Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har jeg kommet i gang med V-max også 8) Var så heldig at maks presisjon også lå på maksladninga med N-130 i .222Rem min :D

Har testa på noen måker (avfallsanlegg med tillatelse til helårsjakt på måker), og joda, de funker rimelig vasst!!!

Sier bare POP! i anslaget, og vips så var måka borte vekk :twisted:

Film kommer muligens etterhvert... Kan også nevne at presisjonen er stabil på 20mm omtrent. Beste 3-skuddsgruppe av 2 på 19,3mm. Kan ikke klage på det mao.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg røyk på en remington i 22-250 i våres, allerede brukt opp en ladning med v-max og venter nå flere i posten. For det meste kun fått prøvd den på blink, men et kålhode måtte bøte med livet da jeg bare måtte teste effekten, Noe som resulterte i 5 minutter med latterkrampe :mrgreen: så jeg gleder meg stort til og få skutt det første viltet med børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
hvordan gikk det på seljakta?er mye sel og se langs hele yttersia av lofoten...spesielt kobbe...

 

Hei igjen og beklager sent svar.... :roll:

 

Turen var flott, men vi dro litt for tidlig på året denne gangen. Dermed var det ikke ideelle forhold i de strømsterke områdene, der haverten koser seg, så det ble 8 dyr fordelt på 3 jegere og 1 fisker. ;) Lite dyr på land, de fleste i sjøen og med den strømmen så lot vi være å skyte på de fleste som lå i sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Da har en ny v-max førstereis gutt, vært frempå og testet V-Max effekten.

 

Kaliber 22-250r Kule: Hornady V-max 55grs.

 

Testobjekt 1, var en måke. Avstand 130m, front mot skytter. Resultat, dun ring på ca 2m. Samt noe som kunne se ut som en vrengt måke frakk. Annen måte å si det på: Måke, pang, ingen måke.

 

Testobjekt2, ny måke. Avstand 124m, side mot skytter, treff noe bak midten av fuglen. Resultat, død fugl. Men ingen ekstrem effekt som ved den første måken. Det ser ut til at hvordan man treffer (motstand), har stor betydning for resultatet.

 

Men morro og effektivt er det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever også det som vingemutteren beskriver.

 

Der er stor forskjell på effekten om man skyter fuglen forfra, kontra fra siden. Jeg bruker riktignok ikke V-Max, men 36 grains Barnes Varmint Grenade i kaliber .223 Rem ( 1085 m/s ). De kråkene og skjærene jeg har skutt frontskudd på ved reveåtet mitt, har fullstendig eksplodert i en sky av fjær og dun. De som har fått sideskudd fra samme avstand, har vært overraskende hele.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen inn i "fjortis" verdenen Vingemuttern! :lol:

 

Nå har jeg ikke skutt så mye v-max i kaliber mindre enn 6,5x55.... men vi har skutt skjære, kråke, ravn, rev osv med v-max og det har ikke hatt så mye å si for vår del hvor vi har truffet med kula, den har sprengt det meste som har kommet i veien...

 

Men det er klart, det kommer sikkert en dag der vi også blir overasket over hvor hele fuglen er... :)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, litt morro er det jo å gå til bake i alder. Min hoved interesse er å legge viltet død på stedet, og gjøre marginale treff på predatorer til sikkre vinnere.

 

Når det er sagt, og voksen delen av meg har fått sitt. Så inrømmer jeg glatt, att å få viltet ferdig flådd, partert, og servert til den som måtte ønske en bete. Gjør at skratten sitter løst etter ett godt front skudd. :wink:

 

Man er ikke eldre enn en føler seg, og i går forsvant det vel en noen og tjue år. :lol:

 

Så nå går tankegangen mot V-Max løsninger i 308w og 6.5x55, Eller hvordan bruke hjorte børsa som predator våpen, samtidig som den er klar til hjorten (system riflens svøpe er jo at heter den ikke Blaser, så er det ny innskyting ved løpsbytte).

Link to comment
Share on other sites

Min hoved interesse er å legge viltet død på stedet, og gjøre marginale treff på predatorer til sikkre vinnere.

