Jump to content

Raskest storviltprøve - stående


Recommended Posts

Nå i disse storviltprøve tider, kunne det kanskje være litt morro for kammerets god skyttere å forsøke å skyte storviltprøven stående på kortest mulig tid!

Var på skytebanen her om dagen, og vi var en liten gjeng som prøvde oss litt. Var faktisk veldig gøy. Patronene gikk fort.. :)

Ble noen raske serier. Noen veldig raske, og da ble det fort noen bom.. Dilemmaet er hvor mye tid en skal bruke på å sikte....

Beste serie hvor alle traff var 11,8 sek.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe poeng i å være kjapp, hvis presisjonen uteblir. Treff først, så øke hastigheten etterhvert :)

 

Stort sett synes jeg det virker som prøven er vanskelig for mange. Er dette bare min oppfatning?

 

Men ellers et godt forslag synes jeg, alt som gir bedre skudd på viltet er bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er en suveren utfordring som er meget lærerik om egne ferdigheter!

På vår lokale skytterbane nektes vi å skyte stående fordi skytterlaget er redd for de elektroniske skivene sine! :roll:

Utfordrer meg selv ved å skyte stående med salong på villreinfigur,samt en to tre runder på løpende elg.

Hadde man kunnet skyte stående i klubben hadde man antageligvis fått mengdetrening på skytesituasjoner som ofte er lite trent på,det suger ordentlig å bli nektet...

Link to comment
Share on other sites

Stående oppskyting er en fin tradisjon. Dersom man i en lignende situasjon på jakt ville skutt stående, ser jeg ingen grunn til å ikke ta prøven på tilsvarende vis.

Man får gjerne småsure kommentarer fra de som sliter litt med oppskytingen, men det er bare å overse..

 

Det Wildboar skriver om at skytterlaget ikke tillater stående er litt skremmende.. mange av oss skyter mye stående på jakt, hvordan skal man da få trening? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Husk bare at en serie på 10 sek med 4 treff og en bom er VELDIG mye dårligere enn en serie på 45 sek og 5 treff :!: . Hvorfor? Jo, fordi treff er treff og bom=skadeskyting.......

Hjelper lite med rask skyting hvis det første skuddet var skadeskyting.....

Som trening på kjappe ladegrep og raske og SIKRE skudd er det bra, men husk ikke å ikke skyte raskere enn at du fortsatt treffer bra, for det ER viktigst :wink:

Mitt mål er å skyte rask, men så godt som 100% sikkert. Storviltprøven skal bestås 1. gang hvert år :) Litt formaninger det her, men greit å ha i bakhode :)

Link to comment
Share on other sites

hos oss er det bare å skyte stående,

vist man skal være så redd for elektronikken så burde man kansje ikke ha det :!:

tøff utfordring :mrgreen: 9 sek er jo stygg bra. får ta en tur å teste selv en kveld.

på jakt blir det jo en del stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker ganske treg, men kan noen forklare meg hvorfor stående skyting er værre enn annen skyting for skivene??

 

Ellers en artig utfordring! Jeg skyter hjelpeløst dårlig stående, så der trengs det trening. Er nok mange år til jeg skyter opp stående ja! All ære til dåkker som gjør det!

Skjønner ikke helt kritikken til enkelte her. Husk det er snakk om skytig på papp da! Da må det jo være lov å skyte litt over evne noen ganger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker ganske treg, men kan noen forklare meg hvorfor stående skyting er værre enn annen skyting for skivene??

 

Ellers en artig utfordring! Jeg skyter hjelpeløst dårlig stående, så der trengs det trening. Er nok mange år til jeg skyter opp stående ja! All ære til dåkker som gjør det!

Skjønner ikke helt kritikken til enkelte her. Husk det er snakk om skytig på papp da! Da må det jo være lov å skyte litt over evne noen ganger!

 

Ta et hint da :roll: Det er jo ikke pappen eller elektronikken i skivene jeg snakker om her.

Dette er knall fin trening det, ingen tvil :!:

Poenget var bare å huske at den største utfordringen er å skyte raskt, men samtidig holde igjen akkuratt så mye som må til for å faktisk treffe på hvert skudd. For det er det som er den virkelige utfordringen :wink:

Mei av gårde 5 skudd på 15-20 sek å treffe elgen på 100m er faktisk tro det eller ei kurrant nok etter noen serier :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poeng ang. rask skyting og muligheter for skadeskyting.

