Jump to content

Tispe med valper angrep unge. Skal tispa avlives ?


7x75R

Recommended Posts

Tispa lå i valpekassa med valper da ungen med foreldre gikk inn på rommet og oppi valpekassa for og se på valpene, ungen tok opp en valp mens foreldrene koste med tispa.

Forleldrene gikk for og se på valpene uten at eierne var tilstede i aktuelt rom.

 

Dette registrerte tispemora og gikk til angrep på ungen.

 

 

Skal tispa avlives ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes ikke tispa skal avlives, så sant den ikke har utvist aggressiv oppførsel ellers.

Dette er ikke hundens feil.

Det er en spesiell situasjon der hunden forsvarer sitt avkom, ikke noen generell aggressiv atferd.. sli jeg tolker det du har skrevet.

Jeg ville sett det annerledes dersom dette hadde skjedd uten at tispas hvalper var i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at tispa skal straffes for å ha blitt utsatt for en svært sårbar posisjon.

 

Det er situsjoner en må la få dyr få ha en trygg sone, her ser det ut til at denne ble brutt. Da er det etter mitt syn normalt feil å skylde på dyret som blir satt i situasjonen.

 

I tillegg må man vurdere hvor langt Tispa gikk i sin reaksjon, men normalt er dette en no brainer. Man går bare ikke rett til hund med små hvalper man ikke kjenner meget godt, spesielt ikke med ivrige unger som hunden kan oppfatte som farlige for egne hvalper.

Link to comment
Share on other sites

Hvis situasjonen er slik jeg har tolket den(at foreldrene forlot ungen sin ved en valpekasse med både valper og tispe) har sannsynligvis foreldrene lært seg en lekse de aldri glemmer. Overlevelsesinnstinktet eksisterer i enhver hund, det er bare et spørsmål om hvor langt man må tøye strikken for å trigge det.

 

Enda en påminnelse på at en hund skal aldri være alene med et barn. Håper tispa slipper avlivning :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er nå snart 4 mnd siden og begge foreldrene var helt klar fra dette skjedde at det var de som gjorde feil og at tispa handlet instinktivt .

Tispa omgås barn i alle aldre daglig og har aldri vist før eller siden aggresiv adferd.

 

Det går veldig bra med ungen og hun er mer glad i hunder nå en hun var før, men nå da snart 4 mnd etter kommer foreldrene og krever hunden avlivet !

Link to comment
Share on other sites

jeg mener den IKKE burde avlives.

 

kan jo virke som foreldrene nå er blitt gira opp av og fortelle dette til andre. hvor de har fått beskjeden om at denne hunden burde vært avlivet.

 

kanskje derfor de kommer tilbake nå. lettere hjernevasket og oppgira og krever hunden avlivet. på tross av att dere var enige i utgangspunktet.

 

 

 

mvh

mittiblinken.

Link to comment
Share on other sites

Og komme 4 måneder senere virker mer som en hevnaksjon.

Hva er normal adferd hos tisper med valper? Er valpenes alder i samsvar med tispas behov for og forsvare? Jeg tenker på om tispa syns de er mer greit når valpene er i leveringsalder.

Hadde tispa som vi kjøpte valp av ( ikke eieren ) vært agresiv Etc så hadde jeg nokk valgt et annent kull oppdretter. Men den hunden var bare kosete. Hva gjor egentlig ungen når den var alene?

Syns de er mye faktorer som spiller inn. Men en hund som ikke er i utgangspukte agresiv skal ikke avlives.

Link to comment
Share on other sites

I en slik situasjon er det mere snakk om foreldrene til ungen burde ha hatt en prat med barneværnet for å forlate barn med andres dyr uten tilsyn (under skjerpende forhold), enn at hunden skal straffes for normal adferd.

 

Jeg kan ta ett eksempel fra egen barndom om ulydig unge kombinert med hund:

Jeg var på besøk hos venner (langt hjemmefra), og familiens hund (jakthund) og jeg var perlevenner. Men det var en ting jeg fikk beskjed om, og det var at hunden skulle ha fred når den fikk maten sin, og til denne var oppspist. Dum som jeg var kunne jeg ikke skjønne hvorfor det, og en dag falt jeg for fristelsen til å kose med hunden (var vant til hunder som er 100% trygge på alle og enhver i matskåla si, inkludert barn og babyer).

