Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Det finnes ingen fasit nei, og det var derfor jeg spurte etter hvordan KnuteriK tenker. Jeg regner ikke med at han skyter etter løpende hjort i steinur. Han demonstrerer jo at de aller fleste andre argumenter mot langholdsjakt fint kan omgås med rett trening og forberedelser, mannen skyter grupper på 1000 meter som kan sammenlignes med hva jeg leverer på 100.

 

Hvorvidt langholdsjakt i seg selv er en unødvendig sjanse avhenger jo stort sett av de samme faktorer som avgjør hvorvidt kortholdsjakt er en unødvendig sjanse, bare med helt andre marginer. Den egentlige forskjellen ligger i usikkerheten som flyvetiden innfører, alt annet kan oppsummeres med "skyt bedre".

Link to comment
Share on other sites

Ok, tar sjangsen på å svare.

 

Det hele koker ned til erfaring. Enkelt og greit.

Dyr som er på vei til og fra beite, er uaktuelle å skyte på, da de har en veldig uregelmessig frekvens på når de stopper, og når de går videre. Jeg har opplevd at hjort som er på vei til beite, ofte har god tid, men de er i mine øyne, litt for urolige, til at man kan stole på at de faktisk står helt til man er klar, og 30 sekunder etter at man vil skyte. Dyr som er på vei bort fra beite, stopper sjelden mer enn 30 sekunder, før de spaserer videre til de forsvinner.

 

Jeg ville utelukkende ha skutt et dyr som nettopp har reist seg fra dagleie. I høst har jeg dessverre vært arbeidsledig, men har pga det, kunnet bruke store deler av dagene til jakt. Og jeg har sittet utallige timer bak spottescopet og sett på dyr. Etter mange nok timer, ser jeg at de fleste har et mønster. De sikreste skudda, ang flyvetid og dyrs bevegelser, kan taes mot dyr som er flere. Ofte står 1 eller 2 dyr og tygger, mens resten ligger på bakken og slapper av. Disse som har reist seg og står, står ofte i 20-30 min på stedet hvil, uten å bevege annet enn hodet. De tygger, vifter med ørene og ser stort sett ned mot bygda. Ungdyr som er alene, står ikke i ro så veldig lenge, og begynner å bevege seg etter noen minutter, på leting etter mat og selskap. Eldre bukker står ofte lenge, bortsett fra i brunsten, da er de mer på farta.

 

Eldre koller står også veldig lenge, om det er pga av at de generelt er roligere enn yngre, eller mer vaktsomme, er usikkert. Ofte ligger kalven rett i nærheten, og da utgår jo skuddet uansett.

Man ser ofte på youtube at folk skyter på dyr som akkurat stopper etter bevegelse, og da er jeg helt enig i at man har 0 kontroll på om dyret plutselig beveger seg igjen. Har sett nok videoer der dyret faktisk begynner å bevege seg, og skuddet treffer langt bak. De reklamerer alltid med at dyret falt etter x antall skritt.

 

1243 meter er langt, til og med på en stein. Det eneste jeg vet er, at jeg har ikke bomma på den steinen en eneste gang siden i sommer, og jeg har heller ikke planlagt å felle dyr på den avstanden. Men jeg vet at jeg med stor sikkerhet under gitte forhold, treffer der jeg skal, gang på gang. Jeg trener minimum 3 ganger i uka med 338LM, på avstander fra 800 til 1500 meter. De 3 dyra jeg har felt i år, har stått i samme fjellside som mine stålplater henger i, og der er jeg godt kjent hva vinden angår. Droppet er alltid rett.

 

Så, dyr til og fra beite, skal ikke komme med en maks avstand, men med normale forhold, og en skytter som er klar, så kan man felle dyret på litt hold ved å få dyrets oppmerksomhet i de få sekundene det tar å ta avtrekket. Flygetiden er langt under 1 sek, og da rekker ikke dyret å blunke før det er over.

Man kan jo skyte på dyr som ligger, om man ser hele dyret. Vital sone er like høy og bred, men man føler at blinken er mindre. Da skal det litt til at dyret beveger seg. Har sett på mange dyr i høst som har ligget med hodet bakover ryggen og sovet.

