Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

ja, må da være mye rovfugl :evil::evil:

 

 

Tjoheii : mange fud duer hadde du da ? :) ikke verst det da :) Gratulerer !

 

Jeg hadde bare 8 stk :) ene gangen kom det 8-10 stk så er veldig fornøyd utifra antallet vi hadde og hvor mye som kom ned :)

 

Og til dere som lurer, er 100% sikker på at det ikke hadde gitt like bra resultat uten FUD, de er helt rå!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble en amputert jaktstart etter duene idag. Starta som vanlig kl 11, men måtte gi oss halv fire, da det var ei dame som ikke likte smellinga. Vi hadde lov av bonden, men valgte å gi oss likevel..

64 duer ble resultatet, så det hadde nok vært en ganske sikker 100 duers dag o, vi hadde fått holdt på dagen ut... Treska byggåker, og Fuds lokkeduene funka MEGET bra..

 

 

Stt dere di opp i en v eller u formasjon eller bare tilfeldig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en jaktkompis fiksa terreng ved en hvileskog, med grassåker mellom.

Dårlig med treskede åkrer.. :trist: men idag var de i full gang :D:D

Har trua på neste helg, da jobben kaller.

 

Mandag: 4 kongeørn observert-4 hønsehauker og 1 spurvehauk (MYE ROVFUGL!) Mye skjærer, men disse jager rovfugl, lar disse leve her!

Dårlig med duer i lufta hele dagen, startet 06 00 med lav tåke og ca 300 canadagås over tåka (sleit med tåke på rullebanen :lol::lol: )

 

2 duer ble skutt i hviletre- og montert på duekarusell.

6 Fuds skall (nå 5!!) og 12 vanlige ikkeskinnende dueskall lagt på gressåker.

Da startet denne faktisk å fungere, da det ifjord ble benyttet fake plastduer på karusellen.

De få duene som kom fløy mot karusellen gikk rett ned. Men ingen slo seg ned, da de skjønte grasset var for høyt, men da var det forseint :D

 

Hviletreet var også kråkas, fikk ned 4 idag.

 

Jaktkompiser lengre opp i dalen meldte om innkommende duer og fugl via radio, da disse kom brått på med vind i ræva.

 

ble 15 duer, 4 kråker og ei stokkand på en mandag.

Tross lite fugl og få jegere som satte fart på trekk, ble det noen fugl i frysen og Jegergryte med duekjøtt te kvelds :D

Link to comment
Share on other sites

I går var første dagen av duejakta hvor jeg hadde tro på at det skulle bli duer.

Satt klar klokka 0500 og første dua datt 0530. På grunn av uslått åker og mye kratthelvette forsvant nesten en tredjedel av duene jeg skjøt uten at jeg klarte å finne dem igjen. Til tross for at jeg hørte de deise i bakken :cry: Så en rev komme forbi med en nyskutt due fra jordet tre ganger etter at jeg hadde gitt opp finne dem, men utenfor skuddhold for hagla. Sleipe sniken!

Hadde hønsehauk på vingene hele morgentrekket, men for en gangs skyld gjorde den nytte for seg. Den "tvang" duene som kom forbi til å sette seg i skogholtet jeg satt i nesten hver gang det var duer å se.

Uansett reiste jeg hjem med 35, men likevel sur fordi 16 manglet...

 

I dag har jeg saltet, krydret og ovnstørket duehjertene og ble overraskende bra som snacks, så nå er ting bra igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg og tre andre har vært ute de siste dagene, men uten nevneverdig resultat. vi jakter på en erteåker, med hvetejorder rundt. har nesten ikke sett due i lufta engang. kan det være at det er for tidlig her? fordi ingen av jordene rundt er tresket enda og ertene er forsatt grønne. trekker duene mer når åkrene er tresket og/eller når ertene er litt mer gulbrune? kan det være grunnen til at det er så dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Ta med reve rifla neste gang! ;) 22magnumen min er alltid med på all slags posteringsjakt! Man vet aldri! ;)

 

Hadde med Sunniva(.223), men reven var bare synlig 1sec idet den passerte ei grind. Så ble litt lite tid til å skifte våpen, sikte og skyte. Men planen min var som du sier.

 

jeg og tre andre har vært ute de siste dagene, men uten nevneverdig resultat. vi jakter på en erteåker, med hvetejorder rundt. har nesten ikke sett due i lufta engang. kan det være at det er for tidlig her? fordi ingen av jordene rundt er tresket enda og ertene er forsatt grønne. trekker duene mer når åkrene er tresket og/eller når ertene er litt mer gulbrune? kan det være grunnen til at det er så dårlig?

