Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Å gafle betyr at man ikke treffer målet med første skudd, men korrigerer seg inn via nedslaget på første skudd.

 

Vi bruker samme teknikk.

Vi skyter på samme avstandene.

Vi får de samme resultatene.

 

Men siden vi har forskjellig mål med skytingen, har vi naturlig nok forskjellig tolkning av resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påta meg å gjøre det samme med en kortpipa 6,5 som er det jeg kan stille med, men litt nedskalert ift ytelsen på redskapen ser jeg vi opplever det samme helt der ute i den ekstreme enden av rekkevidden, nemlig at så lenge kulene går mesteparten av tida med snuta først klarer å "gafle" seg inn ila noen skudd for treffe en liten låvevegg og etter ytterligere noen skudd å levere bygene noenlunde sentrert om ikke forholda er for dårlige.

 

Kan ikke se at en slik oppsummering er å fornærme hverken ke eller andre som har svart. Vi snakker om så ekstreme hold at summen av usikkerheter føkker opp alle muligheter for å forutsi eller konsistent oppnå praktisk treffsikkerhet. Uansett mengde praksis kan den aldri annet enn å bekrefte og forsterke teorien etterhvert som statistikken underbygges med tallmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Lekt meg litt med simulering. Usikkerhetene ligger inne som standardavvik. Dvs at 0.5 mph vind tilsvarer omtrent +- 0.5 m/s maks feilmargin. Dette er på grensa til usannsynlig på 2.2km hold. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation

300 grs berger i 850 m/s er brukt i simuleringene. Med scenar blir det noen ekstra prosent dårligere

 

1x1m blink cold bore

1x1meter_cold_bore.png

 

1 moa sirkel cold bore

1moa_cold_bore.png

 

1moa sirkel null vindusikkerhet. Om en knaller av 3 skudd på rappen over en slette i stabil vind så vil dette kanskje gå an. SD på 5 feet/s ligger inne som variasjon i V0. Dette er ekstremt lavt.

1moa_null_variasjon_vind.png

Med litt hell så vil en klare så sette 3 på rappen innen 1 moa. Øker en det til 5-6 skudd så vil nok statistikken gjøre seg gjeldende

Link to comment
Share on other sites

Interessant den der Jonnyvang.

 

Treffsannsynlighetene gjenspeiler omtrent det jeg har erfart, på en god dag.

 

Om variablene:

utgangshastighet. 5fps standardavvik er helt realistisk. Det er over 15fps i ES, og det kommer man under om man prøver hardt nok. kanskje godt under, og det vil vises godt på skiva

vind. dette er ting man driver med enten på stille dager, der hele vinden er under 1m/s, da fikser man et standardavvik på langt under en halv meter. på blåsedager er alt bonus, men man får av en "byge" i samme vind av og til

avtand. kun de færresten har utstyr som måler ±1m på 2000m. selv kuker jeg rundt med GPS :roll: da MÅ man finne seg i å bomme med første skuddet. Du kunne jo gjort simuleringen med standardavvik på 3 meter, eller 3 + 3meter

met og env, her må man bare være anal, og det går an - alt kan måles mer nøyaktig enn det der.

 

om prediksjon og førsteskuddstreff:

Skyter en oppover eller nedover så får en merke at lufttettheten og temperaturen endrer seg med høyden. Ikke alle apper tar hensyn til det, dessuten kan temperaturen endre seg anderledes enn i modellen (skyt over en dal, hva tror du temperaturen er i lufta midt over dalen?, over en fjord, er lufta kaldere over vannet?) - ikke alle apper tar hensyn til gravitasjonen med og mot hastigheten til kula. Svjv. er det kun Shooter, Applied Ballstics og en til som gjør dette. Ikke mye bakke før en er mange klikk av på slike hold -

BC varierer med hastigheten, og selv G7 går "av" når kula blir subsonisk omtrent, ren G7, og Vo som input så skyter en ofte høyt på laaange hold. flere BC i hastighetsbånd er veien å gå, eller "custom drag function", for 300gr OTM er den "smack on" når en har hastigheten rett - det stemmer så bra at det er skremmende.

 

Men som sagt, til den simuleringen, med min egen ikke så store erfaring - det er omtrent slik det er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke noe skyting idag, grunnet lite tid og mye vind. Men det ser bedre ut i morra. Skal på nattevakt nå, så har ikke tid til å anal lade ammo, så jeg tar med de 25 patronene som står hjemme. De en en miks av Norma og Lapua hylser, og alle er fylte med 86 grs N15 via kruttmål. Skal filme første skudd i morra og se hva jeg får til. Det er jo mest morro, ikke så seriøst, for min del. Men kjekt at folk engasjerer seg i en ellers så kjedelig periode av skytesesongen.

