Jump to content

6,5x55 vs 308 mtp. på rekyl med og uten demper


EarthBridge

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe rifle for første gang og vært overbevist om det var 6,5x55 jeg skulle ha, mest mtp rekyl. Våpenet skal forøvrig brukes mest til elg.

 

Har vært i kontakt med jaktdepotet som er ganske klar på at 6,5x55 er feil valg fordi rekylen i 308 er omtrent den samme som 6,5x55 samt at 308 er ett mer økonomisk riktig valg (mitt budsjett er ikke superstort :)).

 

Stemmer det at rekylen i de to nevnte kaliberene er omtrent lik?

Hvor mye rekyl forsvinner det med en demper?

Link to comment
Share on other sites

Om du har bestemt deg for 6,5x55 så kjøper du det. Fint lite rekyl og med demper så forsvinner det meste av den.

6,5x55 ammunisjon får du kjøpt for en billig penge hos de fleste skytterlaga.

I det lange løp så vil jeg påstå det motsatte av JD, nemlig at 6,5x55 er mer økonomisk.

Og ja, med rette kula er 6,5x55 mer enn nok til alt av norsk vilt. Også elg.

Link to comment
Share on other sites

I ei lett børse vil du merke forskjell om du bruker tyngre kuler i 308 (eks 180 grs ).

Rent generelt (tenker da std børse på 3,2-3,3 kg) så er nok 6,5 og 308 ganske like i rekyl. Setter du på demper så er rekyl mer eller mindre totalt fraværende.

Hva er begrunnelsen med at 308 er et bedre økonomisk riktig valg? Har du fått et konkret tilbud på en 308? Gjelder det ammo så er dette hipp som happ så lenge du må kjøpe denne.

Ønsker du selv 6,5 så kjøp det.

 

Ang løpskapping og demper så er 308`en genial da du oppretholder ok hastighet med kort pipe.

Her taper 6,5`en noe mer hastighet.

 

Finn ut hva du vil ha og velg ut fra det.

Link to comment
Share on other sites

Takk begge :)

Trodde det skulle være større forskjell på rekyl mellom 308 og 6,5x55. Da åpner det jo seg et lite nytt marked for meg.

Med mest økonomisk så gikk det mer på brukte våpen.

 

Peders: Du skriver: "Setter du på demper så er rekyl mer eller mindre totalt fraværende". Som å skyte med 22lr?

Link to comment
Share on other sites

selv med demper så er det mer rekyl enn ei 22 nå har jeg ei cz i 6,5 med en hausken kompakt slik at den demper ikke like bra som en standard demper, men tenk deg om før du kjøper demper og kapper rifla, er mer behagelig å skyte med men er tyngre og gå med og du får en ekstra feilkilde. Selv kunne jeg gått tenkt meg ei kort og hendig rifle når en skal gå langt lengden på våpnet øker også med demper, men kan få rifla kort i 308 kappa på 40 cm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Synes faktisk rekylen var bra til stede i min kompis sin sako i 308. Mye mer en jeg er vant med fra våpen i mindre kaliber med demper.

Ga et ganske kraftig smell også selv med demper i forhold til den rifla jeg lå å skjøt med i 222 rem samtidig.

 

Rekylen er overhode ikke plagsom, men hadde trodd at med demper så skulle den bli mye mindre i 308'en en jeg opplevde.

Nå har jeg ikke prøvd 6,5x55 med demper, og har ikke sammenlignings grunnlag mellom 308 og 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt...plagsom rekyl i 308 Win og 6,5x55 ??

 

Om en har skader eller skavanker i skulder / nakke kan jeg forstå at det kan være et moment, men for et friskt menneske i noenlunde oppegående tilstand bør dette være den absolutt minst viktige faktoren når det gjelder våpenkjøp!

Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd med jegere (nye som gamle) i de senere år når rekyl i slike pusekattkaliber blir vektlagt?

 

Min lettvekts Kimber Montana i 308 Win veier 3,1 kilo med sikte og jeg har til dags dato ikke ofret begrepet rekyl en tanke, hverken på bane eller på jakt.

