Jump to content

Nye jakttider på grågås - vårt nye, ikke-jaktbare skadedyr


Bukke

Recommended Posts

Grågåsa – vårt nye ikke-jaktbare, skadedyr

 

graagaas_istock_000001371755.jpg

 

Bestanden av grågås i Norge, har mangedoblet seg gjennom de siste ti-år. Samtidig ser man at grågåsa også har etablert seg i stadig nye områder. Langs flere fjorder, kystområder, og langt innover fastlandet. Bestanden har formelig eksplodert, og er idag helt ute av kontroll.

 

For ca. 20 år siden, da forskningen (NINA) kastet sine øyne på grågåsa, var man allerede den gang i en slik situasjon, at grågåsa forvoldte stor skade for landbruket. Man innså derfor nødvendigheten av å innføre tiltak for å redusere bestanden. På kort, og lang sikt.

Tiltakene var bl.a eggsanking, skadegås-felling på våren, og «tidligjakt» på høsten, i de mest problem-utsatte kommuner i landet, f.eks Smøla kommune. Her er noen momenter til ettertanke.

 

1) Det felles mindre grågås idag, i fylker som Møre og Romsdal, enn for 20 år siden. (iflg SSB)

2) Bestanden er nå rekordhøy. Ingen aner hvor stor. (Sansynligvis 3-4 ganger så høy, som bestanden i 1990)

3) Høsttrekket starter tidligere for hvert år.

4) Jaktsesongen har blitt kortere, og ikke lengre, slik målsettingen var for 20 år siden. Gåsa rømmer over til utmark så snart det smeller, og blir dermed ikke jaktbar.

5) Når høstjakta og tidligjakta på innmark starter, iverksettes nemlig kraftige begrensninger på jaktutøvelsen. (kun innmark de første dager, kun fra 04.00-11.00 osv.)

6) Ingen forvaltnings-plan, inneholder mål-tall, som målsetting om *Hvor mye skal taes ut årlig, *Hvor stor hekkebestand skal vi ha, * Hvilke tiltak må iverksettes for å lykkes med målsettingene?

7) Mat-vilt-aspektet er totalt fraværende i samtlige planer.

8 ) Man har etablert en halvveies vår-jakt, under dekke av skadefelling, uten begrensinger på utøvelse, av betydning.

9) Antall jegere har sunket dramatisk. Ingen nevneverdig ny-rekruttering. Grunneierne selger ikke lengre jaktkort, da ingen jegere kjøper jaktkort, fordi det helt enkelt er poengløst å løse kort, da man ikke får jakte der gåsa er.

10) Kveldsjakt er i praksis historie.

 

 

Spørsmålet kan gjerne stilles direkte til DIRNAT/NINA:

Har selvsikkerheten på egen kompetanse blitt så stor, at man fullstendig har lukket øyne og ører for realiteter, erfaring, kunnskap og fakta, fra fylkesmann, grunneierne og jegere?

 

DIRNAT/NINA har iallefall for lenge siden, mistet sin kommunikasjonsevne og troverdighet ovenfor grunneiere, som idag sliter med et kolossalt beitepress, og stadig økende avlingsskader. Ingen erstatning gies.

For ikke å snakke om en sterk tillitssvikt hos jegerne, som ikke lengre får jakte effektivt, når «jakta» har startet. Oppgittheten er nå komplett.

 

Flere jegere, og grunneiere jeg har vært i kontakt med, ser ikke lengre noen hensikt i å utøve noe samarbeide eller meningsutveksling med DIRNAT/NINA. Helt som ventet – det er jo totalt bortkastet tid og energi. En følelse av å bli direkte ignorert, og nesten latterliggjort, er gjennomgangstonen. Ytterligere flere jegere vil droppe grågås-jakta kommende sesong.

 

«Keiserens nye klær»:

Direktoratet foreslår, i sitt nye forslag til jakttider, at jakta på grågås skal være 10. august, bl.a i Møre og Romsdal. Man bruker argumenter som høy grågås-bestand (..aha – man har altså fattet et poeng likevel?), klimaendringer (..naturligvis - en moteriktig formulering...dokumentert også?), mindre jaktpress i utlandet, samt, fordi man har tidligere jaktstart her hjemme.

Samtidig er man bekymret for at man skyter gås, som ikke har nok utviklet fjærdrakt til å starte et høsttrekk. (..man tar likevel ikke innover seg at stadig flere evner å komme tilbake på våren?..)

