Jump to content

Våpenpuss


Morten Kildahl

Recommended Posts

Her får du mange forskjellige svar.

Noen påstår at en må pusse hver gang en har skutt.

Andre pusser når våpenet ikke funksjonerer lengere.

Atter andre kun før konkurranser.

 

Pusser min egne pistoler og revolvere når de er gått 200-400 skudd.

.22 våpen, et par ganger i året.

Litt individuelt fra våpen til våpen.

Noen av dem får økt egenspredningen ettersom de blir møkkete.

Oljer løpet godt inn, og lar oljen få virke en stund.

Hender at jeg bruker "matelfjerningsskum" eller "blyfjerningspusselapper",

Bruker pusselapper og nylonbørste. Hjelper ikke det bruker jeg kobberbørste(ikke hver gang

Link to comment
Share on other sites

Mesingbørste gjennom løpet et par ganger fra kammer mot munning.

Propp med solvent av krutt/koksopløsende type til det blir nogenlunde reint.

Ganske ofte, mins hvert 100 skudd mantelløser i tilleg.

Så en god del propper med litt olje på til en er fornøyd.

Dette er nå ihvertfall det jeg gjør, i tilleg anbefales det å ta en litt grundigere puss med slipepasta for hvert 500-600 skudd,

 

Ops så ikke at denne lå unner pistolkammeret, det blir kansje litt andledes

Link to comment
Share on other sites

Pussestav med kobberbørste, montert på drill. Funker som fjell. Varierer litt med pusselapper i tillegg, oljer og diverse remedier. Tørrpussing til slutt.

 

At en kobberbørste skal skade et løp som er konstruert for å tåle flere tusen mantlede kuler i flere hundre meter i sekundet, samt forbrenning av kruttgasser i samme slengen, har jeg... forholdsvis lite tro på. For å si det på en meget pen måte.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger tre ting, tannbørste, kobberbørste (på pussestang selvfølgelig) og pusselapper. Kobberbørste løpet først så du får ut skitt fra riflinga, så bruker du pusselapp og stang for å få dritten ut, sjekk løpet ved å føre løpet mot lys, hvis alt er blankt er det bra. Bruke tannbørste på resten av delene, dersom de er skitne. Det er sikkert ikke vits i å pusse HVER gang, men det skader ikke å gjøre det, så lenge du bruker de tre tinga. Også må du selvsagt olje de delene som trengs å oljes (varierer fra våpen til våpen, men henholdsvis metalldeler som glir mot andre deler), det skal ikke oljes der kulen har/får kontakt.

 

Dette er veldig basic sånn som de gjør det i hæren, og i hæren så holder utstyret lenge pga det pusses etter hver dag. Jeg syns det bare er moro å pusse våpen, men så er jeg ordensmenneske også. Hvis ikke jeg pusser våpenet etter skyting føler jeg det samme som hvis jeg legger masse skittentøy på gulvet på kjøkkenet, jeg føler at det er noe galt haha :D

 

Edit: Det som kan være lurt å tenke på, hvis du pusser vanlig etter hver gang, så blir det ikke nødvendig å bruke kjemikalier for å løse opp driten, fordi det rekker ikke å fastbrenne seg eller bli for skittent før du pusser det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Pussestav med kobberbørste, montert på drill.
Har du ikke hørt om Dremel? :lol:

Ser at mange her kaster bort tiden på å pusse våpenet.. Greit nok hvis du skyter 100 skudd i ÅRET, men blir det endel hundre i uka er dette bortkastet tid og penger! (Det er vel neppe noen av dere som har bilen på service for hver 100 km? :lol: ) Nei, puss når våpenet slutter å fungere eller når du må ha hansker for ikke å bli møkkete..

Link to comment
Share on other sites

Bil og pistol er to veldig forskjellige ting, og det er mye enklere å vedlikeholde en pistol enn en bil. En pistol er et rent prestasjonsobjekt. Hvis jeg f.eks hadde vært rallyfører og vært med i WRC, kan du banne på at jeg ville hatt et team som ser over bilen etter hver etappe. Men sammenlikningen din er like teit som å si "ville du malt huset hver dag?!" Det blir for dum sammenlikning.