En kjenner jo at det napper en liten smule, men kanskje det beste rådet er å trene, skyte mest mulig, anskaffe sikte med tilstrekkelig øyeavstand, og kanskje få en instrutør til å rettlede litt ?

 

Ikke la dette momentet være avgjørende hvilket våpen eller kaliber du velger deg!

Begge er helt OK, og med gode kuler fikser de det meste som går på fire bein i kongeriket.

Ikke optimalt til alt, men begge duger.

 

At det anbefales demper hver gang en nybegynner skal kjøpe rifle syns jeg også er betenkelig.

Med dette lanseres det en tilleggsfaktor som kan medføre problemer i felt.

Jeg skjønner bruken av demper til måneskinnsjakt på bøen.

Men da med hovedsak å dempe sjenerende lyd i forhold til omgivelser eller naboer, og ikke minst lysblaffet fra skuddet.

Til dagjakt på elg skjønner ikke jeg at en demper tilfører noe som helst positivt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En Kimber Montana i 308 er et utmerket valg, lett og fin sak! JD pleier å ha det på lager. Selvfølgelig skal du ha på en Sonic 45 demper, den vil gjøre at hørselen din forblir på topp. Hvis primært elgjakt, så er valget lett, uten tvil 308W. 6.5 orker bare så vidt energi kravet med original lengde på løpet. 308 kan kappes en del og fremdeles holde kravet fint. 308W går også i en kort kasse, så vekta og locktime blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa primært på elg, bør du tenke på at 6.5 er det knappeste kaliberet som er lov. Det går laaaange tråder om det er godt nok eller ikke til elg, men det er lov og det dreper mange elg hvert år. Kulevalg og kuleplassering er også viktige faktorer her. 308 er topp kaliber på elg.

 

Det ER mindre rekyl i 6.5 enn i 308. Sånn er det bare. Men som noen påpeker, rekylen dempes betraktelig med demper og en god rekylkappe, for eksempel limbsaver. Jeg lever i den tro at en skyter bedre med mindre rekyl.

 

Jeg synes mye godt om JD, men mistenker dem i dette tilfellet for å foreslå 308 foran 6.5 fordi de har et større utvalg børser å tilby i nettopp 308. Men det er mest spekulasjoner. Det at du skal bruke børsa primært på elg, er et reelt argument også.

 

Du skal selvfølgelig ha demper. Du har tenkt å ta vare på hørselen din. De som fremdeles mukker på demper er sannsynligvis de samme personene som gir "likes" til han gamle tullingen i Nord-Norge som nekter å bruke redningsvest. Andre inngrodde argument er: "Nei, det er ikke kraftig nok eller bra nok børse om ikke rekylen røsker skuldra ut av ledd og ambolten og stigbøylen perforerer lillehjernen på vei ut hjernebarken." Dette er stort sett argumenter fremsagt av den gamle garde som har vokst opp med at verneutstyr er tull, og bortkasta penger en heller kan bruke på rullings. :winke1:

 

Demperen har de geniale egenskapene at den: demper smell, demper munningsflamme, og demper rekylen betraktelig. Du har dermed bedre mulighet til å høre eventuelle innslag i viltet.

Du må betale med litt lengre og tyngre børse, og litt dårligere balanse. En Sonic 45 med gjengejobb setter deg 2k tilbake. Det er lite mtp å ta vare på hørselen.

 

Det blir bedre lyddemping i en 6.5 enn i en 308 gitt samme type demper e.l.

Link to comment
Share on other sites

@Tornado:

Ett spørsmål fra sidelinjen, hvor mye har locktime å si under elgjakt i Norge? På hvilke avstander er det locktime begynner å utgjøre en forskjell?

 

Til TS: det har blitt meg fortalt at elgen dør av 6,5, noe som helt sikkert stemmer.