 

Så - DIRNAT sitt forslag til «endring», inneholder ikke kveldsjakt, så dette vil ikke medføre noen endring i praksis. Dette blir kun «Keiserens nye klær».

 

Hovedtyngden av grågås-bestanden i Møre og Romsdal, har uansett startet høsttrekket før 10. august. Fylkesmannen skal riktignok gies fullmakt til å iverksette tidligjakt, med 10-15 dager, fra 10-august, basert på lokale forhold, lysforhold mm.

Men Fylkesmannen får ingen myndighet til å iverksette kveldsjakt for samme «tidlig»periode.

Akkurat der forsvant det logiske aspektet for folk flest, tenker jeg. Sannsynligvis også for Fylkesmannen. Man er derfor akkurat like «langt» som før.

Resultatet blir - «Vi går inn for grågås-jakt, bare en ikke skyter noen».

 

Nok en gang får man den snikende følelsen av at den «regjerende uoffisielle politikk», er et betydelig «snev» av motstand mot jakt hos DIRNAT/NINA. I alle fall kveldsjakt.

 

Forslaget til nye jakttider på grågås, blir dermed en «salig suppe» av allerede utprøvde og ikke-virkende tiltak, selvmotsigelser, fornektelse av historikk, erfaring, og fakta, som kun vil ha den virkning at bestanden øker ytterligere!

 

Skal grågåsa nok engang, kun være et objekt for produksjon av nye utredninger/artikler fra DIRNAT/NINA uten mål og mening?

 

Hva har DIRNAT / NINA tenkt, skal være den regulerende/reduserende faktor på grågås-bestanden i fremtiden?

 

Jegere, og jakt som et bestands-regulerende tiltak, gies det iallfall ikke plass til.

 

Grågåsa skal i fremtiden åpenbart forvaltes, som idag – et ikke-jaktbart skadedyr.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Bukke . Helt enig i det du skriver !!

Opplever at gåsa kommer tidligere hvert år og at den stort sett er dratt(på tur å dra) når den ordinære jakta begynner. At det er tidligere jakt start på arten hjelper lite når det er slike restriksjoner som det er i dag med jakttider 0400-1100 og kun på innmark. Helt idiotisk spør du meg. Men som det kommer godt fram av ditt innlegg er det mange ting i denne forvaltningen som ikke henger på g.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bra.

Her bør alle ta et tak. Ny jaktforskrift er ute på høring. Og tilflere som sender inn motsvar på det som er kommet fra DN. Til støre mulighet er det for å få gjenomslag for våre synspunkter.

Husk at Jakt motstandere, og Fugleforeninger og spiller inn sine synspunkter på Jaktidshøringen.

Link to comment
Share on other sites

9) Antall jegere har sunket dramatisk. Ingen nevneverdig ny-rekruttering.

 

Stiller meg til disposisjon her! Rekruter meg!

 

Flott tråd, håper det bærer frukter av dette. Er viktig som jmonsen sier, at vi ikke blir overkjørt av fugle-vennene.

Link to comment
Share on other sites

skulle gjerne likt og høre argumentete for ikke og jakte på kvelden og ikke på utmark.

 

Argumentet er at man skal gi grågåsa anledning til å utvikle en skikkelig fjærdrakt, som setter den istand til å trekke langt. Samt - å gi grågåsa et "fri-område", som gjør at den får ro, og slik at jaktsesongen kan forlenges.

 

Men - de ser samtidig helt vekk fra, at bestanden vokser år for år, og har gjort det i 20 år nå. Altså - flere grågjess har faktisk greid seg tilbake hit til våren, men DIRNAT orker ikke bry seg med slike bagateller.

 

Jakta har heller ikke blitt noe lengre heller selvsagt - grågåsa er ikke dummere enn at den stikker så snart den er skutt på. Det er vel snart bare DIRNAT / NINA som enda ikke vil ta dette poenget innover seg, selv etter 20 år med utprøving.

 

Dette handler egentlig bare om motstand mot jakt - ingenting annet. Det tror jeg bare en må innse.

 

@fredrik - bare ta kontakt med JFF / eller grunneiere der ute. Det er få som orker å jakte i år vet jeg, så du blir garantert hilst velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tiltak som kunne vært gjort for lenge siden er jo å slippe oss oppe i Nordnorge til på jakt den 10.aug sammen med resten av landet! Her oppe må vi vente til 21.aug og da er gåsa fløyet forbi...

