Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

I 22-250'n funker 55 g. ok men min favoritt i denne børsa er Nosler BT .

40 eller 50gr i Nosler BT shooter? Hva ladu du disse til. I børsa mi med 50gr Nosler BT måtte jeg lade til veldig lav hastihet før presisjonen ble bra. Men med 34 gr n 140 gikk det hull i hull, lå vel rett rundt 1050m/s da, vis jeg ikke husker feil.

Med n150 og n 550 var det helt andre hastiiheter, men ikke helt den presisjonen som en forventer i ei varmintladning

 

Jeg bruker Norma 202 til Nosler'n og da med 36,5 g. og det funker skikkelig i ei Tikka 75 .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vær forsiktig med hva dere poster her. V-Maxeffekten er definitivt spektakulær, men dere får ingen flere bilder fra meg fordi det siste bildet med v-maxeffekt jeg la ut havnet her:

 

http://dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=1992

 

jeg blir så provosert ! det må da vel være bedre at viltet dør umiddelbart, en at det skal skadeskytes og kansje aldri bli funnet...

har ikke ord på hvor mye jeg missliker hvordan "jakt-haterne" ser på jegere som mordere, og at vi dreper for morroskyld..

de skulle bare vist hvordan de avliver hønene alle kjøper i dagligvarebutikken! :evil:

 

sorry for OT..

Link to comment
Share on other sites

jojo, men kråker dør like godt uten v-max i de fleste kaliber da.. :)

man jakter ikke kråke bare for morroskyld,også for viltstell osv. derfor er det likegyldig hvor mye den sprenges.men at man bruker v-max istede for helmantel/blyspiss er vel bare for morro skyld ja ,SAMTIDIG som man avliver viltet humant. :)

mente ikke å bli sint altså, synes bare det virker som de folka ikke ser forskjell på human jakt og skadeskyting.. :wink:

 

edit : Krigen mot dyrene

 

"Den årlige krigen i Norge er i full gang. 147 000 mennesker strømmer fra bygd og by ut i naturen for å jakte. Med moderne våpenarsenal, kamuflasjedrakter, spesialtrente hunder og en sterk organisasjon i ryggen står de godt rustet til kamp.

 

Motstanderne er det ingen grunn til å frykte, de mangler våpen og forsvarer seg ikke engang når de skades eller når ungene deres drepes. Når krigen er over vil nærmere en million av skogens beboere være drept - 800 000 småvilt og 100 000 storvilt. Et stort antall morløse diekalver vil være etterlatte i skogene og mange invalidiserte dyr som aldri rakk å få "nådeskuddet" vil fortsatt leve med skadene sine.

 

Man undres over at mennesket fortsatt står på urstadiet når det gjelder jakt, og at det skal være så vanskelig å identifisere seg med ofrene for jakta. I skogen kan dyrene skytes, såres, jages i sine hi, kveles eller slåes ihjel i feller uten at det vekker protester. Kanskje er forklaringen nettopp dette at det skjer i skogen"

 

 

vet ikke om jeg skal le eller gråte :?:lol:http://dyrsrettigheter.no/?module=Artic ... en;ID=2249

 

Den siste tiden har Stoltenberg gått stolt rundt og fortalt om duer og andre dyr har så heroisk har drept med sine nye jegerferdigheter. Send en e-post til statsministerens kontor hvor du på en høflig måte forklarer hva du synes om hans nye jaktvaner. E-post adressen er: postmottak@smk.dep.no
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg har sendt en e-post til www.dyrsrettigheter.no og oppfordret dem i å la være å bruke bilder som de ikke har rettighetene eller tillatelse til. Dette er meget provoserende og straffbart. Jeg driver som seriøs fotograf og det er meget oppsiksvekkende å se slike lovbrytelser. De har ikke lov i følge Åndsverkloven å bruke disse bildene, faktisk så har de såvidt lov til å linke til bilde uten samtykke fra eier/rettighetinnehaver. Og ja, dette kan jeg, holder på med dette til daglig!

 

So keep up the good work! Er bare å poste bildene som dere vil og si det dere vil. Det er tross alt enda ytringsfrihet i dette Norges land!

 

Det som også er irriterende, er at de fortsetter å komme inn på forum og websider som inneholder slike bilder. SKulle jo nesten tro de var "skap"-jegere og ikke turte å stå frem om det.

 

Min mening: Dersom du ikke liker jakt eller fiske, gå da for f.. ikke inn på slike sider!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lov å tenke litt før man legger ut bilder uansett... Anti-jakt folket blir jo ofte tillagt å være urasjonelle følere og at "vi", derimot, kun er fornuften selv og at om bare rasjonelle argumenter hadde preget debatten hadde alle havnet på "vår" side.

