Jump to content

Til alle sauer 202 eiere!!


caveman

Recommended Posts

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

Link to comment
Share on other sites

har en 202 classic med justerbar kinnstøtte i kalibrene 6,5x55, 30-06 og 9,3x62.

Positivt: Kjempe presisjon i alle pipene.

sikringen er kjapp og lydløs

godt avtrekk

god balanse

mange muligheter til å bytte stokker og løpsprofiler i ettertid

 

Negativt: burde skyte inn mellom hvert pipeskifte(tror ikke jeg har hvert over 4-5cm treffpunktforandring. men hvis man ikke er veldig nøye kan det nok bli mer.)

Lang kasse(må ha den lengste aimpointen)

litt smalt forskjefte

5-skuddsmagasinet stikker ut under.

 

er bare noe jeg kom på i full fart. er sikkert mer både positivt og negativt. men er totalt sett kjempe fornøyd med våpenet!

Link to comment
Share on other sites

Har en 202 Classic i 300 Win Mag som har gått snart 1000 skudd. Aldri vært noe problem med den, og uovertruffen presisjon!

 

Jeg hadde gladelig kjøpt den om igjen. Er det en ting jeg ville gjort i forhold til en standardrifle så er det vel å sette inn et matchavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

 

Var det jeg visste!! Sauer er skumle greier! Nei, kjøp heller en Blaser folkens! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

 

Var det jeg visste!! Sauer er skumle greier! Nei, kjøp heller en Blaser folkens! :wink:

 

Ja for Blazer har IKKE hatt problemer med sluttstykker som kommer i retur, neida :-) he he h :D

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

Nope, men vedkommende har muligens vært litt gavmild med oljeflaska...

Ta en telefon til Landrø og spør de om hvor tilfeller det har vært :wink:

Og hva årsaken er.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 3stk. Sauer 202, en Jaktmatch 6,5x55, en Wolverine 243 og en Highland 30-06.

Sistnevnte er jakrifla mi, bukes på alt og i mine øyne uvruderlig som hundeførerbørse på både elg og rådyr og ikke minst på reinsjakt, lett og fin. Den har bare navnet "gullet" :roll::lol:

 

Egentlig blir det feil å skrive noe her for jeg er, som gubben; innhabil når det gjelder Sauer..... :oops:

 

Avtrekkene er smoothe og fine, lekkre våpen, god, smart og lydløs sikringsløsning, pipebytte mm.

 

Er ikke så mye å tenke på egentlig..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en jaktmatch i 6,5. Supert våpen, aldrig feila på noen måte. Anbefales på det varmeste.

 

Vekta er noe høy, dem som driver med feltskyting sliter litt med å holde rifla+kikkert under grensa.

 

Elers så vet jeg at bladet Jakt hadde en test av Sauer Jaktmatch 202 for litt siden. Jørund Lien som er testpilot for bladet, fant ikke noe negativt om det våpenet. Regner han som en ganske grundig "tester"

 

Her er testen på Villmarkliv sine sider:

 

http://www.villmarksliv.no/tester/jaktutstyr/article143014.ece

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en 202 cassik i 99 og solgte den i 07, har vel aldri hatt en bedre rifle, denne var 30/06. Kan vel si en angrer på salget i dag.

Men det fine med sauer er du får mye igjen for rifla den dagen du vil selge den!

Meget bra presisjon, og balansen i rifla passet meg utrolig bra.

Meget bra rifle, det som trekker litt ned er denne løsningen av fortre, den kan lett vri seg og legge seg inntil pipa! Men jeg merket aldri noe til presisjons avik for det, antar det korte fortre ikke utgjorde noe trykk på pipa, den ikke sitter fast i stokken og for ikke et hold derfra!

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

 

Var det jeg visste!! Sauer er skumle greier! Nei, kjøp heller en Blaser folkens! :wink:

 

Høres skummelt ut ja, men har aldri hørt om noe lignenede selv.

 

Men stoler likevel mer på en Sauer enn en BLÆZER Selbshcutzgewer :roll: , med skulte muligheter på behov for plastiskkirurgi etter sluttstykke på avveie.

 

Har stort sett bare god ord om Sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

Bredden og lengden på kassa...

 

 

Fan jeg vil ha i pose og sekk.

 

Bestilte ei Voere LBW for par mnd siden. den skulle bli levert i slutten av mai, osv. Til slutt kunne importøren aldri love når børa kom, ble for useriøst.

 

Så nå leter jeg etter alternaltiver.

 

Må ha ei børse med løpskifte system som kan kombinere både standard og magnum kalibre, det kan nemmelig voere lbw. Men hva hjelper det når importøren ikke kan skaffe børsa???