Enig i at det er betraktelig bedre å skyte sikre skudd på vilt enn å skyte raskt.

Var heller mer for å ha det litt morro med skyting, enn at det er så veldi jaktrelatert.

Jeg tar det bare som et ledd i treningen, og for konkuranssen sin del :D

Baneskyttere har jo både felthurtighet og stangskyting, begge går ut på å treffe bra kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra med denne utfordringa er at dei som faktisk synes liggande blir ein for enkel sak kvart år, kan få muligheten til å strekke seg enda lenger og bli ein bedre skytter. Å takle presset er jo god trening. Det finst faktisk mange der ute som ikkje risikerer stort ved å skyte på vilt i ståande stilling fordi dei enkelt og greit har lært seg å mestre det.

 

Det er som ein stjerneelev som sitter i klassa og kjeder seg, fordi han ikkje får nok utfordringer av læreren...

 

Ein på kongelaget på landsskytterstevne kan jo velge mellom høyre og venstre hjertekammer fordi han er god :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble målt med sånn de praktiske guttene bruker.

Og dette var 1.forsøk 15,25sek..

Med boltrifle.. En tikka.

 

Om skyteprøven er for lett, tja..

Men jeg mene at jegerene må gjøre som skytterene, det er og ut og skyte.

Sånn som trådstarter sier.. DET ER GØY, og det skal det jo være..

Link to comment
Share on other sites

Vi gjore det bare slik at en med klokke sa klar, ferdig og ild, og startet klokka.

Klokka stoppet etter siste skudd.

Vi skjøt også med boltrifle, er jo litt av morroa det :wink:

Jeg prøvde min nye sauer 202 som jeg endelig har klart å skaffe meg. Super fornøyd.

Men bolten ble kanskje dratt litt raskt tilbake, da det bare på de seriene ble hakk i gjennom belegget og inn til ståelt av tommhylsene. :oops: Tror hylsene snur seg å halsen treffer låskassa bak der hylsene kommer ut :(

Link to comment
Share on other sites

Nå i disse storviltprøve tider, kunne det kanskje være litt morro for kammerets god skyttere å forsøke å skyte storviltprøven stående på kortest mulig tid!

Var på skytebanen her om dagen, og vi var en liten gjeng som prøvde oss litt. Var faktisk veldig gøy. Patronene gikk fort.. :)

Ble noen raske serier. Noen veldig raske, og da ble det fort noen bom.. Dilemmaet er hvor mye tid en skal bruke på å sikte....

Beste serie hvor alle traff var 11,8 sek.

 

Hvorfor det?, når det finnes et eget skyteopplegg for bjørnejegere, se på "bjørnpasset" så ser du hvorfor, da har jeg faktisk mere sansen for den svenske modellen på elgskytterprovet

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg inntar en litt småfeminin tingertupp stilling med albuen på hofta, innøvd fra en fortid som skiskytter,

(dengang var det største problemet med treg serie ising i smøringen) da går det som regel greit. Stående skiskytter blink er 11.5cm på 50m, noe som da vil tilsvare 23cm på 100m.

En skiskytter i dag bruker ikke mange sekund for de beste å få 5 skudd innenfor, selv med kolibripuls og melkesyre;)

 

 

Interessant det Sir skriver angående krav til 3 treff for stående, det visste jeg ikke..

Link to comment
Share on other sites

Det er kravet til bronse i elgskyting så vidt jeg husker, og er likestilt med vanlig storviltprøve.

Du har jo i praksis skutt storviltprøva sittende (med litt større treffområde) på sittende/kne serien. Så må du ha ytteligere 6 av 10 inne stående. Dette er jo en mye mer realistisk storviltprøve enn std 5 skudd liggende som de fleste skyter.

Link to comment
Share on other sites

Mulig eg tar feil, men eg trudde det var sølvkravet som tilsvarte skyteprøva. Eg trudde og at kravet var 4 av 5 innanfor på ståande - stilleståande. Men eg skal ikkje seie det sikkert atso.

