Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Kjempetråd.. :-) er inspiret til langholdsskyting, ohg har kjøpt en savage ba110 til egentrening. Mine lengste skudd er avfyrt i grønt, og vil ha egen rigg siden æ ikke får ha militærbørsa med heim :-)

Stå på... Mye verdifull erfaring satt på papir i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Tråden heter noe som får meg til å tenke på en utvikling - fra eska til hjortelia. Jeg ber om forståelse for at jeg kanskje kan ha oversett ett eller annet, men med 1500 innlegg er jo det fort gjort.

Men poenget, altså:

Har du vært i hjortelia ennå?

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

Vel,børsa med sine 15 kg har nok ikke vært oppe i hjortelia, men jeg har ligget i bånn av hjortelia og skutt hjort oppe i lia.

Husker ikke i farta hvor mange dyr jeg har tatt med den, 4-5 stk kanskje. Nå har det seg slik at man ikke kan uttale seg om jakt inne på dette kammeret, iallefall ikke den type jakt som har blitt bedrevet med denne børsa. Konklusjonen er nå uansett, at det kreves mye trening for å beherske våpenet, og enda mer trening for å sette kulene der de skal på første forsøk.

Jeg har noenlunde kontroll innenfor en viss avstand.

 

Er lenge siden jeg har skutt aktivt med børsa, da jeg har andre våpen som har blitt prioritert, men den skal frem fra glemselen nå. Ny pipe ligger hos smeden, og planen er å få kamra den så fort som mulig. Gamle pipa går utrolig bra ennå, jeg pussa den i går, og den ser egentlig strøken ut. Det er endel karbon i kammerenden som jeg ikke klarer å pusse bort, om det ikke er karbon, så er det iallefall noen små sorte prikker i stålet, 10 cm fremover fra kammeret.

 

Så jeg har lyst til å få kappa gamle pipa, kamra den på nytt, og kun skyte 250 grs kuler med den til papp skyting, og så bruke nye pipa, som blir 32mm på munningen med 1:9 snurr, kun til 1000 meter+. Med 4950 skudd gjennom gamle pipa, har jeg iallfall avkrefta myten om at en 338LM er oppbrukt etter 1500-2000 skudd, som jeg ble fortalt da jeg skaffa dette våpenet. Er mulig det går mange tusen til, uten at jeg kamrer om, men jeg vil gjøre det før friflukten blir latterlig lang.

 

Skal lade opp 50 patroner i kveld, og skyte litt langt med den i morra, og filme det, er mye fint is her nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at jeg har sett mange useriøse jegere med mauserstylter som ikke burde hatt våpen i det heletatt!

Når det gjelder folket som brenner for å bli en god skytter (inkludert langhold) så ser jeg en mye større respekt for hva ett våpen faktisk er. Og i det miljøet finner vi alt ifra krag'er til svindyre tacticoole rifler.

Så etter min mening bør det heller satses på å få vekk de som ikke har respekt for våpen og vilt. Det gjelder selvsagt om de har mauserstylter eller råneplast.

Link to comment
Share on other sites

...og en slipper de evinnelige diskusjonene om man klarer kravet til anslagsenergi.

 

Mener å ha lest flere steder at finske skarpskyttere klarer rundt 5000 skudd med TRG'n sin før det går utover presisjonen. Snakk om moa krav.. Bare lest, vet ikke. Men det synes jo å stemme greit med hva du får til Knut Erik. Ellers sånn mtp karbonoppbygging. Hadde dette i en halvauto her en gang. Det gikk "greit" å fjerne ved bruk av stålull, autosol og bannskap. Ikke moro... Men det var lett å se at det var noe der. Det var et belegg som ikke gikk å fjerne med konvensjonelle metoder. Slike prikker som du beskriver, uten å ha sett, vil jeg heller anta er begynnelse på utbrenning. Det har lett for å bli litt småprikkete i starten. Har en 700 som er sånn og har sett en del MG piper som har blitt slik jeg antar det er hos deg.

 

En ser tydelig at det er noe muffens på disse bommene. Dette gikk bort med hard puss. Løpet er innvendig forkrommet og lever enda.

lpovergang-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg følger alltid tett med hos Lutz Moeller sine nettsider og anvender noen av hans produkter, så vil jeg gjerne få vite når du kommer å teste 8x70 i G 6? Dette skal jo egentlig bli hovedkaliberet hvis jeg har oppfattet dette riktig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til dere experter,

Vil en 300wm med 230gr berger kule være en bedre langholdspatron enn en 338lm med 250gr berger otm?