 

 

Noen som vet om andre alternaltiver. Som ikke koster sjorta når en skal kjøpe løpssett

Link to comment
Share on other sites

Mannlicher Luxus kan som Mauser 03 og Blaser R-93 kombinere ulike kalibere i samme kassa, men har vesentlig rimeligere kalibersett enn de 2 andre. Plukkes ned og settes sammen i nytt kaliber på ca 30 sekunder.

 

Kalibersettene koster fra 5800,- stk og inneholder løp + magasin. Skal du bytte kalibergruppe må du legge på sluttstykke hode.

 

Er du smart kjøper du med Piccatinny spor til kikkert så bytter du kikkert også med kun QRW eller lignende montasjer for kun 800,- Omtrent 1/4 av f eks en Blaser og M-03 montasje. Montasjen sitter på løpet og er derfor upåvirket av pipeskifte.

 

Foreløpig litt dyrere enn de 2 andre i grunnutgave siden den kun leveres med Grad 2 trestokk som laveste gradering. Kommer nok en syntstokk også etterhvert for de som er ute etter en enda rimeligere sak

 

Leveres i 243-375 H&H og koster 23 200,-

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

Leste om det samme problemet på et dansk forum for en tid siden. Synes det høres skummelt ut at "litt mye olje eller smuss" skulle ende slik på et kvalitetsvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Eg har 0 erfaring med Sauer . Går det an å lade magasinet når det står i rifla? Og går det an å putte ei patron i kammeret uten å måte mate patron fra magasinet?

Kan ein opne sluttstykket og ta ut patrona med sikring på? Og går det an å låse sluttstykket slik at hevarmen ikkje kan opne seg?

Er desse riflene ferdigbedda fra fabrikken?

Kan ein sei at presisjonsmessig så er dette generellt sagt blant dei sikraste valg ein kan gjere av jaktrifler ?

Link to comment
Share on other sites

Var på banen med en kompis som har en i 3006, våpnet gikk rett av 2 ganger ved lading, feil/smuss i avtrekket, det smallt rett og slett når han tok ladegrep, vet ikke om dette er en svakhet på 202, men vet det har forekommet på noen 200 str.

Synes dette er såpass skremmende, så jeg skal ikke ha ei sånn.

Heldigvis var det bare vi to som var på standplass :shock:

Andre som har vert borti det samme :?:

 

Leste om det samme problemet på et dansk forum for en tid siden. Synes det høres skummelt ut at "litt mye olje eller smuss" skulle ende slik på et kvalitetsvåpen...

Det var ikke olje, mest sansynlig støv.

Hvis ikke et avtrekk på et jaktvåpen tåler støv eller olje, sån at våpnet går av ved at man tar ladegrep med det, ja da er jaggu ikke driten mye verdt i skog og fjell sammen med meg, og min jaktform.

Men forøvrig har jeg bare positivt å si om modellen.

Det er godt å skyte med, presist avtrekk, god presisjon, stødig og fin balanse (noe tungt med skorstein og teltstenger), et supert våpen til å ha på bane eller i vinduskarmen...

På jakt i fjellet kommer det ikke med meg.. :|

Link to comment
Share on other sites

Eg har 0 erfaring med Sauer . Går det an å lade magasinet når det står i rifla? Og går det an å putte ei patron i kammeret uten å måte mate patron fra magasinet?

Kan ein opne sluttstykket og ta ut patrona med sikring på? Og går det an å låse sluttstykket slik at hevarmen ikkje kan opne seg?

Er desse riflene ferdigbedda fra fabrikken?

Kan ein sei at presisjonsmessig så er dette generellt sagt blant dei sikraste valg ein kan gjere av jaktrifler ?

 

Jeg har pr dags dato ikke hatt noe som helst problem med min Sauer 202, måtte justere avtrekket på den da det dukket opp merkbart slep.

 

Det er like viktig på Sauere som på andre våpen at vedlikeholdet er gjennomført bra. Dvs. pusset, og oljet der hvor den skal være oljet.

 

Det værste du gjør er å dusje olje ned i avtrekkersystemet, hva skje? dette vil virke som lim på alt av støv og skitt, slik at avtrekkeren gror igjen av dritt. For å rense dette, bruk trykkluft på boks, slik du bruker å rense PCen med, blås rent avtrekkersytemet og alle andre områder du ikke kommer til med pusselapp/fille.

 

En annen ting er vel også at å lage ei rifle som fanger alle brukere (les Skyttere) er vel i utgangspunktet en håpløs oppgave, det er nå en gang slik at den ene liker datteren mens den andre liker mora. sånn er det og sånn vil det sikkert være i uoverskuelig fremtid også.

 

Da må vi lære oss å kompromisse.

