Jump to content

Project Silent Bob!


Recommended Posts

Dilemmaet i starten var om jeg skulle gå for en heldemper som er like tykk som kassa hele veien eller om jeg skulle bruke et feitere rør.

Tenkte som så at jeg går først etter det peneste resultatet, om det ikke demper nok så blir det å bruke et rør med utvendig diameter på 42mm.

 

Noen som har en formening om hvordan dette høres ut? :mrgreen:

DSC_0200.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thanks Mauser68 :)

 

Pipa er 42cm lang i det kjedelige kaliberet 6,5x55.

 

Første ladning:

RA07 – 123gr Scenar – 10gr N340 – COL 74mm, kula rett vei – 463 m/sek.

Endte opp med 7,5gr N340, det gir et snitt på 304 m/sek over 5 skudd, men desverre meget ujevnt, nesten 40 m/sek variasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter en produktiv periode i kjelleren har det kommet ut endel deler, også

 

Kjellerprosjekt? :shock:

Det må jeg si. Dette så jo veldig profesjonelt ut. Er demperinnmaten laget fra bunnen av eller er det tatt utgangspunkt i en Hausken? De var liksom noe kjent med innmaten.

Link to comment
Share on other sites

Altså, kulene slår inn på høykant....på 10 meter. De to siste bildene er av stokken som jeg skjøt mot bak kronografen.

 

Har vært på min private "skytebane" bak huset og testet litt mer idag, 123gr Scenar i full gass lager runde hull

på 100 meter, det samme gjør 144gr SMK. Med andre ord, ting går som det skal med normale landinger.

 

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har noen gode tips for å få stabilisert kulene? Har tenkt å prøve å snu dem, men det blir liksom feil inne i hodet mitt! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Her det bare 2 muligheter, evt en kombinasjon av disse om du ikke får tak i ei pipe med raskere tvist:

 

1. Høyere hastighet

2. Kortere kuler

 

Likevel vil jeg tro at ned mot sub-hastigheter er du nødt til å bruke ei pipe med vesentlig raskere tvist. Kanskje gamle rekruttkuler (de korte butte) eller den gamle Normakula med blyspiss på 5,1 gram eller noe deromkring kan stabiliseres. Den er også kort og butt.

Link to comment
Share on other sites

Pipa har 1:10 i stigning så helt umulig tror jeg ikke det er.

Skal få tak i litt forskjellige kuler å teste litt, men først blir det ny demper med større volum, Silent Bob må jo leve opp til navnet :D

 

Tror ikke det blir så ille om jeg lager en lang konisk overgang fra kassa til demper-røret, skal ta noen bilder underveis,

men nå kommer første spørsmål; hvilken stokk tror dere vil passe til denne når den får et ytterrør på godt og vel 40 mm?

Link to comment
Share on other sites

Mnja, nå er jo hullene runde på 100 meter med 144gr SMK så i full gass virker det...som sagt.

Har bestilt disse kulene fra Alvestad http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207567807/1213875498/1222336074?shopOK=1

 

Om det skulle vise seg at 6,5 er et kilent kaliber å få til å virke i sub så blir det å vurdere å bytte kaliber til 308.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å snu noen kuler, det funker utmerket i 308 så jeg vil tro det virker i mindre kaliber også. Selv fikk jeg best presisjon i sub med boattail- kuler bak fram. Det blir mindre moment som kan velte kula når den går baklengs, dessuten har den antakelig bedre bc den veien i underlydsfart. Ved supersonisk hastighet er spiss nese det saliggjørende, men i underlydsfart er strømlinjeformet hekk viktigere for å minimere luftmotstand.

 

Til sammenligning kan du se på nese- og haleform på subsoniske passasjerfly kontra supersoniske jetjagere. De subsoniske flyene er butte forn og smalner av til spiss hale, mens jagerflyene er spisse foran. Forskjellen er ikke tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for god forklaring Vargen, det høres alltid så logisk ut når du forklarer ting at jeg nesten skjemmes av å ikke ha forstått det før :lol:

 

Får prøve det mens jeg venter på de andre fra Alvestad 8)

 

Noen som forresten har en Boyds-stokk som kan selges? Den trenger ikke være pen bare den har god plass i løpskanalen.