Hvis primærbruken er elg hadde jeg vurdert .30 kaliber, ikke minst hvis løpskapping og dempere er noe du vil drive med. Skal du kappe er .308 ett godt valg.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For alt det er verdt (og det er kanskje ikke så mye med tanke på at jeg har eid rifle i nøyaktig en uke) sto jeg i akkurat samme situasjon som deg for noen uker sia. Eller kanskje ikke akkurat samme, jeg har ikke tenkt til å skyte noen elg med det første, hovedsaklig fordi det ser ut som jeg må gifte meg med en odelsjente for å komme meg inn i et jaktlag uten å betale en formue (og la oss være ærlige, ikke et vondt ord om odelsjenter, men de rekker ikke Grorudjentene til knestrømpene).

 

Uansett skulle jeg ihvertfall kjøpe en rifle for å skyte de av skogens dyr jeg måtte få muligheten til å putte i fryseren, og etter en del vurderinger endte jeg opp på 6,5 og .308 som de to reelle alternativene. Jeg vurderte lenge .223, men den dagen jeg skulle få anledning til å skyte noe større enn et rådyr ville jeg ikke stille uforberedt.

 

Det som gjorde at jeg landa på en .308 var rett og slett pris. Utvalget av billige, nye børser i .308 klarte jeg ikke matche i 6,5. Jeg endte opp med en ny Weatherby Vanguard Hunter til 3000 kr, og litt børsemakerjobb seinere hadde jeg en rifle med en S&L Hardcore 35-demper foran, en Zeiss Terra oppå og en solid håndfull ammo. Og 8000 kr lettere lommebok. Jeg har ikke fått prøvd mange skudda i børsa, men den samler hull i hull på 100 meter, smellet er ikke avskrekkende, og rekylen er virkelig ikkeno å bekymre seg for. Etter en kort økt på lerduebanen kjenner jeg det i skulda. Etter en times tid på riflebanen var det ingenting.

 

Det er mulig du finner gull i 6,5, og isåfall virker det som et strålende alternativ, men selv endte jeg opp med en kort og hendig .308. =)

 

Lykke til!

 

edit: Det virka lurt å flytte kikkerten... :P

Link to comment
Share on other sites

6,5 passer veldig fint til jakt med tanke på kjøttskader.

 

 

En fabrikkpatron i 6,5x55 lager erfaringsmessig langt mer søl og kjøttskader enn ei tung kule med moderat hastighet i .308w, 30-06, 8x57IS, eller 9,3x62.

 

Min erfaring, andre kan ha annen erfaring.

 

 

Et annet moment er utvalget på fabrikkammunisjon, spesiellt jaktammunisjon, der er .308w og 30-06 de kaliberne med størst utvalg og variasjon. Og sist men ikke minst, utvalget i blyfri ammunisjon (framtidas ammunisjon) er tilnærmet fraværende i 6,5x55

 

Rekyl, det er egentlig ikke noe tema på de to kaliberne, og med demper er forskjellene marginale.

 

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Men hjortefot, hva er det du sier..

 

Ikke for å starte noen stor ammunisjonsdiskusjon her, men om du ser på Norma Oryx i 6,5 og .308 Så er hastigheten høyere i .308.. Og med samme kulekonstruksjon er det bare anslagsenerigen og treffpunkt som vil påvirke mengde kjøttskade.

 

v0 i oryx 156gr 6,5 = 780 m/s

v0 i oryx 165 gr .308 = 835 m/s

 

v200 i oryx 156gr 6,5 = 621 m/s

v200 i oryx 165 gr .308 = 663 m/s

 

Anslagsenergien har selvsagt mer spriking grunnet kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra 3006 til 6,5x55 og er godt fornøyd med det. Jeg hadde aldri problem med rekylen i 3006 med demper, men 6,5 med demper er allikevel en drøm å skyte med. Når det er sagt, så jakter jeg nesten aldri elg, og hadde jeg gjort det, ville jeg valgt 308 av de to. Mest pga muligheten til tyngre kule og bedre skuddreaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med seawolf i det meste, det "finnes ikke" rekyl i 6,5x55 og i 308win, joda, får man kikkerten over øyet, så har de som har fått den der, fått veldig vondt! Men rekyl er helt fraværende og ikke noe problem i disse to kalibrene. Rekyl av de "vanligste" kalibrene, 30.06 SPRG, da kan det merkes rekyl.