 

Når det er sagt, og voksen delen av meg har fått sitt. Så inrømmer jeg glatt, att å få viltet ferdig flådd, partert, og servert til den som måtte ønske en bete. Gjør at skratten sitter løst etter ett godt front skudd. :wink:

 

Man er ikke eldre enn en føler seg, og i går forsvant det vel en noen og tjue år. :lol:

 

Så nå går tankegangen mot V-Max løsninger i 308w og 6.5x55, Eller hvordan bruke hjorte børsa som predator våpen, samtidig som den er klar til hjorten (system riflens svøpe er jo at heter den ikke Blaser, så er det ny innskyting ved løpsbytte).

 

He he, så enig så enig...

 

Er nok "hovedgrunnen" til at vi også bruker v-max så mye, at viltet blir liggende "på stedet" eller nærliggende 25 meters omkrets. Og at marginale treff gir god virkning uansett. :mrgreen:

 

Eneste jeg har å utsette på v-max i de kalibre som vi bruker (6,5x55 og opp) er at på rev, så blir den vell drøy. Sitat: " Det ser ut som om æ har putta en dynamittkubbe opp i ræva på han og tent på" Sitat slutt. :D

 

Vi har klart å forske oss frem til kombinasjoner mellom v-max og storviltkuler slik at de har samme treffpunkt, så det er nok ingen umulighet. :mrgreen:

 

Ps. Ingenting får oss til å le mer enn å se en STOR vannmelon være der i det ene øyeblikket, for så å bli totalt borte i det neste. (spesielt når man da ser det i slow motion senere)

Link to comment
Share on other sites

Sitat: " Det ser ut som om æ har putta en dynamittkubbe opp i ræva på han og tent på" Sitat slutt. :D

 

jeg filmet i fjor en måken som satt å drakk blod og spiste slakterester etter elgjakta, den fikk da blod rundt nebbet og ble seende ut som "The Joker" fra Batman :lol:

fant ut at jeg skulle teste nyladning av V-Maxn i 6,5x55 på den.

ser man filmen i slow motion ser man følgende:

1. et svart hull midt i brystet

2. en hvit "shockbølge" av fjær som sprer seg

3. en vrengt måse som blir slengt 1-2 meter opp i luften.

så helt sykt ut :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen med v max kulene, slik jeg ser det, er at de ikke skaper rikosjetter. Når jeg skyter ei kråke, er det bare fragmenter igjen av kula. Og om den står blandt steiner, vet jeg at en bom ikke sender kula videre. Sikkerheten er den største fordelen for meg...

Link to comment
Share on other sites

Har både V-max 40 og Berger 30 grs til .222'en min, men har ikke skutt noe vilt med dem, unntatt en liten reveunge i fjor (skadefelling) med sistnevnte.

 

Flere med erfaring med Bergeren da?

 

Reven fikk for øvrig et ganske dårlig treff på skuldra, skrått forfra på ca 15 meters hold, men du verden for en virkning. Knyttneve stor fure over ryggen og halvveis delt.

 

Er litt usikker på hvilke av de to jeg kommer til å fortsette med da begge samler utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen med v max kulene, slik jeg ser det, er at de ikke skaper rikosjetter. Når jeg skyter ei kråke, er det bare fragmenter igjen av kula. Og om den står blandt steiner, vet jeg at en bom ikke sender kula videre. Sikkerheten er den største fordelen for meg...

 

+1

 

og ved bruk på vann....

 

og +1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hvordan gikk det på seljakta?er mye sel og se langs hele yttersia av lofoten...spesielt kobbe...

 

Hei igjen og beklager sent svar.... :roll:

 

Turen var flott, men vi dro litt for tidlig på året denne gangen. Dermed var det ikke ideelle forhold i de strømsterke områdene, der haverten koser seg, så det ble 8 dyr fordelt på 3 jegere og 1 fisker. ;) Lite dyr på land, de fleste i sjøen og med den strømmen så lot vi være å skyte på de fleste som lå i sjøen.

 

Hvor i Lofoten er det dere jakter sel? Er fra Lofoten selv (leknes).

 

Er det v-max det går i da og eller? :o

Link to comment
Share on other sites

det er ikke lov å bruke V-Max på sel, sel er Storvilt så kula må være over 140gr.

 

Faktisk over 139 grain.... og det er ikke fordi sel er storvilt og reguleres som jakt, noe den ikke er eller gjør. Men fordi fiskeridir. har bestemt at slik skal det være.

 

(Seljakt er som sagt ikke regulert som jakt, men som fangst)

 

Vi jakter fra Å helt ut til Røst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...