Link to comment
Share on other sites

86gr N15 bak 300gr berger/scenar?

 

 

Yes.

Skal øke til 87 grs neste gang jeg lader opp. Jeg har så utslitt pipe nå, at jeg kan øke kruttmengden drastisk uten at jeg merker at trykket stiger nevneverdig. Hvordan dette har seg, aner jeg ikke. Tidligere gav 80 grs N15 ca 820 m/sek, nå gir samme ladning rett rundt 790 m/sek. Men med 86 grs ligger jeg på 860 m/sek. 570 krutt gav 850 m/sek med 90 grs, nå bruker jeg 98 grs, og har 880 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble sagt, da metallsilhuettskyting var "hot" i sin tid, at de trente ikke, de testet bare nye ladninger!

Ser jeg noe av det samme her?

Er du blitt en bedre langholdskytter i løpet av langholdprosjektene dine?

Ved langholdskyting ligger vel skytteren mest på flatvommen og skyter, med to-fot?

Blir dette en slags semi-benchrest, hvor man kunne leie noen (en maskin) til å skyte, og sitte hjemme å se det hele på video? 8)

Link to comment
Share on other sites

86gr N15 bak 300gr berger/scenar?

 

 

Yes.

Skal øke til 87 grs neste gang jeg lader opp. Jeg har så utslitt pipe nå, at jeg kan øke kruttmengden drastisk uten at jeg merker at trykket stiger nevneverdig. Hvordan dette har seg, aner jeg ikke. Tidligere gav 80 grs N15 ca 820 m/sek, nå gir samme ladning rett rundt 790 m/sek. Men med 86 grs ligger jeg på 860 m/sek. 570 krutt gav 850 m/sek med 90 grs, nå bruker jeg 98 grs, og har 880 m/sek.

 

Kanskje det er litt "Weatherby effekt". De har vel hatt lang friflukt, "freebore", for å holde trykket nede. Eller at du har god plass til kula i starten som gir den en rolig start og passe trykkoppbyggingshastighet...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble sagt, da metallsilhuettskyting var "hot" i sin tid, at de trente ikke, de testet bare nye ladninger!

Ser jeg noe av det samme her?

Er du blitt en bedre langholdskytter i løpet av langholdprosjektene dine?

Ved langholdskyting ligger vel skytteren mest på flatvommen og skyter, med to-fot?

Blir dette en slags semi-benchrest, hvor man kunne leie noen (en maskin) til å skyte, og sitte hjemme å se det hele på video? 8)

 

Jeg er litt usikker på hva du mener her?

Jeg skyter vel liggende med 2 fot hele tiden, er ingen maskiner inni bildet her.

 

Om jeg har blitt en bedre langholds skytter??

Tja, jeg treffer bedre på de lange holda nå, enn da jeg starta.

Jeg har hatt samme ladninga i børsa i 2 år, men nå de siste gangene jeg har lada, har jeg økt litt på kruttmengden, for å holde oppe farta. At jeg får litt ekstra fart er bare positivt, lettere å treffe da, ser du ;)

 

Min langholds skytetrening er, dessverre, myntet mot jakt. Jeg konkurrerer på 500 meter UNL, men det er jo ikke langt hold, og jeg har gjort det greit der, med en 1. plass under NM i fjor. Har blitt betydlig flinkere å lese vind siste året, og det er jo den som er bøygen. Med så mange skudd i skuldra som jeg har med 338LM nå, så sitter kula der den skal i høyden, stort sett hver gang, men sideveien er litt mer vrien. Med 300 wm, har jeg i hele høst, satt 1 skuddet godt innafor 30x30cm plata mi på 1090 meter, hver eneste gang jeg har prøvd, men hjorten slapp med halve avstanden ;)

 

Så ja, jeg har blitt en bedre langholds skytter, men jeger, der er det mer trening som må til. Derav ny pipe på beddingen, og mer kuler og krutt i bestilling :)

Link to comment
Share on other sites

litt usikker på hva du mener her?

Jeg skyter vel liggende med 2 fot hele tiden, :)

He, he, litt småtrolling av meg foran der. Du tok det meget pent! Regnet med at jeg stakk hånden ned i et vepsebol, men ser at kun to ikke oppfattet mitt innlegg som en liten spøk :wink:

Vi gamle DFS-skyttere bruker ikke to-fot, vet du. Men for langholdskyting,og med sterke kalibre, er det nok et "must". Sterkt presisjonsfremmende, vil jeg tro.