Valg av kaliber, litt mer kraft i 308win, men alle vet at også 6,5x55 feller elg, så den diskusjonen lar jeg være.

Lyddemper er i sammen med kikkertsikte det beste og mest fornuftige på en rifle, i sammen med mannen bak kolben og med fingeren på avtrekkeren, mener jeg!

Ingenting er vel mer behagelig, enn og spare hørselen, få redusert rekyl, og ikke minst høre klasket i dyret ved treff!

Helt klart, jeg har våpen med og uten lyddemper, de som blir brukt aktivt er med lyddemper, jeg får ikke helt den samme følelsen med propper eller Sordin øreklokker på meg, det blir ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

@Tornado:

Ett spørsmål fra sidelinjen, hvor mye har locktime å si under elgjakt i Norge? På hvilke avstander er det locktime begynner å utgjøre en forskjell?

 

Hvis du slår ned Harris to-foten og legger deg godt til rette og skyter på stillestående elg, har det ingen ting å si...

Hvis du derimot har vært på fylla dagen før og skyter stående har det mye å si. Eller du tenker å skyte på mål med noe bevegelse.

Har akkurat skiftet tennstempel i en gammel Mauser 98 til et Tubb Speedlock, her merker man stor forskjell.

 

 

Blyfritt til 6.5 holder ikke energi kravet, siden man ikke kommer over 10 gram kulevekt, derfor lite av det i butikken for de som lurer på det.

 

6.5 er kjempe kaliber til hjort, villrein og rådyr. Men de fleste synes det er i spinkleste laget til elg, og velger 308 eller grovere. 9.3*62 må være optimalt hvis man kun skal jakte elg. Får man demper på den er rekylen ikke noe problem heller.

 

Kjøp brukt hvis mulig. Jeg har 3 pent brukte rifler i skapet, som alle skyter hull-i-hull. Men har oppgradert optikken der det trengtes, her får man nemlig hva man betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl ikke noe problem, kun snakk om riktig skyte teknikk og litt trening uansett kaliber.

 

Pris, kommer an på tillbud og kontakter.

Uansett du har nesten et år å spare.

Det er dyrere på langsikt å kjøpe kun billig/dårlig kvalitet.

finn.no og handelskammeret kombinert med tålmodighet er din beste venn.

 

Ville valg 308en til jakt pga av tyngre kuler.

Av samme grunn ville jeg vurdert å gå opp til 3006 eller 9,3.

Link to comment
Share on other sites

:wink: For det første: det er veldig liten forskjell i praksis på 6,5 og .308 til elg. De er begge marginalkalibre, lovlige og anstendige, men ingen av dem kan sies å ha mer "elgdrep" enn den andre. Det er faktisk sånn at et litt dårlig treff med den ene også ville vært et litt dårlig treff med den andre.

 

Demper: et godt hjelpemiddel, men ingen nødvendighet forutsatt at du alltid bruker hørselvern, også på jakt. Har også noen ulemper slik som alt annet. De gir lett treffpunktforandring om de ikke er helt tilskrudd for eksempel.

 

Locktime er naturligvis ikke forskjellig i .308 og 6,5x55, men varierer noe mellom forskjellige børser. Dette er ikke et reelt problem ved vanlig elgjakt.

 

Støtter ellers forslaget om å kjøpe brukt. Børser er bunnsolide greier, og vanskelige å bruke opp. Dårlig stell og mishandling tar rotta på hvilken som helst børse, men til jakt og trening holder de som regel mer enn et jegerliv. Blir du aktiv baneskytter må du nok basere deg på å bytte løp etter noen tusen skudd, men da har du allerrede et hlet annet budsjett.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell i opplevd rekyl på en udempet rifle i 308 med kort løp, og en udempet rifle i 6.5 med langt løp, selv med "kolbekappe" av eik benkeplate fra IKEA på sistnevnte. Det kan jeg bekrefte. Så våpenets beskaffenhet har også innvirkning på hvordan skytingen oppleves. Setter man demper på 308-en er forskjellen betydelig mindre. Til elgjakt på dagtid er det flott med demper, da man slipper å ha på hørselvern og faktisk kan følge med på det som skjer rundt en.

