Jump to content

Hva ville du gjort?


G.G

Recommended Posts

Ja, vi skal vel forhindre unødig lidelse så nakkeskudd er påkrevd.

Men jeg lurer fremdeles på hvorfor slikt skal ut på youtube. Vi viser igjen allmenheten at ikke alle skudd går slik jegeren tenkte og dyret ble påført unødig lidelse. Og flere jaktmotstandere blir rekruttert.

Link to comment
Share on other sites

sånn jeg ser det blør den bare ut, det pumper ut mye blod fra framkant av bogen. den hadde nok kort tid igjen.. men siden jegeren valgte å gå bort burde han skutt. personlig liker jeg å holde litt trygg avstad å ikke gå bort til dyret for tidlig, en må gi de litt tid til å dø. og det er unødig å stresse de opp like før slutten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske slående, egentlig. Nå er Rådet for dyreetikk blitt rævkjørt i det som finnes av jaktblader og en del av den øvrige pressen også, fordi rådet har uttalt at de mener det ikke er etisk forsvarlig å jakte for å tilfredsstille egen drapslyst.

 

Dette er viktig, folkens!

 

Så ser vi at det gjentagne ganger legges ut videosnutter og bilder der det er selve avlivingsøyeblikket som dyrkes. Jeg håper det ikke bare er jeg som har lagt merke til at avlivingen er selve GREIA for en del som opptrer forskjellige steder på nettet også. Til og med kommersielle jaktfilmer synes å redigere opptakene sånn at omtrent det eneste som gjenstår er skuddøyeblikket og dødsrallingen.

 

Hvor blir det av selve jakta? Er det så rart at utenforstående misforstår?

 

Jeg så en film om reinsjakt her for en stund siden, der kameraet følger en ganske ung kar som jakter på sin første bukk. Han sa:

 

"Det var kjempeartig. Særlig da jeg fikk skyte på den."

 

Filem var flott den. Det som selvsagt ikke er like klart er at karen snakker med trønderdialekt, og dermed får jo ordet "artig" en litt annerledes betydning enn det andre, og kanskje medlemmene i Rådet for dyreetikk, trolig vil forstå det. Men inntrykket som gis, er at en del av jegerstanden først og fremst synes det er rått festlig å knerte livskiten ut av våre medskapninger.

 

Personlig synes jeg ikke det er det minste merkelig at Rådet for dyreetikk finner det formålstjenlig å trekke frem sitt syn på dette. Og der ligger det an til en svær jobb med å rydde opp i kommunikasjonstrøbbelet som høyst sannsynlig vil vokse seg mye større enn vi aner i dag.

 

Phuh! Det var godt å få det ut, gitt.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt, Truls. Det har blitt en sånn greie at alt må ut på nett - helt ukritisk. Dele alt med alle. Har du lagt det ut på nett så har du vært flink. Men folk glemmer å tenke i denne prosessen. Prøv å skrive hunting eller noe på youtube og det ramler inn med akkurat det du setter fingeren på, nemlig drapsøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ganske mye Truls. Men har vel sikkert syndet selv ved legge ut private klipp med fall. Jeg tror vi jegere er litt opptatt av fallsekvensene fordi det er noe vi selv opplever relativt sjelden i forhold til den tiden vi bruker på jakt. Det er ikke det at dyr dør som vi syns er så interessant å se på, men hvordan dyrene oppfører seg i en skuddsituasjon. Tror jeg..........

 

En jaktfilm som skildrer det å sitte på post er ikke interessant fordi mange jegere bruker 99% av tiden på jakt på post. Og jeg vil tro at den jegeren som har skutt over 100 elg ikke syns filmen "Elgfall" er like interessant som en som har skutt noen få eller ingen elg.

 

Min mening er at vi jegere har den evnen til å se forbi det at vi tar et liv. Ikke misforstå, vi er jo fullstendig klar over at vi tar et liv og gjør selvfølgelig alt som står i vår makt til at det skjer så humant som mulig. Men et elgfall feks er for oss ikke et mord, det er avlivning av vilt som er en nødvendig følge av det å være jeger. Jeg tror det er et haaaaaaaaaav av forskjell på nettopp det. (I pensumbøkene til jegerprøveinstruktør har det til og med fått et navn, "jegerufølsomheten").

