Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Det er IoR som er i sving her ja, eneste siktet jeg har som kan kneppes så langt ut. Har mulighet til å kneppe og holde i retikkelet ut til 2470 meter, med denne ladningen. Med imp versjon, blir det nok et godt stykke lenger, og med OTM kuler, tror jeg vi nærmer oss 2800 meter. Det finnes jo kikkerter med mer elevasjon enn min, så er mulig jeg må vurdere en ny når behovet melder seg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Du som har hatt både Zeiss x72 og kahles 6-24i. Hvor stor forskjell er det på disse i skumringen/mørke egeneskaper? Regner med Zeissen muligens er noe bedre, men ønsker å bruke den til trening resten av året, og synes balansen blir litt rar med en så stor, samt høyt montert kikkert. Hvordan er så kahles kikkerten mot f.eks en Zeiss 3-12x56 victory på skumringsegenskaper ? :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

72'n er nok hakket bedre enn Kahles, og det skulle jo bare mangle. Men i 56 serien, tror jeg nok at Kahles er den beste kikkerten. En i jaktlaget vårt har 3-12x56 Zeiss, og han gir seg tidligere enn meg pga forholdene. Kahles er mer brukervennlig med tanke på retikkel og turret's. og har 10 mil mer høyde justering enn Zeiss. Derfor valgte jeg å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Her er en snutt der jeg filmer hvor lang tid jeg bruker på å sette opp rifla til et 1000 meter skudd. Her er målet å treffe 100%, og ikke bare ca, eller nesten :)

Man kan nok bruke kortere tid, jeg stresser ikke, og i en "skarp" situasjon, har man som regel god tid.

 

Ligger i lyngen og skyter, sliter med å ligge skikkelig, men sånn er det når man er på jakt. Bruker 300 win mag, men føler det er ok å legge ut denne her, da det er samme prinsipp for skyting med 338LM.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du som har hatt både Zeiss x72 og kahles 6-24i. Hvor stor forskjell er det på disse i skumringen/mørke egeneskaper? Regner med Zeissen muligens er noe bedre, men ønsker å bruke den til trening resten av året, og synes balansen blir litt rar med en så stor, samt høyt montert kikkert. Hvordan er så kahles kikkerten mot f.eks en Zeiss 3-12x56 victory på skumringsegenskaper ? :)

 

Mvh

 

Jeg vet ikke hva slags linsebeskyttere dere bruker på kikkertene men den klassiske tabben er Butler Creek på okularet som hindrer hurtiginnstilling av fokus. De fleste har -2 "nærsynthet" på nattsynet i forhold til dagsyn. Det betyr at okularet bør stilles til -2 i forhold til dagstilling når det er mørkt. Det er under noen forhold ganske mye skytetid å hente på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag har jeg nådd en liten milepæl med 338'n min.

 

Har hatt fri fra jobb idag, og tenkte jeg skulle prøve å få skutt skikkelig langt imellom regnbygene. Jeg har lada opp noen skudd, både 300 SMK og 300 Scenar, begge med 96 grs 570, som jeg har tenkt å jakte hjort med. Primært da SMK kula. Så jeg kjørte inn på stedet mitt, og rigga meg til baki bilen, slo på kameraet og jumpa inn. 1262 meter oppe i sida er et fint stykke fjell, med en passe fin hvit flekk. 3 skudd med SMK og 3 skudd med Scenar. Tabellen stemmer ;)

 

Ringte så til bonden, og fikk lov til å ligge i enden av gårdstunet hans, for å strekke holdet maksimalt uten å skyte over vei. Parkerte en kompis fremme på jordet der jeg først lå og skjøt, så vi ikke skulle få folk vasende inn i terrenget jeg skjøt over.

Målte meg frem til samme bergvegg som tidligere på dagen, og fikk 1953 meter. Plotta alt inn i AB, og fikk 89.9 moa. Da jeg skjøt på 1775 meter for noen uker siden, var jeg 1 moa lav, så jeg kneppa nå til 91 moa for å være sikker. Ropte opp kompisen på vhf, og alt var klart.

 

1953 meter skytinga er under opplasting

Snurr film:)

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for det.