Det fører jo ganske enkelt til at de fuglene vi kunne tatt også får fortsette sørover og beiteskadene bare øker og øker.

De siste årene har bare trekket gått tidligere og tidligere har jeg inntrykk av, og utbyttet av jakta blir bare mindre og mindre.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tiltak som kunne vært gjort for lenge siden er jo å slippe oss oppe i Nordnorge til på jakt den 10.aug sammen med resten av landet! Her oppe må vi vente til 21.aug og da er gåsa fløyet forbi...

 

Hele poenget her er kveldsjakt ! Dersom dere ikke får tildelt kveldsjakt, vil dere havne i eksakt samme situasjon som oss her i Møre og Romsdal. Gåsa drar lenge før den blir fullt ut jaktbar - antall fellinger går ned, jegre gir opp, grunneiere gir opp, og gåsa blir et u-jaktbart skjellord.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg bare tilfører "støy" til diskusjonen her, men hvordan oppfører grågåsa seg på våren før hekking?

 

Med kortnebben har en jo også store problemer med jaktuttaket. Organisering av høstjakt er greit nok, men intereressen er sånn passelig og gåsa vanskelig å jakte. Forflytter seg over store områder på høsten, ligger mye på fjorden og store innsjøer, samt i fuglefredningsområder. På våren er den mer "stabil" (kanskje fordi den ikke jaktes?) men fredet på grunn av yngletidsfredning. Dette til tross for at den biologisk sett ikke skal hekke før den kommer til svalbard.

 

Kunne det vært en mulighet å få generell gåsejakt på våren før hekking? Vi jakter jo rev helt opp mot valpinga, så at gåsa holder på å tenke på egglegging når den passerer er vel neppe noe godt argument.

 

Jeg tror nemlig det ville gitt en betydelig større jaktinnsats om ikke annet - en periode på året der det faktisk ikke er så mye annet å jakte på...

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært en mulighet å få generell gåsejakt på våren før hekking?

 

DIRNAT er prinsippielt mot vårjakt. Kommunene har så langt hatt en myndighet til tildele skadefellinger på grågås i noen år nå. Grunneierne er utsatt for enorme skader, og kommunene ser seg nødt til å utstede skadegås. I stadig økende omfang.

 

Etter sigende - Fra neste år (2012) mister kommunene sin rett til å utdele skadefellinger på grågås. Denne myndigheten skal visstnok overføres til Fylkeskommune, eller Fylkesmann.

 

Dette sett ifht de nye jakttidsforskriftene - Galskapen blir dermed komplett.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært en mulighet å få generell gåsejakt på våren før hekking?

 

DIRNAT er prinsippielt mot vårjakt. Kommunene har så langt hatt en myndighet til tildele skadefellinger på grågås i noen år nå.

 

Fullstendig klar over dette, men noen må etterhvert ta motet til seg og forklare for DN at de er byråkrater, ikke politikere. Byråkrater skal ikke ha egne prinsipper, de skal etterleve politiske vedtak, lover og forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Byråkrater skal ikke ha egne prinsipper, de skal etterleve politiske vedtak, lover og forskrifter.

 

.....nuh, vel....nå er det faktisk slik, at DIRNAT ikke engang trenger å ta hensyn til en eneste uttalelse, fra hverken NJFF, eller andre, slik denne "høringen" er lagt opp. De kan faktisk fritt velge om de bare skal forkaste ethvert innspill i sakens anledning.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget her er kveldsjakt ! Dersom dere ikke får tildelt kveldsjakt, vil dere havne i eksakt samme situasjon som oss her i Møre og Romsdal. Gåsa drar lenge før den blir fullt ut jaktbar - antall fellinger går ned, jegre gir opp, grunneiere gir opp, og gåsa blir et u-jaktbart skjellord.

 

Skjønner det, men jeg mener bare at det også kunne hjulpet på situasjonen om man hadde endret jakttidsbestemmelsene til at jakt på grågås var 10.08 og utover for hele landet. Når dere starter jakta den 10.aug så jakter dere vel hele døgnet?

Ser ikke hensikten med at Nordnorge skal starte jakta senere slik som situasjonen er i dag med økninga i gåsebestanden.

De 15 dagene fylkesmannen kan gi til tidligere jakt bør kunne komme i tillegg, slik som det er i dag for store deler av landet.

