Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Har vært ute og skutt litt idag, både med 338LM (Rosa Panter) og 6.5x65 RWS.

 

Skjøt noen riunder på is som hang høyt oppe, på 1150 meter.

Må si meg meget fornøyd med skytinga, med tanke på den lille kula som kjemper seg gjennom vinden.

Patronene som ble brukt er ikke spesielt dullet med. De varierer i alder, noen er 1 år, 2 år og 3 år gamle. Det er 12 grs variasjon mellom letteste og tyngste.

 

Skal i morra sile ut de beste patronene jeg har i dette kaliberet, og gjøre med de som jeg gjør med 338 patronene. Så får vi se om det faktisk har noe for seg. Det bruker å være is på dette stedet gjennom hele vinteren, så jeg kan da skyte og filme, og sammenligne seinere.

Skal også skyte en 10 skudds serie med 338'n, så fort jeg har lada opp nye patroner.

 

Enjoy :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette var en fin tråd for alle med interesse for langhold.

 

Jeg har nett bestillt meg en ny 338 LM rifle ettersom jeg ikke var helt førnøyd med min 338 Win.Mag.

Jeg brukte 338win.magen min mest til Hjortejakt på godt over middels hold for mange. Men må også trenes mye med for å sette god plaserte skudd på lengre hold.

 

Så jeg lurer litt på kulevalget til langhold og jakt. Ser her at du også jakter med riggen din.

Jeg har lurt på de to nye kulene som har kommet. Barnes 280grs LRX og Berger elit hunting 300grs som er laget for å ekspandere på lengre hold. Har du moen erfaring eller kjenner noen som vet om dette er vits. Eller bruker du SMK på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med Berger OTM på jakt. Den oppførte seg eksemplarisk. Neste år blir det vel Elite Hunter evnt en VLD kule som jeg håper de kommer med etterhvert. Vi driver og horer opp en 338 win mag som en kompis av meg har. Tror det kan bli en skikkelig langholdsrigg når den blir ferdig.76 cm pipe, 24mm munning og 1:10 twist. Med rette kruttet skal nok den sparke avgårde 250 grs Berger kuler et godt stykke ut i den frie naturen ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare benytte anledningen til å ønske dere alle en riktig god jul :)

 

Det blir 338LM skyting på lørdag, så det kommer bilder og referat da, har noen greier som skal justeres, og jeg skal skyte inn børsa på nytt, og finne korrekt BC på 300 grs OTM. Så da blir det noe å lese om, og se på.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå sittet og lest igjennom hele tråden i dag, med en liten pause for å legge guttene. Og kjærringa har nok vært litt småsur :lol:

 

Men jeg må bare si at det er en fantastisk tråd, og gjør meg egentlig ordløs, noe som ikke er vanlig.

 

 

Så jeg sier bare god jul og et godt nytt år med nye råe skytinger!

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt år til dere :)

 

Det ble ingen skyting på lørdagen grunnet mye vind, og regn, og lite søvn.

Men jeg har nå sittet og ladet endel, slik at jeg skal være meget klar når anledningen byr seg.

 

Jeg ladet igår 150 patroner. Jeg har endel hylser igjen, og disse begynner jeg på idag. Har gått over all messingen jeg har, og det er ganske utrolig at Norma hylsene, som jeg har brukt mest, etter 25 omladninger ikke har noen form for slitasje, annet enn en og annen rom hettelomme. Jeg har helpresset hylsene, uten å sette tilbake skuldra, frest de ned til 69.00mm og frest hettelommer. Dette er på Lapua hylsene mine. Har vel 100 Lapua hylser til, som jeg begynner på idag. Norma hylsene har jeg vasket i ultralyd vasker for å kunne inspisere dem innvendig. De ser nye ut.

 

Jeg bruker Federal 215 Large Rifle Magnum Match hetter nå, men med den skytingen som har vært i det siste, klarer jeg ikke å se at de er noe bedre enn vanlige magnumhetter. Dette skal selvfølgelig testes nå ganske snart, da med ES og samlinger på 500 meter papp.

Jeg skal demontere våpenet ikveld, slik at jeg kan legge det i min nye våpenkoffert, og formskjære denne innvendig slik at våpenet ligger som det skal. Pga lengden på rifla, må stokken taes av. Skal legge ut bilde av dette når det er ferdig. Så blir den selvfølgelig satt sammen igjen, og innskutt på nytt.