 

Dette kravet er jo vanskelegare enn vanleg skyteprøve, so det er vel få som velger denne i satden for den vanlege. Tanken er vel heller at dei som først har skote sølvkrav (eller bronsekrav?) skal få sleppe å avlegge og betale for den vanlege prøva i tillegg, når dei allereie har klart eit vanskelegare krav.

 

At elgskytinga er ei mykje meir realistisk og "betre" prøve er eg ikkje i tvil om. Men bestanden av jegerar hadde vel blitt vesentleg redusert om denne skulle gjelde for alle :wink: Og det er vel for so vidt ikkje nødvendig heller.

Link to comment
Share on other sites

off topic:

Men bolten ble kanskje dratt litt raskt tilbake, da det bare på de seriene ble hakk i gjennom belegget og inn til ståelt av tommhylsene. :oops: Tror hylsene snur seg å halsen treffer låskassa bak der hylsene kommer ut :(

Dette skjer på sauer 200 str også, har opplevd å fått et felt med messingfarge etter hylsene rett bak utkasteråpningen etter mye hurtigskyting (dfs feltskyting , stang osv)

vet ikke hvilken overflatebehandling det er på 202 men på 200str forsvinner det når man gnikker litt med en fille og våpen olje.

 

topic:

 

Selv er jeg mest opptat åv å skyte minst mulig samling på storviltprøven, når det skytes på papp skrur jeg forstørelsen opp så jeg kan bruke en klisterlapp som siktepunkt.

Målet er å skyte så tett at det er vanskelig å se hvor mange skudd som sitter i skiva men jeg skyter ikke riktig så godt med jaktriflene, men en kompis måtte faktisk krangle seg til godkjent oppskyting når det var bare 4hull i skiva.

neste gang på banen må stående skyting prøves for å se hvor fort evntuelt om det går :lol:

Link to comment
Share on other sites

HAr kikket litt i reglene og der står sølv merket. Men jeg finner ikke noe om at gokjent storvilt prøve erannet enn sølv merke og det vil vel si gitt poengsum på elgbane program eller tar jeg feil nå?

 

Kunne jo vært greit å si til noen som vil prøve at du får den godkjent hvis du treffer 4 av 5 på stående.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis man skyter på rein - uansett stilling - så må alle 5 skudda sitte innenfor. Her må det brukes jaktammo.

 

Hvis man skyter på elg - sølvmerkekravet - (15 skudds program) så er det 5 skudd mot fastskive liggende / sittende / kne - alle 5 må treffe. Stående mot elg fastskive 5 skudd - minimum 3 må treffe. Til slutt 5 skudd stående mot løpende elg - 3 må treffe. Hvis man klarer det har man bestått storviltprøven. Skyting stående mot fast skive og mot løpende elg skal være med lang arm. Her kan man benytte helmantel.

Link to comment
Share on other sites

OT: Var innom jff her nå og denne infoen var ikke oppdatert, men stemmer den ?

 

1. Mot stillestående elg - 5 skudd knestående eller sittende. Krav 5 treff.

2. Mot stillestående elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

3. Mot løpende elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

 

Stemmer det. Vi bruker denne prøven i vår forening, da skytterlaget nekter oss å arrangere den vanlig 5 skudds prøven.

Denne alternative prøven står omtalt i NJFF's regelverk om jaktskyting på side 49 punkt 19.3 :wink:

Det er det gamle sølvkravet.

 

Har tatt denne prøva de siste 17 åra, og mange kommer til og prøver seg med vekslende hell. Men med itt trening lar det seg gjøre for de fleste. Med kombi og dobbelrifler blir det gjerne litt problematisk da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skyter på elg - sølvmerkekravet - (15 skudds program) så er det 5 skudd mot fastskive liggende / sittende / kne - alle 5 må treffe. Stående mot elg fastskive 5 skudd - minimum 3 må treffe. Til slutt 5 skudd stående mot løpende elg - 3 må treffe. Hvis man klarer det har man bestått storviltprøven. Skyting stående mot fast skive og mot løpende elg skal være med lang arm. Her kan man benytte helmantel.

 

 

Dette burde vært storvilprøven..

Og ikke den reinen..