Men jeg er selvsagt også enig med deg/dere i at det også bør være kveldsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Når dere starter jakta den 10.aug så jakter dere vel hele døgnet?

 

Nei, det er akkurat det som er problemet. Man jakter kun fra 04.00- 11.00. Samtidig er det begrensninger på hvilke utmarksområder man får jakte på, fra 10. Det er ikke fri jakt før 21. aug. (Selv da har man områder, hvor gåsa er totalt fredet hele året.)

 

Hele poenget er - når gåsa blir skutt på, så drar den til utmarka, og venter på østavær/nordavær, og så drar den. De siste åra har hovedtrekka gått ca. 3-7 august.

 

Og - bare for at jeg ikke skal bli misforstått - selvsagt skal Nordnorge ha tidligere jakttid, de også. DIRNAT sier jo selv, at både hekking, og trekk starter tidligere - over hele landet.

 

Problemet er bare at de ikke vil ta konsekvensene innover seg - man finner på alt mulig, for å legge restriksjonene på jakta. Man får ikke jakte, der gåsa er, når den er der. Konsekvensen er det vi har sett på Nordmøre i 20 år - en kolossal økning i en ikke jaktbar bestand.

 

Man ha kveldsjakt - overalt - fra dag 1

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Grågås forvaltning er ikke til å forstå seg på. Etter min mening burde gås forvaltes som kråke, en liten fredningsperiode i hekketiden og ellers fri jakt. Om det viser seg at dette gir et for stort uttak, er det bare å stramme inn igjen. Bestanden kommer ikke på rødlisten med det første, uansett forvaltning. Argumenter rundt dyrevelferd holder heller ikke mål, så lenge kråkene må finne seg i en lang jaktsesong (i så tilfelle: dobbeltmoralen lenge leve).

Men generelt sett er vel politikk, forvaltning, "styre og stell" ikke alltid noe en skal forstå seg på - fornuften må i mange tilfeller gi tapt for å verne om "utopiske" virkelighetsoppfatninger hos enkeltpersoner eller maktgrupper.

Link to comment
Share on other sites

9) Antall jegere har sunket dramatisk. Ingen nevneverdig ny-rekruttering.

 

Stiller meg til disposisjon her! Rekruter meg!

 

Jeg tok kontakt med fylkesmannen i Oslo/Akershus med spørsmål om konkrete tips på gåsejakt i Oslo-området i håp om at de skulle ha noen oversikt over evt. lokasjoner hvor det var størst behov, men fikk bare et byråkratsvar tilbake med utdrag av lovgivningen rundt jakt langs sjø og land osv. som jeg akkurat hadde lest godt igjennom selv.

Jeg skulle gjerne jaktet gås som bare det, men problemet er jo at man har ikke tid til å kjøre rundt å ringe på døra til grunneiere på måfå for å spørre om jakt på jordene.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening burde gås forvaltes som kråke, en liten fredningsperiode i hekketiden og ellers fri jakt

 

Litt fornøyelig at du nevnte kråke. Kråka er faktisk freda i hekketiden. Men hos grågåsa har man faktisk drevet systematisk eggsanking,for å redusere bestanden, for noen år tilbake. Det er tiltak, som man faktisk enda ikke har tatt i bruk hos andre skadedyr...

 

Men generelt sett er vel politikk, forvaltning, "styre og stell" ikke alltid noe en skal forstå seg på - fornuften må i mange tilfeller gi tapt for å verne om "utopiske" virkelighetsoppfatninger hos enkeltpersoner eller maktgrupper.

 

Det skal jaggu være sikkert og visst. Forvaltninger er bare ikke "ute på jordet" i grågåsforvaltningen idag. De er faktisk langt ute på feil jorde.

Link to comment
Share on other sites

9) Antall jegere har sunket dramatisk. Ingen nevneverdig ny-rekruttering.

 

Stiller meg til disposisjon her! Rekruter meg!

 

Jeg tok kontakt med fylkesmannen i Oslo/Akershus med spørsmål om konkrete tips på gåsejakt i Oslo-området i håp om at de skulle ha noen oversikt over evt. lokasjoner hvor det var størst behov, men fikk bare et byråkratsvar tilbake med utdrag av lovgivningen rundt jakt langs sjø og land osv. som jeg akkurat hadde lest godt igjennom selv.

Jeg skulle gjerne jaktet gås som bare det, men problemet er jo at man har ikke tid til å kjøre rundt å ringe på døra til grunneiere på måfå for å spørre om jakt på jordene.

