Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Prøver her og da :) Noen som har et forslag til hvor mye n-150 det er hensiktsmessig å brenne bak en 90grs Speer tnt i 6,5x55? Pleier egentlig å bruke 85grs Sierra varminter for å oppnå den mye omtalte effekten, men nå er jeg tom for disse, og har noen Speer for hånden. Håper å få testa de på rev nå i juli ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Igjen så blir jeg så usedvanlig positivt overasket over v-max i 223'n.

 

Jeg skulle reise til Lofoten i dag på jaktferie, og trengte da v-max til revejakta. Hadde ingen ladedata som stod overens med de "materialene" jeg hadde. Krutt, kulevekt og hylsene var nye.. Før har jeg ladet med vit. N-133 og nå ble det Norma 201.

 

Etter litt kvalifisert gjettning ut ifra tabellene i ladeboken så endte jeg opp med å legge meg "midt i" de tabellene jeg fant på nokså like kuler: 24gr. på en 50gr v-max, i en Lapua hylse (skutt et par ganger).

 

Dette gav en presisjon på 100 meter på størrelse med en 50-øring.

 

Jeg tipper presisjonen ville vært den samme selv om jeg hadde gått ned eller opp en halv grain, eller justert kula 1-2 mm. lengre ned. Min erfaring er altså at denne er latterlig lite kilen i dette kaliberet. Føler jeg kan mate den med alt og presisjonen er perfekt. :D

 

Var litt sjangsespill dette, da jeg ikke hadde annen ammunisjon jeg kunne bruke på reven, så er veldig lettet over at den gikk så fint som den gjorde :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder cowboyladninger, så er det en diskusjon som hele tiden forandrer seg. Dette da ladningen som er maks i ladeboken i dag, ikke trenger å være gjeldende i morgen (satt på spissen). Dette igjen, på grunn av forandringer i krutt lot etc.

 

Eks.:

.223 Remington

 

Hornady 55 grains FMJB

 

Krutt |min. gram | min. grains | hastighet V0 ms| hastighet V0 fps| maks. gram| maks. grains | hastighet V0 ms| hastighet V0 fps

 

N130 | 1,41 | 21.8 | 956 | 3136 | 1,52 | 23.5 | 1013 | 3323

 

 

 

Dette er hentet fra de siste dataene Lapua har utgitt for sitt krutt og kan finnes her.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjøt 3 kaniner i dag (jada... i nært samarbeid med det lokale mattilsynet og bonden på landet som holdt på å få et nytt Australia i hagen...forvillede tamkaniner som hadde avlet seg opp med utgangspunkt i egen besetning...).

 

CCI 30 gr. V-max i .22wmr

 

Alle skutt på ca. 20 meter. Kun utgangshull på én av dem. Alle skutt med bredsiden til i brystregionen. De ble værende på stedet, momentant døde, og ristet knapt et par ganger på bakbena.

Link to comment
Share on other sites

35gr v-max i 22-250AI fungerer utmerket på rev, de gjorde 4800fps ut av min Remington VSSF med 28" Krieger løp, drevet av 46gr med N11 (treg lot).

Nå skal det innrømmes at denne ladningen var litt for heit, så jeg måtte bakke litt ned når sommeren nærmet seg ;-)

Dette var med 1:14 stigning, med nytt 1:9 løp gikk kulene i oppløsning i lufta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da var endelig reve-ammunisjonen klar. Det som overasker meg med kaliberet 223 er at man kan omtrent dytte i vilkårlige mengder krutt, sette kula dypt/høyt, vilkårlige tennhetter osv. Jeg får uansett glimrende presisjon med v-max og 223..! :shock:

 

Her er prøveladningen min:

50gr v-max

24gr Norma 201

Winchester hylser, omladet 5-6 ganger

CCI hetter

 

Skytedagen:

-6º

ca. 5 ms fra kl 8

Klart vær

 

Denne gav følgende resultat (skutt treskudds serier med innskyting) på 100 meter:

IMG_0962.jpg

 

Nå målte jeg ikke den siste samlingen, men la en 22lr tomhylse ned for å måle opp mot. Syns i allefall det er "innafor".

 

Ser ingen grunn til å eksperimentere noe mer med denne. Det måtte i så fall være for å få opp hastigheten noe mer.

 

Nå fikk jeg ikke kronografert dette. Men er det noen som kan finne ca hastighet for meg? Pipa er 47cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Her er mitt bidrag til Vmax-effekten, 6,5x55 Vmax til venstre og Sierra 100grs HP til høyre :)

IMG_0752%20(Kopier).JPG

 

Lagde forresten denne

videoen for etpar mnd siden. Test av Vmax i sakte film. Hater ikke kålrabi, men det er ikke godt heller..
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

40 grains norma ammo.Skutt i brno 222.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

29y1ldz.jpg

Før og etter,fem liter kanne fylt med vann.