Jeg bruker nå 90 grs 570 og 300 grs Berger OTM kuler. Jeg planlegger og kun bruke disse fremover, selv om SMK hittil har vist seg å gi bedre presisjon. Har målt opp ny COL, og har satt den til å bli 0.2mm fra bommene, og endte da på 96.8mm.

 

Alle ladninger er veid, da Uniflow ikke gir helt nøyaktig dosering fra gang til gang, med 570 kruttet, ligger vel på ca 0.5 grs variasjon, så det er ikke ille. Når jeg trikler de siste korna i skåla på vekta, blir det iallefall nøyaktig. Klarer nå å fylle krutt i 5 patroner i minuttet med denne fremgangsmåten.

 

Det jeg må finne ut nå, er hvor stor forskjell er det på hastigheten mellom Norma og Lapua hylser, og evnt korrigere dette, slik at de går likt seinere.

Jeg kommer til å bli mye mer nazi når det gjelder kronografering, spesielt på kaldløps skudda, da det er disse som er viktige med hensyn til jakt.

Det blir oxo kronografering av alle skudd, om mulig, for å kunne nøyaktig kartlegge variasjon mellom temp og hastighet, om det faktisk er noen. Jeg er veldig usikker på om Applied Ballistics tar med dette i regnestykket, når jeg ikke legger inn krutt temp.

Det viser seg oxo at jeg i sommer og høst har måttet tukle med innlagt hastighet, for å korrigere data etter observert treff, dette liker jeg ikke, for jeg sitter igjen med en følelse av at treffpunktet da kun stemmer på det ene aktuelle holdet. Jeg kommer derfor heller til å kødde med BC, og konsekvent bruke G1. Jeg har sittet og fiklet med AB mye nå i jula, og ser at det er 0 forskjell på antall knepp ut til 2000 meter, enten jeg legger inn G1 eller G7. Sistnevnte får jeg av en eller annen grunn ikke justert i AB, så derfor bruker jeg G1.

 

Siden det er en stund til jakta, kommer jeg til konsentrere meg om 500 meter papp skyting nå fremover. Jeg er medlem hos Nidaros benkeslitere ;) og skal konkurrere endel i år. Faktisk prøve å være med på alle UNL stevene som er. Og da må jeg trene på det aktuelle holdet, og tune inn ladningene. Jeg har ikke fikla noe med ladningene tidligere, da de går like bra/dårlig uansett hva jeg driver med. Men dette har vært med SMK, så kan hende jeg må finne på noe med OTM. Litt dumt å lade 500 patroner på rappen, men jeg lader bare 500 nye når jeg er ferdig, og tar tuningen da, om jeg ser det blir nødvendig. Skjøt en 10 skudd serie på papp på 490meter med OTM i høst på 85mm, så jeg tror jeg er der jeg skal være.

 

Har tatt noen få bilder av prosessen med ladingen jeg nå er igang med, og legger ut disse snart. Om ønskelig, kan jeg legge ut en filmsnutt som viser gløding av hylser, det er gjort på 5 minutter. Brukte 12 minutter på 50 hylser i går, så gløding er ikke noe ekstra tidkrevende, bortsett fra at det går en time med tørking etterpå. Da kan man jo presse og frese andre hylser ;)

Jeg har også frest tippen på OTM kulene, og kommer til å bestille den die som presser sammen tuppen igjen. Må prøve alt. Jeg vurderer også å prøve å dreie halsene mine, men er usikker. Kanskje jeg får bedre presisjon, levetida på hylsene er meget lang som den er.

 

Vi snakkes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer derfor heller til å kødde med BC, og konsekvent bruke G1

Du må kødde med den verdien du stoler minst på. Skyter du 100 skudd over 4 kronografer og alle sier det samme, så kødder du med BC, skyter du 5 og får "error" på 3, så kødder du med hastigheten...

Husk imidlertid at det er nokså lite vertikal vind som skal til for å gi avvik i høyden, før du kalibrerer BC eller hastighet. Vinden virker like sterkt vertikalt som horisontalt. For å fly hang, så bør en vel ha 1 - 2m/s vertikal lufthastighet tipper jeg, og hvor mye flytter 1-2m/s ei kule - på 1000m? Bare som et eksempel.