 

Hunden gav meget klare signal på at jeg skulle holde meg unna (er en her inne som har en signatur om girkassa på en gammel bedford, så da skjønner dere at ting ikke kom helt ut av det blå), som jeg ignorerte da jeg i min enfoldighet trodde at bare jeg tok det rolig, ville den akseptere dette (jeg var jo ikke ute etter maten dens). Selv om beskjeden var at kun matmor og matfar var akseptert ved matskåla (var en grunn til at det hadde blitt slik, men det husker jeg ikke lenger).

 

Bang så fikk jeg samme omgang som hvalpene hennes, en killevink med labben i annsiktet (kun ett slag). Problemet var bare at hunder har klør, slik at jeg fikk ett kutt en cm fra øyet som silblødde (flaks at synet ikke reiste). Så der satt jeg og hylte mens bikkja passet maten sin, og husmor og Mor kom styrtende til. Det første som skjedde var at min mor gav meg inn etter noter for å ha plaget hunden (noe jeg da ikke syntes særlig om, siden jeg var den tapende part i saken). Etter at jeg var plastret opp og hunden var ferdig med maten, var hunden akkurat like snill som alltid, og jeg hadde lært litt hundespråk. Den dag i dag får jeg skjennepreken igjen av min mor om saken skulle komme opp, selv om dette er mer enn 35 år siden. :oops:

Og jeg er selv helt enig, i at dette var min egen fordømte feil.

 

Og det var nok foreldrene til denne ungen her også i utgangspunktet, før ett eller annet har fått den til å skifte mening. Det er jo alltids kjekt om man kan få litt ansvars fraskrivelse for egne idiotiske handlinger her i verden.

Link to comment
Share on other sites

Slik det høres ut her skal tispa selvsagt ikke avlives. Rent instinkt for å forsvare valpene sine mot noe/noen hun mener er truende.. Men det virker veldig rart at foreldrene kommer hele 4 måneder etterpå for å kreve hunden avlivet. Hvorfor går det så lang tid, hva er grunnen til at de kommer først nå?

Link to comment
Share on other sites

Virker som om enkelte mener at så fort en hund viser tenner, og kanskje biter, er den aggressiv og er farlig, uten å tenke på at det faktisk kan være en normal atferd i gitte situasjoner, som i tilfellet i tråden her. En hund skal ikke straffes for normal atferd, som Vingemuttern sier.

 

Tror nok det å ta en prat med foreldrene, hvor man klarlegger endel fakta rundt det med hund og atferd, er viktig.

 

 

 

Merkelig at de plutselig kommer flere måneder etterpå og krever den avlivet. Spørs om ikke de har pratet med folk "som har greie på hund". For noen er verden rimelig svart hvit! :roll: Alle må da forstå at et dyr forsvarer ungene når de føler de er truet.

Link to comment
Share on other sites

Føler at informasjonen er for mangelfull til at jeg kan danne meg en mening.

 

Det er allerede en her som har bedt om definisjonen på angrep.

Hva skjedde egentlig med barnet ?

Vi snakker kanskje om et kraftig signal fra en beskyttende tispe ?

 

Hvorfor kommer dette 4 måneder etter hendelsen ?

Har tispen vist ting flere ganger ?

Benyttes valpene som en unnskyldning for adferden denne gangen osv..?

 

Jeg ser for meg to vidt forskjellige scenarioer som begge kunne blitt beskrevet på den måten som her er gjort :

- Tispe som knurrer og markerer, kombinert med familie uten kunnskap

- Tispe som er har bitt flere ganger. Barn med hull fra både over og underkjeve etter hendelsen. Familie som er snille, og lar valpene vokse opp før de stiller krav om avliving. Hvordan blir valper som preges av en ustabil tispe ?

Link to comment
Share on other sites

Drar de dette lenger er det bare å koble inn barnevernet. Det å slippe unger oppi valpekasser med mora er direkte uforsvarlig. Om de atpåtil ikke var i rommet når dette skjedde er det ytterligere skjerpende.

 

Dette er ikke teddybjørner, og et minimum av varsomhet og fornuft må kreves.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nå snart 4 mnd siden og begge foreldrene var helt klar fra dette skjedde at det var de som gjorde feil og at tispa handlet instinktivt .

Tispa omgås barn i alle aldre daglig og har aldri vist før eller siden aggresiv adferd.