 

På min 202 må du avsikre for å tømme kammeret

 

Ved å sikre låser du avtrkker, hevarm og tennstempel

 

Er ikke beddet, normalt trengs det heller ikke

 

Ja, dette er blandt de våpen med best presisjon, fordi bolten låser i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Dette med hanefall på Sauer ville jeg ikke brydd meg mye om, alle finavtrekk vil kunne få slike problemer dersom de er feiljustert eller sand, barnåler, kruttkorn eller kvist kommer ned i mekanismen. Generelt er det slik at jo mer komplisert avtrekksmekanismen er jo mindre skit tåler den. Samtidig vil alle ha gode (perfekte) avtrekk, og da blir det komplisert leamikk involvert. Sauer er på ingen måte verre enn andre. Tar man hensyn til antallet våpen, inkludert 200 STR, så er statistikken svært god på Sauer.

Sørg for å holde avtrekksmekanismen ren og oljet på de rette steder så vil den virke bra i lang tid.

Dersom du vil ha høyere sikkerhet mot hanefall så er den originale (uten div børsemakerjusteringer) militære utgaven av mauseravtrekk pålitelig. Det du får med på kjøpet er tungt, langt og knirkete avtrekk. Valget er opp til hver enkelt. Jeg foretrekker et godt avtrekk, og tar det ekstra vedlikeholdet som trenges for å oppnå det.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke olje, mest sansynlig støv.

Hvis ikke et avtrekk på et jaktvåpen tåler støv eller olje, sån at våpnet går av ved at man tar ladegrep med det, ja da er jaggu ikke driten mye verdt i skog og fjell sammen med meg, og min jaktform.

Men forøvrig har jeg bare positivt å si om modellen.

Det er godt å skyte med, presist avtrekk, god presisjon, stødig og fin balanse (noe tungt med skorstein og teltstenger), et supert våpen til å ha på bane eller i vinduskarmen...

På jakt i fjellet kommer det ikke med meg..

Det er vel kun gammel mauser som duger til din jaktform. :wink:

At skuddet går av ved ladegrep er ikke et ukjent begrep på andre våpentyper heller. Det skylles i de aller fleste tilfeller at krypet er justert til et minimum, og da skal kun et lite rusk/ litt støv til for at dette skjer. Om våpenet heter Sauer, Remington, Sako, Brno eller Heym har ingen betydning. Har avtrekker nok inngrep skjer ikke dette. (Jeg har opplevd dette på mange typer våpen, og kan trøste deg med at det er værre med en autopistol med fullt magasin, enn med en boltrifle.)

Årsaken til slike hendelser er som regel hobbysmeden, eller i visse tilfeller total mangel på normalt vedlikehold.

 

Når det gjelder STR er det også et kjent problem, men når en har skutt en 10-15.000 skudd med et våpen er det normalt med litt vedlikehold. Uten vedlikehold fylles avtrekkermekanismen med kruttrester, og ting slutter faktisk å virke slik det er tiltenkt- helt normalt. (Det samme skjer med bilen din om du ikke bytter olje...)

Når det gjelder vekt på våpenet, så får du 202en fra 2.7 kg og oppover. Du får altså børse som egner seg til vinduskarmen- og helt opp til jakt på høyfjellet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vekt på våpenet, så får du 202en fra 2.7 kg og oppover. Du får altså børse som egner seg til vinduskarmen- og helt opp til jakt på høyfjellet. :wink:

 

Og det er der "gullet" mitt kommer på banen....Highland veier 2,7 kg.....

Den drar jeg med meg over alt, gjennom buskas og kratt med bandhund under elgjakta eller på ettersøk....Den er med på rådyrjakt, Og en selvfølge på Reinsfjellet, Den har sogar vært en tur i Afrika med meget godt resultat.....

 

Aldi hatt røbbel med avtrekk....På Highland er det også snellert av trekk......

 

Her er "gullet" ny ervervet:

n529042384_48844_8522.jpg

Duger på beverjakt å den....

n529042384_48809_8836.jpg

Øverst med Orginalstokk neders grad4 ("gullet")

n529042384_48541_3393.jpg

Reinsjakt i fjor:

n529042384_352091_9703.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låne denne tråden da eg har et spørsmål om 202 jaktmatch

 

har handlet meg overnevnt Sauer med løp i 6,5x55, planen min var å kjøpe et 200 baneløp i 6,5mm å brosje dette opp til 6,5x284 Norma. men ser nå i bruksanvisningen at 6,5x284 Norma står under Medium/magnum på side 23 og under Magnum på side 31 i manualen på web side: http://stevespages.com/pdf/sauer_202.pdf

 

kom ikke på å sjekke detta da jeg handlet rifla, patronene har jo tilnærmet like mål, 6,5x284 er jo "bare" 0,52mm breiere rett over hylsehode å er litt mer sylindrisk enn 6,5x55, lengden er lik... har og sett andre her bygge om 200str til 6,5x284.