Med de kulene som det er mye nett-data på, særlig de som både er dekket av Litz, og Snipershide målinger, eller andre med reelle målinger av BC - så fiddler jeg med hastigheten. Dog tror jeg at BC, og da særlig subsonisk BC, kan og vil endre seg (øke) med lufttettheten, altså være høyere her hvor det er kaldt og vi er nære havflaten. Dette har vært observert for enkelte flytyper, og vingeformer, der en har vesentlig lavere drag i kald luft. Viskositet og Reynoldstall er stikkord, for den mere nerdete... G7 BC vil være å foretrekke, da den "virker" over et større hastighetsområde.

Litz og gutta over dammen har heller ikke målt mye på subsoniske hold, og BC-verdiene vil være "tvilsomme"

Jeg ser av mine data, at "det er noe tull", og det er fra økt til økt, sist skyting (1. gang i ordentlig kulde) ser jeg fortsettelsen på trenden jeg så hos deg (den turen ødela jo hele kalibreringskurven min...). Det later til at jeg har nesten 0 variasjon i hastigheten over 0 grader, men relativt mye, kanske over en grad, under? Investigering er nødvendig.

Skal til med noe multivariat-verktøy for å se om jeg kan løse det opp, eller iallefall legge hele 2012 inn i Excel, og se hva som er hva i notatene mine

 

ikke justert i AB, så derfor bruker jeg G1

Du kan vel endre den om du IKKE velger kule i databasen når du lager profilen? Eller det i Shooter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

G1.

 

Jeg har også frest tippen på OTM kulene, og kommer til å bestille den die som presser sammen tuppen igjen. Må prøve alt. Jeg vurderer også å prøve å dreie halsene mine, men er usikker. Kanskje jeg får bedre presisjon, levetida på hylsene er meget lang som den er.

 

quote]

 

Fortsett det inspirerende arbeidet KE! :D

Jeg mottok i romjulen; Dreieverktøy til hylsehals utv og innv. bulletpointer, og meplate for 338 og 6,5 kuler! Rakk å teste på 5 kuler. Ser veldig bra ut! OTM ligner nå på Scenar kuler. :P

 

Dro så ut på ekstra jobb! Ligger og dupper ute på Skarv! :trist: Blir ikke tid til testing før ut i Feb.

Har du hørt noe mer fra de "Bartekaran" ang KM stevne?

Link to comment
Share on other sites

Skarv ja. Den har jeg jobbet mye inni turret'n på. Jeg har ikke hørt eller lest noe mer ang noe KM, men jeg er uansett klar.

 

Om OTM kulene dine ligner Scenar, hvor mye har du frest vekk av tuppen da? Eller er det konen på tuppen på Scenar du får ved å pointe de? Jeg freser kun bort den ytterste delen, slik at hullspissen blir jevn. Ser at de nye kulene jeg har fått, er mye ujevnere enn forrige.

 

Idag skal jeg lade 50 patroner med Norma stempel i bunn. Så blir det hastighets sammenligning etterhvert.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Har frest ytterst lite av tuppen! Jeg siktet mer til conen på tuppen ja. Er litt usikker på om også hullspissen bør ha lik åpning?! Må da pirke med nål ell.

Ja , jeg ser også det er forskjell fra lot til lot på OTM :(

 

Valgte å prese tuppen før fresing, og da ble det lite å frese, nesten så lite jeg vurderer å droppe fresing. Men det må testes på banen!

Link to comment
Share on other sites

Yesyesyes.

 

Har vært ute i gråværet og skutt litt idag.

Satte opp skiva på 102 meter, og fyrte av 3 skudd. Alle satt i samme hull. Skjøt 2 til, og åpna gruppa opp til ca 10mm, med 2 lave treff. Chronografen sa at kaldskuddet hadde 901 m/sek, noe som er umulig med 90 grs 570. Er mulig det var dårlig lys, siden det så smått hadde begynt å bli mørkt. De neste 4 skudda havna på 897 m/sek, som også er feil. Så kronograferinga idag gikk til helvete.

 

Etter at LongRange hadde skutt inn sin rifle, flytta vi på oss, og jeg beina til fjells med ei skive. Kom ned igjen og var litt sliten, er i dårlig form ;)

LongRange skjøt 10 skudd på 500 meter papp med sin 300 win mag.

