Jump to content

Børse for smygjakt


stixn

Recommended Posts

Hei!

 

Siden min trofaste Remington 700 i 30.06 med lyddemper, halvstor Zeiss og KKC-stokk ikke er så liten og lett så vurdere jeg ei kort og lett børse for smygjakt og da jeg er driver. Det er mest hjort, men kan slenge en elg i ny og ned. Ser for meg tre alternativ.

1. Remington Seven med åpne sikter.

2. Marlin GuideGun/ 1895 i 45-70/.450Marlin med åpne sikter.

3. Forslag mottas!

 

Ønsker kommentarer, erfaringer og forslag!

 

Mvh Stig

Link to comment
Share on other sites

Får slenge på noen forslag da:

- Steyr Scout: Kort og hendig, full av praktiske løsninger, nedfellbart jaktdiopter og forsikte, ekstremt presis, fantastisk balanse, glimrende avtrekk

- Blaser R93 Nachsuche: Kort og hendig, løpsbytte, top presisjon, etc. etc.

- Mauser M03 Trail: Som Blaseren.

 

Dyre, men svært gode våpen.

Link to comment
Share on other sites

Smygjeger trenger også optikk. Åpne sikter er kanskje ikke det første jeg hadde gått for om jeg skulle smygjakte. Heller motsatt, solid, lett og med variabel forstørrelse.

Sjelden man kommer for nærme når man smyger. Det skjer oftere om man posterer og kan få dyr i fanget.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Eg lurer litt på korleis de smygjaktar. De må vere gode å smyge og komme svært så nær, sidan det kun er korte børser med siktemiddel for korte hold som blir anbefalt. Mi erfaring er tvert imot at under smygjakt så blir skotholda svært ofte lenger enn under f.eks. tradisjonell posterings/drivjakt.

 

Effektiv smygjakt hos oss handlar oftast om å ta ut høgd i liene, smyge nedover og bruke kikkert aktivt. Då kan ein spotte dyr på langt hold, smyge litt innpå - og av og til kome til forsvarlege skotsjansar. Og oftast er det skothalda som avgrensar det heile. Eller at ein støkker ut hjorten.

 

Så mi børse til smygjakt ville garantert hatt ein god og stabil stokk, tofot og ein kikkert frå mellomstørrelse og oppover. Med andre ord ikkje ulikt det eg brukar på bøjakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med siste taler jeg.. Kimberen min er utrusta med en Zeiss Diavari V 5-15x42..

 

Driver mest smygjakt på rådyr, og kommer da skjelden nærmere enn 70-80 meter når de ligger på dagleie..ofte klarer jeg ikke å komme så nærme engang. Ei kort børse gjør det lettere å snike seg mellom buskene uten å ta borti, men fjorårets bruk av lyddemper blir ikke gjentatt i år nei.. Rett og slett for dårlig bærebalanse..

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på alternativ 3: Jeg bruker jeg en Sauer 90 helstokk i .30-06. Kort nok, fin balanse og med sikringa der hagleskyttere vet å finne den. Scmidt&Bender 1,5-6x42 i Leupold Quick Release, slik at "nærkampsiktene" er lett tilgjengelig... Har vurdert en Aimpoint, men det er jo slik at man kankje vil skyte en jerv på 150 meter en gang... Skulle kanskje hatt meg en annen reim slik at jeg kunne bære våpenet på skrått over brystkassa med kikkerten opp.

 

En slik finner man til en fornuftig penge i Danmark. Søk på www.dba.dk. Gav 10.000,- for min, pent brukt med en jallakikkert påmontert (Fontaine eller noe sånt).

Link to comment
Share on other sites

Mange gode synspunkt her!

Har skutt en del hjort og elg på smygjakt, holda har vært 10-70meter. Dette er tenkt som ei tilleggsrifle, dem dagene jeg skal høyt til fjells og i mere åpne områder har jeg jo fortsatt Remingtonen. Det i tillegg til at jeg iallefall har vært aktiv/ habil hagleskytter gjør at åpne sikter vurderes. Kanskje ikke skur og perlekorn, men ghostring eller noe tilsvarende. Har nok mest lyst på Marlin og tråden her inne om Marlin GG støtter opp ganske bra. Er hjemmelader så 45-70/ 450M er bare et pluss.