 

Og å se på fallsekvenser kan kanskje gi oss noe lærerikt. Jeg har flere ganger tatt meg selv i å spole tilbake for å se skuddanslag og reaksjon på diverse jaktfilmer. Jeg gjør ikke det samme når jeg ser på feks Rambo.

 

Jeg er mer enn 100% sikker på at de fleste jaktmotstandere vet dette, men bruker det til alt hva det er verdt for å spre sitt eget budskap.

 

Tilbake til klippet til trådstarter så kan det vel hende jeg hadde gitt oksen et nakkeskudd. Jeg ser ikke noe innslag på kula som kanskje skytter gjør, og mulig han vet at det er de siste åndedragene oksen gjør. Skytteren har forøvrig en guffen post og det er godt å se at selv om oksen er tydelig skadet så venter han til han har sikker bakgrunn før han skyter. Mulig dette klippet ikke passer for allmenheten som sådan, men for oss jegere er det et interessant klipp fordi vi ser litt lenger enn at dette er mord på elg.................

Link to comment
Share on other sites

sånn jeg ser det blør den bare ut, det pumper ut mye blod fra framkant av bogen. den hadde nok kort tid igjen.. men siden jegeren valgte å gå bort burde han skutt. personlig liker jeg å holde litt trygg avstad å ikke gå bort til dyret for tidlig, en må gi de litt tid til å dø. og det er unødig å stresse de opp like før slutten.

 

Tiltredes. Når denne elgen i tillegg var skadeskutt holder den ut en del lenger. Jeg må vel innrømme at når jeg ser elgen liggende sånn og blø ut, bruker jeg stort sett å holde litt avstand og bare følge med. Utblødninga er tross alt bra for kjøttkvaliteten, og når elgen mister blod så raskt er det nok ikke mye hjerneaktivitet som foregår, selv om den rører på ørene og øynene.

 

Er vel stort sett enig i det som sies av enkelte her - dette klippet oppfatter jegerne som profesjonelt (fordi vi ser en jeger som forholder seg kald og rolig på en vanskelig post og ikke lar ettersøk/avlivning av skadd vilt gå ut over sikkerheten), mens almennheten nok kan oppfatte det på en annen måte.

 

Jeg synes ikke det er galt at slikt legges ut, men jeg tror nok det hadde vært bedre at den som la ut det beskrev situasjonen litt mer spesifikt fra början.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om ein på filmen ser at dyret blør friskt, så er eg enig med dei som meiner at det bør setjast eit nakkeskot i elgen. Mulig det er flisespikkeri blandt andre jegerar her på forumet, men eg lærer alle mine jegerprøveelevar at ein skal gå inn og avlive dyret bakfra. Ein treng ikkje stresse dyret unødig ved å stå rett framføre dei

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ha gitt den et nakkeskudd, dersom det var liv i den. Og som før nevnt, børsepipa inn på øyet. Lukker øyet seg er dyret i live, og kan avlives. Hvis ikke er det bare krampetrekninger.

For øvrig uenig i at det er for mye fokus på felling i jaktfilmene. Det er forskjell på å gå på jakt, og å gå på tur, og felling av dyret er en ekstremt viktig del av den forskjelen for min del!

Dette temaet diskuteres for øvrig i en annen tråd nå

viewtopic.php?f=59&t=5534

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg ville gjort!

Jeg ville ha ventet noen minutter før jeg gikk bort til dyret, er det skutt der det skal skytes må dyret få tid til å dø, jeg går aldri bort til dyr med det samme skuddet har gått, dette stresser dyret og er helt unødvendig.

Man skyter, tar nytt ladegrep, og avventer en stund, ser en dyret, eller har kontroll på viltet er det ingen fare med å la det få ligge.

 

I vanlige jaktsituasjoner har jeg noen ganger ventet til drevet er over før jeg går bort til viltet.

 

Noen som har hørt dette før! Elgen datt i smellen, jeg satte fra meg børsa å gikk bort, da reiste den seg å sprang!

Hvis dyr som er påskutt reiser seg, skjer dette vanligvis innen et par tre minutter, da er det greit å være skuddklar, og ikke snublende nedi en bekk eller lignende.