 

Det går veldig bra med ungen og hun er mer glad i hunder nå en hun var før, men nå da snart 4 mnd etter kommer foreldrene og krever hunden avlivet !

Dette svarer på litt av spørsmålene, men ikke hvor langt tispa gikk i sin reaksjon mot ungen.

 

Jeg husker godt fra mitt eget eksempel, på hvor mye og lenge jeg fikk beskjed før hunden "tok meg i skole".

Link to comment
Share on other sites

Folk må ikke blande aggressivitet med instinkter. Det at noen bikkjer totalt underkaster seg og lar folk ligge oppi matskålen deres når de spiser betyr ikke at dette er slik det er for alle hunder, eller til og med slik det burde være.

 

Noen bikkjer er skarpere enn andre, og det er ofte sånn at de mest "uhåndterlige" bikkjene er de beste i skauen!

 

Jeg synes et minimum av respekt for bikkja går ut på å la den være i fred når den spiser, samt gi den litt privatliv når den krever det. Rusler de inn i buret sitt er det en grunn for det, da skal du ikke ligge med begge henda inn i kassa og dikke og dakke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes et minimum av respekt for bikkja går ut på å la den være i fred når den spiser, samt gi den litt privatliv når den krever det. Rusler de inn i buret sitt er det en grunn for det, da skal du ikke ligge med begge henda inn i kassa og dikke og dakke.

Ikke mulig å formulere det bedre enn akkurat slik!

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt spesiell setting i en valpekasse, akkurat som det er i en nybakt menneskemors favn. Man er fullstendig sårbar og gjerne både litt ekstra stresset og usikker, og når fremmede kommer blir det straks verre.

Uansett fortjener enn ellers sunn og snill tispe frikort når hun selv ligger i kassa og passer på barna sine, uten tvil i min sjel. Og hun bør skjermes så lenge hun er i kassa med spevalper. Og små barn skal aldri leke med valper/hunder uten tilsyn mener jeg....

Det kan nok være at noen har kommentert til foreldrene i ettertid at det eneste riktige er å avlive en tispe som biter, når de har fått høre om saken fra den andre siden og at det er derfor de kommer med dette så sent.

Link to comment
Share on other sites

Det at noen bikkjer totalt underkaster seg og lar folk ligge oppi matskålen deres når de spiser betyr ikke at dette er slik det er for alle hunder, eller til og med slik det burde være.

Eh, jo det burde det. Man bør kunne gå bort til en hund, uanfaensett hva den driver med uten risiko for angrep. En hund skal ikke være aggressiv mot mennesker.

 

Noen bikkjer er skarpere enn andre, og det er ofte sånn at de mest "uhåndterlige" bikkjene er de beste i skauen!

Noen hunder er skarpe fordi idioter fortsetter å avle på aggressive individer. Jeg driter i om den kan jage elg, måke oppkjørselen eller sitere Shakespeare, den SKAL IKKE angripe mennesker. Ingenting ved en hund er verdt noe som helst sammenliknet med et menneske. De fleste hunder kan man ta maten fra uten noen protester, om de er litt dårligere jakthunder så får de heller bare være det. Jakta er ikke verdt helsen til en unge som ikke skjønner bedre.

Link to comment
Share on other sites

En hund skal ikke generellt være agressiv mot mennesker. En hund vil alltid i gittte situasjoner kunne bli aggressiv mot mennesker. Punktum. Uansett hvor snill (du tror) hunden din er.

 

Dra nå ikke ulv inn i denne diskusjonen!

 

Tilbake til topic: Hvordan er lovverk/regelverk på dette området? Noen som vet hvor dette er regulert? Har man ankemuligheter hvis fornærmert part krever avlivning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da aldri skrevet at det er akseptabelt at bikkjer angriper når man tar fra dem maten!

 

Jeg tror du blander utsagnene mine litt her. Det jeg sa var at ikke alle bikkjer er udelt fornøyde med at man ligger oppi matskålen deres når de skal spise. Det er et stykke derfra til å angripe de som tar fra dem hundematen. Jeg er helt enig i at dette ikke skal forekomme ( selvfølgelig).

 

Det jeg forsøker å si her er at man må bruke sunn fornuft og ikke fremprovosere situasjoner man kan unngå, så lenge dette ikke går på akkord med eierskapet.

