Jump to content

Ruger GSR i Norge?


Stykkjunkeren

Recommended Posts

Problemet så langt er at denne ultraskummle og ikke minst dødslivsfarlige riflen har en muningsmontert flamme demper. Noe som gjør at dette massive stykket med ødeleggelses verktøy knapt kan eksporteres fra USA.

Men det er noen hardnakkede rykter om at ruger skal lage en eksport model uten flammedemper, og da blir det jo en helt vanlig boltaction rifle med boksmagasin. Så da håper vi det kommer et par hit til kongeriket etterverdt også :D

Link to comment
Share on other sites

Leste på et Australsk forum at de forventet en eksportmodell uten flammedemper og med 18 tommer løp istedenfor 16,5 tommer, men det var visst en luring der som hadde fått 16,5 tommer med flammedemper likevel.

Hmm, spørs om ikke Hassel har rett, det kan hende at denne saken har litt for militært preg... :(

 

Hadde uansett vært midt i blinken for dama, hu har lange bein, men kort rygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har hatt noen timer med fifle&fofle tørrtreningsesjon med Ruger`n som står og venter på at adopsjonpapirene kommer til en postkasse i nærheten av meg.

 

Førsteinntrykk basert på ovennevnte sesjon er positivt.

 

Ladegrepet er relativt glatt og noe av det bedre jeg har kjent på en ny, amerikansk rifle.

 

De åpne siktene er gode, men jeg vil nok åpne baksiktet litt mer, opplever det som litt trangt.

 

Magasinløsningen fremstår som grei, orginal magasinet skrangler litt i magbrønnen, noe hverken 5 eller 10 skudds AI magasinene gjør. Magasinutløseren virker god, den er stor og enkel å betjene.

 

Balansepunktet ligger såvidt jeg bedømmer akkurat i fremkant av magasinet og fremkanten av magasinet gir også en ok bæreposisjon.

 

Avtrekket er direkte og uten kryp, jeg foretrekker to trinns, men kan leve med det slik det er.

 

To detaljer jeg hadde ønsket noe anderledes er rekylkappen, bløt gummi som biter godt i tøyet ved hurtige løft og bolten, hvor jeg synes Ruger kunne ha kostet på seg litt mer lengde og "utbøying". Jeg har hender noe over gjennomsnittet i størrelse og synes bolten blir litt snau.

 

Riflen blir rent ut vakker med 5 skuddsmagasinet. :)

 

Alt i alt, godt fornøyd med førstefomlingen, ser frem til bane, skogs og konkuransebruk ila årene fremover. Dette kan veldig fort bli en favoritt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Fikk endelig hentet mitt eksemplar i går. Jeg håper på å få testet den ut litt ila uken som kommer. Nydelig liten børse som ber om å bli hardtestet!

 

Jeg skal bestille et par femskuddsmagasiner.Det originale tiskuddsmagasinet er litt i overkant prangende.

 

Range report kommer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk anledning til å teste noen få skudd med min GSR i går. Meget behagelig børse og det var uproblematisk å holde skuddene i svarten på hundre meter fra sittende og med jernsikter. Avtrekket er relativt hardt, men svært rent og distinkt. Fikk et par undrende skråblikk fra de lokale elgjegerne -antagelig grunnet magasinet- men sluttningen til de som tafset på den var at det er en hendig liten børse.

 

Edit: Sikkert om på noen bokstaver :oops:

 

Edit II: F... ta "auto correct" :roll::twisted: !

Link to comment
Share on other sites

Du har virkelig hengt deg på Rugerbølgen Malle, ikke dumt det. Men jeg ser helst at du ikke skriver en like god brukererfaring på denne som det du skrev på Predatoren. Fare for at jeg da ender opp med enda flere Rugere.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestandig likt Ruger sine våpen. Opp igjennom årene har jeg eid ett eller flere eksemplar av de fleste kategorier i Ruger sitt sortiment. Den første var en 10/22 tett etterfulgt av et utall håndvåpen, Mini- 14 og en Red Label. Sistnevnte ser ut til å være våpenet jeg aldri har hjertet til å avhende til tross for at jeg på mange måter kunne ønske meg en mer moderne hagle. Det er likevel først de siste årene hvor jeg har fattet interesse for Ruger sin "mauservariant". Årsakene til denne interessen er at originalavtrekk og løp ser ut til å være av langt bedre kvalitet enn tidligere. Jeg er også av den oppfatning at Ruger gir mye slitestyrke og kvalitet for pengene sammenlignet med andre rifler i samme prissegment.

