Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min erfaring er at duene ikke gidder fly så langt når det regner.

De må spise, men velger heller nærmeste OK spisested enn å fly langt til dem beste.

Er det duer der du er, vil de slå ned på duene om de har gjort det før (at kvaliteten på lokkeduene er OK).

 

Selv gleder jeg meg villt! Hvis værmeldingene stemmer, vil ikke hovedjordet mitt være tresket enda. Men utenfor huset er det tresket, og jeg setter meg på verandaen under tak til søndagen. Og mandagen, og tirsdagen og onsdagen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

gleder meg noe sinn sykt te duejakta nå,, klarer nesten ikke vente,, :D er det noen som har noen tips til type ammunisjon til bruk på duejakta?? har brukt Saga Eurotrap lerdueskudd, er fornøyd med de,, men har opplevd at holdet ikke kan være forlangt :) noe tips til andre skudd som ikke er alt for dyre :?:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig i at trap ammo er bra på duejakt. 24 gram no 7 stål... Det blir for dårlig anslag om holdet strekkes litt for langt.

Jaktdepoet hadde ihvertfall ifjor en patron de kaller due/rype. 28 grams no 5 stål. Vi brukte de på due ifjor i light modified og modified choke og de funka veldig bra ut til ca 25 m. Mener de kosta kosta noe under 3 kr patronen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du snakker om Nitedal T-1 Rype/Due no5 stål. Kjempepatron. Hadde ingen problemer med å strekke holdet til 35meter med 1/4 og 1/2 choke i hagla da jeg brukte den i fjor. Relativt billig også om jeg ikke husker helt feil, men bor for langt unna jaktdepotet til at jeg reiser dit kun for å kjøpe ammo for due. blir nok en kartong med trapammo i år også(hadde bare 100 T-1 i fjor, og brukte nærmere 350 knall totalt). Bare holde meg under 25 meter før jeg knaller løs.

Link to comment
Share on other sites

Snart så det braker løs med duejakt å nå.

Dem har trøska mye jorder rundt omkring. Vet ikke om det er trøska der jeg pleier å sitte 8) men får ta en tlf til grunneier en dag.

 

Ser en del due nå om dagen også. Kan hende det blir så jeg får jakte due ganske nærme mjøsa, skal visstnok være bra trekk nedi der.

 

Men først, er det revejakt 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stiller deujegerne seg til 21. august i år?

Mtp. nasjonal sørgedag.

 

Personlig kommer jeg til å starte duejakta 22.aug i respekt for de pårørende som det faktisk er en del av rundt der jeg skal jakte.

Til dere som har tenkt til å banke løs med hagla den 21..Har dere tenkt på de mulige etterfølgene dette kan gi dere.skal ikke se bort ifra at en pårørende eller noen andre ringer å klager til grunneier som igjen nekter deg å jakte videre i respekt for den som klagde.

Ta ihverfall å klargjør med grunneier om det er greit for han/hun at dere jakter akkurat den dagen.Jeg har sagt ifra til mine løyver/grunneiere så det ihvertfall ikke går på min kappe om det skulle bli no bråk

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. uansett hvor man jakter burde man respektere denne sørgedagen. Selv om jaktstarten faller på en søndag som i utgangspunktet ville vært perfekt, så venter jeg til mandagen av respekt for det som har skjedd. uansett hvor øde det måtte være der man jakter så synes jeg alle jegere bør gjøre det samme. Det er faktisk visse ting som er mye viktigere enn en dag på jakt. la børsa ligge hjemme å nyt heller den første dagen i høst uten båndtvang med bikkja i skauen er min oppfordring :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter som normalt 21.08

Gleder meg :D

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=129287977&displaypage=TRUE

 

Sitat :

 

"21. august blir ikke markert som en nasjonal sørgedag. Andre organisasjoner har derfor valgt å la sine aktiviteter gå som planlagt, men tilrår at det utvises en særskilt verdighet med respekt for de som ble ramma den 22. juli. "

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har drevet med litt duejakt på svært useriøst vis i et par år nå. Har bare vært ute på et jorde hos noen i familien min, og det har egentlig vært svært lite duer og jeg har knapt skutt noen. Litt kråker o.l har det dog blitt da men.