 

Jeg har hatt mange strihårede dachser tidligere, og den første jeg hadde var utvilsomt den skarpeste av dem, og den beste jaktbikkja og ( by some distance). Hadde han fått tak i en rotte eller noe annet godt lå han med rompa ut i buret, da ville han være i fred! Jeg kunne stikke hånda inn i buret og hente den ut, men det var mye MYE lyder og knurring ( dog bare skinnlyder, han turte ikke bite). Jeg visste hvor grensa gikk, og det gjorde han og.

 

MEN: Hadde noe andre enn jeg stukket hånden inn i buret i en slik sammenheng, hadde jeg ikke lovet noe.

 

Poenget mitt er at han VAR sånn, og det var helt greit. Forøvrig en fantastisk hund, og det at han var litt skarp enkelte ganger var endel av sjarmen.

 

Selv om de er små i størrelsen, skal man ha respekt for dem, og dette er vesener med instinkter og personlighet. Er man hodeløs kan det oppstå situasjoner, og innenfor den kategorien mener jeg at det å slippe løs en ukjent unge oppi en valpekasse med morra kommer ganske høyt på listen over "darwin-awards"... da ber man om det.

Link to comment
Share on other sites

En hund skal ikke generellt være agressiv mot mennesker. En hund vil alltid i gittte situasjoner kunne bli aggressiv mot mennesker.

 

Man har selvfølgelig ingen garanti med dyr, men å godta aggresjon fordi det visstnok gir gode bruksegenskaper er helt hårreisende. Målet ved avl MÅ være hunder som er helt fri for aggresjon mot mennesker, og jeg tror man kan komme veldig nære målet uten å ødelegge bruksegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

En hund skal ikke generellt være agressiv mot mennesker. En hund vil alltid i gittte situasjoner kunne bli aggressiv mot mennesker.

 

Man har selvfølgelig ingen garanti med dyr, men å godta aggresjon fordi det visstnok gir gode bruksegenskaper er helt hårreisende. Målet ved avl MÅ være hunder som er helt fri for aggresjon mot mennesker, og jeg tror man kan komme veldig nære målet uten å ødelegge bruksegenskapene.

 

Aggresjon og selvforsvar er etter min mening to forskjellige ting. Selv om en hund er snill som et lam må den få lov til å ha en form for reaksjon for å forsvare seg eller barna sine dersom den blir satt i en presset situasjon. Jeg kan være enig i at man ikke skal tillate at hunder angriper som beste forsvar i hytt og gevær. Men jeg er opptatt av at man ikke må glemme at de er dyr, og reagerer som dyr. Vi kan ikke kue et dyr så ille at de ikke får lov til å si ifra under noen omstendigheter, det er ikke riktig. De må ha lov til å reagere på en sunn måte i visse situasjoner, som de ikke kan noe for. Det har ingen ting med aggresjon å gjøre etter min mening.

 

Og hva er et bitt, hva er et angrep osv. Biter den så den gjør skade eller går til angrep er det noe mye mer alvorlig enn at den gir en advarsel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange som har blitt bitt har fått servert en advarsel som er en god del penere enn hva et bitt med full styrke ville ha forusaket.... Det er ganske mange grader av bitt...det er deres måte å kommunisere på. Vi har en gammal og sur dachstispe som absolutt ikke vil bli klappet av unger. Blir de for innpåslitne og trakasserer henne har det hendt at hun har bitt, men hun punkterer ikke huden, bare nesten ( ungene har begynt å grine avhengig av alder). Det er ganske utrolig hvordan de avpasser styrken avhengig av hva de vil ha frem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en dum situasjon, som kan dukke opp når folk tar seg til rette uten kunnskaper om hva en hund med valper er...

 

Dette er og blir foreldrene som har opptrådd idiotisk, og hunden forsvarer avkom.

 

Sist vi hadde valper på muttetispen vår, hadde vi mange kennelbesøk av håpefulle kjøpere. Jeg var nødt til å ta vekk tispen ved en anledning og be foreldrene ta seg av sønnen, fordi han var så voldsom rundt valpene at tispen begynnte å brumme.. Dette er en tispe som slenger seg på rygg forran 500 barneskoleelever for å bli klødd på magen. Trenger vel ikke å si at disse ikke fikk kjøpe valp hos oss......

Link to comment
Share on other sites

Hvor gamle var valpene ?

Hvor stor var valpebingen ?

Hvor gammel var ungen ?

 

Hva var det umiddelbare resultatet av "angrepet" ?