 

Nå var jo dette på innjorda, oversiktlig og greit, men jeg hadde venta litt alikevell. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitift gitt den elgen et nådeskudd. Etter det jeg kan se blunker den med øynene og det er tegn på at det er liv i den.

 

Jeg ser at en reinsjaktfilm med en ung trønder i fokus har blitt kommentert i tråden. Er det "Reinsjakt i Frelhogna" som er filmen som blir kommentert. I den filmen er det en sekvens hvor en fersk reinsjeger forteller om sitt første reinsdyrfall. Dett er den rette kommentaren (hvis jeg tar rett :wink: ): "D æ huske aller bæst va da æ fekk skjøt på'n, og nar'n rulla, d va..... sterk opplevels"

 

Jeg har ikke noe vondt å si om denne kommentaren, men det er ikke sikkert vi tenker på samme person o film...

Link to comment
Share on other sites

Synes videoen var god innføring i hvordan man skal opprøre seg på poster med usikker bakgrunn.

Kald og rolig, venter til han har sikker bakgrunn. Pang, og ned går den.

Eneste jeg reagerte på er at han gikk bort til den med engang (spesielt siden han kom i elgens siktlinje, men det kunne jo komme av skyterettningen han må forholde seg til), og ikke gav den en stund å blø ut på. Men jeg regner med at som vanligt ble det gjort litt ekstra for kameraets skyld.

Likte veldigt godt at han slo av kameraet før selve fangskuddet (hodeskudd), ikke nødvendigt å legge ut all gørr og det fleste skjønner uansett hvordan slike skudd ser ut uten å måtte få det trykket ned i halsen.

 

For meg som ikke er storviltjeger (annet enn i navnet), så virker dette stort sett som en bekreftelse på hva jeg har lært en skal gjøre (fint med komentarene om dette med blinke refleksen som jeg ikke var klar over).

Personligt så prøver jeg å ungå at vilt (selv fugl) ser meg eller spesielt skyggen av meg når jeg går innpå de, da jeg har erfart at dette ofte kan være nok til at de tar ut de siste kreftene på å flykte litt til (bedre å om nødvendigt kunne gi de ei ekstra kule i ro og mak enn å springe etter med mulighet for mye styr og tid før en får en sikker skuddvinkel på dyret).

Uansett en flott video av å få påskutt dyr på post.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ganske mye Truls. Men har vel sikkert syndet selv ved legge ut private klipp med fall. Jeg tror vi jegere er litt opptatt av fallsekvensene fordi det er noe vi selv opplever relativt sjelden i forhold til den tiden vi bruker på jakt. Det er ikke det at dyr dør som vi syns er så interessant å se på, men hvordan dyrene oppfører seg i en skuddsituasjon. Tror jeg..........

 

En jaktfilm som skildrer det å sitte på post er ikke interessant fordi mange jegere bruker 99% av tiden på jakt på post. Og jeg vil tro at den jegeren som har skutt over 100 elg ikke syns filmen "Elgfall" er like interessant som en som har skutt noen få eller ingen elg.

 

Min mening er at vi jegere har den evnen til å se forbi det at vi tar et liv. Ikke misforstå, vi er jo fullstendig klar over at vi tar et liv og gjør selvfølgelig alt som står i vår makt til at det skjer så humant som mulig. Men et elgfall feks er for oss ikke et mord, det er avlivning av vilt som er en nødvendig følge av det å være jeger. Jeg tror det er et haaaaaaaaaav av forskjell på nettopp det. (I pensumbøkene til jegerprøveinstruktør har det til og med fått et navn, "jegerufølsomheten").

 

Og å se på fallsekvenser kan kanskje gi oss noe lærerikt. Jeg har flere ganger tatt meg selv i å spole tilbake for å se skuddanslag og reaksjon på diverse jaktfilmer. Jeg gjør ikke det samme når jeg ser på feks Rambo.

 

Jeg er mer enn 100% sikker på at de fleste jaktmotstandere vet dette, men bruker det til alt hva det er verdt for å spre sitt eget budskap.