Link to comment
Share on other sites

Vel, i et jegerliv kommer man til flere situasjoner der dette er nødvending. Flere ganger har jeg skutt løpende elg i skogen som allerede er påskutt. Når det i ettertid viser seg at elgen har fått dødelig lungeskudd ved første skudd, har jeg ikke dårlig samvittighet for å gi den ytterligere grunn til å falle.

En påskutt elg i full fart vil få ytterligere skudd fra meg.

Derfor mener jeg det er nyttig å trene på løpende elg.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt - kan man sammenligne en løpende elg/hjort/villsvin på bane med vilt i løpende "tilstand"??????

 

Uansett hvor dyktig man plotter inn skuddene på banen (med eller uten retikkel tilpasset konkurranseformen) - tror jeg neppe at man er like dyktig i felten.

 

Nå har jeg ikke hatt muligheten til å jakte så mye elg - men noen villsvin, div. hjortedyr og endel andre dyr - har jeg da vitterlig sett løpe - og blitt skutt på - med miserabelt resultat (også av de som helt sikkert har både sølv/gullmerke :roll: ).

 

Mulig at elgen er mye enklere!!!

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, om et påskutt dyr i skogen løper videre, er det ikke da greit å ha trent på en blink som beveger seg?

Etter noen serier på løpende elg ser jeg helt klart mine begensninger på løpende mål, men dette er likevel nyttig i situasjoner der det er nødvending å løsne skudd på elg i bevegelse.

Om de som finner det fristende å skyte på beveglig mål ser hvor vanskelig det egentlig er, er det bare en bonus.

Det er likevel noen som behersker dette til fulle.

Link to comment
Share on other sites

"Det er likevel noen som behersker dette til fulle."

 

Du får ha min uvitenhet unnskyldt, men hvor kan man trene på noe som ligner er skadeskutt vilt - som ikke har monoton fart?

 

Hvis man ikke har ordnet eget opplegg?

 

At du, andre og jeg - har måttet skutt på skadet vilt (og kanskje lyktes også :winke1: ) - er èn ting.

 

En helt annen ting - er å tro at man behersker det pga. baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

"Det er likevel noen som behersker dette til fulle."

 

Du får ha min uvitenhet unnskyldt, men hvor kan man trene på noe som ligner er skadeskutt vilt - som ikke har monoton fart?

 

Hvis man ikke har ordnet eget opplegg?

 

Ikke vet jeg, men det finnes et enkelt opplegg å lage... Du trenger en skråning med trygg bakgrunn langs ene sida, samnt et dekk og en blink. Fest blinken over hullet i dekket, trill det ned bakken (få noen til å skyve det i gang eller lang snorutløsing). Humpete "gange" og varierende fart.

Link to comment
Share on other sites

Joda :)

 

En kompis - laget et elefanthode - med ingeniørkunst - og div. fart/avstander - før afrikajakten for endel år tilbake.

Selv hadde jeg et mer simpelt forhåndssenario - for bøffelen - så litt "egetopplegg" har det jo vært :winke1:

 

Men ingen skal fortelle meg at vi var godt forberedt - i forhold til hva som i verste fall kunne skje.

 

Og iløpet av årene - har jeg faktisk ikke bare vært ego - og bare jaktet med meg selv :shock: , men også jaktet sammen med andre.

 

Både i inn-og utland, som har avstedkommet div. situasjoner.

 

Derfor er jeg så påståelig :?

 

Men hvis du mener at et utslitt Good Year - i èn eller annen vinkel - er godt nok, så er det greit for meg!

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven har egentlig aldri vært ment å være noen slags eksamen, eller 'mini skytekonkuranse'

 

Den ble i sin tid innført, rett og slett for å sjekke at geværet går rimelig greit nok til å kunne skyte et dyr.

 

Det er mange som blir bra 'høye på pæra' når de har skutt litt mer enn den jevne jeger noen år, og da skal det absolutt innføres 'tøffere' krav til skyteprøve... i følge de som har trent litt.

 

Selv har jeg skutt ganske mye siste 20 år, og syns det er moro. Naturlig nok blir man da ganske god til å skyte etter hvert.

Men jeg jakter sammen med folk som skyter , det som kreves hvert år, og kan ikke se at de er uforsvarlige å ha med på jakt.