Børsa skal være et solid arbeidsjern uten noe pynt og stæsj. Er jo litt stas med uvanlige børse med grovt høl og... :D

 

Rugern var fin btw

 

Stig

Link to comment
Share on other sites

Her vil eg nok anbefale en REMINGTON SEVEN, da det er en lett, liten og hendig børse.

Har som sagt en selv Rem 7 SS i 223, og er oppriktig lei meg for at eg ikke har en i 308 win, som eg ser på som en god "smygbørse"

 

Ville nok toppet den med et rødpunktsikte, eller en kikkert 1,5-6x42.

 

Les:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

... men fjorårets bruk av lyddemper blir ikke gjentatt i år nei.. Rett og slett for dårlig bærebalanse..

(klippet)

du skulle forsøkt med min Blaser R93 med løpet kappet til 47 cm. En børse som blir akkurat meteren lang med demper. Siden det ikke er låskasse på Blaser blir det en kort børse, og den balanserer veldig bra med demperen på.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 med løpet kappet til 47 cm. En børse som blir akkurat meteren lang med demper. Siden det ikke er låskasse på Blaser blir det en kort børse, og den balanserer veldig bra med demperen på.

Tiltredes. R93 Professional, 47cm løp i standardprofil, A-Tec Maxim med to moduler. Super balanse, lett og hendig.

Dein Blaserding hast kein Mauser-utdrager? Nein?

Nein. Und es fungiert perfekt ohne die Mauser-Dingeldangel. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dein Blaserding hast kein Mauser-utdrager? Nein? :roll:

 

* Keine Mauser-utdrager.

* Keine schøner tre-stoch.

* Keine øffener sichten.

* Keine stahl im der magazine.

* Gardena systeme.

* Plastich und vederstyggelichheiter uber alles.

* Aber perfect für den smychjagt! :D

 

Helt alvorlig Raudnakke, du må prøveskyte en gang!

Link to comment
Share on other sites

Trives egentlig godt med tingenes tilstand jeg :wink:

 

Jeg har vel sagt det før; jeg er for, og bruker lyddemper der jeg mener dette gir meg noen fordeler som oppveier de ulemper jeg opplever med dem. Å kappe ned 7-08pipa på børsa mi kunne jeg overhode ikke tenke meg engang, både ut fra et estetisk og ballistisk ståsted..

 

Litt interessant er det dog at selv om jeg nevnte i en bisetning til noe som ellers var ment som input i tråden at jeg dropper lyddemperen på smyginga i år, fordi jeg ikke har noen fordeler med den under slik jakt som jeg verdsetter, var det akkurat den bisetninga som frembrakte responser på innlegget mitt.. Sjerp dere gutter.. :roll: Det går an å jakte uten demper, og å ha sex uten dong... så lenge en vet hva en driver med.. :wink:

 

Ad. Blaser; Jeg liker dem simpelthen bare ikke..rent subjektivt..

Link to comment
Share on other sites

hehe, tilbake til topic:

 

Trådstarter, jeg synes altså at du skal kikke på Blaseren. Kort, lett, presis. Ser du vil ha åpne sikter, og at det er flere som reagerer på det, siden man sjelden kommer veeeldig nær på smygjakt og oftest har god tid. Men du skriver i ditt første innlegg at du vil ha ei børse som du kan bruke både på smygjakt og når du er driver. Det er egentlig ganske så forskjellige scenarier! På smygjakt vil jeg gjerne ha kikkertsikte og relativt høy forstørrelse, og jeg vil helst ha på demper. Ustøkka dyr reagerer lite på et dempet smell, og med litt trening hører man om det er treff (og hvor). Som driver, og spesielt i ville vestlandslier... vil jeg helst ha minst mulig utstikkende punkter... Helst liten kikkert/ikke kikkert, og ikke demper. En eller annen form for QR kikkertmontasje er nok lurt da slik at du kan bytte melom kikkertsikter, og/eller ghost ring/åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Min beste elgbørse er en 1895 i 450m. Bare så synd at den enda ikke har fått felt noen enda :trist: . Helt fantastisk i originalutførelse, lita, lett, hendig, med perfekt balanse i handa. Kukeriet begynner når jeg skyter. Bruker ellers mest 30-06, og er vel greit vant med rekyl, men marlinen tar litt kaka altså. For min del er det ikke særlig aktuelt å skyte godt, rekylmessig, uten litt ekstra kikkertvekt. Med kikkert må jeg være litt påpasselig for ikke kvalifisere meg til halvmåneklubben. Kosen begynte med en Hausken standard. Smellen ble redusert, men jeg er nå rekylmessig der jeg bør være. Det er fremdeles mest kos med sittende/stående skyting. Kan fremdeles brenne av noen skudd uten demperen, bare for å kjenne på hvor deilig det er å skyte med.