 

Spøk tilside, - setter stor pris på trådene dine, selv om jeg ikke bruker to-fot.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser om kuler som blir utsabile i sub, så leser iallefall jeg, at de av og til lander nær målet, og noen ganger finnes det ikke nedslag. Dette har de testa endel borte i USA, ute i ørkenen, der man lett burde se en støvsky etter kula.

 

Så derav konkluderer jeg med at siden kulene lander der jeg vil de skal lande, gang på gang, og avviket er skytterfeil, så er de iallefall ikke så ustabile at de ikke kommer frem.

Grunnen til at jeg spør er bl.a denne videoen her hvor kula ser ut til å lande sideveis inn i skiva:

Han treffer nært hver gang ser det ut som? ,og det får meg til å lure!

 

Jeg har ingen erfaring med denne kula selv og jeg har egentlig ingen formeninger ut fra egene erfaringer, men jeg ser at Litz selv sier noe slik som at skal men skyte forbi transsonisk område, kan det være bedre å bruke 250 gr'eren. Slik jeg oppfatter det fra Litz, er det en tradeoff mellom disse kulene, noe ala slik man ser mellom en 175 gr i 30 cal og 180 gr i 7mm dersom kula skal lobbes langt forbi det den er tiltenkt.

Link to comment
Share on other sites

skjermbilde_2.jpg

skjermbilde.jpg

 

Er det skuddet på 1:31 dere snakker om? Kuletreffen ser ut til å dukke opp hårfint før støvskyen (som også går motsatt vei av vindretningen/ retningen det skytes i). Litt vanskelig å bestemme når vi snakker millisekunder og film med få frames.

 

Var ute og fotograferte rundt platene mine idag for å vise hvor kulerestene forsvinner, hvilken retning de går osv. Det er et rimelig antall mantelrester som tar turen tilbake mot skytteren. Ikke langt (typ 1 meter), men de ligger foran platene mine i stort nok antall til at det blir et mønster. Så det er ikke usannsynlig at kula har bouncet tilbake den lille hvor støvskyen i filmen dukker opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er rart med det treffet er at kula treffer sidelengs.

Mens neste kule lager ett tilsynelatende rundt treff.

Sjelden at ustabile kuler lager runde treff, som regel blir alle treffene avlange i større eller mindre grad.

Jeg har mest tro på at kula treffer bakken før plata.

Selv om bildet til Roe kan tyde på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke helt sammenlignbart, men da jeg "forsket" på subladninger var det helt vilkårlig hvordan kulene tok papiret. Med andre ord, alt fra runde fine hull til full kuleprofil. Jeg antok at det var noen som tippet før papiret og noen som tippet etter.

 

Men fasiten er enkel. Det er bare å skyte i papir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sub ladninger kan ikke sammenlignes. De kulene mangler rotasjonshastighet. Det virker for meg usannsynlig at en kule som roterer vilt igjennom lufta treffer blinken på over 2km. Jeg tror den vil danse ut i det fri. Det er ingen grunn til at kula skal slutte og snurre med nesa først. Den oppfører seg som en snurrebass, og ila de 5 sekundene den bruker ut til 2km, har den knapt nok mista noe turtall. En snurrebass kan jo stå og snurre vesentlig lenger en 5 sek før den begynner å woble. Virker logisk for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Det du snakker om kalles gyroskopisk stabilitet, og du har helt rett i at den ikke blir borte. Faktisk så blir den høyere jo lengere ut kula kommer, fordi farten avtar fortere enn rotasjonen. Men det er ikke mangel av gyroskopisk stabilitet som får kula til å tippe. Der er dynamisk stabilitet, eller mangel av den som er årsaken til at kula tipper. M67 kan sikkert forklare dette i detaljer. Jeg er ikke så belest på området, så ta det jeg skriver med en klype salt.

 

Dynamisk stabilitet er etter det jeg skjønner ikke lett å beregne i motsetning til gyroskopisk, og når kula går igjennom transsonisk område er det enda vanskeligere å beregne dynamisk stabilitet. Dynamisk stabilitet henger sammen med kulas form (lengde, hvordan boattailen er utformet i størrelse vinkel osv. +++ hva vet vel jeg :( )hvordan riflingen på pipa setter merker i kula, og sikkert en hel del til som jeg ikke kommer på i farten.

 

For de fleste kulene så avtar dynamisk stabilitet dramatisk etter at kula passerer det transsoniske området. På et eller annet tidspunkt blir den så lav at kula tipper. Hvor langt kula flyr i underlydshastighet vil variere. Noen flyr langt, 168 MK som alle kjenner gjør ikke det.

