Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Vektor bremsen er og blir en meget effektiv sak, men den gir hodepine etter 60 skudd liggende på bane, ila en dag

 

Sier du! Jeg fant faktisk kruttslam brent inn i panna etter å ha ligget i armkroken din i 60-70 skudd for et par helger siden! :lol:

 

Det er praktisk og sikkerhetsmessig ikke tilrådelig å legge seg nærmere enn 2 m en 338 med stor vektor. Slam og støv i lufta, og utstyr blåser bort. Når det skal være sagt så har jeg lenge vurdert å bytte TRG bremsen i en stor vektor selv.

Link to comment
Share on other sites

bare skyter inn et lite spørsmål her.

Blir det ikke mye suring på skytebana når dere skyter med rekyldemper?

er alltid sild i tønne der jeg er,og det hadde nok fått folk til å hoppe når en 338 går av hos naboen med vektorbrems ect på :P

Har planer om å kjøpe en 338 wm og har lyst på vektorbrems på den for banebruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har skjedd lite på 338 fronten i det siste, har vært opptatt med 300 win mag, som nå er 100% klar til jakta.

Skal forske frem noen harde ladninger til 338'n over helga, for jeg skal jakte med den oxo, når avstandene krever mer energi enn 300'n gir.

 

Blir å sende ut 300 grs OTM i 880 m/sek eller mer.

 

Snakka med børsemaker i dag, han har fått tilsendt feil pipe, så da går det litt lenger tid, men det er greit for nå har jeg valgt å gjøre en forandring i bestillingen.

Jeg har bedt ham om å kjøpe inn en 338LM AI brotsj, så får jeg litt mer puff i nye pipa når den kommer.

Etter endel lesing om kaliberet, ser jeg bare positive ting med å Impe hylsa. Blir spennende å finne ut hva man havner på av kruttmengde og hastighet, men håper å kunne ligge stabilt på 900 m/sek med 300 grs Berger. Det har nå kommet frem en klar konklusjon i USA, om at Berger er 10-15 m/sek raskere utav pipa enn SMK og Scenar, og dette stemmer bra med mine data, da jeg alltid har fått mer fart med nettopp Berger enn de 2 andre. Ifjor høst lada jeg Berger til å ligge på 885-890 m/sek med 93 grs 570. Så med en Imp'et hylse, håper jeg da på 900+.

 

Time will Show :)

 

Kommer med en update på jaktammo om en stund, og en video av lading og gløding, og verifisering fra A-Å, for de som er interesserte i det :)

Link to comment
Share on other sites

at Berger er 10-15 m/sek raskere utav pipa enn SMK og Scenar, og dette stemmer bra med mine data, da jeg alltid har fått mer fart med nettopp Berger enn de 2 andre

87grains med 300gr OTM gir samme fart som 88gr med 300gr Scenar, iht. mine notater.

 

K

Link to comment
Share on other sites

har fått sett på Ikonet nå på GRS sin stand på de nordiske jakt og fiskedagene, kan ikke annet si at jeg er imponert over rifla og hybridstokken :)

satser på at det går bra for GRS og for KnuteriK at jeg slenger ut et bilde av rifla fra standen til GRS.

normal_20130808_124503.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har skjedd lite på 338 fronten i det siste, har vært opptatt med 300 win mag, som nå er 100% klar til jakta.

Skal forske frem noen harde ladninger til 338'n over helga, for jeg skal jakte med den oxo, når avstandene krever mer energi enn 300'n gir.

 

Når er avstanden så lang at den krever mer energi en 300`n da Knut? 8)

Link to comment
Share on other sites

Knall hard :lol:

 

Blir bare synsing når man ikke driver med langholdsjakt/ skyting...har ikke så mye peiling.

Da mener jeg at 300-400m er ikke langholdsjakt...

Tipper denne 300 win mag`en er god for en 1 km på hjort.

Så tar kanskje du tar 338`en fra 1 km og utover for meir knall & fall, ikke vet jeg.

 

Men det får vi nok aldri vite...tror denna jakten der er forbeholdt en lukket krets :winke1:

 

Er bare treningen dere deler på nett....små gonger på druge hold.

 

Men artig å følge tråden, imponerende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut en liten snutt av en test der jeg filmer gjennom spottescope med videokamera.

Ser ut til at det fungerer veldig bra når jeg har klart å justere inn den manuelle fokusen. Er ikke alle kamera som har den funksjonen.

 

I fremtiden kan jeg nå rigge opp spottescope, med kamera, og montere videosender på, slik at spotteren kan stå langt unna standplass og så har jeg videolink til en skjerm slik at jeg kan se hva som skjer ved målet. Skal komme tilbake til dette seinere. Da slipper man å tenke på mirage og å ha med seg en person som spotter.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

Håper det var en bra messe, skal se om jeg klarer å komme meg ned dit neste år.