 

Interessant!

 

Nei er jo veldig beklagelig at vi som enda har lyst å jakte gås, ikke får muligheten. Jeg har selv sendt epost til et par JFF hvor jeg vet det er mye gås, så får vi se da. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja.. her i Levanger har de "lagt til rette", men de legger til rette for å tjene penger. 500,- for å jakte gås en sessong. I tillegg har de visst delt opp de beste områdene i 3, slik at du må kjøpe 3 jaktkort for å jakte effektivt. Tror jammen ikke det er lov å jakte på alle områdene samtidig heller.

 

Jeg gidder ikke kjøpe meg et sessongkort til 500,- i tilfelle jeg skulle få anledning til å raske med meg børsa ut en søndags morgen. Da får de heller ha gåsa si.

Om noen har kjennskap til opplegget på Levanger, så må de gjerne korrigere meg, for dette er bare noe jeg har hørt.

 

Tror det er bedre på Verdal. der tror jeg fremdeles det går an å snakke med grunneieren, og legge seg til uten å kjøpe kort gjennom noe grunneierlag.

Link to comment
Share on other sites

Nina betegnes som den store stygge ulven, men det må sies at grunneierne også må ta sin del av skylden iblant også for lav felling og krunglete, tungvindt gåsejakt.

På Skogn i Nord-Trøndelag, hvor det er kolossale mengder både grå- og kortnebbgås har grunneierne innført et jaktopplegg de selv er veldig fornøyde med, men som i praksis dreper jaktlysten for mange. Opplegget er riktignok sammen med nina, men som grunneiere står de jo fritt til å samarbeide.

Minusene er følgende:

1. Det er innført infløkte regler på når man kan jakte etter klokkeslett. Ettermiddagsjakt er forbudt bortsett fra på søn, men da er ikke morgenjakt lov. Dette gjør det håpløst for de som starter tidlig på jobb og som ikke bor rett ved jaktterrenget.

2. Man må ringe grunneier for å reservere jaktteigen man ønsker kvelden før i et spesielt tidsrom. Dette fører til kameraderi, hvor de beste områdene blir holdt av til de som er kompis med grunneier. Dette er ganske kjipt vis man kommer langveisfra for å jakte og betaler stive priser (se punkt 3). Særlig når man også opplever at vedkommende som hadde reservert jordet ikke dukket opp likevel (mest sannsynlig fordi han ikke skulle jakte den dagen, men senere og ville spare jordet før han skulle jakte). Man kanda typisk bli sittende med jumbo- teigen vis man ikke har kontakter. Dette skjedde mitt jaktlag hver gang vi skulle reservere. Vi endte opp med å bare ta en villkårlig ledig teig, da ingen av teigene med gås vi hadde sjekket kvelden før var ledige. Ofte tok heller ikke grunneier tlf.

Tanken om å ikke bli forstyrret av andre jegere på et jordet er god, men dette problemet kan man jo løse med faste parkeringer pr teig: Vis det står en bil der er jordet opptatt, vis ikke er det fritt fram. Reservering gjør jakta ekstremt lite fleksibel feks ift vær og vind.

3: Jaktkorktprisene er presset opp til rypepriser overkant av 1000 kr for sessong. Greit nok å tjene litt på gåsen, men da må man også ha et godt tilbud. Stiv pris gjør det ekstra bittert når man ikke engang får jakte når man vil, eller på det jordet man vil selv om man er tidlig ute, har gjort forarbeidet med speiding osv, fordi noen har booket det bare for å jakte der et par dager senere.

 

4. Slåtten kom sent ifjor. Det førte til at grunneierene solgte flere kort enn det var jaktteiger tidlig i jakten. Følgelig kunne man risikere å reise langveisfra, kjøpe kort og ikke få muligheten til å jakte (!).

 

Alt dette gjør at man ikke blir særlig ivrig etter å jakte gås lenger. Visse regler skal det være på jakt, men en jungel av tungvindthet får være grenser!

 

Slutt kommentar:

All ære til grunneiere på Skogn for å ha fått til samarbeid om jakt på et så stort område, og for å ha organisert med parkeringsplasser og standplasser. Akkurat dette er absolut noe til etterfølge for andre grunneiere plaget med gås. Ideen om å spare jordene for jakt slik at gåsen ikke skyr jordet er også god, men da kan man jo stenge større områder i visse uker istedenfor å kutte ettermiddagsjakt og å ha reserveringsordningen.