 

Når det er sagt burde selvsagt trådstarter kjøpe en rifle med i 30-06 med langt løp og demper, for dermed å kunne avlive alt jaktbart vilt i Norges land (og vel så det) uten at noen kan gi seg til å stille spørsmål ved om våpenet er kraftig nok...

Link to comment
Share on other sites

Blyfritt til 6.5 holder ikke energi kravet, siden man ikke kommer over 10 gram kulevekt, derfor lite av det i butikken for de som lurer på det.

 

Den var ny. Hvilket regnestykke er du strever med her da?

 

 

Ikke noe regnestykke, bare "common sense". Hva tror du er grunnen til at det knapt nok finnes ferdigrulla blyfritt for 6.5?

 

Kravet til storvilt er 9-10 gram kule -> 2700 J ved 100m, over 10 gram -> 2200 J ved 100m.

Etter det jeg vet er det kun Lapua Naturalis som finnes, den har kulevekt på 9,1 gram og holder kun 2300 J ved 100m, dvs ikke lovlig til storvilt. Som vanlig er jaktammo lada helt til rødgrensa på trykk. Men siden denne kula er veldig lang, og går langt inn i hylsa, så er det ikke nok plass til krutt som skal til for å holde kravet.

Vanlig Norma blyammo karrer seg såvidt over kravet med sin 10,1 grams kule. Normal Oryx 10,1 gram holder 2460J på 100m. Norma 9,1 gram partition holder 2600 J, dvs 100 under grensa.

 

Alle data tilgjengelig på Norma og Lapua sine sider.

 

Jeg skyter DFS og har tusenvis av 6,5 hylser, så kunne virkelig tenkt meg å bruke kaliberet til jakt. Men pga av diverse ulemper så brukes 308/3006, de er og like billige som 6,5 på XXL. 308/3006 gir også mulighet til kuler opptil 220 grains, nesten 70 grains mer enn 6,5.

 

Ellers oppfordres det til å kjøpe Skandinaviske våpen. Hadde vært synd om Sako og Schultz&Larsen hadde forsvunnet. Tikka er dessverre blitt en masseprodusert rifle for det amerikanske markedet med sin T3. De gamle Tikka'ene er av helt annen kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

"Common sense" du. Da må vi bli enige om hvem sin vi skal bruke ettersom den ikke er likt utdelt.

Ut ifra din sunne fornuft vil det bare bli 30-06 som overhoder anslagskravet til storviltjakt ettersom 308 Win har et hylsevolum på 3,6 cu/cm mot 6,5x55 sine 3,75 kubikk cm. Hvor stort hylsevolum har du til rådighet etter å ha satt en 9-10 grams homogen kule i 308 Win?

 

Det burde ikke være noe problem å lade 6,5x55 med homogen kule så den holder kravet til storviltjakt. Det kan være et større problem å få folk til å godta det faktum at 6,5x55 er et utmerket storviltkaliber. Det er til og med godkjent :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort hylsevolum har du til rådighet etter å ha satt en 9-10 grams homogen kule i 308 Win?

 

Det burde ikke være noe problem å lade 6,5x55 med homogen kule så den holder kravet til storviltjakt. Det kan være et større problem å få folk til å godta det faktum at 6,5x55 er et utmerket storviltkaliber. Det er til og med godkjent :mrgreen:

 

 

Du lever i din egen 6,5*55 boble forstår jeg... men hvorfor ikke komme med noe bevis for dine uttalelser..?

