Jump to content

Nye jakttider på grågås - vårt nye, ikke-jaktbare skadedyr


Bukke

Recommended Posts

Da jeg kjørte inn fra Sverige, etter endt ferie, i går. Så jeg en flokk gjess på et jorde ved E6 i området avkjøringen mot skjeberg. Denne flokken er den desidert største jeg noen sinne har sett. Anslår mange hundre fugl.. Helt sinnsykt faktisk!

 

Bor i Oslo, og har veldig lyst å skyte noen gjess nå når jakta setter i gang. Men hvilke området i nærheten av Oslo skal man begynne å spørre bønder? Har sett en del gjess i nærheten av Årungen (vann i Ås), men her tror jeg det er vrient å få lov å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Her hevder også forskerne at det er jaktlig seleksjon inn i bildet som bidrar til tidligere hekking: Gjess som kommer tidlig til hekkestedene, hekker først og reiser først, og unngår i større grad jegerne.

 

Nå er det i stor grad forskernes, eller skal vi si "forskerens" vilje og ønske som har rådet grunnen, iallefall ute på Smøla, de siste 20 år. Så spørs det hvilken agenda man har her da. Det er all grunn til å stille spørsmål med motiv til både NINA, og DIRANT, siden bestanden har eksplodert i samme tidsperiode, hvor de har bedrevet sin forskning, og forvaltning. Det var faktisk en bestands-reduksjon som lå til grunn, da de iverksatte sine prosjekt med tidligjakt for ca. 20 år siden.

Det kan se ut som de famler i blinde ja, for de har oppnådd stikk motsatt effekt av den uttalte "intensjonen" som du sier. På Vega på midten og slutten av 1990-tallet hadde vi også døgnregulert jakt på kun innmark de første dagene (04-11). Det medførte at gjessene holdt seg i området noe lenger, men de lærte fort hvor friområdene var, og jeg tror ikke det økte jaktuttaket. Jeg skal ikke være bombastisk, da jeg ikke har noen statistikk foran meg.

 

Gjessene er smarte fugler, og de begynte å oppføre seg som rypa: Oppholdt seg i lyng, kratt og skog, endog på snaufjell langt unna jaktbar innmark. Om jeg ikke husker feil så ble det vel felt ca 60-100 gjess de første dagene, av en bestand på kanskje 1000 fugler.

Link to comment
Share on other sites

Her hevder også forskerne at det er jaktlig seleksjon inn i bildet som bidrar til tidligere hekking: Gjess som kommer tidlig til hekkestedene, hekker først og reiser først, og unngår i større grad jegerne.

 

Nå er det i stor grad forskernes, eller skal vi si "forskerens" vilje og ønske som har rådet grunnen, iallefall ute på Smøla, de siste 20 år. Så spørs det hvilken agenda man har her da. Det er all grunn til å stille spørsmål med motiv til både NINA, og DIRANT, siden bestanden har eksplodert i samme tidsperiode, hvor de har bedrevet sin forskning, og forvaltning. Det var faktisk en bestands-reduksjon som lå til grunn, da de iverksatte sine prosjekt med tidligjakt for ca. 20 år siden.

Det kan se ut som de famler i blinde ja, for de har oppnådd stikk motsatt effekt av den uttalte "intensjonen" som du sier. På Vega på midten og slutten av 1990-tallet hadde vi også døgnregulert jakt på kun innmark de første dagene (04-11). Det medførte at gjessene holdt seg i området noe lenger, men de lærte fort hvor friområdene var, og jeg tror ikke det økte jaktuttaket. Jeg skal ikke være bombastisk, da jeg ikke har noen statistikk foran meg.

 

Gjessene er smarte fugler, og de begynte å oppføre seg som rypa: Oppholdt seg i lyng, kratt og skog, endog på snaufjell langt unna jaktbar innmark. Om jeg ikke husker feil så ble det vel felt ca 60-100 gjess de første dagene, av en bestand på kanskje 1000 fugler.

Og i år ble det vell fellt ca 15 første natta :trist: Snakk om parodi.

For det første så trekker gåsa på denne tiden ca 24-01 og ikke kl. 04 når jakta begynner. og med så store utmarks/friområder, øyer og holmer som vi har så blir dette bare tull :!: Glad i bær gåsa..

Også blir det jo selvsagt nordvest og sol når jakta starter :(

Link to comment
Share on other sites

Og i år ble det vell fellt ca 15 første natta :trist: Snakk om parodi.

For det første så trekker gåsa på denne tiden ca 24-01 og ikke kl. 04 når jakta begynner. og med så store utmarks/friområder, øyer og holmer som vi har så blir dette bare tull :!: Glad i bær gåsa..