 

Tilbake til klippet til trådstarter så kan det vel hende jeg hadde gitt oksen et nakkeskudd. Jeg ser ikke noe innslag på kula som kanskje skytter gjør, og mulig han vet at det er de siste åndedragene oksen gjør. Skytteren har forøvrig en guffen post og det er godt å se at selv om oksen er tydelig skadet så venter han til han har sikker bakgrunn før han skyter. Mulig dette klippet ikke passer for allmenheten som sådan, men for oss jegere er det et interessant klipp fordi vi ser litt lenger enn at dette er mord på elg.................

 

Må nok si meg enig i alt du skriver her! :) Folk har en tendens til å ikke tenke lengre en sin egen nesetipp... Men det er da min mening....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nærmet meg elgen bakenifra og forkortet drukningsdøden med et nakkeskudd så fort som mulig! Ser at noen her "mener" at elgen ganske sikkert er hjernedød og derfor bare kan ligge og blø ut ... Det vil jeg påstå ikke er tilfelle. Dersom man skrur opp lyden kan du høre at elgen har en veldig høy respirasjonsfrekvens / puster fort samtidig med at det raller og sukler godt. Det er ingen tvil om at denne elgen bare har fra sekunder til et par minutter igjen å leve. Jeg greide ikke å se noe innskuddshull på min pc men jeg tipper dette er et lungeskudd ut i fra symptomene til elgen. Dødsårsaken her blir at lungene fylles opp med blod og dyret drukner. Dødsårsaken er altså ikke blodtap men at lungenes funksjon er satt ut av spill.

-Ikke ulikt en hjerte/astma/kolspasient som får et alvorlig lungeødem. Dette er et veldig trist syn og sistnevnte er som regel bevisst og har sterk dødsangst helt til hjernen får så lite oksygen at teppet går ned.

For meg virker det som elgen ikke oppdager jegeren før 20 -30 sekunder etter at han kommer bort til elgen. Til det er han for opptatt med å tilfredsstille sitt mest grunnleggende og høyest prioriterte behov; Det å puste! Idet elgen oppdager jegeren kan man se at hodet rykker litt tilbake og jeg mener å påstå at øyet som er synlig fra denne kameravinkelen, åpner seg som ved redsel. Det som kan se ut som en krampetrekning tror jeg er et siste forsøk på å flukt. Noe han umiddelbart gir opp siden det ikke finnes krefter (= oksygenert blod) igjen.

Dette tatt i betrakning og av respekt for alle dyrene jeg jakter på, har jeg alltid som overordnet mål at et dyr skal felles med så små lidelser som mulig.

Derfor ville jeg etter at skuddet var sluppet, observert og ventet et par sekunder til jeg følte meg sikker på at dyret lå nede for godt, og dermed nærmet meg dyret bakenifra og avlivet det.

Link to comment
Share on other sites

Sitter skuddet i halspulsåra?

Elgen har både øyekontakt og hørselskontakt med jegeren mens den blør ut.

 

Gå bak og gi den nakkeskudd hadde kanskje vært greit?

 

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nærmet meg elgen bakenifra og forkortet drukningsdøden med et nakkeskudd så fort som mulig! Ser at noen her "mener" at elgen ganske sikkert er hjernedød og derfor bare kan ligge og blø ut ... Det vil jeg påstå ikke er tilfelle. Dersom man skrur opp lyden kan du høre at elgen har en veldig høy respirasjonsfrekvens / puster fort samtidig med at det raller og sukler godt. Det er ingen tvil om at denne elgen bare har fra sekunder til et par minutter igjen å leve. Jeg greide ikke å se noe innskuddshull på min pc men jeg tipper dette er et lungeskudd ut i fra symptomene til elgen. Dødsårsaken her blir at lungene fylles opp med blod og dyret drukner. Dødsårsaken er altså ikke blodtap men at lungenes funksjon er satt ut av spill.

-Ikke ulikt en hjerte/astma/kolspasient som får et alvorlig lungeødem. Dette er et veldig trist syn og sistnevnte er som regel bevisst og har sterk dødsangst helt til hjernen får så lite oksygen at teppet går ned.

