Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Da har jeg vært og prøvd. Det gikk ikke.

For det første skjøt jeg rett inn i sola, og hadde store problemer med å se målet. Det blåste endel, og hvilken retning vinden var der ute, fant jeg ikke ut av.

Jeg skjøt på en relativt stor fjellvegg, og jeg klarte ikke å høre kule smell i fjellet mer enn 2-3 ganger, noe som forteller meg at jeg antakligvis må ha bomma kraftig sideveien.

 

Så det blir å teste på nytt, så fort som mulig, men da skyter jeg over sjø, slik at jeg evnt ser nedslaget i vannet, om jeg skyter for kort.

Så da ble det ingen suksess denne gangen, og ei heller noen film å vise frem. Satser på å teste i morra, nå går jeg i ladebua og presser mer ammo ;)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det sukess. Ikke i form av at jeg traff, men at jeg fikk bekrefta at Applied Ballistics stemmer ut til 2580 meter.

Sikta på et målt punkt rett over vannlinja som krevde 159 moa, men hadde kun 150 moa tilgjengelig. I stedet for å begynne å holde 9 moa over, lot jeg skuddet gå, i håp om å se nedslag i sjøen, rett uttafor land. Og det ser ut til å stemme ganske bra. Hadde jeg holdt 9 moa "out of scope" så hadde jeg ihvertfall truffet på land. Nå blir det å finne egnet sted der vi kan se nedslag, og prøve på nytt, direkte på målet. 2580 meter er da litt langt ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Da ble det suksess. Ikke i form av at jeg traff, men at jeg fikk bekrefta at Applied Ballistics stemmer ut til 2580 meter"

 

Hei Knut Erik.

Hvilken kule og kulevekt /ladning brukte du på denne testen ?

 

CR

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjapt svar. Satt akkuratt her og tenke på Berger kulene og regnet med du brukte ei slik :wink:

 

300 Gr Berger Match Hybride OTM har vel en maksladning på 90 Grs ?

Kjører du 1-10 twist på rifla di ?

 

Hvordan går din rifle med 250 Gr Scenar HtbT / 90 Grains ,- N 570 ?

 

CR

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 267 grs kuler med 103 grs 570 bak, uten trykk tegn i børsa mi, så jeg er ganske safe på 100 grs. Men det sliter jo løp.

Standard ladninga mi er 97 grs, gir ok hastighet og går meget godt på papp på 500 meter ;)

Alle børser har forskjellig maks, man må finne den som gjelder for sin børse.

Link to comment
Share on other sites

Ja løp er vel forbruksvare blandt langtholdskyttere ;)

I min 338 LM står det ett Douglas Super Match løp- 1-10 . Pussa den nettopp og lar litt cleaner stå i noen dager før neste pusselapp . Ser de anbefaler dette fra Douglas.

Orker ikke å bla bak i tråden din , men hvilket løp bruker du nå ? Hva er COL på sistnevnte ladning ?

 

Jeg har COL 91.5 på de siste som gikk ut av løpet / Pga magasinet. 250 Grs Scenar / N 570

Link to comment
Share on other sites

Hadde nesten samme greia en gang jeg var på tur alene, regnet som fy så lå og kosa meg i lavoen men skulle ut og slå lens seint på kvelden og da lå robåten på andre siden av vannet og holdt på og synke, ble litt stressa da, ble en tur på kvelden he he.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt ny pipe idag, samme som sist, men med 1:9 i twist.

Levering utpå høsten engang.

 

Testa en SuperChrono idag, den gule akkustiske dingsen, virka dårlig, hadde 50 m/sek feilmåling uansett hva jeg gjorde. Pro Chrono'n, var dønn på som alltid.

Fikk verifisert noe OTM som jeg lada i går, 90 grs gav kun 830 m/sek, men traff alle platene med første skuddet, fra 805 metet til 945, 1093 og 1255 meter. Og det var i senter, så jeg er meget fornøyd.

Hadde glemt minne kortet til kameraet, det stod igjen i pc'n, fra filmen i går.

 

Jaja, det blir mer skyting seinere.

 

Nå drar jeg til Skottland på jakt, på søndag, skyter jeg noe der, og fåer det på film, poster jeg det her, selv om det er skutt med 300 win mag. Gidder ikke lage flere tråder nå.

Link to comment
Share on other sites

Her er en filmsnutt fra noe verifisering av krutt temp.