Nå har jeg endelig snakket med en grunneier og har sikret meg rett til å jakte på en hveteåker :D Har ikke rukket å sette meg ut for å lokalisere trekkmønster o.l ettersom jeg skaffet meg jordet i dag, men dette kommer jeg til å gjøre i løpet av de nærmeste dagene om været tillater det. Bonden har likevel ikke slått enda, og sier han tror det vil skje alt ifra 1-2 uker. Det jeg da lurer mest på er om hvor store sjansene er for å skyte nå på uttresket jorde og om jeg kan forvente litt duer? Jeg vet det avhenger litt av om det er mye duer, men dette finner jeg ikke ut før i løpet av de neste dagene. Dro bort en tur i dag og stod og kikket i 5-10 min i dusk regn, og da så jeg vel en 5-7 litt spredt. 3 satt i et tre og 2-3 stk fløy opp fra jordet. Det er mye vegetasjon/små skog (ikke noe stor skogsvegetasjon men en del områder med godt med trær.) rundt jordet, så jeg tror kanskje duene kan søke inn hit på ettermiddagstrekket, hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne poste noe av det samme som jeg har postet før i en annen tråd om due jakt.

Man trenger ikke nødvendig vis ha så veldig mye utstyr for at duejakta skal bli bra, men noen småting bør man ha på plass.

Utstyr som er anbefalt, er:

 

- Kamuflasjenett (han også gjemme deg godt i noen busker)

- Lokkeduer (25 – 30 stk.)

- En god stol som ikke er alt for lav (lett å reise seg fra)

- Drikke og mat

 

Har man ikke mer enn 5-10-15 stk. bruker man det man har, og heller legger til de skutte døde duene.

 

Jeg bruker ikke noe annet enn leirdueskudd av god kvalitet (sjekk hva som går godt i børsa di), og ikke strekk holdene til mer enn maks 15-20 meter.

 

Som jeg har beskrevet tidligere i en annen tråd, spiller det ingen rolle om du stiller hodet til lokkeduene med vinden, eller mot vinden (dette har jeg testet mange ganger)

Jeg har til og med skrevet “HOMO” med lokkeduer på åkeren under dager med dårlig trekk, og skutt 10-12 duer over det “mønsteret”, så man trenger overhode ikke stille duene opp i V-form eller U-form heller! :lol: Det beste er om man prøver seg litt frem, og endrer på mønsteret etter hvert hvis det ikke gir noen resultater.

 

Det er også viktig å vite at selv om ikke alle duer reagerer på lokkeduene dine, betyr det ikke at de ikke er stilt opp riktig! Noen duer vil bare ikke lande, da de enten er mette, blitt skremt et annet sted, eller rett og slett bare skal fra A-B, men ikke er interessert i å lande på åkeren.

 

Jeg har fått best resultat av at man setter opp lokkeduene i klynger med ca. 10 – 12 lokkeduer i hver “klynge” forklart på bildet.

Forklaring.jpg

med et mellomrom på ca 0,5 – 2 meter mellom hver due i klynga (prøv deg litt frem).

 

En annen ting som er viktig, er kanskje å spane litt noen dager før jakta starter. Ofte har duene en tendens til å lande i samme tre, og det kan også være et godt utgangspunkt å ha sitt gjemmested her hvis det lar seg gjøre.

Tenk også litt på hvor sola står! Det er viktig at du ikke har sola midt i ansiktet, da du lett kan bli oppdaget, og du blir blendet. Et godt tips, er å stille deg i forhold til at duene selv blir blendet, og du sitter i skyggen med god oversikt!

 

Vær:

 

Den eneste måten vinden spiller inn på duene, er at dager med en del vind, er duene mye mer på vingene enn dager hvor det er så si vindstille. Dager med regn behøver heller ikke være dårlige! Selv har jeg skutt et 70-talls duer på en regnfull dag flere ganger, så det er ingen unnskyldning til å holde seg hjemme 8) Duskregn virker det som duene ikke bryr seg så veldig mye om. Hvis det derimot pøsregner, holder duene seg rolig, men blir det opphold plutselig etter en regnskur, kan det fort bli veldig bra jakt i vente, men husk at det regner noe lenger i skogen/vegetasjonen der duene sitter (drypper fra blader etc.)

Overskyet, med 4-8 m/s vind, er fine forhold!

 

Lokkeduer:

Det finnes mange varianter på markedet, men jeg har selv funnet ut at denne varianten er den beste!

Jeg vet ikke om noen butikker som selger denne varianten, men den kan bestilles fra diverse nettbutikker, og det er verdt hver eneste krone.

 

Denneerbest.gif

 

Denne er bra!

 

Denneerok.gif

 

Denne typen er helt ok

 

 

Ikkedenne.jpg

 

Mens denne her, er noe søppel

 

Det skal sies at den jeg beskriver som søppel, man modifiseres litt hvis man bruker litt fint sandpapir og matter ned lakken slik at sola ikke gir gjenskinn i den, og det samme med den jeg beskriver som ok. Bare pass på ar man ikke sliper vekk alt det hvite/grå.

