Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

Hei.

Har alle lagt ned duejakta allerede?

Ser at mange klager over tilgang / trekk.

Jakter i Ski kommune, her er det fortsatt skikkelig bra trekk, store flokker og skikkelig "Texas" til tider.

Kameraten og jeg fikk 7 duer på en time i morges.

Knallgøy jakt!

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble 2 duer på meg idag. Dette på et jorde som enda ikke er treska. Nabojordet er treska, satt en haug med gås og mange duer der. De som kom over til meg (godt over duene) gikk ned på lokkeduene. Herlig form for jakt! Fornøyd med 2 duer idag på ikke treska jordet! Blir bra når dette raps-jordet blir treska! :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan synse litt om hvor lenge det nytter å jakte på jorder som er blitt tresket (for lenge siden)?

 

Det jordet jeg jaktet på sist, og skøyt seks duer (bomma også på flere), ble tresket kanskje ei uke før jakta. Det er riktignok ikke mange duer, men et godt resultat mtp. antall duer i området. Jeg tror, med den lille erfaringen jeg har rukket å tilegnet meg, at godt trekk og oppsett på lokkeduene har mer å si enn hvor lenge siden åkeren ble tresket. Jaktet i dag på en nytresket åker (bonden var ferdig med å treske ti minutter før jeg begynte å jakte), men det var ikke godt trekk over, og det ble kun to duer. Har også tidligere jaktet på jorder tresket for flere uker siden, og de duene som fløy over, kom ned de også. Men åkre tresket for lenge siden er jo mindre attraktive, og dersom det ikke er noen nytreskede åkre i nærheten, er kanskje trekket tilsvarende dårligere?

 

Ellers så jeg på videoen din at en liten bit av "foten" til FUD'sene stikker opp av ryggen. Det kan jo hende at duene blir mer skeptiske av den grunn?

Link to comment
Share on other sites

Ellers så jeg på videoen din at en liten bit av "foten" til FUD'sene stikker opp av ryggen. Det kan jo hende at duene blir mer skeptiske av den grunn?

 

Jepp, så dette jeg og på videoen (men ikke da jeg satte dem ut).

Skal tenke på det i ettermiddag da det blir en ny tur.

Link to comment
Share on other sites

I dag prøvde jeg mitt nyervervede gåsetelt på duejakt. Vil si forsøket var ganske vellykket. Jakta på et nytreska rapsjorde, hvor det er bra med aktivitet. Plasserte meg ut midt på jordet. Lokkeduene plasserte jeg ganske nær, mellom 5 og 15 meter, med lokkeduenes V-formasjon pekende mot teltet.

 

For å teste duenes skepsis mot slikt skjul, kamuflerte jeg teltet minimalt med halm og strå, slik man egentlig bør gjøre med slike telt.

 

Ble 5 duer på morraøkta. Mye duer å se som ikke kom ned. Vet ikke om det var på grunn av teltet, eller fordi duer seint i sesongen i store flokker uansett ikke er så lett å få ned på lokkeduene.

 

Har uansett trua på gåseteltet til duejakta. Mulig at man bør sette av litt tid og halm til ekstra kamuflering av teltet, for å få det helt perfekt. Særdeles behagelig å ligge slik på post iallefall, og skytinga over lokkefuglene gikk som en drøm fra teltet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal på min første duejakt nå til helga og lurer på en ting ang duebrystet (om jeg får noen da)

 

Hva er det beste\riktigste måte å behandle dua på etter den er skutt? Skal den henges opp i 40 døgngrader uten å gjøres noe med, eller kan en ta ut brystet etter jakinga er over og bare fryse det ned?

 

Takker for alle innspill. Kan også ta i mot PM

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å skjære ut brystfiléene, og modne dem i kjøleskap 4-6 seks dager (avhening av hvor ofte jeg er innom kjøleskapet, jo oftere, jo kortere modning :oops::lol:). Vet at mange andre også gjør det slik, men det er fullt mulig at det er bedre å modne de med fjær. Har ikke prøvd dette da jeg ikke har tilgang til kjølerom, og det har vært i varmeste laget ute. Duene jeg har modnet har i hvert fall smakt nydelig! Har også prøvd å droppe modning, helt overkommelig det òg, men en tanke seigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner jeg òg, og har dermed ikke brukt mange forskjellige oppskrifter. Har pleid å brune dem i panne kort og kraftig i smør, for deretter å surre dem i panne en halvtimes tid. Ellers legger jeg dem på en rist (risten ligger i en plastboks pga. blodsøl i kjøleskapet) under modning. Jeg har ikke fryst ned noen, resultatene har ikke vært så store at to-tre mann ikke har greid å tømme alt...

 

Ute er det forresten strålende sol og skyfri himmel, kombinert med en perfekt lett bris....... og jeg sitter på skolen. Etter skolen er det jobb :cry:. Typisk. I morgen, når jeg har tid etter skolen, regner det nesten 100 % sikkert.

Link to comment
Share on other sites

En 3 timers økt med salongrifla under noen godt brukte hviletrær i dag tidlig, resulterte i et knippe på 4 duer og en gråtrost. Skulle hatt med ei due til hjem, men den fikk luft under vinga og forsvant til skogs. Brukte CCI Standard. Har egentlig alltid vært fornøyd med vanlige treningspatroner på dua, men den 5. dua hadde nok blitt med hjem om den hadde fått et større hull i kroppen. Skal prøve igjen i morra, med RWS Subsonic.

