Jump to content

Hvilke ørret sluker/spinnere anbefaler kammer folket?


Conibear

Recommended Posts

Jeg liker Phanter Martin best, god å kaste med, spinner selv på veldig lav hastighet og går ikke for dypt i vannet. Har fått mest på den gule med røde prikker og blank skje, samt den røde med gule prikker og kobberskje (med røde prikker).

 

Men i mørke vann ved lys himmel setter jeg på noe mørkere...

Link to comment
Share on other sites

Spesial eller Lillauren i kobber/rødt, 4 - 7 grams har gitt meg mye ørret, både til fjells og i skogsvann. Har også fått fisk på svart Lillauren med gule prikker.

 

Spinner fisker jeg minimalt med, men en liten Mepps med blank eller gullfarget skje med røde prikker er normalt bra.

 

En kompis fisker nesten bare med spinner, og jeg nesten bare med skjesluk, og vi får stort sett annenhver.

Link to comment
Share on other sites

her i området bruker jeg mye mepps spinnere , men også en del panter martin. bruker også mye en sluk som vi kaller rød kobber. kobbersluk med ene siden halvt farget rød .er vel kanskje den som ko-stens nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Går i lilleauren, sølvkroken spesial, møresilda og panther martin spinner hos meg. Bruker ganske forskjellige farger, med og uten prikker. Kobberfarga sluker med rød stripe, sølv/rød og svarte spinnere med gule prikker, er vel det eg bruker mest. Spinnere er litt sånn elsk/hat greie, dei kan fort lage masse krøll på sena og dei går djupare enn slukar, iallefall panther martin sine, i samme vektklasse, så det er fort at du mangler både 1 og 2 når du reiser heim igjen... Men du verden så du tar fisk med spinnere, hvis forholda er dei riktige.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Alt som er å få kjøpt gir som regel fisk. For mitt vedkommende så fisker jeg med alt mulig og prøver stadig nye experiment.Sluk,spinner,mark,flue,woblere alt virker. Og jeg bruker gjerne stort redskap. Etter fjellørret fisker jeg gjerne med sluk/spinner vekt fra 10g og opp til 18 og det fungerer fint.Fisken er stor i kjefften og jeg har fått ørret som ikke er stort større en agnet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tabell som viser hvordan farge du burde bruke under hvilke temperatur det er i havet. Altså er det 7-13,5 grader i vannet så funker rød farge ganske bra. Så er det bare å kombinere og eksperimentere selv der du fisker. Personlig så synes jeg at Møresilda rød/kobber er en slager fra sommer og utover høsten. Men blå/sølv og svart/sølv funker kjempebra! På våren fisker jeg veldig mye med blå Tobis.

 

farger.jpg

(Grader Celsius)

 

- Som du sikkert legger merke til, så overlapper temperaturene hverandre noe. Dette betyr at det er flere farger som kan være bra ved noen temperaturer.

 

mvh

Skogsturken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er mye de samme som går igjen siden sist jeg drev med ørretfiske som er mer enn 10 år siden, som lilleauren, sølvkroken spesial og panther martin spinner. Men Møresilda har jeg aldri brukt i fersvann, hvilke farger har dere best erfaring med og hvilken vekt på disse?

 

Ser også at flere av dere bruker mellom 4-7 grams sluker, har selv brukt mye mellom 7-12 gram det er også for å få litt lenger kast. Men er allikevel kanskje en god ide å teste ut ned til 4 gram.

 

Ser det er kommet en del nytt på markedet men er erfaringen at de ikke når opp mot de gamle gode som spesial serien osv? Eller har man lite tro på det nye å derfor de ikke blir testet ut. :?:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er kommet en del nytt på markedet men er erfaringen at de ikke når opp mot de gamle gode som spesial serien osv? Eller har man lite tro på det nye å derfor de ikke blir testet ut. :?:

Nytt og nytt...Har god erfaring med Loftys Cobra (het vel Tasmanian Devil når jeg kjøpte de), 7 grams i blå/sort eller grønn/sort.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg bruker varierer etter hva slags vann jeg fisker i. Men de siste åra har det blitt mer og mer sildesluker. I skogsvann ofte dirty harry med svart rygg i gråvær og med blå rygg i sola. I klare fjellvann med stor fisk blir det mye jensensild 18g og atomsilda 12g. Rød/gul i godvær, rød/sort om kvelden og i dårlig vær. Og varierer i tillegg med spesial, lillauren, vibrax, møresild osv.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje kva andre har erfart, men ofte gir store sluker også muligheiten for større fisker.. Eg har ikkje hatt store erfaringene med det, bortsett frå at eg har stort sett brukt 4-12 grams sluker og spinnere, men i følge erfarne fiskere, så må ein opp i større sluker for å få storfisken og for og komme fortere på djupt vatn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått flest fisker på Sølvkroken, som regel rundt 10 gram. Litt forskjellige farger. Hvorfor ? -> sannsynligvis fordi jeg liker å fiske med de. De når langt ut når man kaster, og de er greie å ha med å gjøre. Jeg veksler imidlertid ofte, både sluk og spinner. Men må innrømme at jeg nok over halvparten av tida bruker en Sølvkroken. Det minner meg på ett svar jeg fikk fra en ekspeditør som er en meget entusiastisk fisker: Jeg spurte om hvilken sluk som var best, hvorpå han svarte "best er nok den sluken som er mest i vannet"......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Favoritten er spesial-serien, og der bruka eg heile spekteret både på fargar og vekter. Men bruka mest 7 og 10 grams.