Pga dårlig lys, stressa vi litt, og jeg skjøt noen testskudd på stålplata, og traff etterhvert lavt men midt i sideveien. Jeg hadde med andre ord ikke 900 m/sek ;)

 

Vinden lå på 3-5 m/sek fra kl 2, og jeg la inn 1 moa høyre.

Fyrte av mine 10 skudd mot skiva mi. Første skuddet kjente jeg var dårlig, men slappa bra av med resten.

 

Gikk opp og henta resultatet, og det var ikke mitt dårligste, men langt ifra det beste.

Jeg skjøt 10 skudd på 165mm. Helt ok til å være såpass med vind og mørkt. Jeg var litt høy, og et knepp eller to for langt til høyre.

 

Om det blir forhold på onsdag, prøver jeg igjen. Det er 500 meter UNL i Krsand i februar, så jeg må være litt mer klar til da. Blir borte i 14 dager nå pga reise til Las Vegas og Ohio, men får vel en liten mnd å trene på når jeg kommer hjem.

 

Her er bilder, ble ingen film pga lite lys og dårlig tid.

 

20121228_162806_zpsa2b9812f.jpg

 

20130101_184346_zps15cbc96a.jpg

 

20130101_184402_zpsd35fd60a.jpg

 

20130101_184433_zps3ea1b7b4.jpg

 

20130101_184551_zpsb563d6ce.jpg

 

20130105_142650_zps141c231e.jpg

 

20130105_144344_zps6e76368c.jpg

 

20130105_190724_zps3d94dfa7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Klikket inn på tråden din først her om dagen. Har hoppet over tråden før pga av at jeg ikke har tatt trådtittel i samenheng med alt som er skrevet her inne. Har nå lest tråden fra A til Å og er meget imponert.

 

Ren, nøytral og utforskende tilnærmelse til ny børse og kaliber!! (ikke så ny lenger da tråden er laaang)

 

Gjennomført utforsking av laddninger og ikke minst testing, testing, testing og ja sa jeg det?? TESTING på alle hold. Meget bra!!

 

Er skrevet mye av fek.s M67 og andre angående skytestilling etc...SPØRSMÅL...

 

Kan du gi en gjennomtenkt utredning for din fremgangsmåte for skudd/skytestilling?? Børsa de går jo usedvanlig gått, men mye av dette vet jeg kommer fra skytingen. Har du samme tilnærming som Roe, M67??

 

Keep up the good work!!!

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggeelige ord.

 

Ang skytestilling, så er dette noe jeg har prøvd meg frem med. Men jeg har en rutine som jeg alltid går igjennom. Den er som følger.

Hver gang jeg rigger meg til for å skyte, så strekker jeg to foten helt ut. Alt av ammo og loggbøker er selvfølgelig tatt fram og alle data lagt inn. Jeg legger meg ned, og legger rear bag'n innunder kolben. Ligger flatt på magen, med skrevede bein. Når jeg så legger meg bak børsa, justerer jeg tofot'n. Den må som regel litt ned. Jeg justerer det hele slik at jeg slipper å presse kolben ned i rearbag for å ha et naturlig siktepunkt, ei heller må jeg klemme særlig mye på bag'n for å løfte kolben. Når alt er innjustert, kan jeg sovne med hodet hvilende på kinnstøtta, og når jeg våkner, er jeg på blinken.Med andre ord, jeg slapper helt av. Når alt dette er gjort, løfter jeg overkroppen litt opp, og lener meg frem og oppa børsa. Da får jeg et naturlig press på to fot'n, og når jeg skyter på gress, flytter ingenting seg. Presset er da konstant, selv om jeg ikke sikter på målet. Jeg har lite korrigering fra skudd til skudd, må bare kikke litt til høyre for å hente frem nye patroner. Jeg løfter overkroppen og kolben lett fra bag'n, klemmer denne sammen og legger meg ned igjen mellom hvert skudd, siden rekylen komprimerer bag'n hver gang det smeller.

 

Jeg er ikke super bevist på å tømme lungene før skudd, jeg er såpass dreven at jeg vet jeg har lik mengde luft i dem uansett. Når jeg ligger skikkelig, er dot'n i siktet fremdeles midt i blinken etter skudd. Jeg kan oxo se min egen trace under gode forhold, og ser alltid nedslaget, om det viser. Skuddtakta ligger på 30 sek mellom skudda, da kan jeg skyte 15-20 skudd uten at pipa blir særlig varm, og jeg slipper plagsom mirage om det ikke er minus grader ute.