 

Dette er nok det beste jeg har skutt på så langt hold, og det var heller ikke perfekte forhold, vanskelig vind, men nå har jeg taket på den ;)

Jeg har begynnt å forstå hva som skjer lang der ute, og er mer sikker på å være veldig nær med første skuddet, til og med på nesten 2 km. Jeg føler at den økte hastigheten på kula også hjelper til, og jeg gleder meg veldig til å få ny pipe i 338LM Imp, som vil legge seg et stykke opp på 900 m/sek.

 

893 m/sek idag, gjør ting lettere enn med 835 m/sek for noen noen mnd siden, bla annet at jeg har knepp til overs på dette holdet, i lav temp.

 

Skal se om jeg får tatt turen opp, jentungen har bursdag den dagen, så jeg er usikker, men det hadde vært artig. Har ikke skutt på papp siden NM :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle tilbakemeldingene, det gir ny giv til å prøve å passere 2100 meter.

Jeg er gira på å få skutt litt ilag med likesinnede, så det er snart på tide med ei langholdshelg. Jakta varer helt til jul, så hva gjør vel ei helg med litt skyting?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet finnes det vel grenser, men jeg liker å tøye de max, for å se hva som er mulig.

Det er jo det som er hele gleden med denne rifla, og andre våpen, testing og forsking og skyting. Og det aller beste er når noen sier at dette kan du bare glemme, for så å bevise det motsatte.

 

Det har blitt skrevet endel i USA om at 300 grs SMK og Scenar, ikke klarer overgangen fra transonisk sone til subsonisk, de har det med å forsvinne.

Iflg AB, så hadde mine kuler i går en hastighet på 307 m/sek på 1953 meter, og det betyr at de er inne i sub området, men ikke helt ferdige. De må vel ned på 280 m/sek for å være helt subsoniske, og da er avstanden meget lenger enn 2000 meter. De mister ikke mye fart etter at de har kommet ned i ca 300 m/sek, så det spiser på seg mange meter og mye drop.

Da jeg skjøt på 2004 meter i fjor, på papp, hadde kula en hastighet på 287 m/sek, men overlyds smellet var øredøvende ved skiva, så man må kanskje ta utregningen av hastighet i app'n , med en klype salt.

 

Kule hullene var trill runde, jeg har skiva ennå, så det er ikke mange grader de kulene vipper selv på den lange avstanden. Hadde jeg satt opp en skive 3 meter bak den første, så kunne jeg strukket et tau mellom hullene i de to skivene, og målt innfallsvinkelen. Tipper vi hadde blitt overrasket. Hmm, noe sier meg at jeg bør prøve dette :)

 

Det skal nå jobbes med å få opp stål oppe i lia der, 1x1 meter, så kan man lettere måle og ikke minst se, samlingene, neste gang jeg forsøker dette.

Link to comment
Share on other sites

Iflg AB, så hadde mine kuler i går en hastighet på 307 m/sek på 1953 meter, og det betyr at de er inne i sub området, men ikke helt ferdige. De må vel ned på 280 m/sek for å være helt subsoniske

Man omtaler det som regel som transsonisk som når luftstrømmen, kula eller flyet er mellom 0.8 og 1.0Mach.

Om det var 10°C hos dere i går så kan en ha transsoniske forhold, med tilhørende sjokkbølger, og kompressibel strømning ned i 267m/s.

 

Ad kulesmellet på 2004m så er det nok noe lignende, man har framdeles delvis supersonisk strøm og sjokkbølger, lufta skal jo tross alt rundt kula. Beregningen av hastighet er sentral i beregningen av kulebane, så om du vil ta den med en klype salt så må du ta hele beregningen med en klype salt. Om oppslaget stemmer så gjør nok hastigheten også det.

 

Det er jo også noe geometri inne i bildet her. Dersom en står noe til side for kulebanen, og du hører et kulesmell, så representerer ikke det kulehastigheten når kula er rett til siden for deg, men et godt stykke før. Hvor lenge før avhenger av hastigheten til kula, og hvor langt fra kulebanen du står, men du vil uansett høre et kulesmell opptil flere 100m bortenfor det punktet hvor kula ikke er supersonisk lenger.

Jeg kan uansett attestere at kulesmellet fra 300WM kulene dine på 16-1700m er nokså høyt...