Også blir det jo selvsagt nordvest og sol når jakta starter :(

Klart tegn på at ting er i endring ja... Den tida jeg jakta der starta jakta 10. august, og morratrekket var sjelden i gang før 5-6 tida på morgenen. Da hadde vi iallfall skuddsjanser, og fikk da noen på ei helg. Sånn som gåsejakta er nå, så er det sikkert ikke så stor pågang av jegere utpå der heller, kan jeg tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

Ber om hjelp med gåsa:

 

Nå har NINA v/samme person fått assistanse fra grunneiere, og jegere i minst 20 år ute på Smøla.

Mulig jeg tar feil, men etter hva jeg husker i farten, har ikke NINA støttet, eller imøtekommet hverken jegere, eller grunneiere, en eneste gang, på ett eneste punkt, de siste 20 år. I år vet jeg at flere rett og slett ikke orket å rapportere til NINA, om noe som helst.

 

Gåsejakta, er helt ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Og i år ble det vell fellt ca 15 første natta :trist: Snakk om parodi.

For det første så trekker gåsa på denne tiden ca 24-01 og ikke kl. 04 når jakta begynner. og med så store utmarks/friområder, øyer og holmer som vi har så blir dette bare tull :!: Glad i bær gåsa..

Også blir det jo selvsagt nordvest og sol når jakta starter :(

Klart tegn på at ting er i endring ja... Den tida jeg jakta der starta jakta 10. august, og morratrekket var sjelden i gang før 5-6 tida på morgenen. Da hadde vi iallfall skuddsjanser, og fikk da noen på ei helg. Sånn som gåsejakta er nå, så er det sikkert ikke så stor pågang av jegere utpå der heller, kan jeg tenke meg.

 

Det er akkurat samme opplegget på Herøy og Dønna, og det har de tenkt å fortsette med til 2013. Men det er jo bare den foreløpige forvaltningsplanen. Jeg ser ikke poenget med å starte tidligjakta 10(!) dager før ordinærjakta? At man skal minske jakttrykket er et forståelig(men jeg er uenig) argument, men det er jo ikke jakt i det hele tatt i 5 dager, for det er ingen som gidder å sitte ute fra 0400 til 1100 for en skuddsjangs eller to!!

 

Det er så å si ingen som sitter ute hver natt, 10 dager i strekk. Jeg vet ikke om noe jeg gleder meg mer til, enn gåsejakta, men 6 netter var mer enn godt nok for meg. Og jeg har ikke hørt om noen som har fått mer enn 4 gås på førstenatta. Vi hadde en veldig god førstenatt, men vi hadde forberedt oss godt med rekognisering, lokkegjess, lokkefløyte og skjul.

 

Andrenatta var det største antallet 4 felte gjess. Videre rapporter har jeg ikke hørt, men jeg tviler på at de få personene som gadd å sitte ute tredje og fjerdenatta "toppet" dette. Vi fikk 3 gås andrenatta, 2 gås tredje, 2 gås fjerde, 0 gås femte og 2 gås sjette.

 

Jeg er overbevist om at hvis uttaket av gås skal øke her på helgelandskysten, må restriksjoner i hvor og når man kan jakte, opphøre. Full jakt fra 1. eller 5. august.

Link to comment
Share on other sites

Jakter på smøla jeg også, noe jeg har gjort i over 10 år. Jeg syns ikke utviklingen er så ille som flere skal ha det til. I fjor gikk jeg ut på vanlig gåsjakt helt til 20 august, det var bra med gås enda da.

Det er gås i mengder igjen på smøla nå også, fikk 33 idag.

 

Men jeg er enig i at jakttidene bør gjennomgås, det samme gjelder hvilke områder i utmarka som bør åpnes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest igjennom denne tråden, og jeg har lyst til å komme med mine synspunkt.

Jeg vil da kun snakke for hvordan det er i Smøla kommune, da det er derifra jeg har erfaring.

 

Jeg vil påstå at her ute har vi jegere fått både i pose å sekk i mange år, men vi klager like mye uansett. Hvert år er det jegere som er misfornøyd med fangst og hvordan jakta har blitt lagt opp. Og hvert år klages det til NINA. Jeg har selv kommet med mine synspunkt for hvordan jakta skal utøves på Smøla, og føler jeg har fått vært med på å bestemme dette. Forran jakta i år kunne man komme med egne synspunkt for hvordan jakta skulle være, noe jeg i alle fall benyttet meg av.

 

For en del år tilbake, så var jaktstarten 21 august. Hva er grunnen til at den nesten er flyttet en mnd frem i tid? Det er nok ikke bare klimaendringer, men også ønsker fra grunneiere og jegere. Et ønske vi har fått oppfylt mange ganger. 21.august, 10. august, 5.august. 1 august. 26.juli.

 

DA tidligjakt på innmark ble innført, så var jegerne fornøyd. Men bare for en stund, fordi gåsa trakk i utmarka. Etter noen år så fikk vi til og med sutra til oss fire STORE utmarksområder som er meget gode jaktområder.