Innskutt med 13 graders krutt temp, la inn 0.8 m/sek pr grad.

Siden tempen nå er 18-19 grader, ble farta justert automatisk opp fra 830 m/sek til 834.2 m/sek.

 

Sliter litt med vind, og når jeg i tillegg ikke knepper den verdien AB gir meg, blir det noen ekstra skudd.

Skjøt oxo på 1255 meter, traff den plata også, men jeg har dultet borti kameraet med 2 fot'n, og dermed filma jeg bare grønn fin bjørkeskog. Så det gadd jeg ikke ta med i filmen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg brukte 300 grs OTM kuler fra Berger.

 

En gledens dag idag, IOR'n kom tilbake fra rep, klar til nye eventyr.

 

Var ute og testa min nye Sightron 10-50x60. Tok en fin innskyting. sikta gjennom løpet og fant skivene på 500 meter. Kneppa så inn siktet slik at senter på retikkelet lå 15-20 cm under senter på skiva. Skrudde så opp 10 moa, som er verdien fra 100 til 500 meter. La inn en patron og skjøt. Joda, jeg var på, og 9 skudd til fulgte etter. Samlingen målte 98mm, og jeg er meget imponert over hvor skarp og lys kikkerten er. Jeg skjøt på 30x, og hadde ingen problemer med å se kulehull. På 50x, var det en lek, men dot'n er så liten at den vingla noe veldig i innerste sirkelen. 60mm lysåpning er nok gull, jeg føler jeg ser bedre med denne enn IOR'n, og den er også meget skarp og fin. Men der er det mye mer retikkel som stjeler oppmerksomhet.

 

Et bilde fra i går.

 

20130528_201755_zps3b9a276f.jpg

Link to comment
Share on other sites

La inn en patron og skjøt. Joda, jeg var på, og 9 skudd til fulgte etter. Samlingen målte 98mm, og jeg er meget imponert over hvor skarp og lys kikkerten er.

Imponerande skytte! :)

 

Har du skjutit nåt med 338:an sen i onsdags forrige uke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det. :)

 

 

Nei, jeg skal på banen i morra, for å skyte inn IOR'n som har kommet tilbake fra reparajon.

Og så skal jeg 0 stille Sightronen 100% oxo.

 

Så det kan bli en økt på 500 meter i morra, fra benk, men om det regner, så gidder jeg ikke. Men så fort det blir forhold, så skal jeg ut og teste.

Har fått GPS til Scorpionen, så skal det bli fart i filminga. Håper å kunne filme "live" fra gongene i helga :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke skutt pga vind, men idag gav jeg f... i vinden og testa allikavel.

 

Det blåste heftig fra nord da jeg kom, men det løya litt etterhvert.

Hybrid stokken er ikke helt optimal for frontrest, men det gikk nå greit. Føler jeg skyter bedre liggende.

Det er mye rekyl i en sånn sak når man bare sitter bak. Når man kan ligge med 120 kg og ta imot, er alt mye bedre. Jeg fikk hodepine etter første serien, og sleit meg gjennom de 2 siste. Skytinga tok 1.5 time, pga varmeutvikling i pipa. Miragen var voldsom, og jeg glemte mirage båndet hjemme.

 

Serie nr 1, skutt i over 12 m/sek vind, gjorde mitt beste. Høydesprednningen er ok, men sideveien endte opp på 263mm.

 

20130610_224842_zpsf009830c.jpg

 

Serie nr 2, vinden er under 8 m/sek, den avtar etterhvert som sola forsvinner, og endte opp med 161mm.

 

3baaac2d-fc0c-46cb-b591-a0606d1c6f21_zps9c949605.jpg

 

Serie nr 3, her er vinden 3-5 m/sek, og det er mulig å lese vind vimpelene. Ved mer vind står de bare rett ut. 132mm

 

96d629fe-73ed-40f4-ad3e-3b580003d787_zps350e6431.jpg

 

Og så et bilde av riggen i benken/på bordet :)

 

20130610_200406_zps4dbd4228.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Kjell :)

 

Jeg pussa pipa i går, og nå ser den skikkelig brukt ut. Det er omtrent ikke tegn til riflinger fra kammeret og 1-2 cm innover i pipa. Men siden pipa er lang, så får vel kula retta seg opp før den forlater munningen.