 

Skaffer man seg litt matt farge av en eller annen type, vil dette gjøre underverker, men det hjelper bare med sandpapiret.

Den jeg har beskrevet som best, trenger man ikke modifisere, men det finnes ikke noe bedre lokkedue enn døde duer du har skutt!

 

Et lite tips: Skyter du mange duer en dag, legg noen av de flotteste duene i fryseren. Disse merker du med å knyte en garnstump, eller tau-bit rundt bene på slik at du lett kan skille mellom de som har vært fryst, og de ferske duene. Med de flotteste duene, mener jeg voksene duer med markerte hvite merker på nakken (altså “ringen” på ringdua). Man kan også skjære forsiktig ut brystet på dua, for å så fryse resten av skrotten til bruk av lokkedue senere.

 

Pass på at ikke duene ligger opp-ned etter de er skutt. Noen sverger til å spre vingene ut på de døde duene, men dette har ikke gitt meg gode resultater da for mange duer med spredde vinger, virker veldig unormalt. Men et parr stykker tror jeg kanskje er bra.

 

Husk også at det er ikke alltid duene lander uansett hva man gjør med mønstret, hvilke lokkeduer man bruker eller hvor man jakter

På slike dager får man sjeldent noe særlig bra uttelling, men det kan hende duene flyr innom/over, og sjekker for og dermed fly videre/bråsnu! Skjer dette, må du bare benytte deg av sjansen på et skudd så snart dua er innen skuddhold. Oppgaven til lokkeduene er jo egentlig at du skal få de inn på skuddhold! 

Det er mange dager jeg har skutt hauger med duer, men kanskje ikke hatt en eneste en som egentlig hadde landet blant lokkeduene. Kommer de på skuddhold, SKYT!

 

Duekarusell:

 

Duekarusell, er en veldig god investering! Noen mener det bare er tull, men bruker du den riktig, vil du få deg en ganske så stor overraskelse!

 

Du må for guds skyld IKKE bruke plastduer som ofte følger med disse karusellene! Gjør du det, vil du ha en flott maskin som skremmer mer enn den lokker. Duekarusellen må kun brukes med døde (FERSKE DUER SOM ER SKUTT SAMME DAG)

 

Før du setter opp karusellen, må du få skutt deg 2 duer FØRST! Får du ikke skutt deg 2 stk, er det bedre om du lar duemagneten (karusellen) ligge. Så snart de døde duene er satt på magneten, vil jakta løsne, og du merker at duene kommer flyvende mer “sikker” inn mot lokkeduene.

 

Men heller ikke ferske duer på karusellen vil virke hver gang, dette blir som fisking, noen ganger biter fisken ivrig, og dagen etter får du ikke et eneste napp, for å så igjen senere på kvelden få masse fisk igjen. Sier det igjen, PRØV DEG FREM.

 

Duekarusellen maler du med den matteste oljemalingen du får, og i en farge som er veldig lik militærlysegrønn. De fleste butikker der de selger maling, kan hjelpe deg å blande en farge ved hjelp av blandemaskinen de har i butikken. Bare spør, og titt litt ned i blandingen etter som dere mikser dere frem. En mulig halm-korn-farge vil sikkert også virke bra. Malingen vil kanskje flasse eller dette litt av etter hvert, men det er ikke så farlig, blir det for ille, legger du bare på et strøk til.

 

Duer er flokkdyr, og trives godt sammen når de beiter på korn. Den beste tiden for due jakt, kan variere veldig fra dag til dag, men generelt er tiden (05:00 – 10:00) morgenøkta og (15:30 – 18:30) kveldsøkta den beste tiden, men også her kan det være unntak.

 

Så kommer det viktigste:

Sitt rolig så mye det lar seg gjøre, og ikke beveg deg før du skal skyte!

God jakt, og lykke til 21.08!

Mvh

Melk

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg! Moro å høre at det finnes noen som lykkes med duemagneten. Jeg kjøpte en for fem-seks år siden, og prøvde den med plastduer. Elendig resultat som førte til at den ble satt lengst inn i garasjen. Skal derimot gi den et forsøk til denne sesongen, med enten flocka airpro-pigeons eller ekte vare.

Link to comment
Share on other sites

er alt for dårlig vær her, så blir ikke slått før 21 aug. men har fått tak i et jorde som det er køn og gress ved siden av. sitter mye due ved siden av kønnet, så skal prøve å legge lokke fugel på gresset ?

 

hva tror dere om det ? burde funke det ? må i hvertfall prøve :lol:

Link to comment
Share on other sites

vi har sådd en erte"åker" på 15x7 meter. Er det greit å bare klemme hele åkeren flat i morra kveld, eller skal jeg vente til lørdag kveld?