 

Nå driver ikke jeg å tøyer strikken slik du gjør, men hvis jeg hadde prøvd det du prøver, ville jeg tenkt at det måtte være interresant å sende kula igjennom papir for å finne ut om den faktisk var stabil helt der ute. Spesielt siden kula er omdiskutert.

Link to comment
Share on other sites

Får se hva jeg får til av papp skyting. Jeg liker å skyte på is, da slipper jeg å gå frem for å se hvor godt jeg traff:)

 

Skjøt på 2200 meter igjen i går, filma det hele, men noe har klikka, filmen fryser etter 7.45 sekunder, men opptaket varer i 18 minutter. Jeg får heller ikke lagt filmen inn i WMM, slik at de 7 minuttene kan vises.

 

Dreit meg skikkelig ut på første skuddet. Av en eller annen grunn, trodde jeg at det var minus grader da vi skjøt på fredag, og jeg har kalibrert AB etter det, men det var jo 7 pluss, så da ble det feil i går, siden det oxo var 5 pluss da. Jeg traff 1 meter for lavt på kaldskuddet, skudd nr 2 satt 1 moa over kladskuddet.

 

Korrigerte kjapt i retikkelet, og var på målet med skudd nr 3 (gafling). Skjøt så en 5 skuddsgruppe som målte 1.4 moa. Så kom vinden og flytta de to neste skudda 2 meter til høyre, men disse satt mer eller mindre i samme hull. Er kun høydespredning som gjør gruppene store, sideveien går det meget rett og fint.

 

Fant så en liten isklump på 150x150 cm, som jeg målte til 2270 meter. Her måtte jeg sikte noe høyere, men satte 3 skudd på ca 2 moa på den oxo, da med ekstrem mirage. Skal anal lade ammo i kveld, og prøve på 2400 meter på fredag. Da kan jeg zoome ut etterpå oxo :)

 

Får noen Berger kuler ila uka, så jeg skal teste de oxo, men siden Scenar fungerer så bra som de gjør, er det jo bedre å satse på hyllevare man lett får tak i :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en gang på 900m med Lee Endfield og Brengun i 303. Patronene var ladet med spisse kuler som var hollow base nesten som en 38WC. Disse kulene var helt stabile og lagde fine runde hull i skiva på 900. På det holdet måtte de være subsoniske med den dvaske ladningen så disse kulene må ha vært dynamisk stabile.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="

Får noen Berger kuler ila uka' date=' så jeg skal teste de oxo, men siden Scenar fungerer så bra som de gjør, er det jo bedre å satse på hyllevare man lett får tak i :)[/quote]

 

Ja de sitter på benken her! :)

Har på følelsen det har vøre ett trådkors på meg ett par ganger, så du har sikkert sett de!? :shock::winke1:

Du må hente de før Fredag kveld ellers blir de med til Scotland!

 

Fortsett med det du driver med KE! Del det også med oss! "Hater's" finnes i alle forum! Og De driter vi i! :lol:

 

Håper vi kan finne noen felles ledige dager før Numedal for litt match trening! Har en plan om mye is og vertikalt flatt fjell på ca 2km, (har ikke noe brukandes å måle med!)

 

Tumbs up from me mate! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for det KnuteriK!

 

Teste noen ladninger med henholdsvis Scenar 250 grs og 300 grs sist helg. I min børse ser det ut til at 300 grs er mest stabile på rundt 1000 meter. Men dette kom jo ikke som noen overraskelse sett opp mot 1:9 pipesnurr! :-)

 

KnuteriK -kan jeg spørre om dine ladninger du brukte du når du var ute på 2000 meter?

Link to comment
Share on other sites

Det kan du, men du kan ikke bruke de i ei ny pipe. Jeg brukte 86 grs N15 ved en anledning og 98 grs 570 seinere. Begge med 300 grs Scenar.

Skal du bruke N15 vil jeg anbefale å starte med 78 grs og jobbe deg opp mot 81-81, og med 570 kan du begynne med 88 og jobbe deg opp mot 92 grs. Og da kan du prøve det samme med kruttet ditt. Alle kuler kommer frem, men med høyere MV kommer de frem med litt mindre plunder ;)I

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for konstruktive råd og informasjon KnuteriK. Jeg leste i tråden lenger oppe at din pipe er kommet lengre i prosessen, noe jeg er klar over at innvirker på flere forhold.