 

Nina har laget et rapport der Skogn nevnes. Tilbakemeldingen de har fått bagatelliseres i rapporten. Dette kan vel så like gjerne være grunneierenes som ninas fortjeneste. Da grunneierene har sett seg blinde på hvor "fantastisk" deres system er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig info om jakta på skogn jense, har gått med planer om en tur dit men tror

jeg velger å holde meg til å jakte her på fosen. Er ikke like infløykte regler her selv om det

det er lit difust på ørlandet, serlig tidlig i jakta da det er mange jegere å få åkrer/teiger å sitte

ved da kornet sjelden er modent så tidlig. Ellers er jeg enig i at slik forvaltninga er i dag blir

det ikke økte fellingstall, men den regelen med å kutte ut kveldsjakta er vel lagget for at gåsa

ikke skal bli presset til å trekke sørover med en gang pga av jaktpresset det er vel tanken bak

det. Det hadde nok vært bedre og sette av friområder for gåsa for å holde den lengre i området

slik det funker på ørlandet. Mener også at de kunne kutet ut skadefelling og heller hat vårjakt

i april-mai før gåsa begynner og hekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6. august, og 70-80% av grågåsbestanden på Smøla, har nok allerede trekt søvover. Samme som tidligere år selvsagt - gåsa stikker, så snart den blir skutt på. Årets "jakt" ble som så mange ganger før - en parodi. Jakta er helt ødelagt av NINA/DIRNAT, siden det ikke tillates kveldsjakt.

 

Har ingen tall på samlet antall fellinger her ute, men tipper at man knapt har tatt ut mer enn 2-3% av årets kyllingproduksjon.

 

Så spørs det om NINA / DIRNAT atter en gang velger å kjøre sin ignorante holdning ovenfor jegere, grunneiere, kommune, og fylkesmann, eller om de velger en annen kurs med kveldsjakt til neste år, og de neste 5 årene.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten digresjon til det som allerede er skrevet her. Jeg bor ute ved kysten i Rogaland, og ser daglig

ploger med opptill et par hundre gås dra over huset. Dette har pågått i en 14 dagers tid allerede. kan ikke minnes

at trekket har startet så tidlig i dette omfanget noen gang :?

Link to comment
Share on other sites

en ting jeg ikke skjønner i det hele tatt....gåsa kommer først i nord,men jakta starter først i sør....ergo gåsa er dratt når klokka slår 00.00 ,21 agust....hvis ikke det er bakvendtland så skjønner ikke jeg.....egentlig burde jakta startet først i finnmark,så videre nedover landet.

skjønner godt at det drives tjyvjakt før "tida" her nord.....

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at gåsa kommer til nord først. Finnes det fakta på dette? Når det er sagt så burde det ikke være så stor forskjell på tidspunktet for jaktstart nei. Tankegangen bak det er antakelig at næringstilgangen er bedre sørpå tidlig på våren enn i nord, og at de kommer tidligere i gang med hekking i sør.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fulgt med i trekkene til Grågåsa.

I år dro de første flokkene over Hordaland 26 juli. Trekket var på topp 3 august.

At NINA ikke ser dette er beklagelig. Men har de vært ute eller er det for behageligt bak skrivebordet.

DN har i årevis sabotert utviklingen av fuglejakt. Min tiltro til de to foranevnte når det gjelder jakt på Fugl er lik 0.

Vi må starte jakten på Grågåsen før den starter trekket. Og da snakker vi om midten av Juli.

Dersom det ikke gjenomføres , sammen med kvels og utmarksjakt. Vil bestanden størelse, gi enorme konsekvenser for jordbruket.

Link to comment
Share on other sites

4 juli satt det en gåsflokk på ca 100-150 fugl på marka jeg benytter.....allerede da var flokkinga i gang.den er dratt allerede....er helt enig med det du skriver jmonsen.....en katastrofe for bønder,og for jegere.(100 gjess ødelegger noen mål mark på noen uker.....)

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå - at ungene er mye mer flyvedyktige i 2011 på et tidligere tidspunkt - enn de var i 1975?

 

De er nok flyvedyktig minst 2 uker tidligere, kontra 1975. Men det er en større variasjon i kullene (naturlignok) siden bestanden er så kolossalt mye større.