 

Scoutvarianten er muligens noe overpriset, men jeg har bestandig vært svak for konseptet -og korte hendige rifler generellt. Kort fortalt: jeg bare måtte ha en! Tanken til Cooper var at det skulle være en rifle som kunne dekke alle de bruksområder en rifle er ment å brukes til. Jeg er ingen stridsmann, så diverese taktiske aplikasjoner er revnende likegyldig for meg, men i mitt hode bør dette være en duganes allround jaktrifle. Tanken er at jeg utelukkende skal bruke denne riflen til min riflejakt kommende sesong. Om det er noe jeg klarer å overholde når andre børser tigger pent om å få være med i skogen vites ikke, men den GSR' en skal uansett få stå for brorparten av jakten. Men før jeg kommer så langt er jeg nødt til å få lagt mine klamme hender om en leupold scoutkikkert og et par magasiner av kortere lengde. I forhold til magasiner, så vil jeg vente inntil jeg finner en kilde som kan skaffe meg Ruger sine tre- og femskuddsmagasiner i polymer/ plast. Enn så lenge får jeg leve med det "lange roret" midtskips.

Tanken var å skrive noen ord om denne også, men først må jeg få testet den skikkelig!

 

@VeT|Us: Siden jeg har veldig ømtålelig hud og ikke kler blåmerker, så skal jeg selvfølgelig legge ut noen bilder ved første og beste anledning :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Vil det være mulig å montere en lyddemper på våpenet uten å måtte fjerne frontsiktet? Ser at det eksisterer en video på youtube av dette (

), men dette er vel en amerikansk versjon som kom med flammedemper. Hvordan vil lyddemper muliggjøres på eksport versjonen?
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha "tørrtrent" litt med denne kombinasjonen, så tror jeg at jeg skjønner hvorfor Cooper var så begeistret for dette oppsettet. Med begge øynene åpne er det nesten magisk hvordan korset legger seg over det du ser på når børsa heves. Har en følelse av at dette kan vise seg å være en optimal smygjaktrigg.

 

@Flashman: har du fått tak i kort magasin?

 

@Kjell Olav: nye muligheter til neste helg!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kan høre om han har fler og ta med ett ekstra hvis du er føsen ?

Det hadde vært topp! De hadde på søilen, men til 800,- per popp.

 

Sluttstykkegangen synes jeg er overraskende god til å være en flett ny rustfri børse. På ingen måte tight som en Sauer, men mer som en god mauser. Repeteringen går som en drøm, men man må beregne å bruke litt "fart" - akkurat som en Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på optimalisering av bærbarhet under jakt. På bana eller praktisk manuell er den OK som den er. Jeg har også en Predator stokk til overs og lurer på om det er plass i løpskanalen til denne.

 

Men nå skal jeg sette hjernen i nøytral og sette meg på hendene ei stund, og håpe det går over :forvirra::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fint, men du trenger ikke anstrenge deg for mye egentlig. Jeg erstattet predatorstokken med en fra Boyds, da jeg syntes den var vel slank til mitt tiltenkte bruk, og fikk en ide om å eventuellt sette den på en GSR. Men, jeg har ingen GSR og for alt jeg vet, og sannsynligvis, er stokken på den helt OK som den er.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye att og fram fikk jeg skutt inn kikkerten. Først troppet jeg opp på den sedvanlige skytebanen, men der ble jeg møtt av full parkeringsplass og -skrekk og gru- en flokk pensjonister iført gule vester og stram mine. det var bare å komme seg vekk og sette kursen mot Lisetra.

 

Grunnet noe semmert utvalg av skyteskiver ble jeg nødt til å skyte innn mot en rådyrskive. Siden jeg ikke hadde noen egnet skytestøtte for hånden gadd jeg ikke forsøke å skyte samlinger, men skuddene satt da med akseptabel innbyrdes avstand. Nå er ikke denne riflen i nærheten av å være en "benkebørse", men resultatet borger for at det skal gå ann å skyte fine små samlinger med den. Etterhvert dukket det opp en liten gjeng som gav meg tilgang til elektronikken og jeg fikk skutt noen serier mot villreinskiven før jeg dro. Konklusjonen blir at skyteprøven ikke kommer til å bli noen utfordring med denne riflen og "scoutkikkert".

 

Vel, jeg skal sette meg ned og skrive mer utfyllende når jeg har fått mer erfaring med riflen, men så langt er jeg veldig fornøyd -faktisk på grensen til ekstatisk! Dette blir riflen jeg jakter med i høst, og mest sannsynlig i mange år fremover.

 

Bilder, eller trussel om pryl!

 

Her er et bilde av min børse, så dersom du skal by noen på juling, så må det bli Flashman (hvilket antagelig vil være en meeeget dårlig idé :wink: !) :mrgreen: !

 

30bn5mw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det blitt slik at dem som allerede har en predator bør supplere med en GSR? :lol:

 

Er jo også interessant om det går an å montere GSR magasin på predatoren og modde magasinene til å funke med .223...

 

Hvilken Boyds stokk har du montert på Predatoren din Arrowmaker? Har du en link å dele? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...