 

Har vært ute i dag oxo, men idag har jeg vært lat. Reiste inn i området på formiddag, siden jeg venta på en handicap tur med taxien. Så jeg satte opp skivene i 11 tida. Dro så tilbake i kveld, men siden det er bom på veien inn til 500 meter standplass, gadd jeg ikke dra med utstyret så langt i varmen. Så jeg la meg ned på 1000 meter standplass i stedet, som ligger 60 meter fra veien ;)

 

Dritten med å ligge der, er at jeg ikke har noen vind vimpler å se, da de står i en dump i terrenget, som ikke sees fra denne standplassen. Men jeg har en vimpel 50 meter forran meg, og valgte å stole på den. Kluet nå er at avstanden ikke er 500 meter, men 805 meter.

 

Jeg skjøt et testskudd på stålplata som henger ved siden av skivene, og traff denne kl 9, høyden var perfekt.

Kneppa 0.5 moa, og sendte avgårde et til. Treff litt lavt i senter.

 

Så vare det bare å skyte, vinden var 1-3 m/sek, men mest 1 meter. Mirage båndet lå hjemme, jævla irriterende, så jeg sleit litt med å se skikkelig. Serie nr 2 og 3 var værre en nr 1, da pipa var kald frem til skudd nr 8. Sightronen imponerer stort, jeg klarte å se kulehull i skivene enkelte ganger, og så at jeg lå litt til venstre, da jeg hadde kneppa for 3 m/sek vind. Men høyden så bra ut. Fikk besøk av noen syklister som lurte på om det jeg drev på med var lovlig, men de slutta å syte når de fikk klå litt på børsa. De turte ikke skyte :)

 

Brukte 2 timer på skytinga, og lå og sola meg mens pipa ble litt kaldere. Den ble aldri kaldere enn hendene mine, og miragen kom tilbake etter 2-3 skudd.

 

Jeg er nå meget sugen på å få forstørra opp ei skive som er dobbelt så stor, slik at jeg kan teste på 1000 meter. Hjorten hadde daua i dag oxo, kanskje ikke av alle skudda, men av de fleste.

 

300 grs kulene har gjort skikkelig vei i vellinga bak skivene, og jeg tok et bilde av et engang grønt og stort einer kratt. Nå ser det ut som er 4x4 type stor har børna lenge der :)

 

805 meter, 300 grs Scenar og 90 grs 570. Col 94.3mm

 

20130611_190243_zps7833d58e.jpg

 

Nedslagsområdet bak skivene, etter x antall hundre skudd med 338 LM.

 

20130611_190502_zps5a40d355.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pent skytte, Knut Erik - som alltid! :) Stort TAKK för all inspiration du ger i denna fantastiska tråd!

 

 

Jag "sliter" själv med min 700P och synes att den är litt lett, så jag tänker vikta ner stocken med 1-2 kg bly. Helt enig om att bössa är värre att skjuta med i bänk än i liggande.

 

Så här ser en serie med SMK 250 ut på 300 meter med ganska frisk och byig sidvind:

 

smk250mrp85.jpg

 

Igår sköt jag dock med vindflaggor för första gången och det blåste inte lika mycket heller (ett av de to skotten som sitter ihop är CCBS) - drygt 6 cm:

 

smk250mrp85at300m.jpg

 

Accubond 250 framför 90 grains MRP2 (en fjösladdning...). Men 87 mm... :roll::oops:

 

smk250mrp290at300m.jpg

 

Bild fra skjutplatsen på 300. Jag var tvungen att skruva ner förstoringen fra 24 till ca 10x för att se vindflaggan i underkant (jag sköt dock på 24x och fick titta på flaggan med vänsterögat). Vindflaggan sitter i skjutbänken på 100-metersvallen på ett metspö som är ca. 2,7 meter långt. Jag må skaffe meg ett spö som är 4-5 meter för att kunna se flagga i siktet på 24x - det ska bli greit.

 

vindflaggor.jpgshootingpositionat300.jpgwindflag.jpg

 

Så här ser axeln ut efter kun 14 skudd liggande med t-shirt :mrgreen:

 

bruised.jpg

 

Förrförra gången när det blåste så mye så prövde jag ett skudd på rävfiguren på 300. Det gick ikke så bra :lol: (träffen i träffområdet är fra min kompis T3 Super Varmint i 6,5x55 - en supergo rifle!):

 

75713764.jpg

 

Igår fick jag hem en ask "bad boys" som det ska bli riktigt morro att pröva på banan :D

 

berger300otm2.jpg

 

I övrigt har jag nu vid tre tillfällen värmt och försökt få loss den fabriksmonterade rekylbremsen men uten framgång :evil: Jag fick hem en Vektor Standard fra Joachim på Vertebrae med 5/8" 24 UNEF-gänga men det är svårt att gänga på den utan att få loss originalbremsen :?