Link to comment
Share on other sites

Mnja, nå er jo hullene runde på 100 meter med 144gr SMK så i full gass virker det...som sagt.

Ja det kan samle godt selv om det er i grenseland stabilitetsmessig ;)

Men om det er i grenseland stabilitetsmessig vil det være følsomt for hastighetsvariasjoner osv.

Forresten, er du sikker på at pipa har 1/10" stigning å er en 6,5 pipe?? (std er som sagt 1/8-1/9)

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Hornady RN 180grs i 308win når det gjelder sublading. Fint med lang bæreflate så ikke kruttmengden blir helt mikroskopisk.. Den er nesten helt sylindrisk. Jeg er ikke så bevandret i 6.5 verden, men noen korte og butte kuler fins nok der og. Jeg holder 5 mildotter opp og får samlinger på 40-50mm på 100 meter. Bruker 9grs N-320 og får ca 315 ms.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for innspill ifbm subladning. La det vere sagt med en gang; Jeg er totalt hekta! :lol:8)

 

En liten oppdatering i prosjektet…

 

Fikk for noen dager siden en liten boblekonvolutt i posten med noen korte Norma rekruttkuler fra en hyggelig kammer(at) her inne :D

DSC_0001-4.jpg

DSC_0003-5.jpg

Norma Rekrutt til høyre, Scenar til venstre...satt feil vei.

 

Ladet opp 5 skudd av Normakulene med 7.3 grs N340 og det gir ca 315 m/sek og de mater ok fra magasinet,

men ikke mer enn det, må sette de en mm lenger ut i neste omgang for å se om de mater litt finere.

 

Uansett, kulene lager trillrunde hull på ca 100 meter, det samme gjorde jaggu Scenaren også! 8)

DSC_0004-2.jpg

 

Har ennå ikke kommet over kultfaktoren med sub i litt større greier enn 22LR så det har ikke blitt annet enn å sikte langs løpet for å treffe ei plate på ca 1x1 meter på 100 meter,

siktemontering osv har blitt nedprioritert til fordel av kultfaktoren med dette prosjektet! :lol:

 

Eieren av denne børsa ville i tillegg til ei dedikert subpipe ha ei pipe for litt lenger hold, nesten ferdig med å tilpasse ei S&L (Våpensmia) pipe i samme kaliber.

SL1.jpgSL2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for at du deler prosjektet og ikke minst opplevelsene rundt det med oss, LongRange. Dette trengte jeg virkelig å lese... Og nå er du hekta for livet - nå må du bare laborere med det ypperste kruttet til kreasjonen; N-310 ;-) Da får du nok jevnere og høyere trykk, men fremdeles langt unna rødstreken. Bruk det raskeste kruttet du bare kan.

Link to comment
Share on other sites

Tenk at jeg solgte et kilo med N310 for et års tid siden.....jeg visste jeg kom til å angre på det!

Får kjøpe inn en ny boks og finjustere ladningene når prosjektet er ferdig, takk for alle tips på veien! :D

 

Brukte 7,8 grs N340 bak Scenaren, men fikk veldig ujevne hastigheter. Gleder meg til å teste med raskere krutt etterhvert.

 

Neste på lista blir montasjer, jeg mener at en std helskinne i stål fra Leupold er et godt, stabilt og billig valg. 232,- hos Jakt og Friluft,

men den har ikke tilt. Noen som kan tipse meg om picatinny til mauser? Må være i stål med 20 MOA eller mer i tilt.

 

 

 

 

Kjenner forresten at det muligens må søkes på en 300 whisper her i gården! :forvirra::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å lufta Bob litt idag. Bare kronografering, men selv det er morro med denne krabaten :)

 

bob.jpg

Ny og litt feitere demper, men det er fortsatt ikke så stille som jeg vil ha det.

 

To ladninger som ble brukt idag:

 

123 grs Scenar satt feil vei

Hylse: Lapua

COL: 65 mm

7.8 grs N340

V0: 290 m/sek

 

100gr Norma Rekrutt

Hylse: Lapua

COL: 66.8 mm

7.2 grs N340

V0: 300 m/sek

 

En ting som bør nevnes før noen begynner å bruke mine ladedata er at pipa er friborret 85mm inn fra munningen

med 7.2 mm hull, det gir en løpslengde på 335 mm selv om pipa er lenger utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Få en "trompet-tut" på den der så ligner det på muskedunderen til onkel Skrue :D Dritkul!