 

Har ladet opp 15 patroner her nå, med 3 forskjellige ladninger. 92-94 grs 570 bak 300 grs OTM. Når Oscar kommer hjem med børsa mi, blir det avgårde og teste og kronografere, så får vi se hvor jeg havner. Skal filme testen, og videre filme når jeg lader noen få patroner så man får innblikk i hva jeg gjør, uten at det er noe ekstraordinært da ;)

De er unektelig litt sexy disse sigarene :)

 

20130811_174100_zpsa057d3e8.jpg

Link to comment
Share on other sites

I fremtiden kan jeg nå rigge opp spottescope, med kamera, og montere videosender på, slik at spotteren kan stå langt unna standplass og så har jeg videolink til en skjerm slik at jeg kan se hva som skjer ved målet.

 

Jeg har brukt spotting scope sammen med iphone, og det har funket veldig greit. Her står oppsettet ca. 2m bak meg. Bruker en Leupold 12-40x60 golden ring HD og manfrottostativ.

Har laget en brakett og en skrue som lar meg skru fast spotter og en magic arm som holder iphone. Det blir ikke superstabilt, men når det først treffer så pleier det å bli værende.

 

http://www.ebay.com/itm/7-inch-Friction ... 3383dbabdc" target="_blank

D3141_(2).jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Legger ut en liten snutt av en test der jeg filmer gjennom spottescope med videokamera.

Ser ut til at det fungerer veldig bra når jeg har klart å justere inn den manuelle fokusen. Er ikke alle kamera som har den funksjonen.

Tack för det! Meget interessant sammenligning mellom spottescope og videokamera og disse kombinert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått henta børsa og vært en tur på skytebanen og testskutt de 3 ladningene jeg har utvikla til jakta.

Ikke uventa ble det i år som ifjor, 93 grs 570 som viste seg å gå best. Kronografen ville ikke spille på lag i regnværet, så jeg får heller kronografere seinere, selv om det strengt tatt er unødvendig da jeg allikavel kan verifisere hastighet uten.

 

Skal på trening en tur nå, og skal etterpå sette meg ned og måle hylsehoder med micrometer.

5 skudd på 12mm er ikke ille med tanke på slitasjen i pipa, så ting er ikke helt utslitt ennå ;)

 

Her er 2 bilder fra seansen, har filma det hele, men skal filme hylseprepp og lading seinere i kveld, og setter sammen alt til en filmsekvens da.

 

20130812_151538_zps39cf58b0.jpg

 

20130812_154210_zps393470a6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Knut E. Fin video om lading og prøveskyting, og meget spennande tråd du har her.

Det var to ting ej tenkte og spørre om.

Smør ikkje du hylsehalsen inn og utvendig før heilpressing?

Har du noko indikasjon på når du har oppnådd rett tempratur på hylsehalsen når du gløder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ruller hylsene på smørebrettet før jeg presser de. Det viser i filmen. Man legger kanskje ikke merke til det, men jeg smører den ene av de 5 hylsene innvendig ved å trykke halsen på den ned i smørebrettet. :)

 

Temp har jeg ikke forsket på. Har funnet ut at å telle sakte til 8 fungerer utmerket.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å pusse halsen innvendig med en børste, uten at dette gav bedre resultater, så da har jeg kutta den delen og spart meg for en masse arbeid. Jeg vasker hylsene i ultralyd bad fra tid til annen, men det er sjelden. Den lille hinna med smøremiddel som sitter igjen inni halsen etter pressing, forsvinner under gløding, for jeg har brukt q tip og papir inni halsen etter gløding for å se om det er mye oljefilm igjen, og papiret er alltid tørt. Og siden alle kulene har meget god motstand når jeg setter de, mistenker jeg at halsen er tørr og fin. At den er sort pga sotfarge, har neppe noen innvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Jeg synes det går greit å fylle krutt manuelt med Uniflow og trickler. Som sagt så fyller jeg 5 hylser pr min. Tok tiden på 50 hylser for 14 dager siden, og brukte 10 min og 33 sek inkl å måtte fylle opp kruttmålet på nytt etter 45 hylser.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg luftkjøler hylsene ja. :)

 

Har gjort det samme selv.. tenker at messingen aldri blir så varm at det har noen betydning for hylsens bakre del uansett.

Testa faktisk med noen gamle 7ggs skutte remingtonhylser i 300'en min i våres og fikk eksepsjonelt god presisjon samt

jevn og høy hastighet med 208 A-max/N-15. Bare synd tida ikke strekker til all skytinga en gjerne har lyst til..