 

Når man ligger skikkelig, og slapper av i hele kroppen, så kommer godfølesen med en gang, og man vet på forhånd at man kan skyte meget bra. Ligger man å må anstrenge seg, så blir det strax verre, ikke noe stort problem under jakt eller noe, men skal man ligge lenge og skyte mange skudd, så blir det bare tull, for min del.

 

Sånn gjør jeg det, er sikkert 1000 andre metoder, men etter mange år bak børse med to fot, har dette blitt en vane. Skyter jeg med reim, er det en helt annen historie. ;)

Link to comment
Share on other sites

Min rifle er ikke kresen på friflukt, jeg har samme presisjon uansett.

Men jeg har satt friflukta til 0.2mm akkurat nå, og det ser veldig bra ut.

 

Jeg måler col med pussestokken. Jeg setter på en plastikk jag, som jeg har fjerna spissen på. Da blir den helt flat forran. Du kan evnt sette en tape bit forran på pusse stokken, siden det er et hull der, du vil nemlig ikke at kula skal stikke inn i det hyllet. Uansett, så lukker jeg bolten og stikker stokken inn, til jaggen treffer støtbunn. Merker av på stanga ved munningen. så åpner jeg bolten, fjerner denne, og setter ei kule inn i kammeret, og setter den lett fast i bommene. Stikker så pussestokken inn på nytt, og når jeg er ved kula, merker jeg på nytt ved løpsenden. Når jeg da måler avstanden mellom disse punkta, finner jeg en maks col, der kula står i bommene. Så trekker jeg vekk noen hundredeler, og har feks 0.2mm friflukt. Jeg bruker en kule som jeg har kjørt i uniformeren, pga at spissene på kulene varierer noe.

 

Det hele tar noen få minutter å gjøre. Når jeg begynner på en ny eske med kuler, selv om det er samme kula, gjør jeg det igjen, da det kan være små variasjoner fra Lot til Lot.

 

Ingen kan gi deg den optimale friflukten, dette må du teste selv i børsa di. Skal du skyte VLD kuler, og ikke Hybrid, så leser jeg at man får beste resultatet ved å sette kula i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått lånt en stor kopi maskin, og kopiert en blink som jeg var så heldig å få oppe i Trondheim i fjor. Så nå kan jeg trene på skikkelige skiver.

Setter av 2 timer til en treningsøkt i morra, sånn midt på dag. Da skal vi se om det er mulig å komme under 150mm, iallefall.

 

20130109_234423_zps911e78ba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt igjen idag.

Jeg henter meg inn cm for cm ;)

 

Veldig flott vær, 0 grader og 1 m/sek vind fra kl 9.

3 skudd på stålplata bare for å varme opp pipa, og så 10 skudd mot skiva. Miragen dukka opp etter 5 skuddet, og da begynte høydespredningen å komme.

I tillegg kjenner jeg at jeg blir nervøs og får puls, selv om det ikke er noen konkurranse ;) Så da får jeg trening som tilsvarer nervøsitet rundt en konkurranse.

 

Endte opp på 152mm ca, så det er litt bedre enn forrige gang.

Men jeg skyter alt for fort, så dette med mirage blir da et problem. Skal prøve å ligge på minuttet pr skudd neste gang.

 

Her er noen bilder :)

 

20130110_120345_zpsdb5c25fe.jpg

20130110_120407_zps46ac09e5.jpg

20130110_123323_zpsaba47b05.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da jeg var i Las Vegas forrige uke, møtte jeg Bryan Litz. Vi snakket endel om skyting på lange avstander og justering av bc. Først kunne han fortelle at den bc han har oppgitt alltid er rett og at den ikke skal justeres. Da er det andre ting som er feil i det jeg har lagt inn i AB. Så, litt seinere, kunne han fortelle at AB har en funksjon der man kan kalibrere kulebanen, og kolonne nr 1 justerer hastighet, og kolonne nr 2 justerer bc. Ergo, så kan man vistnok justere bc allikavel. Hmm. Jaja ;)

 