Neste utfordringer blir å få nok klikk på min PM II for å nå ut på de riktig laaaaaange holdene, men 1800 meter burde gå greit. Må bare få snurra kulle opp i riktig hastighet først... :D Kanskje 2000 meter er oppnåelig også! :-)

 

PS! Om noen har planer om langholdssamling i nær framtid, så si gjerne ifra. Morsomt å møte (treffe! ;-)) andre med samme interesse og målseting! :smile:

 

NB! OGSÅ BØR DERE SOFAKRIGERE VÅKNE OG KOMME DERE UT, DET ER VÅR!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

338_lm.jpg

380.jpg

 

Hei. Har lenge logge passivt å følgt med på denne tråden, men håper no å få vere delaktig :) no har eg endelig fått rekyl-bremsen ifra Hansen å skal nå øke til 300gr scenar. Ser Knut Erik skriver med N570 er det lurt å begynne med 88gr og jobbe oppover imot 92gr. Men er litt innresert i kor mykje friflukt folk bruker

på 338LM. Eg har alltid holdt meg til 1mm, testa forsjellige kruttmengder og fått gode resultat på 308w.

Link to comment
Share on other sites

I min rifle har friflukt spilt 0 rolle hva presisjon angår.

Jeg setter kula i bommene nå, og koser meg med det.

 

Skal ha meg en skikkelig verifiseringsrunde nå i uka, og skyte papp fra 600 til 1100 meter, med 50 meter mellom hver skive. Da bør jeg få en god knepptabell tilslutt. Er jo strax hjortejakt :)

Link to comment
Share on other sites

Okey. Bare lurte siden det er så mange som tester friflukt. Så da får eg bare bruke gamle måten :)

Hjelp å trøste :o kula rett i bommen tørr ikkje eg.

 

Ja hjorte jakta nerma seg, og godt e det ! Har verifisert nåken 338 Lapua Naturalis og nåken 170gr naturalis til 308w.

Men er ikkje ferdig med 338 tabellen enda.

Så får sjå om forholda ligge til rette til 338-en dag i hjortjekta :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Tråden fortjener vel en liten oppdatering, selv om jeg egentlig har bestemt meg for å ikke skrive så mye mer her. Blir møtt med mye negativitet, og det hindrer ikke meg i å gjøre det jeg liker, men jeg gidder ikke fyre opp folk som aldri kommer til å forstå hva man driver med.

 

Har skutt mye i høst, har fått ny kikkert, en Nightforce ATACR. Med litt over 70 moa skinne, får jeg nå brukt alle de 38.5 mila som er i tårnet, i tillegg til at jeg er 24 cm over på 100 meter med turrett i bånn.

Det har blitt 3 dyr med 338'n i høst, kan bli ett til, og alt har gått på skinner. Det første og største dyret, en 6 tagger, gikk vel 10 meter etter at 300 grs Berger kula passerte igjennom. Skjøt så ei kolle noen dager seinere, og den gikk rett ned i smellen. Skjøt så en pen kalv på 38 kg slaktevekt til slutt, som også knela momentant. Han ramla vel 60-70 meter endover fjellsida før ferden stoppa i noen einer. Hadde kolla ramla en liten meter nærmere kanten den stod på, hadde hun fått et fall på over 100 meter, men uheldigvis, så måtte vi klatre opp og hente henne. Et puff med foten og hun forsvant utfor fjellet.

 

Har skutt endel med H1000 krutt, dette er ørlitegrann raskere enn 570. Jeg får 871 m/sek med 90 grs bak 300 grs Scenar, og ser at det blir merker etter utstøteren i Lapua hylsene. Har også litt mye motstand i det siste kneppet på hevarmen før man får trekke tilbake bolten etter skudd, og det liker jeg ikke. Presisjonen har vært meget bra, har skutt en 10 skudd serie på 808 meter på 102mm. Laveste høydespredning var vel 52mm på en 10 skudd serie. Ikke ille. Berger kulene er litt mykere enn Scenar, og har blitt lada med 92 grs H1000, som har gitt 100% stabile 881 m/sek. Coldbore på 1500 meter for noen uker siden, bekrefter dette.

 

 

 

Har 1 dyr igjen på kvota, og hadde jeg hatt med meg jakt ammoen på lørdag, så hadde jeg mest sansynlig tatt det dyret. Bratt vinkel, 0 vind sola i ryggen, perfekte forhold, men tørte ikke bruke Scenaren på så langt hold, da den er såpass hard som den er. For de som vet hvor langt jeg har skutt hjort på det lengste før, kan jeg si at dette var 65 meter lenger.

 

Om noen trenger råd eller hjelp, så er det bare å spørre. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...