For meg virker det som elgen ikke oppdager jegeren før 20 -30 sekunder etter at han kommer bort til elgen. Til det er han for opptatt med å tilfredsstille sitt mest grunnleggende og høyest prioriterte behov; Det å puste! Idet elgen oppdager jegeren kan man se at hodet rykker litt tilbake og jeg mener å påstå at øyet som er synlig fra denne kameravinkelen, åpner seg som ved redsel. Det som kan se ut som en krampetrekning tror jeg er et siste forsøk på å flukt. Noe han umiddelbart gir opp siden det ikke finnes krefter (= oksygenert blod) igjen.

Dette tatt i betrakning og av respekt for alle dyrene jeg jakter på, har jeg alltid som overordnet mål at et dyr skal felles med så små lidelser som mulig.

Derfor ville jeg etter at skuddet var sluppet, observert og ventet et par sekunder til jeg følte meg sikker på at dyret lå nede for godt, og dermed nærmet meg dyret bakenifra og avlivet det.

 

Tror din observasjon er nær sannheten, men filmen er litt dårlig på min maskin.

Tror flere jegere kunne lært noe av ditt forhold til jakt, fortsett med det, kanskje det smitter til andre

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å høre at jaktmoralen vår heller i samme retning John Doe! Ellers er jeg også enig med deg i at elgen både ser og hører jegeren. Bevegelsene på hode, ører og øyne mener jeg er viljestyrte bevegelser utifra det jeg kan tolke av filmen. -Iallefall hjerne-reflekser og viser at elgen ikke er hjernedød.

Hadde skuddet sittet i karotis / halspulsåra, ville nok blodet pumpet kraftig og støtvis ut av både innskudd og utgangshull. Dyret ville nok fortere blødd ut enn hva som er tilfelle på filmen og heller ikke hatt symptomer på veske/blod i lungene.

Link to comment
Share on other sites

Den viftet såpass med ørene at det får meg til å tro at det var gnist av liv, enn så lenge. I en sådann situasjon er det iallfall viktig å ikke spare en patronkostnad eller litt nakkekjøtt! Hadde vurdert situasjonen i noen sekunder og så gitt nakkeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Første jeg ville gjort var å gå innpå dyret bakfra, for å eliminere eventuell ekstra unødvendig risiko.

Således ville jeg gitt nådeskudd i nakken. Ikke blir det noe særlig kjøtt tap, heller ikke noe økonomisk ruin. Ser ut som om det er dødlig skudd, og elgen ville blitt "kvalt" av sitt eget blod, da brystkassa ville blitt fylt med blod før eller siden, eller at elgen døde pga blodtapet.

Synes det er litt unødvendig, og en er forpliktet til å ikke påføre dyret unødigelidelser pr LOV. Ekstra skudd og en har fulgt loven. På en annen side så tror jeg ingen kan straffes for det, men når en avslutter jaktdagen, så er det greit å sitte igjen med følelsen at en har vært en ålreit kar. Hvor mye elgen lider, er vanskelig å si, men den har det iallefall ikke værre med et nakkeskudd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syns vell egentlig ikke noen av oss er i stand til å "dømme" i så måte...... Jeg tror nok jegeren på filmen viste hva han holdt på med.... Men men... Fy så morro å lese andres meninger... :D:lol:

Jeg skulle tro at samtligere brukere på Kammeret vil være brukanes lekdommere i en sådann sak 8)

Å sitte i ro og mak å be-dømme en slik situasjon er en smal sak, i motsetning til å ta raske avgjørelser i "kampens hete". Ingen tvil om at jegeren på filmen virker som en erfaren kar, spesiellt utifra roen han viser både før og etter skuddet. Selv hadde jeg nok vært ganske oppspillt etter å ha fellt et så flott dyr :D

Men på den andre siden kan det meste bli bedre i "etterpåklokskapens lys". Den som tror han har nådd sitt forbedringspotensial, er ikke kommet så langt allikevel.... Tror de aller fleste av oss "nakkeskuddtilhengere" i det store og det hele, mener at jegeren på filmen er en fin ambassadør for god jakt. At det i feltmessige forhold blir situasjonsbetingede justeringer, er noe de fleste kan skrive under på. Improvise - Adapt & Overcome 8)

Men det er allikevel lov å tenke igjennom episoder som dette, og ta det med seg til når man sjøl er i situasjonen! Ellers er jeg helt enig med deg Xprez, at det blir ikke mye morro dersom alle mener det samme :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...