 

Er en del duer rundt her nå! :) Gleder meg kjempemasse til 21. !!! :D

 

Hvilken farge har ertene dine? er de grønne så har det ikke så mye for seg å tråkke de ned, er de brune, så legger de seg stort sett av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

tusen hjertelig for tips Melk :D

har vert og spørt grunneier på det ene jorde jeg har og jakte på om jeg fikk jakte på legda, men fikk ikke lov til det :( sikker på at det er 150-200 duer som sitter på det jorde hver dag, så da er det bare og smøre seg med tolmodighet og vente på tresking :roll:

Link to comment
Share on other sites

er alt for dårlig vær her, så blir ikke slått før 21 aug. men har fått tak i et jorde som det er køn og gress ved siden av. sitter mye due ved siden av kønnet, så skal prøve å legge lokke fugel på gresset ?

 

hva tror dere om det ? burde funke det ? må i hvertfall prøve :lol:

 

Om du ikke har noe annet, så skader det jo ikke å prøve. MÅ jo ut på søndagen!!!

Selv krysser jeg fingrene og håper noe blir slått i morgen eller lørdag, men med regnet som har vært blir det nok et lignende sted på meg også på søndagen.

Link to comment
Share on other sites

Melk sine tips fungerer.

Prøvde det etter at vi fikk knekt han til å overgi metoden sin for et par år side. ;-)

Gruppepress har en viss effekt. :mrgreen:

 

Jeg har også funnet ut at denne plasseringen av lokkeduer (hulter til bulter) fungerer LANGT bedre enn U- eller V-formasjon.

 

Lykke til!

Søndag sitter jeg på post på verandaen. 8)

Link to comment
Share on other sites

nå er det bare å smøre seg med tålmodighet ,, bonden treska erte åkeren i går og mesteparten av ertene har dotti av så det ligger masse erter på jordet,,, var å tittet på jordet igår og det krydde bokstavelig talt med duer!! :D dette ser lovende ut :P nå er det snart å pakke sekken og gjøre seg klar,, søndag morgen kl 0500 sitter vi ved åkeren ladet og klare,,,, :D får håpe på suksess :P:!:

Link to comment
Share on other sites

Regn regn og atter regn... Da sier bonden med den fine rugåker'n at det ikke blir noe tresking før uti uka, da er det liten vits i å stå å kope der oppe når jeg ikke får lov å jakte på legda hans. HATER virkelig detta været... Får jakte rev i mellomtiden gitt.

Link to comment
Share on other sites

Bare noen dager til folkens! :D Kom nettopp inn fra å ha snakket med grunneierene jeg jakter oss, og har alt på stell. Godt å vite når startskuddet går. På den ene hveteåkeren jeg jakter var det duer absolutt overalt. På bakken, i lufta og i trærne :D Fytti som jeg gleder meg nå.

 

21 august er jo startdagen, og har selvfølgelig svært lyste å jakte da. Jeg føler dog ikke dette blir helt rett i og med at det er nasjonal sørgedag. Duejakt innebærer ofte mye skudd, noe som ikke helt passer på en slik dag. Så for meg blir mandagen den store dagen :)

 

Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Sitter bare å gleder meg jeg nå :D

 

Litt dumt at jeg ikke har fått gjort noe særlig "rekognosering". Men har et par steder hvor det er kjempefint med mye trekk, så bare få spurt grunneier nå så er det klart når dem har trøska.

 

Så sitter og lader opp med:

 

Kristoffer Clausen duejakt

 

 

Blir morro!! Mye som skjer framover nå :D Duejakt og slippe bikkjer på søndag, harejakta starter 10. sep.

 

mangler bare oppholdsvær nå.........

Link to comment
Share on other sites

Så hva skal en egentlig gjøre tro?

Har delte tanker om det må jeg si :forvirra:

På en side er det jo ingen sammenheng med det som skjedde og jakt kan man si , men på en annen side litt

respektløst å knalle skudd etter skudd på dua/gås kanskje?

Kommer vel an på om området du jakter i er øde eller er nære beboelse?

Tror jeg spør grunneier om hvordan han stiller seg til det..

Link to comment
Share on other sites

Enig med Froyd her. Mener uten tvil det ikke bør knalle med skudd på en dag som i morgen, hvis det er hus i umiddelbar nærhet. Det blir helt feil i mine øyne. Ligger åkeren bortgjemt, med lydisolerende skog rundt, så er det kanskje noe annet..? Det er ikke det å gå på jakt imorgen som er problemet, men heller mengdene med skudd..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...