 

Det vi da si: I fjor var jaktstart 26.juli, dette innebar all dyrka mark + 4 store utmarksområder. jakt fra 04.00-11.00. I tillegg kveldsjakta 5.august. I år startet tidligjakta 1.august, kun morgenjakt frem til 10 august. Men man hadde mulighet til å jakte i de 4 utmarksområdene allerede ved tidligjakt.

Skal vi da klage over hvordan jakta utøves? Bør vi få flere muligheter? Bør det åpnes for enda mer jakt? Jakt hele dagen? Bør vi fjerne friområder?

Jeg har null forskningsgrunnlag, kun egne erfaringer etter 10 år med jakt her ute på Smøla, men jeg tror at ved å øke jaktpresset, så vil man bare sende gåsa bort fra øya tidligere. Det vil da si at man aldri vil klare å øke uttaket av gjess, som er ønskelig. Jeg har også jaktet 5-6 år på kortnebbgjess i Nord-Trøndelag. Og her er effekten av jakt meget merkbar. Høyt jakttrykk har ført til at gjess ikke lander i disse områdene på høsttrekket. Jakta blir helt ødelagt. Er det slik vi ønsker det på Smøla? Så mange jegere som mulig? Jakting hele døgnet, og minimalt med friområder?

Syns jegerne på Smøla bør begynne å ta seg selv i nakken! Her er det mer en nok muligheter til å skyte gås. Gåsa er så langt ifra en ikke jaktbar art! Hvis man virkelig vil, så kan man skyte gås i haug og dung, uten kveldsjakt og uten jakt over alt.

Det siste jeg vil nevne er ei erfaring fra årets jakt. Jakta på et meget godt innmarksområde, hvor gåsa kom fra myra om morgenen. Mengder med gås kom fra dette myrområdet, som var fredet frem til 10.august. 10.august var det jegere som dro ut i disse områdene for å jakte. Her hadde gåsa fått vært i fred og ro hele jaktperioden. Men den 10.august ble det slutt på dette. Dagen etterpå var det tomt for gås i omtalte område. Jaktinga førte til at gåsa trakk rett sørover. Og vi fikk ikke beskattet mer av den.

Jeg tror det er meget viktig at gåsa har slike friområde der den får være i fred. Uten disse trekker den nok tidligere sørover.

Til slutt vil jeg si at dette kun er egne meninger basert på egne erfaringer etter utøvelse av jakt. En jakt som i mange år har gitt gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Til Gåsejegern fra Fosen! Jeg synes du skulle prøve deg en tur til Skogn. Jeg jaktet selv der i fjor og etter min mening fungerte opplegget utmerket. Det er beklagelig om jense ikke fikk ut av jakta det han ville. Men systemet er forbedret i år. Fredningen på søndagsmorgen er vel først og fremst for at lokalbefolkningen ikke skal plages av skytingen på morgenen. PLUSS at det er meget bra for jakta at det er noen fridager for gåsa. Det er noen områder som blir fredet, som jense sier. Så ingen kan dra dit å jakte.

Det jense sier om at det er bare å se om det er bil der fra før, funker dårlig. da er det sånn at alle blir rivaler og folk parkerer bilene sine der, lenge i forveien. Det blir da mindre rettferdig iforhold til denne "på-tinginga" av teiger.

 

Fredning på søndagsmorgen er vel også litt for lite fredning. Tenker med gru tilbake på 2009 da det var bare tull på Skogn med gåsejakta. Gåsa rakk ikke å lande før noen hadde slengt en haglsverm etter flokken. Det ble et dårlig jaktår for gås.

 

Fint det klaffet for deg ifjor Shotgun Charlie, men som sagt var har jeg også snakket med flere andre jegere, nærmere bestemt 9 andre, som alle var svært misfornøyde med opplegget. Opplegget med fredning noen dager for at gåsen skal roe seg er greit nok. Problemet er bare at mange jegere bare har anledning til å jakte i helgene og dermed søndag inkl. Søndagsjakten på morgen på Skogn er forbudt, samt ettermiddag lørdag. I tillegg har mange bare anledning å jakte på ettermiddagen på hverdagene vis man har jobb. Det kan man heller ikke på Skogn. Det burde vært åpent for ettermiddag iaf noen dager.

Det er også forbannet irriterende når jordene det sitter gås på kvelden før holdes av til lokale jegere som er kompis med grunneier. Det gjør det håpløst vis man kommer utenfra. Som sagt opplevde jeg flere ganger å få oppgitt at jordet allerede var booket, selv om jeg ringte på slaget i den oppgitte ringetiden for booking. Det skjedde også flere ganger at det ikke engang dukket opp noen jegere der morgenen etter. Opplegget med ringing innen visse tider til forskjellige folk for hver teig om booking av jordet dagen før er sykt tungvindt. Alternativt bør alle jorder koordineres av en person.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...