 

Man kan argumentere alt det jeg skriver nord og ned, og jeg regner med at de fleste vil gjøre det, men det koker ned til situasjonen der og da, og erfaring med hva dyrearten faktisk har av døgnrytme. Rådyr står jo aldri stille ;)

 

Jeg har sagt det før, drivjakt på storvilt, og især hjort, er i mine øyne, mye mer fy fy, enn å felle en rolig hjort som ikke vet at man er der. Skadeskytingsprosenten er jo ekstremt høy ved drivjakt, men allikavel fullt tillat og akseptert. Klart, skyter du som meg, 5000 skudd pr år, på beveglig mål, så treffer du nok den løpende hjorten oppe i lia. Jeg skyter ikke på hjort som beveger seg, skyter aldri stående eller knestående, fordi jeg aldri trener på det. Om jeg ikke klarer å skyte hjorten liggende, så får den faktisk gå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenk å høre dine tanker rundt nettopp dette med flytid og dyr som kan bevege seg og jeg er utrolig tilfreds med svaret du nu ga og det tror jeg kanskje mange er. Det viser til at du presser litt grenser og liker å utfordre deg selv men at du tenker godt igjennom det du foretar deg. Dine prestasjoner som skytter backer deg opp, og jeg er personlig helt enig hva drivjakt angår vs å skulle skyte et mål som ligger eller står absolutt helt i ro selv om distansen er lengre. Men noe særlig over 1100-1200 meter ville ikke jeg skutt, selv om jeg het Tom Sarver.( verdensrekordholder på 1000 yard 5 skudds gruppe med godt under 4 cm.) Rett og slett pga av gruppespredningen man har på dette holdet er såpass mye større en la os si 500 meter, at man øker risikoen ganske mye.

 

Jeg er selv litt i samme bås som deg kanskje. Jeg skytter ganske bra og har utrolig med tillit til det utstyret jeg bruker(rifle kan ses på bilder av din langholdsrifle tråden) jeg har nu skutt en 5 skudds gruppe på 1000 meter på bare 8 cm som jeg er meget fornøyd med. Og jeg skyter generelt mellom 10-15 cm meget konsistent. Samtidig med at jeg er blitt meget bra på førsteskuddtreff. så jeg føler meg mer en dyktig nok til å skulle skyte storvilt på lengre hold si 800 meter ihvertfall. Det jeg mangler er din erfaring i forhold til hvordan dyra oppfører seg i detalj og derfor velger jeg å ikke skyte på lengre hold. Så jeg skjønner deg meget godt. Jeg syntes du skulle drite litt i hva noen folk sier så lenge du vet at du har god greie på hva du gjør og lar sikkerhet og god jakt etikk vise vei.

 

Stå på og post mer! Det har vært ganske dødt på kammeret en stund nu og vi trenger litt god underholdning i mørketida ) Det samme gjelder alle dere andre som poster ting angående jakt eller langholdskyting og gromme prosjekter.

 

Håper også at vi etterhvert får en skikkelig kameratslig konkurranse med mange skyttere, med høyt nivå på skytterne slik at du skal få jobbe og svette litt på diverse stevner )

Selv går jeg å teller ukene til den nye pipa mi kommer til 300 norma magen. Går den så bra som den jeg har nu så skal i ihvertfall jeg gi deg en kamp :)

 

Og ja før jeg glemmer det så kunne jeg kanskje anbefale deg en ny kule slik at du kan få enda bedre resultater). Viss du sjekker ut cutting edge bullets, så har de nylig begynt å selge en utrolig potent 338 kule som er 277 grain og har en bc på .825 (og de lyver generelt ikke om bc). Denne kula har vist utrolig gode resultater hos mange skyttere over dammen (1-9.5 i twist er anbefalt minimum). Med trykket du kjører på 300 grains berger kula så skulle du kunne få denne kula opp i 910-915 meter i sekundet og da er den supersonisk til rett over 2000 meter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen langholdsjeger, innser at avstander over 200 meter fort blir vanskelige for meg - selv etter mange år som DFS skytter. Jeg har ikke gevær (eller jo... Sauern har nok presisjonen inne..), anledning eller viktigst ambisjoner om å strekke dette lenger.

Og selv om jeg aldri har postet noen kommentar i tråden, så har jeg lest alt med stor interesse (og store øyne... :shock: ) over dine prestasjoner. Dette er en av de trådene jeg gleder meg til når jeg ser det er oppdateringer.