 

Takk for ladedata. Har du noen formening om hva hastigheten ville ha blitt (sånn ca) dersom du ikke hadde friborret? Regner med at kruttgassene slipper forbi kula de siste 85mm ?

 

Det med friborring hadde jeg ikke tenkt på en gang, men det er jo en bra måte å få ned "løpslengden" og hastigheten på og allikevel holde seg innafor lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladde noe sub til 6,5X55

jeg brukte da:

Kuler: rem 140grain sp

Federal 215 hetter

krutt: VV N-310/8,4 garain

col: 75mm

Kronografert hastighet: 316m/s

 

Dette løpet hadde 1:10 twist og disse kulene stabliserte greit.

Denne rifla hadde 57cm lang løp

 

Jeg vile trodd du kunne ha brukt 7,5grain krutt siden løpet ditt er kortere.

Link to comment
Share on other sites

Alms standard innbiller jeg meg det er. Kulene er Rano 144grains. Satte dem baklengs. Ladde 9 til og skjøt mot papp. Presisjonen var så som så, men siktet er et rødpunkt med en heller stor dot. I det minste var hullene "kulerunde"

Imidlertid var to av skuddene supersoniske. Veide alle ladningene på kruttvekta, men i farten lot jeg dem gå uten å dele det siste kruttkornet :smile:. Ligger altså helt i grensa for hastighet med 47 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, muskedunder ja, du sier noe der. Det værste er at den ser jo faen ikke ut pr.idag :lol:

Siste og endelige demper er under maskinering, det blir et helt rør i alu med utvendig 42 mm.

 

Ved å borre 85mm inn fra munningen så fikk jeg ca 30 m/sek mindre fart, men mtp variasjonen i hastighet med N340 krutt så er jeg ikke sikker på hvor mye jeg skal stole på den endringen.

Merkelig nok så kan en tre-fire skudd i en fem skudds serie holde seg innenfor en 12-15 m/sek, mens ett eller to skudd kan plutselig ha opptil 40 m/sek høyere/lavere fart.

Må slutte å irritere meg over dette å heller ha tolmodighet til jeg får fatt i N310.

 

@The Kid; Satte du kula rett eller feil vei?

 

@dreagle; Hvor stille vil du si det er? Høyt poff, et poff, et lite poff....eller helt stille?

Jeg drømmer jo om noe i nærheten av salonggevær, men det er vel kanskje å håpe på litt mye…Syns det er litt for mye ”pofff!!”

Link to comment
Share on other sites

Veide ikke hylsene. De ble hentet og satt sammen i full fart fra en haug gamle Ranohylser av ymse lot og ganger skutt.

Smellet når de gikk subsonisk kan godt sammenliknes med ei salongrifle uten demper.

Studerte hullene nærmere i dag, og må nok dessverre medgi at de ikke var så runde som jeg trodde. Dette må forskes mer på.

Link to comment
Share on other sites

Har du veid hylsene, så alle er like tunge?

Hylsene er identiske i vekt og alle ladningene er på kruttkornet like. Helt likt hold i alle kulene osv. Tror dette må kunne skyldes på kruttet.

 

Har til og med passet på å bevege børsa likt mellom skuddene for at kruttet skal ligge likt i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det gir merkelig nok litt fornuft... Hvorfor vet jeg ikke, men det stemmer faktisk med de praktiske resultatene.

 

På de første ladningene så stilte jeg vekta litt for lavt ift det jeg skulle ha i hylsa og så dryppa jeg siste rest til vekta var på håret likt. Disse skudda varierte mye.

De siste ladningene har jeg bare stilt kruttmålet på det jeg skulle ha og ikke brydd meg med å veie hver ladning. Disse skudda var mye jevnere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Aner ikke hva slags legering det er, fikk noe kapp hos en kunde. Holder gjør det iallefall, men slites omtrent på samme måte som andre merkedempere.

 

Har nå testet med 308 - som ble en helt annen verden. For en dedikert subbørse så er ikke 6,5x55 et kaliber å basere prosjektet på, punktum finale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...