 

broms.jpg

 

Men ska den som ger sig... :twisted:

 

torchc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jeg har da skutt litt.

Dro til Trondheim for å delta på NM 500 meter UNL på fredag. Flott vær og rolige vindforhold da jeg ankom.

Skjøt inn både 338'n og 6mm br.

 

Lørdag morgen var vi klare for dyst.

 

20130622_092432_zpsdf6c9feb.jpg

 

20130622_092532_zpsfaea3f02.jpg

 

20130622_092442_zps9cb99e5a.jpg

 

Så var det dags for første serie liggende. Her rota jeg litt med avtrekket pluss at jeg ikke lå skikkelig. 2 foten var 1 knepp for høy. Fixa det umiddelbart etter serien. Endte på 206mm som var litt i dårligste laget for å hevde seg i toppen, trodde jeg.

 

Men så skjøt jeg denne

 

20130622_132200_zpsd3ffa9ee.jpg

 

Og så avslutta jeg med denne

 

20130622_155735_zpsfbc1a14a.jpg

 

Denne serien sendte meg opp på en delt 2 plass og var også dagens minste gruppe i klasse 2.

 

Det er noen skiver som går med

 

20130622_141425_zps30f82161.jpg

 

Det diskuteres over en kopp kaffe

 

20130622_141434_zps7c517234.jpg

 

Så skulle det skytes en omgang med poeng.

Jeg følte jeg åpna sterkt

 

20130623_101331_zpsd63d68d3.jpg

 

Vi avslutta for dagen og fyrte opp grillen og kosa oss uti de små timer.

Stod opp kl 0900 idag og var klar for de 2 siste rundene med poengskyting. Det blåste friskt og med varierende retning. Klarte å fokusere på ett flagg og skjøt denne serien

 

20130623_115723_zpsd9c57d31.jpg

 

Sånn ser det ut fra standplass og igjennom spottescopet

 

20130623_123412_zps79eb62f4.jpg

 

Etter 2 runder lå jeg på delt førsteplass og presset var høyt da jeg la meg ned for siste serie. Vinden var mildt sagt spesiell og jeg fokuserte maks på flagget "mitt". Pulsen steg etterhvert som jeg så at treffa mine ramla inn rundt senter og jeg kikka stadig på blinken til konkurrenten for å se hvordan vi lå an. Da jeg skjøt det siste skuddet var jeg meget nervøs og sendte kula ut i 8'rn til venstre. Banna høyt men hadde et håp. Og etter en runde med spottescopet kunne jeg konstantere at jeg sansynligvis vant med 1 poeng.

Og det stemte.

 

20130623_133407_zps88505e20.jpg

20130623_134512_zpsc13c81e2.jpg

 

Så da endte jeg opp som Norgesmester i poengskyting klasse 2. All treningen hsr lønt seg og jeg er sugen på mer skyting.

 

Håper flere vil ta steget og være med og konkurrere i tiden fremover. Det flommer jo over av bilder av gromme våpen, men ingen møter opp med de og skyter. Veldig rart synes jeg.

 

Vil få takke for en kjempe artig helg og ser frem til neste møte. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann :)

 

Se der ja, tydlig forskjell på de to. Vektor bremsen er og blir en meget effektiv sak, men den gir hodepine etter 60 skudd liggende på bane, ila en dag ;)

 

Jeg er på ferie nå, så da skjer det lite. Når jeg kommer hjem, skal jeg begynne den møysommelige prosessen med å lade opp alle hylsene jeg har, og gjøre klart til langholds helg på Sørlandet om 1 mnd. Jeg hadde i utgangspunktet kun tenkt å ta med 300 wim mag, men siden jeg har så få hylser til den, må 338'n oxo bli med. Har også demper til begge riflene, så da er det ingen problemer der. Tror mange kan bli imponert over 300 winmag etter den helga ;)

 

Så det kommer en update ila neste uke. Må skyte inn begge riflene med demper, og 300'n skal få Kahles på toppen, som skal skimses opp til å være i 0 på 3-500 meter et sted. Helst 500 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...