Stå på KnutErik, og jeg håper du oppdaterer tråden!

Vi har ikke mange jegere her inne som er så seriøse i utøvelsen som du!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

338 kule som er 277 grain og har en bc på .825

Denne? https://cuttingedgebullets.com/cgi-bin/commerce.cgi?preadd=action&key=MTAC_338_277_MAX

 

Meget interessant - om det stemmer :wink: For å holde seg til G1 BC så har to andre, gode kuler 250 og 300gr Berger OTM BC er på hhv. .682 og .818 (G7 .349 og .419)

BC er et produkt av form og vekt, og for å snu det rundt, siden BC er det man måler når man skal forholde seg nærmest virkeligheten. Måling av form kan gi en approksimasjon av formfaktor (forholdet mellom denne kulas Cd og std. kulas Cd).

 

Iallefall er BC = m/d(^2 x i) og da selvsagt i = m/d(^2 x BC)

 

Jeg startet med de to Bergerkulene fordi de har omtrent samme formfaktor, BC er da mindre på 250gr, med samme forhold som vekten er mindre - den veier 83% og har 83% av BCen.

 

Cutting Edge-kula har 92% av vekten til en 300gr OTM, og og må altså ha over 8% lavere formfaktor for å få samme BC som 300gr OTM, 0.818. Nå har den 1% mer, så den må ha 9% lavere formfaktor. Når en ser på formfaktoren til gode kuler - så varierer den ikke uten at en ser forskjell på kulene - og 9-10% varierer den ikke uansett - så og si.

 

Denne kula har vist utrolig gode resultater hos mange skyttere over dammen (1-9.5 i twist er anbefalt minimum)

Referanser, linker? Gjerne også til troverdigheten av BC? Og forsåvidt til hva utrolig gode resultater er.

 

og der er jeg godt kjent hva vinden angår. Droppet er alltid rett

Ja, droppet blir som regel rett når en slutter å ha ei ny ladning hver gang en er på banen fordi en tror det er ladningen som gjør at man ikke treffer. Det er feilen til veldig mange langholdsskyttere. Eller så er det rifla :roll:

Når man begynner å skyte det samme gang etter gang, så blir droppet rett, nice and easy - det er styrt av naturlovene, og de driver ikke og endrer seg.

Vinden er verre, men man lærer, og lærer - og en 338LM har gjerne samme vindavdrift på 900-1000m som en 308 har på 500. Og da høres det plutselig ikke like vanskelig ut. 500m, Det er fryktelig mange som treffer ting på 500m med småkalibre. Ulempen er at det er litt vanskeligere å skyte presist med elendigheten (338LM), men man lærer jammen det og.

 

Uansett så er jeg glad det kom litt aktivitet i denne tråden igjen. Og jeg gleder meg til oppdateringer om blinkskyting på enda lengre hold enn det vi har hørt til nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare m67 som best jeg kan men må nok poste en del linker her da. Mange av videoene er ganske underholdende da så håper de ikke er en plage å se og håper det er greit for Knut Erik at jeg kanskje går litt off topic her.

 

Kan vel først starte med å si at 277 mtac kula er ganske ny. Den er en beregna forbedring til 278 grain mtc kula som går ut av produksjon, men som er i noen av disse videoene(den kula var også fantastisk forresten) I fjor var jeg i Utah og Ohio og fikk skyte en del gromme greier. Jeg fikk skyte både med srs og hti riflene fra desert tech eller desert tactical arms som de het da.

 

http://deserttech.com/

 

Disse riflene er ganske enkelt helt utrolige og dere kan sjekke ut flere videoer av disse på youtube. Rus het han som var hovedansvarlig for å teste og sette sammen ammunisjon som desert tech nu selger som fabrikk ammo. Han har brukt hundrevis av timer på å teste å utvikle skikkelig presis ammo til flere av kalibrene som desert tech tilbyr på sine rifler. Spesielt da til 338 lapua men ikke minst til 375 cheytac. Slik ser Rus ut her han skyter 375 cheytac HTI

 

Kula de endte opp med var 352 grains mtac fra cutting edge med .89 i bc og han kan verifisere det jeg sier angående bc og cutting edge kuler da han testa mange av disse. Man kan få tak i han gjennom desert tech sin kontakt på hjemme sia deres( jeg gidder ikke gi ut hans personlige telefonnummer ).Cutting edge kulene finnes i JBM balistics programet også vis dere vil teste de ut litt(selv er jeg svært glad i det programmet) Men de har ikke de helt nyeste kulene tror jeg. Da jeg skaut med HTI rifla brukte jeg 352 mtac kula med 0.89 i bc i 960 m/sek og jeg sjekka jbm før jeg skaut og la inn alle verdier. Jada kula traff der den skulle så bc på den kula var helt rett så vidt jeg kunne se. Og det mente hele crewet til desert tech at alle kulene til cutting edge var.