 

Det er nemlig tilfelle at 308W har mer enn nok volum til å holde kravet med homogen kule! Trikset er å komme over 10 gram på kula! Lapua leverer Naturalis i 308W med 11 grams kule, og den leverer 2767 J på 100m! ca. 570 J over kravet med andre ord...

link: http://www.lapua.com/en/products/hunting/13/20" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lapua Naturalis 6,5*55 med 9,1 grams kule leverer 2309J på 100m, eller om du vil ca. 400 J bak kravet...

Link: http://www.lapua.com/en/products/hunting/13/18" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jada 6,5*55 er godkjent for storvilt, men kun med blyspiss der dags dato. Skal man over på blyfritt må man nok over på 308/3006...

Link to comment
Share on other sites

.......og hvem har sagt deg at blyspiss skal forbys? Er du klarsynt eller er det common sense?

 

 

@TS:

Om du velger 308 win eller 6,5x55 med demper så er den følte rekylen hipp som happ. Skyter begge deler selv og merker knapt noen forskjell. Selve dempingen synes for mitt vedkommende å være best på 6,5 - men det kan også skyldes dempertypen.

Link to comment
Share on other sites

.......og hvem har sagt deg at blyspiss skal forbys? Er du klarsynt eller er det common sense?

 

 

Det er "common sense" å velge et kaliber som åpner for å bruke blyfri ammo på storvilt når man går til innkjøp av ny rifle. Homogene kuler egner seg utmerket på skogens konge. Mange elgjegere som nå velger blyfritt, og rapporterer om gode erfaringer.

 

Blyfri forbud... Elektronikken har blitt blyfri, hagle ammo likeså, hvem vet hva folka på tinget finner på... x antall rapporter på bly i elgkjøtt er alt som skal til. I tilfelle det skulle skje sitter 6,5 nissene med skjegget i postkassa, og har i praksis fått nedgradert rifla si til småvilt. Mens vi andre drar på jakt, så må 6,5 gjengen dra på banen å skyte på papp figurer :lol:

 

@TS: Kun elgjakt, og man skal trene litt så ammo pris spiller en rolle, kjøp 30-06. Samme pris på ammo som 6,5/308, men betydelig mer potent. Det er en grunn til at 30-06 er verdens mest brukte jakt kaliber.

Skal kun skyte 30 pliktskudd pluss noen skudd på jakt, er 9,3*62 et godt europeisk valg. Dette kaliberet blir mer og mer populært til elgen av gode grunner. Dobbelt vekt på kule fra 6,5 samt moderat hastighet gir fine slakt. God skudd virkning i viltet også.

Er vekt på rifla ekstremt viktig kommer du ikke utenom 308W. Ikke uten grunn den blir kaldt: "The Queen of short action rifle cartridges". Den ligger på en god 2. plass på verdens mest brukte jakt kaliber.

 

Rekyl på dempet 308/3006 -> som udempet 223, dvs ikke noe problem.

Rekyl på dempet 9,3*62 -> ca. som udempet 6.5, dvs overkommelig for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

6,5x55 og 308W er meget gode kaliber til Norsk jakt

 

308W er særlig godt egnet om du vil ha et kort våpen, Du kan kappe løpet til 50cm og fortsatt ha god hastighet.. Dette er et stort ++.

Kapper du løpet og har ei lett rifle i 308W så gir den litt mer snert i skuldra en et litt tyngre våpen i 6,5x55. dette udempet selvsagt.

 

6,5x55 bør man ha langt løp på 60cm+ for å ha god hastighet.. litt minus-

Veldig lett å få god presisjon med og lite rekyl. ++

Dette er det kaliber jeg ser at jegerne lettest skyter godt med uten særlig mye trening.

Og det er skudd plassering som er aller viktigst, stort +

Valg av kule så bør man velge fra øverste hylle,, jeg mener dette skal gjelde alle kaliber.

 

Dette er min mening. :-):D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 bør man ha langt løp på 60cm+ for å ha god hastighet.. litt minus

Med samme løpslengde, så gir 308 omtrent like stor hastighet med 155-168grs kuler som 6.5x55 gir med 136-144grs kuler. Både på 74, 70, 60, 50 og helt ned til 40cm egentlig. Ta fram saga og prøv selv istedenfor å resirkulere gamle myter.