Ser at 230gr berger'n har en veldig høy BC, faktisk på 285gr hornady nivå!

Eller vil den høyere farten en får av 250gr 338lm kompensere for lavere BC?

Link to comment
Share on other sites

I Rakken sin 300wm, så går det heftig unna med 230 Berger. 925 m/sek. Nå har ikke jeg sett bc på 250 grs kula til Berger men det kan umulig være stor forskjell. I min 338LM må jeg fyre ned anstendig mengde krutt for å få ei 250 grs kule opp i så høy fart at jeg tar Rakken. 250 Scener klarer jeg 1000 m/sek med, men er jo langt nede på 6 tallet ang bc. Det blir ei 300 Lapua Mag pipe i Kelbly rifla mi, ila året ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken!

Som ventet er det ikke store forskjellen på 230gr 30.cal og 250gr otm .338

 

Sånn som jeg ser det, så bør du KnutErik med en god ladning under en 250gr otm, ha bedre ytelse ut til 1500m enn rakken? Utover det så er det vel 300gr otm som gjelder uansett..

 

Hvordan vil en 250gr kule gå i et løp med 1:9.375 twist?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe det er nogelunde hipp som happ egentlig, hva en får ut av en hissig .300 og en .338 ladd med 300grs Berger hybrid.

Jeg får 3015ft/s / 925m/s som Knut Erik nevner med 230 Berger hybrid, som har en ørliten tanke bedre BC enn 230grs OTM. Det er endel mer fart enn hva som er spesifisert i tabellene som Jonnyvang linket til, men jeg har vel vanskelig for å tro at det er himmel og helv**e i forskjell. Jeg har ikke finregnet på det, til det er jeg for lat. (Eller inkompetent)

Driftskostnadene på .300'n er noe lavere, og rekylen er jo også litt snillere.

Det lille jeg har testa med børsa mi nå viser gode tendenser uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er en Lothar Walther SS match-pipe, 79cm lang, 5 bommer, 1:9 snurr og match-kammer. 28mm tykk.

Jeg hadde håpet den varte noe lengre ;). Den forrige rustfrie tikka-pipa hadde gått 2500 når den ble skiftet, og den var på ingen måte utskutt. Den leverte presisjon på lange avstander som jeg rett og slett er stolt av, og håper denne vil gjøre det samme :)

Link to comment
Share on other sites

Det er utvilsomt enklere å spotte en 338 på lengre avstander. Og når avstandene blir _lange_ kan det være forskjellen på om kaliberet kan ansees som effektivt eller ikke. Iallefall for skyting på stein og stål. Om en ikke ser nedslag så aner en ikke om en treffer eller ikke, og en har ingen forutsetninger for å kunne korrigere. Med andre ord, en gir opp ganske fort.

 

Når sant skal sies, så spottet jeg meg selv på 1872m på en fjellvegg på Jæren i høst, og Knut Erik spottet vel seg selv på 1970-ish meter han også, men vi måtte være to om det før vi trakk noen konklusjon på nøyaktig hvor treffet var.

Link to comment
Share on other sites

Vet jeg er litt partypooper nå, men må spørre om 2,5 meter samling er bra på 2,2km? De første tre sitter på 60-70cm og må være greit, men de siste tre er veldig beskrivende for skyting på sånt hold, at det skjer veldig mye man ikke har kontroll på.

 

Spotteren sier førsteskuddet sitter en mil lavt, noe som ser riktig ut ift størrelse på bjørkene i umiddelbar nærhet, da er det ikke noen 3/4 moa gruppe, men nærmere 4 moa. Fokuserer man på de 50% beste skuddene er det 1moa, men det er vel litt juks vel?

 

Hadde også vært interessant med en kommentar om korrelasjon mellom teoretisk siktekorreksjon og faktisk treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Først kan jo du skyte en 5 skudd serie på samme avstand, og filme og måle den.