 

Meget god skyting forøvrig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det er kanskje ekstremsport ;)

 

Jeg har uansett sendt en pm til mods, om at jeg ønsker at det opprettes et underforum her inne på Langhold, som heter 1000+, eller Ekstremt langt hold.

Jeg føler det er på tide at vi kan ha et lite forum der man diskuterer skyting og lading og kaliber egnet for hold over 1000 meter. Langhold er så mangt, og grensa er forskjellig for mange. Derfor kan det være greit at vi som sysler mest med skyting forbi nettopp 1000 meter, kan ha en egen klikk der :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at det kun skal blåse 2 m/sek på fredag, og været skal være meget pent.

Så jeg planlegger å forsøke å skyte noen runder på 1000 meter, på papp. Det har jeg ennå ikke gjort.

 

Så det blir å sette opp noen skiver som jeg har liggende, og se om jeg kan få en ok samling på 1000 meter, selv om jeg ikke har helt trua.

Må finne en papp som er passe stor, sliik at om jeg bommer på den lille skiva, så er det hull i resten av pappen.

 

Blir artig å se :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ser dårlig heldigvis.. Brillene mine reddet synet mitt etter at hylsa på en 222rem fabrikkpatron gikk over i flytende form. Brilleglassene mine var pepret med messing. I tillegg kom det ut messingfragmenter fra huden i ansiktet i ukevis etterpå.

 

Dere som har 20/20 syn bør ALLTID bruke skytebriller!

 

Husk at selv et par kontaktlinser gir en viss beskyttelse mot brennende kruttpartikler.

 

God bedring!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og hå.

Joda, det smalt noe jævlig under skyting på 1200 meter på mandag. Hadde skutt ei økt med 300 win mag og lå i maks konsentrasjon bak 338'n. Kikka ikke opp fra siktet da jeg lada. 300 ammoboks stod ved siden av 338 ammoboks, og på et tidspunkt plukka jeg en patron utav feil boks.

 

Det første jeg sjekka da jeg kom til meg selv, var om børsa fremdeles var i 1 stykke. Jeg forventa egentlig trompet tut og det som værre var. Så snudde jeg meg mot spotter og på hans reaksjon forstod jeg at jeg ikke hadde sluppet unna. Blodet rant fra diverse steder i ansiktet, munnen og nesa. Jeg tørka vekk endel og tok et bilde for å se hvordan jeg så ut. Posta det på FB. Hadde jeg posta bilde av trynet før jeg tørka over hadde vel mamma kommet hjem fra Tyrkia en uke tidligere ;)

 

Øynene klistra seg etterhvert sammen, er vel en refleks fra kroppens side og sykehuset vsr neste stopp. Fikk fjerna endel uforbrent krutt og en hel del messing fra høyre øye. Situasjonen nå er at jeg må tilbake i morra for å se om jeg har fått en infeksjon. Det ligger fastbrent krutt i pupill området, som er såpass dypt at de ikke får det vekk. Er jeg heldig, så kan det ligge der uten at jeg får synsforstyrrelse, men går det infeksjon i det, så er det fare for synet, ble jeg fortalt. Akkurat nå er det bare vondt og jeg tåler ikke dagslys. Sliter med å fokusere.

 

Børsa er hel, og jeg satser på å skyte igjen tol helga. Da er Lutz børsa klar oxo. Verne briller klarer jeg ikke å skyte med, men jeg har heller aldri prøvd dedikerte skytebriller. Kanskje noe å tenke på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Trudde faktisk 300 i 338 skulle gå heilt finten uten noko som helst problem

Det trodde jeg også, uten at jeg ville prøvd av den grunn.

 

Jeg prøvde nå - uten krutt. Laget 2 stk 300WM patroner med kule og tennhette. Inn i Barnarden (338LM), ørten forsøk, får de ikke til å smelle.

 

På forhånd hadde jeg ikke trodd at det skulle smelle, men KE har jo bevist at det gjør... Jeg trodde at patronen skulle ha så god plass i kammeret, og heller ikke henge på utdrageren, hylsa er jo nesten 1.5mm tynnere, at den ikke ville få et skikkelg tennhetteanslag. Og i Barnarden får den ikke det. Blir ikke merke i tennhettene engang. Og den blir ikk emed ut, må helles ut.

Så hadde jeg heller ikke trodd at det skulle bygge seg opp trykk OM den gikk av, men det gjorde det altså..., jeg slapp for ordens skyld en 155gr Scenar gjennom 338-løpet :?