Brukar og lilleauren og aura, samt dei minste utgåvene av toby og andre "lange" slukar.

 

Har av ein eller annan grunn aldri vore heilt fortruleg med spinner. Han noken men bruka dei sjeldan.

Link to comment
Share on other sites

Denne er giftig på ørreten!Både til fjells og skogs har jeg dratt mye på denne.Drar aldri på fisketur uten 2 stk av denne i boksen.

 

http://www.xxl.no/fiske/sluk-ferskvann/ ... Word=mepps" target="_blank" target="_blank

 

Hadde aldri fått ørret før i hele mitt liv og ingen peiling på det ;) men klassa dro til avslutningstur vedsiden av et ganske bra ørret/abborvatn og der fisket vi med både båt og fra land....

 

Vi var to stykker og dro jammen meg opp 17 abbor og 10-11 ørret i løpet av en halvtimes tid :D PÅ SAMMA SPINNEREN.

Det var sånn mepps som du nevner "SuperHansen" funker jammen meg bra, og anbefales sterkt.

 

Men lurte på en ting though: Sliter du like mye med å få kastet den ut langt som det jeg gjør? :S og hvorfor biter ikke abboren her hos meg på den? det gjorde den jo der :| fikk ETT napp her

Link to comment
Share on other sites

Ser det er kommet en del nytt på markedet men er erfaringen at de ikke når opp mot de gamle gode som spesial serien osv? Eller har man lite tro på det nye å derfor de ikke blir testet ut. :?:

Nytt og nytt...Har god erfaring med Loftys Cobra (het vel Tasmanian Devil når jeg kjøpte de), 7 grams i blå/sort eller grønn/sort.

Endelig en som har samme favoritt som meg.

Mine kompiser sverger til spesial,phanter,mepps,cast-master og div andre kjente småsluker.

Jeg er en svoren tillhenger av Tasmansk Cobra i grønn rygg med gull buk og rød stjært. Denne sluken klare ikke jeg å få tak i lenger,men har 3-4 stk enda i min fiskeveske.

Den ble lager av Elbe i sin tid i denne fargekombinasjonen,men den ble dssverre stoppet produsert. En fantastisk sluk.

Som en test så sto jeg og en kompis med 30 m avstand å fisket likt. Jeg med en Tasmansk Cobra og han med en sølvkroken spesial. Jeg drog 9 ørreter,å han 2..dette på identisk fisking og like mange kast. Jeg har tor på at dette et en superduper sluk..eller rettere jeg vet dette er en superduper sluk. Så om noen har denne i sin fiskeveske eller ser det i en sportsbutikk kontak meg så jeg kan få kjøpt opp et lager.

Men jøss..det er da mange gode sluker på markedet..det er vell bare hva man har troen på som avgjør valg av sluk/spinner før man kaster ut å sveiver inn.

Link to comment
Share on other sites

Denne er giftig på ørreten!Både til fjells og skogs har jeg dratt mye på denne.Drar aldri på fisketur uten 2 stk av denne i boksen.

 

 

Men lurte på en ting though: Sliter du like mye med å få kastet den ut langt som det jeg gjør? :S og hvorfor biter ikke abboren her hos meg på den? det gjorde den jo der :| fikk ETT napp her

 

Min erfaring er at abboren også er hissig på den spinneren.Når det gjelder å kaste langt med enkelte spinnere,så ligger endel av hemmeligheten i å ha ei skikkelig stang.Lang nok med riktig aksjon/kastevekt samt ei bra snelle med godt snøre som raser av :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun Mepps1- 3,5 gram kobber med røde prikker. Men ser at andre har gode erfaringer så vil prøve noen av de som er nevnt i sommer.

Som regel ikke så stor fisk her jeg bor (opptil max 1kg) men jeg synes at feks. Mepps 2 gir meg mindre fisker i snitt. Høres rart ut men sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge siden jeg var i en butikk med rikelig utvalg av Tasmanian Devil, men husker ikke hvilken... :)

Måtte kanskje vært i Sverige?

Både den og Cobra'en fisker veldig bra.

Ellers er det medium stor Panther Martin, svart med gule prikker som er "ørret-bankers".

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte om hvilken sluk som var best, hvorpå han svarte "best er nok den sluken som er mest i vannet"......

Det er nok mykje sanning i det:-) Eg fiskar ein del saman med ein kamerat. Han er svoren ABU Droppen-fan og brukar knapt anna agn, og eg er like ivrig Panther Martin-tilhengjar. Me er sjølvsagt like påståelege om kven som har den beste spinnaren i enden av snøret, men får omtrent akkurat llike mykje fisk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får nevne min og mange andres favoritt, nemlig Åsenskjea fra Delfin. Det egentlige navnet er 28J og den er kopiert av mange med sine røde og blå prikker og streker. De første kom i 1932 og hadde paralelle sider, senere ble den gjordt litt bredere i krokenden. Jeg bruker nesten kun den eldste typen, disse kjennetegnes også med tre stjerner som viste at det var kastesluk i motsetning til tynne dorgesluker.

Som dere sikkert forstår så samler jeg på norske sluker og har noen tusen slike.

Link to comment
Share on other sites

Som dere sikkert forstår så samler jeg på norske sluker og har noen tusen slike.

 

Får vi noen bilder av lekkerhetene eller? :shock:

 

Her vidunderet, den gamle til høyre og en noe senere til venstre

 

DSC03307.jpg

 

 

 

Her er lite utsnitt av en av Delfin skuffene, i dette hjørnet ligger som man ser Åsenskjeene på rekke og rad. Ulikhetene er formen og merkingen

 

DSC03308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...