 

skytes på over 3000 meter her med samme setup.

 

Men tilbake til 338 lapua. Her er noen videoer fra den gamle kula men det viser litt tendensene.

 

300 berger otm vs 278 mtac presisjon, ikke verdens mest grundige test men moro å se.

 

penetrasjonstest

 

gamlekula på 1500 meter

 

så til sist en intro video til cutting edge bullets

 

Angående de utrolige resultatene så har både Rus og en kar som heter Eric Shafer som jeg skaut sammens med i høst testa 277 mtac kula og Shafer hadde bare utrolige ting å si om den. Han sa rett og slett at den er en game changer ( Eric Shafer er en taktisk konkurranse skytter fra USA som er i verdensklassen der borte. Han er en av kompisene til Tom Sarver som bygde rifla mi. Tom eier og driver en av verdens beste skytefasiliteter i Ohio. Firma hans heter Thunder Valley Precision.) Kanskje noen av dere har lyst å bli med dit til sommeren med meg. Da skal jeg konkurrere mot noen av verdens beste taktisk skyttere. Noe av det mest moro og lærerike man kan gjøre innenfor taktisk skyting og langholdskyting.

 

Både han og Rus mente at det var den desidert beste kula man kunne få til 338. Shafer hadde en 5 skudds gruppe på bare 7 cm på 1000 yards med denne kula.

 

Noe særlig mer en dette har jeg ikke å vise til men jeg stoler på de. Pluss at jeg selv fikk prøve 352 mtac kula til 375 cheytac og den var dødelig presis og oppgitt bc på den var korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen av dere har lyst å bli med dit til sommeren med meg. Da skal jeg konkurrere mot noen av verdens beste taktisk skyttere. Noe av det mest moro og lærerike man kan gjøre innenfor taktisk skyting og langholdskyting.

 

 

En ferietur til Thunder Valley Precision hadde vært helt rått :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant ArcticJohnsen,

 

Jeg regner med du skjønner hvorfor jeg er skeptisk til BCer. Tipper at i over 80% av min skytterkarriere har vi vært prisgitt BCer som produsentene oppgir, og fram til i de siste årene (og mange fremdeles, KE er vel ikke 100% enig med Lapua om alt) har de nesten uten unntak vært feil, og stort sett overdrevet. I tillegg så er det sjelden vi ser en så stor forbedring over eksisterende design som denne 277gr kula.

Idag kan BC måles av nesten alle, og produsenter "slipper ikke unna" med overdrivelser. Alle som er interessert i temaet har vel hørt om de personer og firma du henviser til også.

 

Det er fine filmer, og ja, skulle ønske jeg kunne prioritere å reise til USA for å skyte... Vi hadde sikkert fått med KnutErik også, om vi hadde mast nok :wink:

 

Er CE-kuler å få kjøpt i Kongleriket? Med lavere vekt (mer hastighet) OG mer BC - så er den faktisk mye av en gamechanger. Det er ytelser som en vil merke forskjell på, ikke bare ha en teori om. DErsom det stemmer

 

Jeg må få mobbe deg litt for bruken av "utrolig" :wink: I mitt hode er den BCen utrolig. Men skytinga er jo egentlig slik en får se etterhvert, bare en ser på nok skyting... Den er meget god, utvilsomt - men neppe utrolig (vi tror jo på det) :mrgreen: . Her hjemme skyter jo folk så mye med 6.5x55 at en utvilsomt kunne funnet eksempler som overgår de videoene - uten at det betyr at 6.5 er bedre. Bare at jeg har sett mye 6.5-skyting :roll:

 

men mine blinker er littegran større

De flestes er det. De nederste er jo "passe", 800m blinken er vel 30x30cm eller derihøgget - og så blir de mindre jo lenger vekk de er. Det er mulig det er logisk på vestlandet :wink:

Vi har en 30x40cm på 1000m et sted, og den er det stort sett ingen som treffer. Så god skyting er det når 1. skuddet går i en slik.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan prate mer om det til våren. Jeg kan ha med meg 7 stk( 10 totalt. meg og mine 2 brødre er allerede med ) Vi bor gratis i ei flott hytte der men mat og litt lommepenger trengs jo pluss fly da. Blir 2 uker med masse skyting så eventuelle papirer for våpen ect må være i orden før man drar men det er en smal sak som jeg kan hjelpe med. Sist jeg var der brente jeg opp 674 skudd i løpet av 2 uker. Vi får bruke laddeutstyret til Sarver(som er helt episk) så man trenger ikke 700 hylser men kuler, tennhetter, krutt og diene deres må ofc være med pluss andre ting som trengs for skyting. Blir litt ferie også selvsagt )

 

Godt å endelig se aktivitet her på langholdskammeret. Håper det fortsetter utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

 

Er CE-kuler å få kjøpt i Kongleriket? Med lavere vekt (mer hastighet) OG mer BC - så er den faktisk mye av en gamechanger. Det er ytelser som en vil merke forskjell på, ikke bare ha en teori om. DErsom det stemmer

 

Midway har, til fantasipriser.

 

Håper oppdateringene av denne tråden fortsetter, en av de som virkelig er verdt å lese her inne.

 

Har du forresten noen bilder av de slaktene som har fått seg en berger i full pupp? Vært interessant å sett.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kunne ikke vært mer enig angående skepsis til oppgitt bc hos forskjellige produsenter. Har selv irritert meg grønt på reint piss om superamazing bc hos noen, der man lett kan se at kulene er mindre effektiv. Nosler kula på 210 som skulle ha 730 bc fks. og andre kuler som rocky mountain kuler som ikke flyr stabilt uansett hva slags twist man har.

 

For dere som seriøst skulle like å bli med til USA vil jeg si at dere ikke vil ha mye sjanse med våpen på 9 kg eller mer. Mange av øvelsene innebærer mye løping og rare skytestillinger i busk og terreng ect. Men tror at litt over 70 % kan skytes liggende men ikke alltid med tofot. Det er en del der som er ganske fersk og ikke har så mye peil så det er ikke noe press i forhold til prestasjoner. Det er mest for moro for de fleste. Men du ser ingen som klarer seg bra der med 12 kg rifle og 36 inch løp liksom. De som generelt ser ut til å klare seg utrolig bra er våpen på 5-7 kg med 24-28 inch løp enten m24 contour eller kanskje mtu contour. En del bruker 6 mm og 6.5 men bedre klarte 7 mm og de store magnumene i 30 og 338 seg da mange av distansene er over 1000 meter og vindforholdene kan ødelegge mye.

 

Øvelser kan være bevegelige mål som skytes fra en bevegelig pick up truck. Eller øvelser der man samarbeider i makkerpar for å både finne mål gjemt i lendet foran og ta ned disse. Felles for mange av øvelsene er at du som skytter må finne dine mål fra postene i løypa der du også skal finne liggestilling i naturlig terreng. Finne rekevidden på disse, skyte og så løpe videre til neste post for alt går på tid og du får score basert på alle disse faktorene. På en del øvelser får du også se hva du skal skyte på og kan ligge behagelig med tofot og ta deg tid.

 

viss dere vil kan dere søke på youtube å skrive inn thunder valley precision eller rainers range. Da kan dere sjekke ut mange av de forskjellige øvelsene. Tips er å trene utrolig mye på førsteskuddstreff i stedet for å trene på gruppe. Og ikke minst på å spotte deres egne treff slik at dere veldig kjapt kan ta oppfølgelsesskudd. selv trener jeg kansje 20 % på gruppe og 80 % på førsteskudd i all slags vær og distanser. Det er jo det man virkelig trenger i krig også da viss Putin bestemmer seg for at Norden ser deilig ut )

 

mente forresten ikke at gruppene på videoene var utrolige :lol: men at Shafer sin 5 skudds gruppe på 7 cm på 1000 yard er utrolig

Link to comment
Share on other sites

Har noen bilder av slakt av de 2 voksne dyra jeg skjøt på litt hold med 338'n.