 

Uansett - alle disse finurlige bestemmelser med klokkeslett, dato "ditt, og dato "datt", har ikke medført hverken at jaktsesongen er blitt forlenget, eller bidratt til å øke uttaket. Det skytes faktisk mindre gås i 2011, enn hva vi gjorde i 1990.

 

Men - som seg hør & bør i 2011 - i år er det GPS-merka gås på Smøla. Det virker som at enhver forsker med respekt for seg selv, må GPS-merke alt de forsker på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg er enig i - er at det skulle vært null begrensning - når jakten først er "åpnet".

 

Men om det er riktig å starte i juli - eller som i "gamle dager" - har jeg ikke nok kunnskap til å ha noen formening om.

 

Men det er det tydeligvis mange nok som har - så "mitt bidrag" har ikke betydd noe allikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Men om det er riktig å starte i juli - eller som i "gamle dager"

 

Direktoratet sier selv i sitt høringsutkast, at hekkingen starter tidligere, og trekket starter tidligere, og har en argumentasjonsrekkefølge på det. Så da må jo strengt tatt logikken bli, at jakta også starter tidligere.

 

Poenget er at f.eks M&R ikke har attraktiv beite, til å holde gåsa tilbake (kornåkre) utover høsten. Dermed stikker gåsa så snart den blir beskutt, og det er ingen øvrige utprøvde tiltak, som har bidratt med å holde gåsa tilbake. Grunneiere og jegere har hele tiden sagt - dersom bestanden skal reduseres (slik målet har vært de siste 20 åra), så må man jakte overalt, fra dag 1, morgen og kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett svært mye gås på trekk her nede på sørvestlandet, så pr.7 august er gåsetrekket i gang allerede. En ting vi har her nede er bestander med overvintrende grågås, og gås som blir værende utover høsten. De hekker på øyene i havet, og trekker inn mot jordbruks områdende så snart ungene blir flyvedyktige. Tidligere kunne vi ha spennende jakt på holmene i havet, men når gåsejakta starter er de der ikke lenger. Hva som er årsaken til det , vet jeg i grunnen ikke. For 25 år siden kunne vi jakte gås på holmene helt til de første høst stormene kom. Da trakk de mot land. Men nå trekker de mot land lenge før de første skuddene smeller. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Dette gjør at jeg ikke jakter gås lenger, unntatt hvis jeg er heldig under andejakta og slumper til å komme over ei gås. Jeg hadde god tilgang til gåsejakt på holmene, men ikke så lett tilgang på land.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kunne vi ha spennende jakt på holmene i havet, men når gåsejakta starter er de der ikke lenger. Hva som er årsaken til det , vet jeg i grunnen ikke

 

Kjenner ikke til de lokale forhold til dere så godt, men ser ikke vekk fra at DIRNAT sin egen konklusjon - tidligere hekking i hele landet, og tidligere trekk, er årsaken?

Link to comment
Share on other sites

At gjessene ikke oppholder seg på holmene kan feks skyldes at det ikke går sau på holmene lenger. Sau og annet bufe skaper utmerkede (gress)beiter for gjess. Beiteskadene på innmark etc økte betraktelig da bønder sluttet å slippe dyra sine på holmer og skjær på kysten. Det er en teori iallfall.

Link to comment
Share on other sites

At gjessene ikke oppholder seg på holmene kan feks skyldes at det ikke går sau på holmene lenger. Sau og annet bufe skaper utmerkede (gress)beiter for gjess. Beiteskadene på innmark etc økte betraktelig da bønder sluttet å slippe dyra sine på holmer og skjær på kysten. Det er en teori iallfall.

Det er mulig at dette kan være del av forklaringen noen plasser, men på "mine" holmer er det ikke mindre sau nå enn det har vært tidligere. Så andre forklaringer må det også være. Kanskje er det så enkelt at de hekker tidligere som DIRNAT hevder, og dermed blir klar for trekket tidligere. Hvis dette skyldes milde vintre er det grunn til å tro at dette kan endre seg, siden vi har nå hatt 2 forholdsvis harde vintre på sørvestlandet, og skal vi tro forskere er det grunn til å tro at vi får flere kalde vintre og somre i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Her hevder også forskerne at det er jaktlig seleksjon inn i bildet som bidrar til tidligere hekking: Gjess som kommer tidlig til hekkestedene, hekker først og reiser først, og unngår i større grad jegerne. De som beskattes av jegerne er de som hekker "seint nok" til å bli skutt før de er klar til å trekke. Gåsepopulasjonen vil av denne grunn hekke tidligere og trekke tidligere, sies det.