Ikke gjennomskutt.Korken satt fremdeles på etter skuddet.

Det store øyeblikket.

vez09d.jpg

:D Det er bunnen av kanna som flakser i lufta der,altså inngangssiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei :)

 

Har nylig kjøpt meg Blaser R8 .223 med std løp, ikke kappet og hausken JD151.

 

Lurer derfor på om noen har den perfekte oppskriften på v-max som ikke gir gjennomskyting på rev og jerv?

Gjerne gi svar på kulevekt, ladedata, hastighet etc. :)

 

Tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Noe du kan prøve er:

Kule: Vmax 40 grs

Krutt: Norma 200

Mengde: 25 grs

Lengde: 56,5 mm (5,68 mm settedybde)

Hastighet: 1 140 m/s

 

Kan vel nærmest garantere at det ikke blir gjennomskyting om du treffer i skroget med 40 grs-kula.

 

Ladet noen slike til en kamerat, og han fikk ingen gjennomskyting med den. Brukte da Vihtavuori N-110, 18 grs (tror jeg det var). Da fløy kula av gårde i 1 049 m/s. Dette er nok ikke det beste kruttet til kula, for fyllingsgraden var bare 86,5 %. Synes det er greit å fylle litt mer, men det skal veldig lite til før det blir skummelt med dette kruttet. Norma 200 ser bedre ut her, med 98,4 %.

 

40 grs-kula går for øvrig veldig bra i .222'ene mine. Får normalt samlinger mellom 8 og 15 mm med disse.

 

Samme kamerat brukte først Fiocchi 50 grs Vmax ferdigladet. Disse ga et par gjennomskytinger.

 

Edit: Artige filmer om effekten av Vmax. Har selv drept et par kanner med 40 grs-kula på spylervæskekanner med vann, på tvers. Fikk ikke gjennomskyting. Kannene revnet og lokket forsvant, men kula, eller støvet som var igjen, lå igjen i restene i bunnen. Til og med plastspissen var igjen i den ene kanna. Det var utoverbulk på andre siden. Samme resultat med Berger 30 grs. Her fant jeg bunnen på kula. Resten var "gullstøv". Ingen bulk på baksiden heller. Denne kula er så myk at man kan tygge den flat (måtte bare prøve...). Vmaxen var ladet til drøyt 1 000 m/s, mens Bergeren gikk noe fortere. Begge da i .222.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei og hopp!

 

Godt nytt år folkens!

 

I år håper jeg på å starte opp med skyting igjen. Grunnet lang tids sykdom (som jeg fremdeles plages med) har jeg måttet legge til siden denne fine hobbyen og savnet er stort.

 

Jeg har siden denne tråden ble laget, fått litt mer "high tech" kamera, opp til 1000 bilder per sekund, som igjen skaper morsomme øyeblikk.

 

Kunne ikke finne igjen om jeg har lagt denne ut før, men her er en video fra før jeg ble syk, med høyhastighets kameraet:

 

 

EDIT: Til alle som måtte lure, ja, v-max går igjennom reven i de flest tilfeller. Jeg beklager på det sterkeste denne miss-informasjonen! Vår erfaring i den senere tid har vist at du er heldig dersom du ikke får gjennomskyting.

 

mvh,

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

men ikke med varmageddon kulene...mye kvassere enn v-max....har ikke gjennomskyting selv med 55grs i 223.

 

Må legge til at dette gjelder større kaliber (308, 6,5 osv)

 

Vil nok tro at mindre kaliber slik som .223 kan stoppe i reven, men har ingen erfaring selv, så tror deg på ditt utsagn. ;)

Link to comment
Share on other sites

Stilig video Xprez, hva slags kamera bruker du?

Jeg lagde mine med et Casio lommekamera, fokusen er vanskelig å få til og det krever mye lys. Hadde vært gøy med noe bedre til en human pris.

 

Hei og takk for det.

 

Det er et Casio Exilim F1, det største de har / hadde. Har vell gått ut av produksjon slik jeg har forstått det. Ja, det krever ganske mye lys for de lukkehastighetene som det opereres med i en slik situasjon. Men fy så gøy det er når man først får det til.

 

Det ligger foresten flere videoer tatt med det kameraet under samme kanal, dersom du ikke la merke til det. ;)

 

EDIT: Her er kameraet jeg bruker: http://www.amazon.com/Casio-Digital-High-Speed-Optical/dp/B00155WX90/ref=pd_sim_sbs_e_4?ie=UTF8&refRID=1BBEPD6A42YYKQ3XENFP

 

mvh,

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...