 

Første er av bukken, viser utgang, innvendig bog utgang, innvendig midt i dyret og innvendig bog på inngangssiden.

 

20141015_183029_zpszwxw9ppb.jpg

 

FB_IMG_1413401430508_zpsuwrksujd.jpg

 

FB_IMG_1413401479704_zpsavjc0fox.jpg

 

FB_IMG_1413401536061_zpsttf4s58o.jpg

 

FB_IMG_1413401575072_zps9lrbe9ij.jpg

 

 

Så et bilde fra der kolla lå etter skuddet. Man ser bilen min i det fjerne ned på jordet, lå vel ca 20 meter bak bilen for å få litt oppoverbakke pga for lav tofot. Er som man ser, litt vinkel.

 

20141017_183501_zpsbmvcfsz0.jpg

 

Utgangshullet før vi flådde dyret.

 

20141017_183532_zpsmbylsccs.jpg

 

Utgang etter flåing

 

FB_IMG_1413571754904_zpsyo5scfe1.jpg

 

Og til slutt innvendig i dyret.

 

FB_IMG_1413571843661_zpsnezhx3ce.jpg

 

Det ble litt einer og løv i dyret etter utvomming og et fall nedover fjellet på ca 100 meter, luss tauing med ATV til slakteriet.

 

Veldig lite blodslått kjøtt, og effekten av 300 grs Berger er formidabel.

Kalven som jeg skjøt til slutt, stod litt på skrå mot meg, og jeg sikta i forkant av bogen, og etter flåing så viste det seg at jeg traff mer eller mindre midt i klisterlappen der jeg sikta, om det hadde vært en klisterlapp der, og utgangen var perfekt rett bak bogen på andre siden. Skjøt ikke ryggen av den, men den ramla momentant uansett. Liker ikke å sikte høyt på små dyr, så sikta midt i dyret høydemessig. Ikke feil.

 

Biff fra bukken

 

20141025_204042_zpslirrvsjr.jpg

 

Børsa med Nightforce

 

20141027_144438_zpsdrabo6ev.jpg

20141027_144451_zpsgtz1cwdq.jpg

20141027_144508_zps3utqhuuo.jpg

 

Noen bilder fra ladebenken.

 

20141029_155051_zpswrso3xq0.jpg

20141029_161146_zpsumol0geu.jpg

20141029_171129_zpsoqcov8bl.jpg

20141029_171246_zpso6skiscz.jpg

20141029_182128_zpsgkc1txjc.jpg

20141029_182508_zpsivubwwxe.jpg

20141029_182521_zpsxwgnqwfi.jpg

 

Sortering av kuler etter ogival måling

 

20141101_124720_zpsrd0be2qo.jpg

 

Skyting og måling av høydespredning på 808 meter

 

20141103_131613_zps3r5piinn.jpg

 

20141103_160350_zpstng1uz1f.jpg

 

Skal idag montere en Spuhr montasje, og se hvor jeg ender på innskyting, tipper et sted mellom 80 og 100 cm over på 100 meter.

Jeg vil da få nok elevasjon til å kunne utføre skyting på 2x2 meter blink på 3000 meter, som jeg driver og planlegger. Alt er klart, stedet er klart, venter bare på godt vær med lite vind, så blir det et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

sku gjerne vært med ja men jeg er veldig opptatt når NM langhold går. Viss jeg kunne vært med måtte jeg spurt arrangørene om jeg kunne komme på veldig kort varsel men jeg tror ikke jeg kan så jeg har ikke meldt meg på. Jeg har ganske bra setup her oppe i Nord da hvor jeg kan skyte ut til 4 km viss jeg ønsker på mange forskjellige mål så det får holde til konkurranseforberedelse fram mot sommeren. Har planer om å begynne å skyte på de langholdstevnene som er i Norge også etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Nightforce ja.

 

Jeg har som kanskje nevnt, blitt sponset av Nightforce med valgfri kikkert.

Siden Beast ikke var leveringsklar, og en FFP kikkert, valgte jeg ATACR, som kunne leveres umiddelbart, og som foretrekkes av de fleste som jeg leser om i langholdsmiljøet både på New Zealand, og i USA.

Har hatt min IOR Terminator i noen år nå, og er meget fornøyd med den.

Nightforcen framstår som meget skarp og lys. Min har 38.7 mil elevasjon og det skulle holde til det meste.