 

Jeg brukte 2 skudd på å skyte meg inn. Det første traff i bunn av isen. Skudd nr 2 er vi ser som en hvit flekk som står noenlunde i senter. Før jeg skjøt la jeg inn en teoretisk hastighet på 870 m/sek, grunnet 1 grs økning av krutt mengde i forhold til målte 861 m/sek som jeg hadde i høst. Nå er det noe kaldere, så farten er faktisk den samme. Kneppa 100 moa og holdt 24 i retikkelet. Da traff jeg 3.5 meter for lavt. Sikta så på toppen av isen og var "på". Etter 3 skudd med demper, har jeg plagsom mirage. Så de 3 skudda som lander over og under 3 skuddsgruppa som måler 50 cm, (0.77 moa ca) er et resultat av ar jeg ikke klarer å holde kanten på isen grunnet mye mirage. Jeg kunne som mange andre, klippet vekk de 3 siste skudda og slått meg på brøstet, men ser ingen grunn til å sminke på sannheten. Venter spent på at noen andre viser frem sine treff på samme avstand.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg det blir dårlig med Knut Erik. For det er det ikke så mange som gjør. Det er fantastisk bra at du klarer å skyte så nærme treff på det første skuddet og utrolig bra at du er inneskutt etter 2 skudd på 2200 meter.

 

I et program på Natinal Geografic prøve de gjenskape en canadisk sniper sitt skudd mot en talibaner på ca 2400 meter. (Sikkert en del som har sett det.) De måtte avslutte forsøket uten å lykkes. De klarte ikke komme nærme nok til en gang å spotte bommene sine, dermed fikk de aldri skrudd seg inn. Dette var med en McMillan TAC50.

 

Ikke at de trenger å vært verdens beste, men det sier en del om denne elite-idretten.

 

Fantastisk skyting Knut Erik!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Først kan jo du skyte en 5 skudd serie på samme avstand, og filme og måle den.

[...]

Jeg kunne som mange andre, klippet vekk de 3 siste skudda og slått meg på brøstet, men ser ingen grunn til å sminke på sannheten. Venter spent på at noen andre viser frem sine treff på samme avstand.

 

Jeg oppfatter dette som hersketeknikk, og om dette er et følsomt tema så skal jeg trå så varsomt jeg klarer.

 

Om jeg har forstått presentasjonen din rett så har kulene flydd 2200 meter mot en fjellside, blitt gaflet inn på et område med is og deretter har et par skudd landet tett? Det er vel rimelig å spørre hvilken verdi denne skytingen har, resultatet høres jo veldig normalt ut.

 

Man kan jo heller si noe om hva erfaringen er med slike grupper på avstandene, holde diskusjonen faglig.

Link to comment
Share on other sites

Til det siste du skriver er jeg enig ROE, det hadde vært enda mer interessant om han hadde delt de faglige momentene med skyting på slike hold i innlegget.

 

Hersketeknikk synes jeg er sterkt overdrevet. Han er vel en stolt mann og har vel rett i at ikke veldig mange kan si så mye om skyting på 2200 meter. For det er svært få som har vist det frem på video. Sikkert en del som kan hevde de har skutt på 2200..

 

Det er ikke galt i å ville vise frem en video av noe man er stolt av å ha fått til. Men ja, enda bedre med faglige kommentarer i tillegg.

 

Det vi ihvertfall ikke skal gjøre, er å frata superengasjerte folk som stadig sprenger grenser motivasjon. Knut Erik gir i tillegg av seg selv og er en fyr som gjerne hjelper til. Det setter ihvertfall jeg så stor pris på at jeg heller velger det enn en videoblogg eller to.

 

Stå på Knut Erik og alle andre også som sprenger grenser og deler det med oss andre.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Først kan jo du skyte en 5 skudd serie på samme avstand, og filme og måle den.

[...]

Jeg kunne som mange andre, klippet vekk de 3 siste skudda og slått meg på brøstet, men ser ingen grunn til å sminke på sannheten. Venter spent på at noen andre viser frem sine treff på samme avstand.

 

Jeg oppfatter dette som hersketeknikk, og om dette er et følsomt tema så skal jeg trå så varsomt jeg klarer.

 

Om jeg har forstått presentasjonen din rett så har kulene flydd 2200 meter mot en fjellside, blitt gaflet inn på et område med is og deretter har et par skudd landet tett? Det er vel rimelig å spørre hvilken verdi denne skytingen har, resultatet høres jo veldig normalt ut.