Men med kikkert og demper er vel dine intensjoner borte? Men selv med den lille demperen er ikke børsa veldig omfangsrik, uten demper er den 86cm, og kan faktisk bli litt vinglete uten litt der framme.

Link to comment
Share on other sites

zoom_1895sbl.jpg

 

Vil anbefale Marlin 1895 SBL i 45/70 som smygjaktbørse. Populert kalt "Bamsebrems" 8)

Kan lades ganske heftig men da merkes rekylen godt. Testet 405grs kule ladet til 1800 feet/sec og det var heftig. Jaktladningen nå er 405grs kule i ca 1650 feet/sec. God presisjon med Ghostring sikte, samt behagelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Blir med på å foreslå børse for smygjakta, i fuktig klima og bratt terreng:

 

Nr. 1 : Browning X-bolt composite stalker 30-06 vekt 2,97 kg, løpslengde 55 cm, total lengde 107 cm

Nr. 2 : Browning X-bolt composite stalker .308 vekt 2,85 kg, løpslengde 55 cm, total lengde 105 cm

Nr. 3 : Remington Seven synth .308 vekt 2,94 kg, løpslengde 50 cm, total lengde 98 cm

 

Toppet med en leupold VX-3 1.75-6x32

 

Siden du er vant med det utmerkede kaliber 30-06 ville jeg fortsette med det. Ville også skippe demper og bruke en form for hørselsvern..

Link to comment
Share on other sites

greit vant med rekyl, men marlinen tar litt kaka altså. For min del er det ikke særlig aktuelt å skyte godt, rekylmessig, uten litt ekstra kikkertvekt.

 

Har du fortsatt den originale kolbekappa? Står litt om det i "er bøylerifler noe å ha tråden"

Link to comment
Share on other sites

Har du fortsatt den originale kolbekappa? Står litt om det i "er bøylerifler noe å ha tråden"

 

Det er den originale som står på børsa. Men denne så stor og mjuk at noe mer ville nok blitt en skumgummimadrass. Om du forstørrer bildet under litt ser du den. Men jeg trives veldig godt med børsa som den er nå altså. Det har nok blitt 6-700 skudd på de to årene jeg har hatt den.(leverevo-ammoen er mest til pynt på bildet)

244.JPG

Link to comment
Share on other sites

106f2i0.jpg

 

marlin 1895 med en liten hendig kikkert, samt heimestøpte 500grainere som holder 10ern på 100m.

 

Kort hendig snikbørse, som også kan fungere som ettersøksbørse hvor man ofte må skyte gjennom kjerr og kvist for å få avlivet dyr fortest mulig... skal mer enn en kvist til for å stoppe 4-500grainere :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dein Blaserding hast kein Mauser-utdrager? Nein? :roll:

 

* Keine Mauser-utdrager.

* Keine schøner tre-stoch.

* Keine øffener sichten.

* Keine stahl im der magazine.

* Gardena systeme.

* Plastich und vederstyggelichheiter uber alles.

* Aber perfect für den smychjagt! :D

 

Helt alvorlig Raudnakke, du må prøveskyte en gang!

 

 

Og på norsk blir dette?

Link to comment
Share on other sites

eies skrev:Kvifor nemner ingen Tikka Lite...Fordi det er så vanskelig å gjespe og skyte samtidig.

 

Tippar dette er ein form for intern humor som eg ikkje forstår. Personleg ynskjer eg meg ei Tikka Lite i 6,5. Forstår ikkje at det ikkje må vera ei suveren rifle.

Link to comment
Share on other sites

T3 har ett par svakheter, 1. Forbaska trang ladeport (den som har pusset disse vet hva jeg snakker om). 2. Bråkete plastikkstokk. 3. Lang låsekasse også til korte patroner. Liker ikke plasthetta på sluttstykket (byttet min til rustfri).

 

Fordeler, presisjon, lav vekt (i Lite utgaven), løst magasin, hendig og funksjonssikker.

 

Stokken kan man dempe (skru av kolbekappa, line med gladpak/pose og fylle med byggskum), og om man ønsker det, legge inn litt vekt for balansens skyld om man føler for det).