 

At petimetere får ting til å funke har du hevet over enhver tvil. ;) Stå på med trådene dine

Link to comment
Share on other sites

Nei. Jeg synes det går greit å fylle krutt manuelt med Uniflow og trickler. Som sagt så fyller jeg 5 hylser pr min. Tok tiden på 50 hylser for 14 dager siden, og brukte 10 min og 33 sek inkl å måtte fylle opp kruttmålet på nytt etter 45 hylser.

Unnskyld - jag borde ha sett de siste 4 minuterna av din video så hade jag sluppit ställa frågan :oops: Japp - din metode är kjappere än Chargemaster faktiskt :)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur ut og teste i går.

Fikk verifisert tilslutt, men du verden hvor lite hastighet jeg har. Endte opp på 838 m/sek med 93 grs 570. Så pipa har betydlig slitasje. Nå står jo kulene langt ute også, så trykkmessig er jeg på rett side, det skiller 1/100mm på hylse hodet på en patron avfyrt med 89 grs mot en som har fått 94 grs. Og det er ikke illevarslende. Tennhettene er helt fine, og hevarmsløftet er som en drøm.

 

Jeg har ikke klippet bort noe, så her ligger hele opplegget som det ble skutt. Slo kun av kamaeraet innimellom for å spare strøm.

Mye snakk som vanlig ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Testa ut noen ladninger med 300 grs SMK i går, skjøt 3x3 skudd med 93, 94 og 95 grs 570.

Fikk ikke den presisjonen jeg var ute etter, men heller ingen indikasjoner på at trykket gikk i taket, så jeg har ausa opp med 96 og 97 grs oxo. Så kommer jeg til å testskyte disse når det slutter å regne. Kronografen reagerte ikke på noe som helst i går, så jeg tipper jeg må ha nytt batteri.

Fikk en behaglig col på 98mm med SMK, det er passe.

 

Målte col på 300 OTM, den ble 106mm før kula stoppa i bommene, da er det knapt 1mm kulehold halsen, så det er tydlig at ting er slitt. Men så lenge presisjonen er så bra som den er, så ignorerer jeg det, selv om farta er noget lav.

 

Jeg har fått 2 stk BoreScopes av Wikingen på kammeret her, som jeg har tukla litt med i det siste.

Jeg aner ikke kvaliteten på sånt, da jeg aldri har vært borti dette før, og prisen er for meg ukjent. Fikk ikke bildet så skarpt som jeg skulle ønske, med tanke på å få studert kanten på bommene og evnt rust og karbon, men jeg klarer å se mantel.

 

Laga en liten filmsnutt der jeg filmer inni 338 pipa før og etter puss.

Jeg pussa med KG1 og 2 og 12. Brukte ca 15 minutter på pussen, så kan man se hva som skjer da. Om jeg hadde jobba med med børsten i kammer enden, kunne jeg nok ha fått et bedre resultat der, men som sagt, 15 minutter med litt puss gjør uansett nytte for seg. Pipa har gått 100 skudd før den ble pussa.

 

Link to comment
Share on other sites

Spennende å se :D

Dette er definitivt low-end borescopes, men mer enn gode nok til formålet. :wink: Det enkleste, som er en kabel med kamera i enden, har jeg sett tilsalgs her hjemme på berget til rundt 500-lappen og det andre, med flexi-tube med kamera i enden, har jeg sett til en snau tusenlapp.

Jeg jobber nå med en produsent i Kina for å få til et borescope med litt bedre kamera med zoom og manuell fokus.

Dette kommer jeg til å legge ut her etterhvert om det blir så bra som produsenten sier... :wink:

Takk for at du gadd å teste dette så grundig Knut Erik. Greit å få en objektiv test av dette:D

 

Ha en strålende søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Igår fikk jeg testa ut 30 skudd med 96 grs 570 bak 300 SMK.

Og jeg kjenner at dette er heftige saker ;) Det er mye mer trykk og smell enn ved 89 grs, og stålplatene får skikkelig sving når kula kommer.

 

Presisjonsmessig er det en veldig bra ladning, 8mm på 100 meter med 5 skudd er godkjent.

Iflg QL skal denne ladningen gi 905 m/sek og 4650 bar i min børse, det er jo litt mer trykk enn normalt. Under verifisering i går, havna jeg på 894 m/sek, som jeg synes stemmer greit med den slitasjen som er i pipa. Trykkmessig, så har jeg ikke mer ekspansjon på hylsehodet ved 96 grs enn 92, som er maks, jeg har til og med målt hylser som er smalere enn de som har blitt skutt med 89 grs, så ikke vet jeg. Hevarmen er lett og fin, tennhettene er avrunda rundt kanten med litt kratring rundt kanten av gropa etter tenn nåla. Men ellers ser det faktisk fint ut.