 

Jeg har intrykk av at ertene er ufattelig populære når de begynner å bli gul-brune, og frem til de blir tatt. Men om det er legde på noen av åkrene skulle det være due å se uansett hvor modent det er. Hvordan har været vært når dere har jakta? Og har det være hønsehauk å se i det fjerne? Jeg ser hvertfall fryktelig lite due i lufta når hønsehauken er i nærheten på et av områdene jeg jakter.

Min erfaring er hvertfall at hveteåker er veldig populært når den er slått. Erteåker er populært omtrent hele tiden. Og lite due betyr for meg hønsehauk et eller annet sted i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Ble 94 duer i går, på samme jordet som dagen før. Jakter så og si aldri på samme jordet 2 dager i løpet av samme sesong, men pga ulike årsaker så ble det sånn denne gangen. Og det gikk jo meget bra :D

Artig å se at hauken dundra ned på Fud's og, laga jaggu meg høl med klørne gitt, men det er det verdt for en sånn opplevelse.

 

Utfyllende info og bilder på bloggen..

Link to comment
Share on other sites

Ta med reve rifla neste gang! ;) 22magnumen min er alltid med på all slags posteringsjakt! Man vet aldri! ;)

 

Hadde med Sunniva(.223), men reven var bare synlig 1sec idet den passerte ei grind. Så ble litt lite tid til å skifte våpen, sikte og skyte. Men planen min var som du sier.

 

jeg og tre andre har vært ute de siste dagene, men uten nevneverdig resultat. vi jakter på en erteåker, med hvetejorder rundt. har nesten ikke sett due i lufta engang. kan det være at det er for tidlig her? fordi ingen av jordene rundt er tresket enda og ertene er forsatt grønne. trekker duene mer når åkrene er tresket og/eller når ertene er litt mer gulbrune? kan det være grunnen til at det er så dårlig?

 

Jeg har intrykk av at ertene er ufattelig populære når de begynner å bli gul-brune, og frem til de blir tatt. Men om det er legde på noen av åkrene skulle det være due å se uansett hvor modent det er. Hvordan har været vært når dere har jakta? Og har det være hønsehauk å se i det fjerne? Jeg ser hvertfall fryktelig lite due i lufta når hønsehauken er i nærheten på et av områdene jeg jakter.

Min erfaring er hvertfall at hveteåker er veldig populært når den er slått. Erteåker er populært omtrent hele tiden. Og lite due betyr for meg hønsehauk et eller annet sted i nærheten.[/quote

 

Været har vært kjempefint alle dagene! før duejakten startet gikk jeg en del i området rundt jaktterrenget, og har ikke sett snurten av hauk verken da eller under jakten, så jeg skjønner ikke hvorfor det er dårlig da.. vi jaktet på det samme området i fjor og da var det meget bra med duer i området.

Link to comment
Share on other sites

Ble 94 duer i går, på samme jordet som dagen før. Jakter så og si aldri på samme jordet 2 dager i løpet av samme sesong, men pga ulike årsaker så ble det sånn denne gangen. Og det gikk jo meget bra :D

Artig å se at hauken dundra ned på Fud's og, laga jaggu meg høl med klørne gitt, men det er det verdt for en sånn opplevelse.

 

Utfyllende info og bilder på bloggen..

 

 

Hva gjør dere med alle duene?

 

Hvorfor jakter du ikke på det samme jordet 2 ganger i løpet av en høst?

Link to comment
Share on other sites

Lover bra dette Revjakt... Virka ikke på bonden som at det blei noe tresking denne uka heller da det skulle regne igjen imorra! :(

At han ikke lar oss jakte på legda hans skjønner jeg bare ikke, duene eter opp åkeren hans og han vil ikke at to jegere skal gå på tilsammen ca 60kvm av legda?! Jaja, bonden bestemmer jo, men kan se ut som det ødelegger hele duejakta for min del. Fruen har termin 28august og hvis ungen kommer før han får treska blir det ikke mye lett å snike seg unna gitt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Trodde han skulle slå i dag jeg også, men tydeligvis ikke når jeg snakka med han. Kan jo forstå det også på en måte da det er noe sinnsykt bratt der, så han er nok avhengig av å ha litt tørrere grunn for å i det heletatt komme seg frem på jordet der...