Mens vi stod der, så plukka jeg frem min telefon og åpna AB. Vi gikk direkte til kalibreringsbiten, og han ble litt tom for ord når jeg lurte på hvordan man bekrefter treff på 2900 meter, og kalibrerer deretter. Man må nemlig skyte på avstander mellom 2600 og 2937 meter for å verifisere bc. Han mente da at man kan ignorere disse avstandene og legge inn de man skyter på, men det vil ikke programmet godta. Da han innså feilen, lovet han meg å oppgradere softwaren, og sende meg en mail når det er gjort. Får håpe han holder ord. :)

 

Ellers, så lasta vi ned en Custom Dragcurve til mine 300 grs OTM kuler, og idag har jeg testa det ut. Jeg må si jeg er meget fornøyd med akkurat det.

På 500 meter, vil en G7 BC oppgitt av Litz ha meg til å stille opp 7.8 MOA. Dette blir litt høyt, og jeg må derfor justere opp hastigheten for at det skal stemme med faktisk oppslag, som er 7.2 MOA. Men etter at jeg la inn custom curva, og satte hastighet til den kronograferte, fikk jeg 7.2 MOA som oppslag da jeg la inn data idag. Og kula traff midt i blinken både på høyde og side.

 

Skjøt 2 ti skudd serier, den første målte 102mm, og den andre målte 118mm. Vinden lå og jaga fra 2-7 m/sek. Jeg klistra skivene og gikk tilbake til standplass for å skyte 2 serie til, men da jeg kom ned, blåste blinken over ende, og jeg gadd ikke gå opp på nytt. Så det ble med de 2 idag. Istedet tenkte jeg å teste litt mer på lengre hold, og fant en kvadrat meter is på 825 meter. Plotta inn i AB, kneppa det som ble foreslått og traff midt i. Flytta meg til 1050 meter, med samme resultat. Snudde meg så 180 grader, og fant en stein langt oppe i hjortelia, med noe is under, som skulle gi gode spotte muligheter. Målte til 1792 meter. La inn vinkel og avstand i AB og trykte på knappen. Fikk vite oppslag og skrudde opp. Sola skinte så flott oppi lia, så det var meget gode forhold å se på. La inn 8 moa for vind, og klemte inn avtrekkeren. Etter en liten evighet kom røykskya fra steinen, treffet satt midt i, alle veier. Jeg er meget fornøyd med akkurat det. Tydligvis så har jeg nå funnet sweetspot med AB. La inn 2086 meter oxo, og der var det ca 5 moa forskjell på Litz G7 og Custom Dragcurve, der den siste er det som faktisk er rett. Med Litz G7 skyter jeg for høyt, så neste gang skal jeg være rett på i høyde. Må testes på is snarest. :)

 

Har funnet et sted der det henger is flere km innover i en dal, 1.5 timer fra huset mitt, så det blir å stikke dit og teste ved første anledning.

 

Håper på ok forhold i morra, så jeg får skutt 2x 10 skudd da oxo. Skal huske å ta med mobilen opp til skivene, så jeg får tatt bilder av seriene da.

 

109.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en del om langhold i det siste og sett det som er å se av videoer og det som slår meg er at det dere langholdsfolk får til er lite annet enn imponerende. Det er en del variabler som spiller inn på så lange hold som dere skyter på at det krever sitt for å holde rede på alt.

 

Hold liv i tråden, den opprettholder den gryende interessen min og ganske sikkert for mange andre :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at det fenger :)

Jeg ser jo at det tar helt av med langhold her i landet nå, og mange vil skyte med 338LM, selv om man så absolutt ikke trenger dette kaliberet for å bedrive denne delen av hobbyen.

Man kommer veldig langt med standard kaliber, men man må oxo innse at skal man ha noen som helst slags reaksjon i andre enden, utenom på papp, så må man opp i vekt på kula for å klare å registrere treff. Med mindre det skytes på is, eller støvete sand.

For min del er det kun langhold som gjelder, og da inkluderer jeg skyting på papp på 500 meter.

Jeg har en 6mm Norma BR som jeg skal begynne å lade ammo til, og da blir det veldig seriøs 300 og 500 meter skyting med den.