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns det er rart at messinghylsa sprakk når kula ikkje har motstand i løpet

Det ER motstand. Tregheten. Gassene fra 5 gram krutt skal ut et sted, og det er ikke god plass på sida av kula. Så at det vil blir et visst trykk er klart - er forsåvidt ikke overrasket over at hylsa sprakk, de tåler ikke mye - men av at det ble så voldsomt.

Folk har angivelig skutt 6.5x55 i både 30-06 og 8x57 uten at noe dramatisk skjedde. Folk har tilogmed skutt 8x57 i 30-06, uten "ill effects".

Har jo opplevd et par hylseseparasjoner oppigjennom, Da lekker jo kruttgass ut av hylsa bak tettinga, og i mange våpen får en da "røk og ild" bakover - i Mauser vet jeg man gjør det... I Barnarden ante jeg ikke at jeg hadde hylseseparasjon før jeg åpna bolten og det ikke kom noen hylse ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

300 win mag hylsa er iallefall blitt omforma til 338LM fra rett før skuldra og fram. Kan sette ei 300 grs kule rett i halsen på den nå :)

 

Har vært på sykehuset i dag, og fikk gode nyheter, og beskjed om at jeg har vært svært heldig. Så nå er jeg bare litt sår på høyre øyet, og klar for skyting til helga. Må nesten pusse igjennom 338LM pipa før jeg fortsetter med den.

 

Laster opp en film fra mandag, som ble filma rett før det smalt. Ok samling på 1220 meter, synes jeg.

 

Brukte 82 grs N15, bak 300 Scenar, og fikk milde 814 m/sek. Så her er det rom for mer krutt ;)

Neida, kan bruke den ladninga, den ser ut til å samle godt, og da spiller det ingen rolle om kula har 814 eller 914 m/sek utav pipa, så lenge målet er en stein eller ei stålplate.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har selv løse tanker om gå fra en god gammel 30.06, til to separate våpentyper og kalliber.

-Et våpen, gjene halauto, for bøjakt med 50-150 meter hold.

-Og ett våpen som etter trening og kvalietsikring av skyting kan brukes på annet hold...(Noen tusen skudd)

 

(Forstår godt at myndigheter og jegere har sterke meninger om jaktskyting på langt hold, dagens 30 obligatoriske treningsskuddd dokumenterer vel bare evne til å lade rifla og muligens treffe låvedøra. "No disrespekt", men de som bruker 4 forsøk på skyteprøven bør revurdere antall skudd gjennom året...)

 

Dersom du tar initiativ til en eller annen form for "samling" på vestlandet, hvor amatører som meg kan komme og stille 100 dumme spørsmål, så stiller jeg på flekken.

 

Det er mange detaljer og nyanser som er lett å overse når man prøver å lese seg opp på et tema på egen hånd.

Å få møte, se, lytte og spørre de som har praktisk erfaring er av stor verdi for de som er nyskjerrige, men ikke helt vet i hvilken ende man skal begynne.

 

Typisk eksempel: Litt kjipt å oppdage at den billigste rifla på markedet, er billig av en god grunn -som åpenbarer seg etter innkjøp...

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som har spurt meg om akkurat det samme, og jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan samles her.

En ting må man være klar over, og det er at selv om vi samles her og mange får gode aha opplevelser, så er man ikke uteksaminert langholds skytter når man reiser herifra.

Jeg håper ikke at det ender opp med at noen tøyer strikken, for så å skylde på at man har lært noe her som ikke stemte i praksis.

 

Jeg skal komme tilbake til et tidspunkt, det må bli etter nyttår og så må jeg evnt få noen pm'r om hva folk ser for seg at de vil ha som et mål.

 

Nu skal jeg ut i vinden og skyte laaaangt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja da er det tydligvis offisielt....

 

Hylsa som sluttstykket låser i er etter mitt syn skrot og kan ikke brukes over tid da materialet er for bløtt. Dette fikser man ved å lage en i riktig material.

Det mangler også åpningskamm på sluttstykket (som vektor har bemerket før) som gjør at man må gi et bestemt kakk på bolten før hylsa løsner fra kammeret.

 

Lite imponerende for å si det mildt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...