 

Man kan jo heller si noe om hva erfaringen er med slike grupper på avstandene, holde diskusjonen faglig.

Skjønner ikke hva som var vanskelig å forstå i KE filmsnutt her ?? Denne tråden er ikke pensum og eksamen i "faglig" ........... Om du ikke liker det som sees og skrives her,er det så enkelt at enn ikke trenger å trykke seg inn . Mange andre tråder også :winke1:

Plenty faglig å se isen "sprute" på 2200m ,eller lengre, for de som klare det.

ang hersketeknikk,så var nok den med glimt i øyet hehe...

Ned hos oss ,brenner vi etter å komme i gang på "ny" bane med 1800m flytid til stålmål!!

go`helg KE

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med M40A1..

Denne skytingen står det virkelig respekt av.Knut E har nåkk en gang vist at det er mulig å skyte VESENTLIG bedre enn ett og annet flakseskudd på låveveggen på hold over 2000m :)

Blir virkelig inspirert av denne tråden og håper på å få testet 338 Normaen på druuuge hold snart :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen, Thomas, med å si at jeg gafla meg inn.

Mulig jeg har ordlag meg dumt.

 

Målet med skytinga var å se om Lapua Scenar type 300 grs, er stabil i sub hastighet, noe det påståes at den ikke er. Men det må den jo være, etter hva jeg kan tolke av de treffa mine.

Jeg skjøt ikke et tilfeldig skudd bort i fjellet og håpa og se et nedslag, den isklumpen jeg skyter på, er den største ansamlingan av is som er der. Og hadde jeg latt være å øke MV fra 861 til 870 m/sek, så hadde jeg truffet midt i på første skudd, istedet for i bånn.

 

Rakken var oxo med og skjøt, han sendte 230 Berger ut til samme is, og var smekk på skudd nr 2. Jeg skal legge ut film av hans treff seinere idag. Er dårlig opplastingshastighet på dette mobile nettverket.

 

Jeg har lenge drømt om å skyte ei "samling" på is, på over 2 km, og fredagen hadde de rette forholda. Hadde jeg skutt med brems, hadde kanskje de 6 skudda sittet tettere, men det er ikke så nøye. De 3 jeg skjøt før mirage ble ille, samla iallefall godt under 1 moa på 2200 meter, og viser meg at pipa mi som har gått mer enn 5000 skudd, fremdeles leverer og på langt nær skal kasseres.

 

Sånn rent faglig, så er jeg som jeg har sagt mange ganger, ikke en person med stor tilhørighet til teori. Jeg finner det mer interessant å skyte og se hva jeg får til. Hadde jeg hørt på deg Thomas, da du tidlig skrev i tråden at skyting på 2 km bare var å glemme, så hadde jeg aldri truffet isen der ute på fredag. Heldigvis, gjorde jeg ikke det ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det der var en god forklaring.

 

Ja jeg skjønner at jeg har tråkket på noen tær, og det kan jeg ikke gjøre annet enn å beklage. Men det er nødvendig å stille spørsmål for å klargjøre om vi snakker utifra samme utgangspunkt. Det virker for meg som vi prater utifra samme referanse, men vi har ulikt formål.

 

Her er mine erfaringer for denne skytingen på hold fra ca 1700 til minus 2400'ish meter:

- Jeg må bruke samme teknikk som deg og gafle meg inn på målet

- Typisk så sitter 3 skudd veldig tett og 2 går høyt/lavt evt også til siden.

- Kun unntaksvis så er det mer enn 3 skudd som sitter tett.

- Hvilke av de 3 skudda som sitter tett er det ikke noe mønster i.

- Jeg kan ikke ratte mellom skudd-skudd og forvente at kula slår dit jeg rattet.

- Avstanden synes ikke spille så voldsomt rolle, det kan virke som om det begynner 100-150 meter etter det app'en sier er dagens sub grense.

 

Film: Typisk mønster treffpunkt 2000'ish meter

 

De fleste av filmene på de lange holda er dessverre bare pixelgrøt, men jeg skal prøve slippe noen skudd utover fjorden mot småholmene neste gang jeg er nordpå. Kamera er litt bedre nå.

 

og...

- Jeg har aldri klart å forutse treffpunkt/ gjøre førsteskuddstreff.

- Jeg treffer selv små mål, men om det skjer ila skudd 2,3,5 eller 10 er det ikke noe mønster i.