 

Var i posten og henta et lite stativ som jeg skal feste på spottescopet, slik at jeg kan sette videokamera på det, og da blir det strax bedre å filme. Håper å få testa allerede i morra, og filme skiva på 500 meter gjennom spotteren. Burde bli bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Det å filme på 500 en, og skyte over chronograf samtidig har jeg stor tro på knut erik, en meget fin måte å få sett hva som skjer der framme på hvert skudd, hva dårlig avtrekk gjør på lengre hold etc. Har lenge tenkt på dette selv, men har jo som så mye annet , bare blitt med tanken :-? Ser fram til rapporten din i morgen, og takk for tråden din :-)

 

Sent from my LT26w using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Endelig litt tid til å skrive om dagens skyting.

Tok med fruen for å se om hun kunne spotte litt. Ikke at det er nødvendig, siden jeg skyter med 52x på IOR'n, så jeg ser alle hullene etterhvert som de dukker opp. Men er gøy at hun blir med og er interessert. Og hun ble mer og mer ivrig i praten etterhvert som hulla kom på pappen og de i tillegg satt tett, en stund.

 

Gikk rett på sak i dag, brukte samme antall knepp som i går, men i dag var vinden fra venstre mot høyre. Så jeg skjøt kaldløps skuddet på skiva. Det gikk ørlite lavere enn resten, og siden den var blitt seint på dag, ville ikke kronografen være med på leken :(

Men jeg vet at jeg ligger på 850 m/sek med resten av skudda, mulig jeg er litt treigere med første skuddet, noe som er rart, siden jeg i fjor sommer så tydlige tendenser til at første skuddet satt høyere enn resten på 1000 meter plata.

Jeg monterte oxo opp kamera bak spottescopet, det fungerer veldig bra, men det ble for mørkt. Når jeg prøvde å zoome inn blinken såpass at man kunne se kulehull, så ble det nesten svart skjerm. Her er jeg tydligvis avhengig av litt sol, eller bedre dagslys. Er ikke allverden kl 1530 her oppe nå.

 

De 6 første skudda satt tett, ca 60mm for å være nøyaktig. Jeg lå inne med 4 knepp venstre, men var allikavel 1/2 moa (2knepp) for langt til høyre for senter. Vinden kjentes rimlig konstant, men den økte nok litt på de siste 5 minutta, for skudd nr 7-10 dreiv bare lenger og lenger ut.

 

På den andre serien gjorde jeg et lite eksperiment. Jeg tok 10 hylser som lå oppe ei kasse her i går kveld, og bare pressa de og lada de direkte. Ingen prepping av noe slag, og ikke gløding. Her ser man tydlig forskjellen på å gidde å preppe og gløde hylser, kontra å bare lade og skyte. Serien er ikke mye større enn den første, men høydespredningen er over dobbelt så stor.

 

Nå blir det 4 dager med jobb, på fredag har jeg fri, da blir det ei ny økt, og jeg kommer oxo til å teste ut hva 6.5x65 RWS klarer å prestere på 500 meter, med Scenar og Berger VLD.

 

20130127_190755.jpg

20130127_190658.jpg

20130127_190740.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanskje begge deler, men jeg skyter som regel veldig bra på det ene skuddet, sånn ellers, på jakt og på stålmål langt unna.

Jeg tror pipa trenger å få noen runder gjennom seg, men min ser ut til å holde treffpunktet nokså greit. Etter 10 skudd på 9 minutter idag, var pipa kaldere enn hånda mi, så den blir ikke så veldig varm. 30 grader kanskje. Men den var ganske kald da jeg begynnte ;)

Avslutta dagen med et skudd på is på 500 meter, for å se om jeg kunne finne igjen kula, me den hadde kommet ut av isen 15 cm lenger bak, og rikosjert oppver i neste islag og ut i det ukjente. Artig å se om de sopper. Var iallefall ingen fragmeneter i isen.

Link to comment
Share on other sites

Å preppe hylser fører bare gode ting med seg. Jeg gjør det primært for å øke levetiden på dyre hylser, og bivirkningene av det hele er at presisjonen blir bedre. Det tar selvfølgelig litt tid, men man får tenke slik at, jeg stresser ikke når jeg skyter, så da stresser jeg heller ikke når jeg lader. Vanligvis bruker jeg 2 kvelder på 50 patroner, og siden jeg bare skyter i helgene, har jeg da nok tid til å produsere minst 100 skudd i uka.