 

Utover dette er det en av de beste valgen en kan gjøre som alround våpen (men Browning X-bolt burde en kansje ta en titt på, om man svermer for T3).

 

On topick:

 

Jeg tror jeg ville helle mot 308w, homogen kule, og en Steyr scout til kombinasjonen lettvekter / hundefører/driver (m/lett og kort demper).

Men siden pengene akkurat nå ruler livet mitt, er merker som Savage og Howa langt fremme i tankene (våpen man har råd til å sette saga i).

Link to comment
Share on other sites

 

Hey-hey! Om vi ser vekk frå heilstokken er jo dette noko av det mest sexy som har blitt nevnt her nokon gong. Ei nett lita Remington 7 i .35 Remington, med ein passe stor kikkert ha vore frikkin' magisk. Dog kanskje ikkje den heilt store elgveltaren.

 

(Om ein skal skeie heilt ut so kan ein jo sette på ein lavprofilavtrekker beregna på xp-100 med dertil nedkorta magasin og eit superslankt skjefte)

Link to comment
Share on other sites

Dein Blaserding hast kein Mauser-utdrager? Nein? :roll:

 

* Keine Mauser-utdrager.

* Keine schøner tre-stoch.

* Keine øffener sichten.

* Keine stahl im der magazine.

* Gardena systeme.

* Plastich und vederstyggelichheiter uber alles.

* Aber perfect für den smychjagt! :D

 

Helt alvorlig Raudnakke, du må prøveskyte en gang!

 

 

Og på norsk blir dette?

 

Tulletysk :D .

 

Raudnakke har en fetish for pene trestokker og Tyske vaaben med Mauserutdrager. Når jeg anbefaler R93 som smygbørse sier han at den har vel ikke Mauserutdrager? Jeg svarer at min plasticfantastic Blaser R93 ikke har Mauserutdrager, ikke pen trestokk, ikke åpne sikter, sløuttstykkehode som låser rett i løpet (med en kobling som ser ut som koblingen til Gardena hageslanger), plastmagasin og mye plast på hele børsa: Men den er etter mitt syn perfekt for smygjakten.

 

Dette er et vennskapelig og spøkefullt ordskifte, men setter fingeren på et diskusjon som har pågått i hele historien til Kammeret (og Sluttstykket for den tid) om hvilke våpensystem som er best. I mine øyne er Mausersystemet en anakronisme og jeg kan ikke forstå at Mauserutdrageren bidrar det minste til et våpen som skal brukes på smygjakt. I manges øyne er Mauserkassen det ultimate boltriflesystem, og utviklingen av boltrifler har kun gjort tilbakeskritt (hovedsakelig motivert av kutt i produksjonskostnader) siden salige Mauser kom med M98 konstruksjonen. Beklager at spøken ble litt intern.

 

Jeg synes fremdeles trådstarter skal ta en titt på en Blaser i syntetutgave.

Link to comment
Share on other sites

eller en slik Ruger, så slipper man å kappe

ruger_M77CR.gif

 

Jakter litt med rustfri/laminat utgaven av denne i kaliber 260 remington. Suveren i tett skog og bratt terreng,

samler god med det meste av hjemmeladninger(aldri prøvd fabrikk ammo da uvalget dårlig)

Munningsflamme som en middels flammekaster men i dagslys har ikke det noe å si.

Veldig enkel å få med seg når man må krype siste stykket mens man smyger.

Eneste jeg har å utsette på denne er avttrekket som kan være noe krevende da de er tungt nok.

Vurderer å få det jusert evt bytte til timney

 

PS.

 

Låskassen ligner på en liten mauser kasse så den er muligens enklere å godta for Raudnakke.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fremdeles trådstarter skal ta en titt på en Blaser i syntetutgave.

Blaser Tracking kan jeg ikke se at noen nevner!

Kort pipe,sikter for raske skudd og flere reimfester enn på standard Blaser.

Kommer i greie elgvelterkalibre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har å utsette på denne er avttrekket som kan være noe krevende da de er tungt nok.

Vurderer å få det jusert evt bytte til timney

 

har hørt at senere tids Ruger avtrekk er merkbart bedre i så måte.... :?:

 

 

Tulletysk

:mrgreen:

(men jeg skjønte alt selv om jeg aldri har hatt et ord tysk på skolen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...