Retikkelet er veldig behaglig, kunne ha vært hakket tynnere, iallefall i midten, da det dekker et 338 kulehull på 100 meter, og en klisterlapp på 250 meter. Men for all del, det er veldig bra. I tillegg er det et mindre retikkel nede til høyre i siktebildet, som har 0.1 mil markeringer, som er ok å ha til fin milling. Stemmer 100% også, ved 25x zoom.

Kneppa er veldig presise og zerostop'n er helt genial, og den stopper dønn der du setter den. På Kahles'n jeg hadde, gikk tårnet 4 knepp forbi zerostop, og det er litt uheldig.

Det er opplyst retikkel i NF'n, men hvor bra det er har jeg ikke testa. Jeg har justert ned lysstyrken på, så det såvidt gløder i et mørkt rom, men gjenstår å teste ute under månen. Hele retikkelet lyser, så det kan bli litt travelt.

 

Det fulgte med både libelle og en vinkelmåler oppgitt i grader, og denne stemmer også etter at jeg kalibrerte den.

 

20141102_161643_zpspnppuqcc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er like god som den er lang! Mye fin kunnskap å suge til seg her.

Du fører en god penn og du tar deg tid til å forklare og dokumentere, KnuteriK. Og flotte bilder er gull verdt.

Sabla godt at det blir litt liv i tråden din igjen. Selv kan jeg ikke bidra med annet enn å lese og takke :-)

Link to comment
Share on other sites

Æ lure på en ting.Æ har en 110ba i 338 LM. Æ har målt ladninga mi ihht kulebanen i i-snipe til å stemme med 800m/s

problemet e at hht ladetabellen hvor æ lader til minimumsladning på 72 grain n560 på ei 300 grain scenar med col på 93,5mm federal lmr hette og ruag hylse ikke skal få mer enn 700m/s.

avviket æ ser for mæ e at ruaghylsa e 10 grain tyngre enn hornadyhylsene mine noe som innbefatter lavere hylsevolum, løpsstigninga e 1-9 mot 1-10 i ladetabellene. kula e satt nesten i bommene.skyter også med en hausken titan demper.

vil dette være nok til å få såppass større fart enn i tabellene? Klikktabellene mine e dead on ut til 980 m hvor jeg ligger 20 cm under siktepunktet

72gr N560 i 338LM skulle være ei passe slapp ladning. Jeg tror for det første ikke at hverken demper (om den er på både under innskyting og ellers) eller riflestigning betyr noen ting oppe i dette. Ikke hylsene heller strengt tatt.

- Hva veier hylsene dine?

- Hvor mange klikk, fra 100 til 980m?

- Hvilken BC bruker du for 300gr Scenar?

 

Jeg har brukt N15 (som har ca samme ladevekt som N560 i tabellene) noe, til småskyting, koseskyting på kortere hold, og til folk som skal "være med å prøve 338LM", det går i kruttmål, er billigere, og er 100ggr enklere å få tak i enn N570. Min ladning med N15 er 76gr, med Lapua Scenar 300gr, og det gir 780-790m/s om jeg husker rett (har ikke ladejournalen her).

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

g6 ? Den er vel sjelden oppgitt, eller brukt. Har iallefall aldri sett det.

 

Men om du bruker Lapuas oppgitte BC for 300gr Scenar, 0.368 G7, og 35moa (for en måleenhet :roll: ) = 10.3mrad til 980m, så stemmer det ved 780m/s. I 15°C og 1013hPa, uten coriolis.

Nå har Lapua tilgang til dopplerradar og bruker den, så denne BCen burde være rett. Men den kan være unøyaktig. Det kan ha vært oppdrift, vind, mange ting, og å konkludere en hastighet ut ifra en BC og et hold, som også kan være unøyaktig målt - er ikke noe man skal regne for hverken nøyaktig eller endelig. Tilsvarende motsatt.

 

Jeg gjør lignende øvelser selv, men da skal det være 3-4 uavhengige skytinger på langholdet (siden det er så avhengig av de atmosfæriske forhold) og minst et par samtidige på kanskje halve holdet, og verifisering av treffpunkt på 100m minst både før og etter. Vil jeg ha ut BC så skal hastigheten være målt, og lik, ved flere anledninger, helst under langholdsskytingen, og vil jeg ha hastigheten, så skal BC komme fra flere uavhengige kilder.