 

Dersom man VIL så kan man i 70cm løp skremme disse kulene ut med over 900m/s, i begge kalibere. Kapper en samme løpet til 40cm så får en 770-800m/s.

Min påstand er at forskjellen er ubetydelig.

Forskjellen i rekylimpuls er større - for 168/140 = 1.2 -> 20% mer rekyl i 308, 20% er kanskje betydelig, men om det har noen betydning vet sannelig ikke jeg?

 

K

Link to comment
Share on other sites

eg er hverken syns eller noke anna men til villrein og hjort må nå 6,5x55 med 120 grains kula vera nok vel? Meiner at i storbretania er minimum .243 win til hjort. Mulig den hjorten er mindre enn våras. Men er vel enklare med reglane slik dei er i dag, men er jo stor forskjell på ett reinsdyr og ein elg da.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan være uenige med lovgiver når det gjelder krav til både kulevekt og kaliber for jakt på storvilt. Myndighetene har bestemt et minimum og da er det ment å dekke området det gjelder for. Forskjellige lover og regler i forskjellige land. I Brasil kan man jakte med blåserør og giftpiler. I Afrika kan du jakte med pil og bue på storvilt som er atskillig større enn de vi har i landet.

Vi beveger oss litt OT her :oops:

Link to comment
Share on other sites

Å ta høyde for et fremtidig blyforbud er ikke det dummeste jeg har hørt, selv om det neppe skjer i morgen. Men jeg regner med at et slikt forbud også vil medføre en justering av kravene til energi. 6,5x55 er en av de 3 store, å gjøre den ulovlig til storvilt med et pennestrøk vil nok generere et s*tans h*lvete. Så lenge erfaringene er at man med homogene kuler kan gå ned ett hakk på vekta uten at dyret lider mer er det også naturlig å endre kravene tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 bør man ha langt løp på 60cm+ for å ha god hastighet.. litt minus

Med samme løpslengde, så gir 308 omtrent like stor hastighet med 155-168grs kuler som 6.5x55 gir med 136-144grs kuler. Både på 74, 70, 60, 50 og helt ned til 40cm egentlig. Ta fram saga og prøv selv istedenfor å resirkulere gamle myter.

 

Dersom man VIL så kan man i 70cm løp skremme disse kulene ut med over 900m/s, i begge kalibere. Kapper en samme løpet til 40cm så får en 770-800m/s.

Min påstand er at forskjellen er ubetydelig.

Forskjellen i rekylimpuls er større - for 168/140 = 1.2 -> 20% mer rekyl i 308, 20% er kanskje betydelig, men om det har noen betydning vet sannelig ikke jeg?

 

K

 

Ja.. vinkelsliper er kjekt å ha.

 

Målet er at utgangshastigheten for en 9 grams kule i 6,5X55 bør være + 820m pr sek når du jakter Hjort Elg Storvilt. Da uten å komprimere kruttet ned i hylse.

Og du har nå selv også brukt Vinkelsliper på et utskutt 6,5X55 løp til en Sauer STR etter det jeg husker. :-)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Prinsippielt er jeg enig, men saken er den at en 120gr ttsx/gmx og 130 tsx/scirocco/interbond/Accubond gjennomskyter store hjortebukker og tar livet av de på 300m... jeg vet at det fungerer.

 

De er også mye bedre kuler enn en 140gr vanlig blyspiss, f.eks gameking og vil være bedre enn ei gameking i lovlig fart når den treffer elgbogen.

 

Mitt forslag: Behold kravet som nå for konvensjonelle kuler. Gjør ett unntak for de kuler som kan defineres som "premium". Dvs Bondede, eller homogene kobberkuler. Muligens også Partition, terminalballistisk er den svært lik Accubond.

 

Ett annet alternativ er å dele viltet vårt inn i enda en mellomgruppe. Villrein og Hjort i denne "mellomgruppen" hvor kuler fra 120gr er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...