- Jeg må være ytterst nøye med press på rearbag. Tofot synes ikke være så følsom.

 

Hvordan stemmer dette overens med dine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Målet med skytinga var å se om Lapua Scenar type 300 grs, er stabil i sub hastighet, noe det påståes at den ikke er. Men det må den jo være, etter hva jeg kan tolke av de treffa mine.

Hvordan kan du trekke den konklusjonen? Det er da flere grader av ustabilitet, fra litt til hvor f.. ble det av den kula. Jeg vil påstå at så lende du ikke skyter på papir (eller flere papir etter hverandre) og ser hvordan hullet (ene) ser ut, så kan du ikke trekke noen som helst konklusjon.???

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd KE :-)

Men når du skal forsvare deg til stadiget over bedrevitere og flakkerende innlegg, så hadde jeg ikke orka å skrive om hva jeg bedriver

Det enkleste er.....å holde alt for dere sjøl i langholdsgjengen ;-)

Så kan du vente på innlegg fra andre som skyter på 2000 m ++

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med og dele må da være att man får kommentarer, diskusjoner, konstruktive innspill og tips, ros og ris.. Man kan ikke bare forvente att alle roser alt som blir gjort hele veien.. Så får man velge om man tar ting til seg eller lar vær.. Noen ganger er det lurt og høre på det som blir skrevet andre ganger ikke! Om man har en annen innstilling bør man holde ting for seg selv!

 

Etter lengden på denne tråden tror KE har rett innstilling;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det var igrunn godt sagt det Aanerud. Men viktig at det kommer kommentarer med motvekt også. Synes det er særdeles viktig å rose lysten til å dele, nettopp fordi det av og til kan være belastende! Noe av det viktigste KE bidrar med er "det er mulig" holdningen. Nok av folk som ser og prediker begrensningene.

 

IKKE SLUTT!! Da får du med meg å gjøre ;-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Jeg har svært liten erfaring med ustabile kuler.

Jeg har skutt noen 168 grs SMK i 300 wm, og de forsvant etter 800 meter, de traff ikke en fjellvegg på 100x100 meter engang. Det samme har jeg erfart med 185 grs Scenar utav samme børse, etter 11-1200 meter, blir de bare borte.

Når man leser om kuler som blir utsabile i sub, så leser iallefall jeg, at de av og til lander nær målet, og noen ganger finnes det ikke nedslag. Dette har de testa endel borte i USA, ute i ørkenen, der man lett burde se en støvsky etter kula.

 

Så derav konkluderer jeg med at siden kulene lander der jeg vil de skal lande, gang på gang, og avviket er skytterfeil, så er de iallefall ikke så ustabile at de ikke kommer frem.

 

Når jeg skyter i så bratt vinkel som jeg gjorde på fredag, så er rekylopptaket noget ræva, men jeg passer på å ha maks press i rearbagen, for da klarer jeg å holde målet i siktet etter smellen. Slurver jeg med rearbag, slik at den komprimeres under avfyring,er resultatet høydespredning. I tillegg er siktet så høyt over målet at jeg av og til ikke rekker å komme meg ned igjen før det hele er over. Med 5 sek flytid, går det uansett bra, men på under 1000 meter, er det kritisk. Høydespredninga på fredag, kom av kraftig mirage.

 

Jeg føler nå at jeg faktisk har nok data med 300 grs Scenar, til å kunne ha en meget presis tabell fra 100 meter til 2200. Med 861 m/sek MV er jeg på kneppet rett ut til 2200 meter, etter fredagens notater.

 

Thomas, når du skriver "gafle" seg inn, hva mener du egentlig da? At man pøser på med skudd til man endelig er der?

Dette var iallefall ikke tilfellet på fredag. Som tidligere sagt, første skudd traff i "målet", som var haugen med is, og det eneste jeg fant ut, var at jeg var noen få MOA lav i forhold til det app'n sa jeg skulle være med 870 m/sek MV. Hadde jeg kronografert før jeg testa, så er jeg rimlig sikker på at første skuddet hadde sittet der skudd nr 2 sitter. Og da må man vel være fornøyd?¨

 

Jeg skal ned igjen i morra, og tar med rifla og kamera, så skal jeg prøve igjen, om det ikke blåser som det gjør idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...