Link to comment
Share on other sites

Lover bra dette Revjakt... Virka ikke på bonden som at det blei noe tresking denne uka heller da det skulle regne igjen imorra! :(

At han ikke lar oss jakte på legda hans skjønner jeg bare ikke, duene eter opp åkeren hans og han vil ikke at to jegere skal gå på tilsammen ca 60kvm av legda?! Jaja, bonden bestemmer jo, men kan se ut som det ødelegger hele duejakta for min del. Fruen har termin 28august og hvis ungen kommer før han får treska blir det ikke mye lett å snike seg unna gitt. ;)

 

 

Skikkelig urutinert av en jeger å legge slike terminer i og rett før jakt syns jeg altså :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg helst ik jakter 2 dager på samme jorde, er at første gangen jeg jakter der er klart best. Ønsker heller å finne et nytt jomfruelig jorde til neste dag, der sjansene for max uttelling er størst.

 

Rekognosering er også nesten like moro som selve jakta når man er ute etter duer og gås.

 

Langskalle, duene sendes i morra..

Link to comment
Share on other sites

hørte noen rykter om at noen hadde fryst ned dua, for så å bare knekke ut brystene når den var klaka. Er dette noe som funker? Går det ann å fryse ned duer for så å rengjøre de senere?

 

Personlig vil jeg ikke anbefale dette... like greit å bare skjære ut bryststykkene med en gang, så er de klare til du trenger dem. Tar ikke lang tid og er ikke vanskelig heller. Klaka fugl er ikke lett å få ut bryststykkene på, så er det sagt. Har tatt opp frossen fugl og planlagt å ta ut bryststykkene for å mekke fór, men hadde ikke tint dem lenge nok(2 dager i kjøleskap) og var et mareritt å få ut bryststykkene før de var nok tint

Link to comment
Share on other sites

Opplever trekket litt dårlig om dagen her i Larviks-området , men har et håp om mer flokking noe senere i jakta...

Er det generelt litt dårligere trekk ennå i resten av landet?

Leser jo om bra fangster her på siden , men til nå har jeg fått ei! due etter 4 turer.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter også med duene for tiden. Jakter i Vestfold, nærmere bestemt Stokke og Re. Enten så er duene fraværende, eller så har de flokka seg slik de gjør seinere i sesongen. 8 duer på 2 turer. Ikkje bra.

 

 

Her går det enda verre! Har fått 2 stykk på 6 turer! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rare greier, tydeligvis mange som sliter med duejakta.. Kom nettopp inn etter en ettermiddagsøkt. TOTALT dødt, så bare 2 duer. Forstår ingenting av dette..

 

Jeg får dog oppleve alt annet en due. Skulle ta meg en liten runde rundt noen skogsholmer på åkeren, og gikk meg på ei rådyrgeit med to små kje. Et lite plaster på såret om ikke annet :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gått til innkjøp av 12 stk FUD's duer. De er allerede pakket og sendt fra jaktogdvd.no så får de før helgen! Er meldt regn hele helgen, så blir nok lite jakting da. Men til uka er det bare meldt strålende vær, så da antar jeg at bonden får treska rundt onsdagen.

 

Ellers har det blitt tre duer på meg på hittil to turer, ikke det aller meste å skryte av men har tydelig sett hvor duene trekker nå og har funnet ut at det er om ettermiddagen det gjelder. Har sett bra med duer når jeg har sittet på post så gleder meg til det blir treska og jeg får ut de nye FUD's duene, dette blir bra :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg MER enn klar til duejakta i morra!!!!!!!!!!!!!!! BLir årets første duejakt i morra.. kommet seint igang med trøskingen herover også.

 

15 lokkeduer og en del ammo er finni fram, samt Sabatti trap'en.

 

Var å kjørte en runde til grunneiere og kikka litt etter litt trekk osv ved rundt halv 6 tiden i dag, egentlig er vel trekket over ved den tiden, men en flokk på en 120-130 duer så vi allikavel :D Fått ordna meg et par ganske brukbare steder :D Var bra trekk der i fjord også, men da satt vi på andre siden :roll::mrgreen:

 

Så i år er det håp!! Gleder meg sykt nå :D hehe

Link to comment
Share on other sites

1. tur = 13 stk/1 jeger (mye bomskudd, så kunne vært mange flere)

2. tur = 4 stk/2 jegere

3. tur = 3 stk/ 1 jeger

 

Jakter i Akershus/Nedre Romerike

 

Alle turer FØR tresking på erteåker. Nå er åkeren treska og bonden sier at NÅ er det mye duer. Skal ut i ettermiddag for å prøve lykken igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye å skryte av dagen i dag.. Ble 1 due på 5 timer. Første jaktdagen for min del, men åkerne er ikke ferdig treska enda, så er bare små biter av jordet som er trøska, som vi hadde lokkeduene på.. Drittvær var det også. Fikk ikke prøvd i dag tidlig pga det PØSA ned, men har en viss tro på at trekket er best på morran der..

Prøve igjen i morra tidlig tenkte vi..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...