , me want :(http://www.impactguns.com/store/SS-87410.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker ett Sony DSLR-A200 speilrefleks kamera med 75-300 mm linse

 

setter den på "sport" funksjon, da tar den 3 bilder i sekundet.

 

 

her kommer noen fleire 8)

 

ws910w.jpg

 

På dette bilde er det brukt Winchester Varmint men er samme effekten som du ser :)

 

22kfpw.jpg

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jo alle varmintkuler samma hva de heter brutale i småviltet i alle hurtigående kalibre men når trådstarter her snakker v-max må jeg si at til min gamle gode 17 REM ble jeg faktisk ikke imponert av 25 g og likeså forsøkte jeg 20 g. kula og veldig ofte sprang reven 10-15 m.

etter gode treff og det har jeg aldri opplevd med for eks. 25 g. Remington og Bergerkula . Best effekt har jeg med Rem.kula , med den kan jeg ikke huske at mikkel har tatt et steg en eneste gang og sammenligningsgrunnlaget er vurdert ut av et stort antall rever.

I 223'n jeg har får jeg 55 g. ikke til og samle skikkelig selv med mange forskjellige sammensetninger av lading så der bruker jeg Sierra som går hull i hull .

I 22-250'n funker 55 g. ok men min favoritt i denne børsa er Nosler BT .

Link to comment
Share on other sites

I 22-250'n funker 55 g. ok men min favoritt i denne børsa er Nosler BT .

40 eller 50gr i Nosler BT shooter? Hva ladu du disse til. I børsa mi med 50gr Nosler BT måtte jeg lade til veldig lav hastihet før presisjonen ble bra. Men med 34 gr n 140 gikk det hull i hull, lå vel rett rundt 1050m/s da, vis jeg ikke husker feil.

Med n150 og n 550 var det helt andre hastiiheter, men ikke helt den presisjonen som en forventer i ei varmintladning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...