 

Til de som mener at ustabile hunder er best i skogen :

Dette er hva jeg kaller pisspreik.

Antakeligvis en dårlig unnskyldning fra oppdrettere som ikke evner å avle på mere enn en egenskap.

 

OBS

Jeg mener IKKE at den aktuelle hunden er ustabil.

Jeg vet ikke en gang om jeg mener at den angrep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at en hund skal avlives uten at omstendighetene rundt er klarlagt.

DER er vi helt enige. Det ER en forskjell på et lett glefs (eller labb som Vingemutteren fikk) etter klare signaler og et eksplosivt utbrudd uten forvarsel. Og det er kanskje urimelig å kreve at en tispe ikke skal vokte litt ekstra på valpene sine. Men når noen sier at total underkastelse ikke nødvendigvis er positivt blir jeg forbanna.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Erlend.

 

Det er forskjell på å gi signaler, og å angripe.

Jeg antar at hundeeiere som mener noe annet har et eget, lukket rom for foring av hunder, samt at de aldri slipper sine hunder løse på annet enn avlukkede områder.

Hva om en løs hund kommer over en matpakke i naturen, samtidig som en liten tass på to ben kommer inn i samme nærområde ?

 

Jeg har hatt diverse kull med jakthunder gjennom flere tiår. Det viktigste har alltid vært at det har vært hunder som passer inn i et samfunn som først og fremst er skapt for oss tobente. Enkelt sagt heter dette godt gemytt.

 

Det gode gemyttet kan redde en tispes liv. Hva om den må ha hjelp av en fremmed vet halvveis i fødselen ?

 

Jeg har også hatt en del hunder i pensjon. Ingen av disse har forsvart sin mat mere enn en gang i vårt hus......

De har hatt eiere som tror det skal være slik, men som blir overrasket over hvor fort man kan lære en hund hva som er akseptabel og hva som ikke er akseptabelt.

 

Jeg hadde aldri vurdert å kjøpe valp fra en hund med tvilsomt gemytt.

Dette kan skyldes elendig oppdragelse fra en elendig eier, men det kan også være genetisk arvbart. Uansett vil det være miljømessig arvbart på grunn av feil / dårlig preging fra tispens side.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror folk snakker forbi hverandre her. Det er ikke èn eneste person i denne tråden som argumenterer for at bikkjer skal/bør være aggressive.

 

Jeg har dog et spørsmål: Når det gjelder strihåra dachs, er det virkelig slik at enhver form for personlighet som avviker fra total underkastelse og "labrador-lynne" tilsier at bikkja er dårlig og utviser antisosial atferd? Det må da være romslige rammer for variasjoner mellom rasene?

 

Personlig synes jeg dette er noe av sjarmen til dachs. Ja de kan være helt jævlige, men dette er noe av det jeg finner litt uimotståelig ved denne rasen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt artig at bikkjene er småsære og setter klare grenser ( innenfor visse grenser selvsagt). Det høres veldig problemfritt og greit ut med settere og retriever-bikkjer, men for min del blir de så snille at det nesten bikker over i personlighetsløshet. Da tar jeg heller en liten grinebiter av en dachs eller drever som ikke finner seg i hva som helst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å sette grenser på.

Et velutviklet språk er en selvfølge - hunder skal si i fra.

Hvis ikke de benytter et gradert språk, fungerer de også dårlig blandt andre hunder.

 

Men det finnes en grense for hva man skal akseptere - fo min del går denne når hunden biter for å skade.

En markering med åpen munn, uflaks fører til et rift fra en hjørnetann er ikke et bitt i mine øyne.

En hund som markerer vel å holde kontrollert med munnen over din hånd er heller ikke biting i mine øyne.

 

Men så fort huden gjennomhulles fra to sider av hundens tenner i både over og underkjeve, er ikke dette akseptabelt lenger.

 

Det nevnes Dachs og personlighet.

Jeg har møtt noen Dachser, men aldri noen som har bitt, i mine øyne.

Det har vel hovedsakelig vært et høylydt og velutviklet språk, og enkelte som har markert med åpen munn.

Link to comment
Share on other sites

Nå har dette sklidd ut til en generell diskusjon om agressive bikkjer. Det som skjedde her er da noe spessielt at "fremmende" folk kommer vasende opp i ei valpekasse er da ikke helt vanlig. Hadde vel nesten forventet at tispa mi hadde vist "inntrengeren" hvor skapet skulle stå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...