 

Utrolig moro å skyte duer med dempa salongrifle! Veldig diskret, slik at duene i området ikke blir for forstyrra av jakta. I tillegg er ammokostnadene omtrent ikkeeksisterende. Og kona og ungene slipper å sutre når de finner hagl i maten. :D

Link to comment
Share on other sites

Da er nok duejakta over for meg òg :cry:. Var en forrige fredag, og da var det en del due å se, men de fløy raskt, høyt og så bestemt at de sannsynligvis ikke en gang så lokkeduene mine. Det samme gjentok seg i dag, bortsett fra et det nesten ikke var duer igjen. Så vel bare ni totalt, alle høyt på himmelen og langt borte.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge utover høsten jakter dere duer?

Når slutter duene å trekke?

 

ENDELIG har de klart å treske på jorde vårt, lovlig sent men.

 

Hei.

Har alle lagt ned duejakta allerede?

Ser at mange klager over tilgang / trekk.

Jakter i Ski kommune, her er det fortsatt skikkelig bra trekk, store flokker og skikkelig "Texas" til tider.

Kameraten og jeg fikk 7 duer på en time i morges.

Knallgøy jakt!

 

Peter

 

hvor i ski jakter du?

jeg og guttungen skulle også jakta i ski/asper men de har ikke treska før idag :(

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge utover høsten jakter dere duer?

Når slutter duene å trekke?

ENDELIG har de klart å treske på jorde vårt, lovlig sent men.

 

hvor i ski jakter du?

jeg og guttungen skulle også jakta i ski/asper men de har ikke treska før idag :(

 

Hei. Jakter mellom Ski og Langhus.

For min del er nok duejakta over for i år. Helt elendig trekk siste uka.

I tillegg begynenr elgjakten og da vil ikke de store gutta ha småvilt pang som forstyrrer.

Nei, nå blir det sjøfugl for alle penga fra lørdag, hurra!

Link to comment
Share on other sites

Er lettere å rensligere å ta ut brystet helt(som bildet over). Er lettere å skylde/vaske det før det går i fryseren.

Mørning er unødvendig mener jeg.(di bilr mørnet når di ligger som lokkeduer på jorde på dagen) :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, er ny her på forumet, så dette blir min første post :D

 

Var på duejakt for første gang for noen dager siden, ble ingen duer, men det ble tre kråker :)

Så et par duer, men disse var langt borte.. Det var ikke veldig mye legde igjen på åkeren, men det var litt.

 

Skjulestedt ble plassert på enden av en øy ute på jordet, dette var det beste stedet med tanke på sikker bakgrunn (ikke optimalt me var et lite jordet). Jeg hadde vinden i nesen.

normal_2.jpg

normal_3.jpg

 

Jeg la mine 24 lokkeduer i 3 grupper, dua som var lengst borte ble plassert ca. 17 meter fra skjulestedet mitt samt at hodene var vendt mot vinden..

normal_4.jpg

normal_1.jpg

normal_5.jpg

 

Er ny til duejakt så tips tas imot med takk!! :)

 

Har noen spørsmål:

 

Hvordan var plasseringen av duene mine, var gruppene for tette eller var duene plassert for nærme hverandre?

 

Jeg vet at duene liker kråker og at det hjelper å ha med noen lokkefugler av kråke til å plassere rundt et lite stykke fra lokkeduene.. Noen tips til plassering og hvor man får kjøpt de beste kråkefuglene?

 

Mvh Leander

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å ha alle duene i samme flokk, ca 40 + de vi skyter..

 

Plasser dem i en slags U eller V formasjon med toppen mot vinden. (duene lander som regel i motvind)

Bare plasser duene inne i Uen naturlig og ikke veldig formasjonspreget.

 

Duene lander ikke på hvilken som helst åker og har ofte faste trekkruter, sørg for at du sjekker dette ut og finner deres hekkeplasser.

 

Min erfaring er jo mer lokkeduer du bruker jo mer sjangs er det for at de kommer å setter seg :)

 

Lykke til videre! :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar "Simdow" :smile:

 

Takker for tipsene, skal prøve å sette dem i en V/U formasjon neste gang :winke1:

Det begynner vel å bli litt sent for duejakta også nå eller? Med tanke på at det meste av legda er oppspist...

Vet om en åker som ikke er tresket grunnet dårlig avling, tror du dette ville være et bedre alternativ?

 

Mvh Leander

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok duejakta over for vår del, var en tur ute i helga og ikke mye å se her sør for Oslo.

Blir andejakt og skogsfugl fremover nå.

Jeg og en kammerat har uansett fått filmet med actionkamera montert på forskjefte ett par turer, litt vanskelig å skru på filming i tide hver gang men det ble da en del fine klipp, her er en link :

 

Link to comment
Share on other sites

Swimeo!? Får salat bønder disp til tidligere jakt på ringdue siden de er skade dyr? Har tenkt tanken om at dette kansje kunne være men, regnet med at det var for godt til og være sant så tenkte ikke mere over det :P Hva er isåfal fremgangsmåten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...