 

noen som vet hvorfor den kommer i magnum klassen? er det bare pga magasin? eller er det stor trykkforskjell? må jeg tenke meg ut en annen hissigere 6,5 som f.eks 6,5-06?

 

grunnen er for jeg har lust :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 202 siden 1996. Startet først med cal 30-06, men endte opp med 9,3x62 6,5x55 og 25-06. De 2 sistnevnte i Shilen piper med Hausken. Stokk er JaktMatch.

 

Med dagens krav til våpengarderobe hengende over oss så er dette en glimrende løsning. Tror det er fåtall som bytter pipe så ofte i en sesong. For meg blir det å ha 6,5x55 utenom storvilt sesongen for trening. Også bytter jeg til 9,3x62 på jakt. Da trener jeg billig med den riflen som jeg også jakter med, samt at jeg trenger kun 1 sikte. Har både 3 skudds magasin som ikke stikker nedenom og 5 skudds til trening.

Link to comment
Share on other sites

@ Odd - 6,5-284 er en merkelig patron. Den bruker samme sluttstykke som 6,5x55, men har en hylsediameter som er større.

Dersom du lader enkeltskudd vil du kunne bruke din vanlige 202, men for å få 284 patronen i magasinet må du trikse endel.

Les tråden til poacher om hans rifleprosjekt i dette kaliberet så finner du mye info.

Link to comment
Share on other sites

@ Odd - 6,5-284 er en merkelig patron. Den bruker samme sluttstykke som 6,5x55, men har en hylsediameter som er større.

Dersom du lader enkeltskudd vil du kunne bruke din vanlige 202, men for å få 284 patronen i magasinet må du trikse endel.

Les tråden til poacher om hans rifleprosjekt i dette kaliberet så finner du mye info.

 

 

Er det ikke muligt med sauer 202 medium kaliber og et løp lavet af bøssemager.

6.5-284 er mindre i COL end 30-06 eller 9.3x62 og kan derfor komme i magasinet og da udtrækkeren tager 6.5 ud , kan der kun være løpet tilbage som problem, da Sauer ikke standard laver denne til medium kaliber.

Jeg har selv fået lavet en 9.3x66 til Sauer 202 medium kaliber. Funger OK.

 

Det burde kunne gøres

 

:D

Ivan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
:lol: jeg har en kompis som brukte sauer 202 jaktmatch på jakt i fjorhøst og datt med børsa og da han kom hjem og skulle pusse kolben så oppdaget han sprekker i pistolgrepet på børsa :cry: han må vel investere i en ny bakkolbe . forbainna skitgevær sa han . finværsbørse driver jeg å terger han med no :lol: egner seg best til elgbane og jaktfelt trur jeg ja :lol:
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har både 200STR og 202 classic. Og er naturlig nok Sauer-frelst :mrgreen: Noe av det mest geniale med å velge sauer er stor tilgang på "utrangerte" dfs-piper! Jeg kjøpte med 202 med 9,3x62. Så har jeg fått tak i både 6,5x55 og 308 NATO som jeg har fått dreia ned til passende profil. Begge de utrangerte pipene går som gull enda en stund ser det ut til! En jeg kjenner med superutstyr gjorde deiejobben for Kr 500 pr pipe. Har dermed hele spekteret av kaliber jeg (trenger??) til en rimelig penge. Både til storviltjakt, og billig trening med gammel NATO -ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har seks sauere så du kan trygt kjøpe din første :mrgreen:

Har aldri hatt noe tull med mine det føles riktig vær gang jeg tar i dem, men så er jeg flaska opp med 200 STR også da som jeg har to av.

En ting som fasinerer meg er maskineringen og tilpassningen på disse våpnene, spesielt take downen det er det råeste jeg har sett når ting må passe for at ting skal fungere som det er tiltengt.

Anbefaler deg på det sterkest å kjøpe sauer det er ikke noe å lure på, en sauer fortjener en go kikkert og montage også, jeg har EAW på mine men det finnes andre goe der ute også, kikkerten bør være tysk den også og går du for seizz classic serien så trenger det ikke bli så dyrt heller.

 

Til dere som er litt andeledes :lol: her på kammeret ikke nevn blaser her i denne tråden, da får jeg magasår :lol: flaks for dere at denne blasertråden som var her ble stengt før jeg så den :roll: .Da skulle jeg mobba bråkk langt ned i lysken på dere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 er en presis og flott rifle nydelig bolt gang og avtrekk forholdvis enkelt løpsskifte mange liker sikringen er ikke helt enig i det blir ikke helt fortrolig med plasseringen, mangler kun oppspenner så hadde det blitt helt topp. Uansett så kan det ikke bli feil å velge sauer seriøs forhandler og mange muligheter med løp og skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...