 

Men jeg er enig med deg at det strengt tatt ikke er nødvendig å pusse det etter hver bidige skyting, men hvis man har tid (og det tar 5 minutter for fucks sake) så ville jeg anbefale det. Bedre det hvertfall, enn å pusse når våpenet slutter å fungere, det høres ikke bra ut i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Bil og pistol er to veldig forskjellige ting
Du fikk neppe med deg at jeg hadde satt inn en sånn en: :lol: i setningen nei....

Det som blir litt feil er når det er viktigere å pusse pistolen enn å lære å skyte med den! Et våpen som brukes jevnlig trenger ikke så veldig mye puss og stell (Hvis du da ikke har våpenet utstilt), men siden det er en mekanisk innretning er det lurt at bevegelige deler har tilstrekkelig smøring. Puss av løp er vel bare nødvendig hvis du er en dårlig hjemmelader? Jeg skyter kun fabrikkammo (.22, .32, .38, .357mag, 9mm og .45) blykuler og mantlede og har testet endel i benk. JEG er iallefall ikke så god skytter at et (teoretisk) belegg i løpet gjør noe fra eller til. 8) Men bruk fridtiden din sånn du vil! (Bare ikke puss & gnikk for mye sånn at slitasje blir problemet!)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger tre ting, tannbørste, kobberbørste (på pussestang selvfølgelig) og pusselapper......

 

Tannbørste er bra. Den har et skaft i den andre enden. Så når du skal pusse 1911 magasinene dine (f.eks original Colt og Shooting Star som ikke er demonterbare) så presser du skaftet på tannbørsten ned mot tilbringeren og videre ned i magasinet. Når tilbringeren er kommet ca 7cm ned i magasinet setter du et lite skrujern inn i det av hullene på siden av magasinet som passer best. Da avlaster du presset fra magasinfjæren. Ta bort tannbørsten. Snu magasinet på hodet. Hold magasinet med åpningen ned i din hule venstre hånd (baksiden av magasinet skal vende mot venstre). Tilbringeren faller da (nesten) ned i hånden din. Trekk ut og ta bort tilbringeren med høyre hånd. Trekk så ut skrujernet med høyre hånd. Magasinfjæren kommer da ut og ned i din venstre hånd. Husk retningen på fjæren foran/bak (og opp/ned på noen).

 

Puss alt og sett sammen i omvendt ordning. Tilbringeren krever litt lirk å få på plass.

 

Og pussing skal vi ALLTID gjøre etter ALL skyting (ho-ho!). Ville DU kjøpt et upusset våpen?

Link to comment
Share on other sites

Og pussing skal vi ALLTID gjøre etter ALL skyting (ho-ho!). Ville DU kjøpt et upusset våpen?
Nå er det ikke ALLE av oss som holder på med praktisk skyting heller da.. Etter at jeg har skutt 100 skudd med min .45 er magasinet omtrent like rent som da jeg begynte! Da er det bortkastet å pusse.. Siden jeg heller ikke selger våpenet mitt etter hver skyting faller vel rådet ditt bort! (Hihi!)

Tannbørsten duger vel best til tannpuss?

Husker forøvrig tilbake til en institusjon som elsket våpenpuss: FORSVARET... Motorvask på boks og en rask omgang i dusjen med varmt vann har reddet meg fra mye unødvendig arbeid... :mrgreen: (Måtte huske en omgang med olje etterpå!)

Link to comment
Share on other sites

Puss er oppskrytt. Tørker av dritt og gugge ved behov, og drar ei oljefille gjennom løpet for å forebygge rust. Rørtanga mi har gått noen tusen skudd mellom hver gang jeg har måttet tørke av kulefett. Oftere med Eley 22lr, sjelden med CCI.

Link to comment
Share on other sites

Pistol:

 

45acp

Tar av sleiden etter (nesten) hver skyting, tørker av løs møkk, særlig der det er glideflater, legger på ny olje. Ca 2 min jobb.

Pusse løp? Hvorfor..Skyter kun bly i pistolen og det går MANGE skudd før det er nok bly i løpet til at det trenger puss.