 

Med litt eksperimentering fra uke til uke, så finner man god ladningen, i mitt tilfelle er det nok å bare gjøre alt likt fra gang til gang med 338LM ammoen. 300 win og 65 rws krever litt mer tunings arbeid, men jeg nærmer meg der oxo. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sorterer ikke etter vekt, da Lapua hylsene er rimlig ok. Jeg trimmer de til samme lengde, og freser hette lommer. Passer på at alle er likt pressa, og at skuldra blir satt tilbake ved hver 4'de omladning. Måler da hvor mye skuldra kommer tilbake utifra en "dummy" som jeg har her. Bruker en Comparator til det.

Gløder ved hver omladning, og pointer kuler. That's it :)

Link to comment
Share on other sites

Henter du så mye at du får merkbart bedre presisjon da? I så fall, hvordan var presisjonen før og etter bruk av denne?

Jeg bruker Forster Ultra Seater og klarer ikke å se at kulene mine står skeivt nedi hylsa.

 

Men jeg er villig til å teste en sånn rigg om du får merkbart bedre presisjon :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på om det er så veldig merkbart. Det er små avvik når jeg måler med micrometeret, men noe er det. Tok en test på noe vanlig fabrikkammo, samt noe NATO-ammo jeg hadde liggende. Her målte jeg opp til 12 1/1000 inch skjevhet. Etter korrigeringen ble samlingene merkbart bedre. Faktisk ble jeg ble overrasket over hvor mye det hadde å si. Som følge av den lærdommen konkluderte jeg med at det hadde effekt, og når jeg faktisk måler avvikene i skjevhet så har jeg tatt samtlige for å eliminere feilkiler. Leste forresten mye bra om Forster Ultra Seater vs Redding Competition. Noen + og noen - på begge to. Du oppnår jo fantastiske resultater så at de er bra er det ingen tvil om.

 

By the way: Den pointingen din skal jeg forsøke. Hva slags utstyr bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig og tatt med noen patroner over til deg og sett hvor mye kast det evnt er i kulene mine etter at de er satt med Forster dia.

Den pointeren jeg bruker, kjøpe jeg hos Sinclair, den fungerer som en blyant kvesser, og jevner tuppen på kulene, slik at alle blir helt like. Det ligger bilder av den lenger bak i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Tok en test på noe vanlig fabrikkammo, samt noe NATO-ammo jeg hadde liggende. Her målte jeg opp til 12 1/1000 inch skjevhet.

Det er såpass mye kast at patronen normalt ikke lar seg kamre uten vesentlig motstand og maktmisbruk.

Sikker på at du ikke har glemt en null....at det skulle stått 12/10000 " evt at måleinstrumentet ikke er kalibrert??

 

Nesten så jeg tror nato ammoen har vært en tur innom et MG og vært utsatt for en dobbeltkamring :roll: dvs to patroner inn i kammeret samtidig. Da får man slike abnorme resultater du har målt.

Link to comment
Share on other sites

Den pointeren jeg bruker, kjøpe jeg hos Sinclair, den fungerer som en blyant kvesser, og jevner tuppen på kulene, slik at alle blir helt like.

 

For å være litt pirkete:

Du bruker en meplate trimmer, ikke pointer Knut Erik.

Du trimmer kulene slik at alle får lik nese.

En pointer gjør nesen spissere. Eks Whidden bullet pointing die.

 

En trimmer reduserer BC med noen prosent, en pointer øker den med noen prosent.

Noen trimmer først og pointer etterpå. Men det tror jeg er litt overkill.

Link to comment
Share on other sites

Tika, du har helt rett. Jeg bare kaller det en pointer siden den fixer tuppen/point på kula.

En sånn Whidden sak skal jeg ha meg ganske så snart.

 

Det som bli sagt om trimmeren min, er at den fjerner ca 2% bc, men om man ikke "trimmer" spissene, så blir de så ulike at bc'n blir ulik, og når alle er like, så spiller det ingen rolle om de har 2% mindre i bc. De går iallefall dit de skal ;)

Link to comment
Share on other sites

Det tøffeste er jo uansett å sitte med 1000-yard stare på sengekanten med GI-joe

neglefila si og dra den apatisk over ogivalen mens du svetter på overleppa og kjemper

med gamle 'Nam-flashbacks :D

 

 

-H

 

 

Tilfeldigvis sett "Sniper" med en morgengretten Tom Berenger i det siste? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...