 

Forskjellige løp gir ikke samme hastighet. Mer stigning gir (i gjennomsnitt) såvidt litt lavere hastighet, har sett tall som 1m/s per 1" stigning... Men mer stigning kan gi økt praktisk BC pga. redusert presesjon.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kunne virkelig få mye mer fart da som igjen ville la deg takle vind litt bedre pluss mindre drop som igjen betyr mindre feilmarginer. Kanskje prøve med re 33 eller n570. Det viktigste er nu uansett at ladninga er presis da men du kan få mer fart ja å være trygt innenfor i forhold til trykk. Lurer jo kanskje litt på hvorfor du ikke bruker hylser fra lapua eller ihvertfall norma da disse er kjent for veldig bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

G6 stemte med 3 referanser ihht innskyting 0@100 ,25@800 og 35@980 m

Det er vel klart når du bruker BCen til å bestemme hastigheten? Slik jeg tolker at du gjør? Man kan bruke BC og drop til å finne hastigheten, men hastigheten blir jo bare så rett som BCen du har.

Hvor fant du egentlig en G6 BC for Lapua Scenar?

 

Ruag e milspec og er tykkere i godset for å stå ktsvet fra forsvaret

Ruag sine hylser pleier å være "Good Shit". At de veier 10gr mer burde iallefall ikke bety mer enn maks 1gr redusert ladevekt, knapt nok det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå husker ikke jeg i hodet forskjellen på vekta på Norma og Lapua hylser, men Lapua hylsene veier litt mer.

Jeg har lada begge med samme mengde krutt, og mener å huske at jeg ikke hadde mer enn knapt 1 knepp forskjell på 1000 meter (7 cm).

Jeg har skutt miks av Norma og Lapua, uten å være klar over det, og traff der jeg skulle.

 

Uansett, 700 m/sek med 300 grs kule er jo fryktelig slappe greier, det er jo under 300 win mag nivå.

Man får jo greit 800 m/sek med N15 krutt, som vel er det billigste kruttet man kan fyre en 338LM med.

 

Den gamle G1 bc'n til 300 grs Scenar lå på 0.785, og den er helt feil. Korrekt bc i min børse stemmer med den oppdaterte fra Lapua, og er på 0.736.

G6 bc har jeg aldri hørt brukt, selv om jeg ser at den er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilsendt en 1000 meter UNL skive fra Feltsystem.no, og frakta den opp i skogen idag for å skyte en 10 skudd serie på 950 meter.

Skal flytte skiva i morra, slik at den kan festes permanent til et tre, og heller flytte standplass litt bakover, slik at det blir 1000 meter akkurat.

Anyway, starta med 5 skudd på gongen, de satt noenlunde der de skulle, så jeg skjøt en 10 skuddserie på blinken. Stoppa etter 5 skudd og kikka i spotteren, og så enkelt kulehull i blinken. Hadde truffet både midt i, og under og over. Sendte avgårde de 5 siste, og avslutta med å skyte 5 skudd på gongen. Pakka sammen, og dro til skogs for å se på resultatet. Som jeg har opplevd tidligere, så skjøt jeg bedre på stål enn på papp. 42 cm på blinken og 28 cm på stål.

Hadde en drøy slenger ganske lavt, som åpna 9 skuddsgruppa fra ca 30 cm, til da 42 på det ene skuddet av de 10.

 

Jeg ser også at 87 grs ladninga ikke samler så bra som 90 grs ladninga på 100 meter, så er mulig jeg må finne på noe. Men 90 grs ladninga er i utgangspunket litt for hot.

Skal feste skiva bedre i morra, og så skyte en ny serie og se om det blir bedre.

 

20141127_170651_zpsuatonzbv.jpg

 

20141128_121439_zps9jniprpx.jpg

 

20141128_121505_zpspq7rfy2w.jpg

 

20141128_121516_zpsvfbdkes5.jpg

 

20141128_121527_zpsu5c4mobo.jpg

 

20141128_121536_zpsfhrdqqos.jpg

 

20141128_123954_zpsr6vxnywt.jpg

 

20141128_124007_zps7jdvfy5r.jpg

 

20141128_124051_zpszjixaruz.jpg

 

20141128_125324_zpsvrsvke0x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...