 

.22lr

Tørker av løs møkk, oljer, har ikke pusset løp på 3000 skudd, har ikke planer om det heller.

 

Revolver:

Bruker forkobrete kuler i .38/357. Her går det lang tid mellom hver gang jeg gjør noe som helst. Ladingen brenner rent og løpet blyer ikke. Hvorfor gjøre noe? Pusses kanskje hvert halvår/2000 skudd. Får litt olje nå og da.

 

44mag..1500 fot og blykuler uten gas-check tilsier puss av løp etter ca 250 skudd, da er det ille og jeg kan se bly i hele løpet.

 

 

Sånn gjør jeg det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å pusse forran stevner kan være ett problem, sørg i det minste for å skyte en treningsøkt med de. Før en reiser på stevne med de.

 

Som en kurositet kan jeg nevne at en fra klubben min, skjøt nesten ett helt standard program før han oppdaget at løpet var løst (da forstod han endelig hvorfor ingenting stemte den dagen), Dette var resultat av puss dagen før stevnet, uten å ha skutt noen skudd gjennom våpenet. Like forbannet slo han meg. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Bunn og grunn er at det å pusse våpen tar veldig kort tid, og det er bra for våpenet og gjør at det holder lengre. Selv om det ikke er nødvendig å gjøre det HVER gang, så skader det heller ikke. Hvis du ikke VIL pusse, så er det greit, men ikke kom her og si at du ikke har TID til å pusse :P

 

Kobberbørste skader ikke løpet, det har jeg aldri hørt om, og hvis noen skal få meg til å tro det, må noen komme fram med noe bevis eller fysikk teori som viser at en myk kobberbørste kan påvirke varmebehandlet 416 rustfritt stål. Du får sende forslag til Mythbusters eller noe hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan få sagt det du Simen_s_k! Det er helt sikker noen damer som er så gale, eller er det de som egentlig er fornuftige?

 

Enig med det at puss av våpen er kos! når jeg har skutt så lange at jeg ikke lengre orker å pusse etter endt skyting, ja da tror jeg at jeg er for gammel til å skyte... Det er noe eget med det å sitte å "kose" med pistolene (les: pusse), jeg tar gjerne ut en pistol for å pusse litt på om jeg ikke har noe annet å gjøre, hva er alternativet? Vaske gulvet, rydde, ta oppvask, se tv? Nei da pusser jeg heller litt pistol!

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale å bruke ultralydbad.. men man må være forsiktig så ikke blåneringen blir tatt..

 

Jeg ga Glocken en runde nå, første puss etter ca 800 skudd... Plukket den i atomer og la den i badet med en skvett zalo, 20 min senere ble delene tatt ut og lagt i stekeovnen på 50 grader i 15min ca for å tørke. Dro over delene med et tynt lag "break-free", satte sammen, og vips ferdig! Strøkent!

 

Noen som vil ha noe vasket kan gjerne kontakte meg...

Link to comment
Share on other sites

........ hvorfor fett? hvorfor ikke fett?......

 

Fett er nok mer for å sette leamikken inn med. Avtrekker, hane, sear etc glir mot hverandre og rundt akslinger som godt kan være satt inn med fett - det holder seg lenger enn olje. Men sjekk likevel med jevne mellomrom og tørk av og sett inn med fett på nytt. NB ikke fett på glideflatene f.eks mellom sleide/ramme på pistol. Her kan du heller påføre en tynn oljefilm med en lett olje så det glir uten motstand, men ikke for mye.

 

Vær også oppmerksom på at en god del våpen er satt inn med tykt lagringsfett fra fabrikken. De fleste tar opp våpenet og begynner å brenne av det første de gjør. Men først skal altså våpenet avfettes og deretter oljes. Det blir en helt annen følelse med våpenet når det er pusset og oljet skikkelig.

 

Og: Etter puss, olje overalt - du vil ikke ha et rustent våpen? Før skyting, tørrpussing og lett oljefilm på glideflater. Før lagring, tykk olje med god hefteevne.

Link to comment
Share on other sites

Så når du skal pusse 1911 magasinene dine (f.eks original Colt og Shooting Star som ikke er demonterbare) så presser du skaftet på tannbørsten ned mot tilbringeren og videre ned i magasinet.