 

Vi jegere og våpenfolk får da for F nok av påbud og forskrifter tredd nedover huene våres, så da trenger vi vel ikke hjelpe til med å se ned på folk som tar prøven på vanlig måte med 5 skudd liggende mot villrein!

 

Og til dere som er så 'jævlig gode', Det er altså noe som heter 'eksamensnerver' :winke1:

 

Etter 15 år som standplassleder, kjenner jeg etterhvert mange jegere, som skyter ganske greit. Men når prøven skal tas, er det mange som får nærmest en 'mental sperre', som gjør at de underpresterer. Mrn det pleier og ordne seg :D

Link to comment
Share on other sites

Og til dere som er så 'jævlig gode', Det er altså noe som heter 'eksamensnerver' :winke1:

 

Det er vel noe som heter dyre skjelven også..

 

 

Dette kan diskuteres til man blir blå i trynet.

Men så lenge skudd og tening må pålegges jegere for at enkelte gidde, eller tar seg råd til og trene, ja da er vel en strengere "eksamen" en løsning.

 

Det med og skyte på løpende elg med rifle er konkuranse og fin trening men prøv også å skyt på leirduer i lufta, eller det dekket som hopper og spretter nedover en skråning.. da begynner det faktisk og bli litt vanskelig.. Husk på sikker bakgrund nå da, riflekulene går noe lenger en ei haglesuppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært nede på 5,2 sekunder stående lang arm, start med kolben ved hofta - men det var med en JP CTR02 (AR15 klone som er seriøst konkuransifisert) og er vel egentlig ikke så relevant. Morro var det uansett:-)

 

5 treff på under 15 sekunder med boltrifle må jo sies å være særdeles bra!

 

Dagfnn

Link to comment
Share on other sites

Uansett kor realistisk eller urealistisk det måtte vere, so er det vel neppe skadeleg for skyteferdigheitene å trene både ståande og på løpande elg... :wink:

 

Dette er noko dei aller fleste storviltjegerar bør prøve seg på i løpet av sesongen før dei startar på jakta etter mi meining.

Om ikkje anna so kan ein gjere seg nokre erfaringar kring korleis ein beherskar det og kan kanskje finne sine eigne avgrensingar (som so mange har påpeika).

Ein kan jo sjølvsagt argumentere heftig for at dette er stillingar og situasjonar ein aldri har tenkt å skyte i på jakt. Men på jakt skjer uforutsette ting og alt skjer ikkje alltid som ein har planlagt eller forventa.

 

Det betyr ikkje at eg meinar at storviltprøva bør verte vanskelegare. Den fungerer greit sånn som den er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært nede på 5,2 sekunder stående lang arm, start med kolben ved hofta

 

Regner jo med denne rifla var halvauto, men uansett 5,2 sek med kolben i hofta og stående med lang arm er jo helt sykt bra. Det er jo godt under et skudd i sekunnet. Hvilket kaliber har denne rifla. For føler vel at kanskje ei litt rekylsvak rifle er en fordel..

 

Jeg skyter 6,5 med 7 grams kuler så rekylen er jo grei nok :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært nede på 5,2 sekunder stående lang arm, start med kolben ved hofta

 

Regner jo med denne rifla var halvauto, men uansett 5,2 sek med kolben i hofta og stående med lang arm er jo helt sykt bra. Det er jo godt under et skudd i sekunnet. Hvilket kaliber har denne rifla. For føler vel at kanskje ei litt rekylsvak rifle er en fordel..

 

Jeg skyter 6,5 med 7 grams kuler så rekylen er jo grei nok :D

 

 

.223 rem, og med kompensator og et seriøst bra matchavtrekk på rundt kiloen. Er ikke store rekylen å snakke om.

 

168.jpg

 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg synes ikke denne konkurransen deres er gyldig, før det legges frem video av disse hurtige oppskytingene deres, ellers kan man jo bare ta på seg skryte frakken, og skrive hva man vil.

 

Video er ønsket :) :) :)

 

Det er jo bare en liten tullekonkurranse jo! Om noen skryter på seg litt ekstra så har jo vi andre litt ekstra å strekke oss etter, og det gjør jo ikke stort.

 

Skal man jukse&juge kan man like gjerne gjøre det om langholdsskyting hjemme på jordet.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...