 

Da kan man jo lure på hva som er det "logiske og rasjonelle" argumentet bak at det er OK å "spenge" kråker, skarv, måker og ender, mens det nok hadde blitt relativt mye baluba om noe hadde lagt ut tilsvarende bilder fra en storfugl eller rypejakt...

Link to comment
Share on other sites

det som er greia med at det er ok å "sprenge" kråke, måker, skarv og ender er at disse skal man ikke spise og man ønsker en rask død for viltet. med V-max trenger man nesten ikke å treffe for at den skal ekspandere voldsomt og målet går opp i sømmene. det er noe annet med vilt man har som mål å skyte for så og spise da bør det nesten være noe igjen for å spise ;) men man ønsker jo her og en rask død.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser ikke på skarv som matvilt, men det er jo noen som bruker V-max til ammunisjon under jakt på matvilt og fordi den er så effektiv ;) om man da er litt uheldig med hvor man treffer så går det jo som vi har sett. det bildet av ei and lenger oppe her skutt av V-max her inne var jo under jakt på matvilt.

Link to comment
Share on other sites

det som er greia med at det er ok å "sprenge" kråke, måker, skarv og ender er at disse skal man ikke spise[...]

 

Og det er selvfølgelig "logiske og rasjonelle" argumenter bak dette? Eller er det følerier på samme hvis som "ikke skyt søte Bambi"?

Link to comment
Share on other sites

Var vel kanskje litt klønete sitering...

 

Poenget var, hvorfor sprenge kråker, men ikke rype? uten å ty til følelser. Kråkene* kan fint spises, og rypene kan fint sprenges sånn rent teknisk sett....

 

 

 

*Ser da på den "vanlige jeger", har du som jobb å skyte 1000 kråker på noen uker sier det seg selv at det blir kjøttmengder og slaktearbeid i dimensjoner som er litt "plundrete" for optimal ressurs utnyttelse.

Link to comment
Share on other sites

er ikke plaget med så lite matvilt,at jeg må ty til kråker....ikke det at jeg hadde hatt apetitt å spise dem uansett....hadde kunnet spist reven og,men det er ikke derfor jeg skyter rev og kråker,det er for å spare annet småvilt og smålammene om våren,og da kan jeg likegreit bruke kuler som sparer meg for mye arbeid i ettersøk.....

 

i tillegg til spektakulære effekter ved treff,er v-max kulene utrolig presise til sammenligning av flere kuler med blyspiss og helmantel.....det er også en avgjørende faktor i kulevalget...

Link to comment
Share on other sites

er ikke plaget med så lite matvilt,at jeg må ty til kråker....ikke det at jeg hadde hatt apetitt å spise dem uansett.[...]

 

Blir ikke dette akkurat det samme som "ikke skyte søte Bambi"? Evt. at det bør være helt "greit" å "sprenge" ryper/storfugl?

 

Edit: Vi er jo ikke så plaget av lite mat i butikken at vi må ete viltkjøtt, er vi vel :P

Link to comment
Share on other sites

noen her som kan hjelpe meg med ladedata på v-max 6,5x55. 95grain kule og N-160 krutt? finner ikke noe i bøkene mine..

 

kremt..... Vell, det er kanskje fordi du bruker et for langsomt krutt... Du bør bruke N-140 for å fylle hylsen bedre, samt bedre presisjon og hastighet.

 

jeg bruker 45 grains N-140 bak ei 95 grains v-max i 6,5x55.... Det gir ca 1025 m/s og ingen trykktegn, men start lavere da dette er over maks anbefalt......

Link to comment
Share on other sites

Hei hei igjen....

 

Nei, jeg bruker dessverre ikke norma krutt, bare Vihtavouri sitt.....

 

Men har funnet litt info ang. N-160 og 95 grains v-max....

 

 

N160

 

Min

48.3 grains (878 m/s , 2881 fps)

 

Maks

51.4 grains (942m/s , 3090 fps)

 

Husk å starte på minimum og jobb deg sakte men sikkert opp mot maks...

 

EDIT: Kilde, VV egen ladetabell.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ett bittelite søk hadde gitt deg svar. v-max får du kun kjøpt ferdigladet i randtennings kaliber. savner ferdig rulla v-max ammo jeg og. hadde vært vanvittig kjekt!

 

Finnes det ikke noe annet ferdigladet som gir samme effekt?

 

Kunne sikkert søkt og funnet ut, men er i det late hjørnet for tida...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...