 

OT: Originale Coltmagasiner er demonterbare. Du gjør som du beskriver, men istedenfor å sette skrujernet over tilbringeren, så setter du den i den nermeste vindingen på fjæra under, da kan du riste/pirke ut tilbringeren. Deretter setter du magasinfjæra under press igjen og slipper forsiktig opp. Da kan du dra ut fjæra og du sitter med tre deler; magasinfjær, tilbringer og magasinhus.

 

Her er oppskriften på engelsk:

http://www.ehow.com/how_6551347_disassemble-colt-1911-magazine.html

 

 

Og ja, jeg har gjort det selv mange ganger...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg var meget aktiv pistolskytter fra tidlig 1980-tall til ca. 1995. Har nå hatt (for) pause, men har blitt aktiv igjen.

Etter alle årene som har gått, hadde jeg håpet på nye og effektive pusse-måter og midler. Dette ser jeg ikke ut til å finne; nå har jo ikke våpenene forandret seg nevneverdig heller i løpet av disse årene :winke1:

Vanlig kort pussestokk og tøy-biter er fortsatt det som gjelder? Finner også fortsatt Hoppes og Gyttorp solvent som best..?

Er det ingen nye geniale midler- og måter som er funnet? At det meste nå finnes på sprayboks, ser jeg ikke som en forbedring :oops:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Har du ikke hørt om Dremel? Dette er en fantastisk oppfinnelse for de som liker å pusse mer enn de skyter!

Men er du godt fornøyd med en enkel og rimelig måte å rengjøre / smøre dine håndvåpen, er sprayboksen med våpenolje fra biltema mer enn bra nok! 8)

 

Det står forøvrig mye om klining med gamle våpen & mannfolk (Trond Viggo) her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=52504&hilit=v%C3%A5penpuss

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Våpenpuss er kos.. og tar bare noen minutter om det blir gjort en gang iblant. personlig pusser jeg riflene mine vær gang jeg har skutt eller de har blitt våte. en praksis som gjør at de ser like nye ut, funksjonerer som de skulle vært nye, og beholder topp presisjon. 8) GODT VEDLIKEHOLD ER GOD ØKONOMI! Har med gru sett og tatt i våpen til folk som knapt gir de et tørk med oljefilla en gang vært jubelår... :forvirra: Er også jævli glad jeg slipper og kjøre bilene til de samme folkene :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Grundigheten av våpenpussen avhenger av vilket våpen som skal pusses. .22 pistoler holder koken ganske lenge om støtbunn,utdrager,magasin og materampe er nogenlunde ok.

TargetMasteren og Sig x-six blir pusset HVER gang, dette er våpen med små toleranser og å dra over sleidespor og pusse materampe og løp er fort gjort. Svakt ladde .38 skudd i min .38 revolver utløser ikke hysterisk pussing, men når det vises bly i overgangskonusen får den gjerne en puss. Glocken er vel den som blir mest neglisjert, men uansett våpen drar jeg en wd 40 fille gjennom løpet for skyting, det tar 10 sek. Og i riflene, der trykk og temperatur er noe helt annet enn i håndvåpen er det selvsagt at løpet får en puss. Faller man av sykkelen sin er det bedre å gli bortover veien om den er islagt enn om det er en grusvei..

Forøvrig så er jeg ekstremt lei av våpenpuss. Men det følger med hobbyen.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Ballistol. Brukar det bl.a. på svartkruttvåpena mine. Først vask i varmt vatn så total nedspraying med Balistol. Ligg eit døgn så tørkar eg av overflødig olje og rett i våpenskapet. Ser ut som det er bra rustbeskyttelse, og lukta er jo berre snadder!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pussar 22 kal. GSPen kun ved å fjerne drit under hylseutkastaren for å unngå klikk. Har avtrekk av gamlesorten som treng å badast i olje av og til for å gje jamne avtrekk.

 

Er ikkje so aktiv som eg var for 15-20 år sidan, skyt no ca 3-4000 skot i året på trening og konkurranse. Passar på at kammeret ikkje er fullt av drit for å fungere skikkelig, men pussar ALDRI rett før konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...