 

Fikk verifisert meg ut til 1500 meter, og var helt i senter på alle hold. MEN, da jeg testa på 764 meter med de 2 siste patronene, var jeg 30 cm lav. Så jeg må forske litt til.

Nå kan jeg si det slik at, denne ladningen ikke er tiltenkt så korte avstander som 764 meter, så det er ingen krise om den ikke stemmer der, så lenge den stemmer fra 945 og utover til 1500, som i går. Jeg skal ikke si mer om den saken, folk klarer vel å tenke seg frem til resten.

 

Er spenna klar til jakta, har skutt opp med både 338'n og 300'n. Henta 300'n etter at jeg var ferdig med 338 testinga i går, og tok børsa på skuldra og vandra en tur ut i teigen, for å ta et skikkelig test skudd i de rette omgivelsene. Har utvikla en knepptabell til 1000 meter, som er teipa på kolben.

 

Fant en fin lun plass i lyngen, retta avstandsmåleren mot den plata som var lengst unna, og fikk 744 meter. Ratta opp til 750, minus 1 knepp for oppoverbakke, og slapp skuddet kjapt. Treff kl 9 i senter av plata, ca 7-8 cm til venstre for senter. Den børsa er klar ;)

 

Har bestemt meg for å ikke jakte med 300 OTM, da disse er hardere enn 300 SMK, og jeg får dårlig fart grunnet lang col med OTM. Sparer de til nye pipa, som blir brotsja for disse kulene spesielt. Kule brotsjen, eller hva den kalles, skal slipes etter forma til OTM kulene, slik at det blir perfekt tilpasset, og col blir satt til 102mm, da har jeg 1mm å slite på, før jeg begynner å miste hold i halsen. Muligens at det blir 101mm, må måle 100%. Spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Col på 250 Scenar er 94mm og col på 300 grs OTM er 101mm.

 

7 mm i forskjell, er ikke det mye? Det vil vel si at om du har litt klaring fra bommene fra 101mm, vil kula sitte over 7 mm fra bommene ved 94 mm col. Eller tenker jeg helt feil her?

Link to comment
Share on other sites

Testa noen skudd på 1775 meter idag, det ble endelig litt roligere vind forhold.

Skal prøve å strekke det til 2km ila uka/helga, om været spiller på lag.

 

Ser at jeg er ca 1 MOA lav, men det kan jeg leve med, siden det begynner å bli litt lurvete løp og langt ut i busken :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testa den da den ikke er å oppdrive, og i tillegg var det svært få som fikk den til å fungere. BC er alltid noget oppskrytt på dreide prosjektiler, så jeg har holdt meg til kuler som jeg vet virker, og da er det 3 valg. Lapua, Berger og Sierra.

 

Jeg får en ny 338LM i hende fra Lutz Muller strax, med gain twist pipe, som vi skal skyte dreide kuler med. Kulene kommer oxo fra Muller, og skal ha en teoretisk bc på over 1.

Det gjenstår å se ;)

Link to comment
Share on other sites

Testa noen skudd på 1775 meter idag, det ble endelig litt roligere vind forhold.

Skal prøve å strekke det til 2km ila uka/helga, om været spiller på lag.

Ser at jeg er ca 1 MOA lav, men det kan jeg leve med, siden det begynner å bli litt lurvete løp og langt ut i busken :)

 

Hvor stor er spredningen her, og hvor langt under siktepunktet er du? (Snakker vi cm eller meter.... vankelig å se hvilken "skala" dette blir i... :wink: )

 

Glittrende skyting :D

Link to comment
Share on other sites

Iflg retikkelet i siktet, lå gruppa 1 moa under siktepunktet, som tilsvarer 52 cm på denne avstanden.

Gruppestørrelsen ligger vel i samme området, høydespredningen var liten, det var mer vinden som dro litt til høyre.

Men jeg er fornøyd med samlinga, og jeg skal skyte på samme sted en gang seinere og se om jeg kan gjøre det bedre.

Denne skytingen var litt hastverks preget grunnet at jeg lå ved siden av en vei, og ville unngå at en syklist eller gående skulle få seg en overraskelse av bremsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt vilt!!! Samling på drøye halvmetern på tett oppunder 2 kilometer...!! :shock::shock::shock:

Gleder meg til å se samme testen med friskt løp :D:wink:

Disse videosnuttene er bare herlige! Snakk om inspirasjons-boost! :D

Blir gøy å se når du passerer 2 km... :wink:

Bruker du IOR'n her forresten?

 

Ha en glittrende helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...