 

Kanskje derfor forskerne holder igjen på frislipp av jakta fra Dag 1? Kan det tenkes at de har en tanke om å forsøke å endre hekkevanene, utsette hekkinga? Da tror jeg de sliter litt...

 

Hvis man tar dette for god fisk så vil gjessene kanskje ikke "bry seg" med en tøff vår klimatisk og hekke likevel? Men man er nok i villrede på hvorfor gjess gjør som de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Til Gåsejegern fra Fosen! Jeg synes du skulle prøve deg en tur til Skogn. Jeg jaktet selv der i fjor og etter min mening fungerte opplegget utmerket. Det er beklagelig om jense ikke fikk ut av jakta det han ville. Men systemet er forbedret i år. Fredningen på søndagsmorgen er vel først og fremst for at lokalbefolkningen ikke skal plages av skytingen på morgenen. PLUSS at det er meget bra for jakta at det er noen fridager for gåsa. Det er noen områder som blir fredet, som jense sier. Så ingen kan dra dit å jakte.

Det jense sier om at det er bare å se om det er bil der fra før, funker dårlig. da er det sånn at alle blir rivaler og folk parkerer bilene sine der, lenge i forveien. Det blir da mindre rettferdig iforhold til denne "på-tinginga" av teiger.

 

Fredning på søndagsmorgen er vel også litt for lite fredning. Tenker med gru tilbake på 2009 da det var bare tull på Skogn med gåsejakta. Gåsa rakk ikke å lande før noen hadde slengt en haglsverm etter flokken. Det ble et dårlig jaktår for gås.

Link to comment
Share on other sites

At gåsa trekker stadig tidligere er det lite vi kan gjøre med, annet enn å øke presset på NINA og DN.

 

Når det gjelder jaktutøvelse og jaktmuligheter ligger de mye upløyd mark for dagen.

Jeg tror nok at man kunne organisert ting bedre enn det er gjort i dag.

Har jaktet på Ørlandet tidligere, og der har de jo gjort en kjempeinnsats med jaktkart, soner og organisert salg av jaktkort.

Det jeg savnet der var litt mer info om og merking av de ulike jaktområdene.

 

Alt i alt et greit system som kan tjene som eksempel.

 

Men om man i tillegg hadde klart å organisere en regionsvis oversikt over de ulike jaktområdene, da hadde man hatt mulighet til ytterligere rekruttering av gåsejegere.

En nettside med info om de ulike grunneierlag, jaktmuligheter, priser og eventuelle andre tjenester, samt gjestebok/forum for tilbakemeldinger hadde jo vært midt i blinken.

Om man i tillegg hadde klart å organisere en "fadderordning" for ferske jegere og utleie av lokkegjess på forskjellige plasser så hadde det vært midt i blinken.

 

For det er ikke fritt for at en tilstrekkelig mengde lokkegjess er en god investering, som dessverre faller for dyr når man er ung, i etableringsfasen, og kanskje bare jakter 2 helger i sesongen.

 

Den store utfordringen er å kunne organisere dette uten at det kostet skjorta og skremte vekk både gås og jegere, samtidig som det ble en liten slant på de som leier ut terreng.

Link to comment
Share on other sites

Her hevder også forskerne at det er jaktlig seleksjon inn i bildet som bidrar til tidligere hekking: Gjess som kommer tidlig til hekkestedene, hekker først og reiser først, og unngår i større grad jegerne.

 

Nå er det i stor grad forskernes, eller skal vi si "forskerens" vilje og ønske som har rådet grunnen, iallefall ute på Smøla, de siste 20 år. Så spørs det hvilken agenda man har her da. Det er all grunn til å stille spørsmål med motiv til både NINA, og DIRANT, siden bestanden har eksplodert i samme tidsperiode, hvor de har bedrevet sin forskning, og forvaltning. Det var faktisk en bestands-reduksjon som lå til grunn, da de iverksatte sine prosjekt med tidligjakt for ca. 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av et par timer nå i ettermiddag har det passert fem store grågåsflokker for sydgående i stor høyde (ytre del av Aure kommune på Nordmøre).

 

Sannsynligvis gås fra Trøndelag eller Nordland ?

Neste våtmarksområde syd for meg er naturvernområdet Gaustadvågen i Eide kommune, mulig de raster der, men sannsynligvis benytter de østavindskulingen til å komme seg laaaangt sydover nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...