Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

Regner meg som nybegynner mhp duejakt (skjøt noen i fjor da). Men siden det i år var sådd erteplanter på et stort nabojorde tenkte jeg at i år skal det bli duejakt ja.

Bonden var velvillig og rekognoseringen starta. Det så skikkelig lovende ut.

Fram mot jakta økte flokken med duer og det var hundrevis hver gang jeg var bortom å kikka. Hadde vel 30-35 dueskall i starten. De ble satt ut etter gode råd her i forumet og jeger´n satte seg i krattet i full kamoutrustning.

Det var ikke mulig å få ned ei eneste due mot skallene. (Det skal sies at dette var av de billigste skallene du får kjøpt.) Dueflokken åt erter i den ene enden av åkeren og jeg og lokkeduene satt i andre enden. Bytta jeg plass neste dag så gjorde duene det samme.

Etter anbefaling ble det innkjøpt duegynger (stålstenger for å legge på skutte duer med utslåtte vinger, i litt vind gynger de opp og ned). Hjalp ikke en dritt. Duene fløy over uten å ense mine kunstneriske forsøk. Nå skjøt jeg jo noen overflyvere for å få ballast på gyngene, men å få duene ned på åker´n, ikke f... .

Nytt forsøk, nå kjøpte jeg inn 6 stk FUD-duer, de skulle være fine, sa reklamen. Jeg fikk da erfare at reklame og virkelighet er to forskjellige ting, for duer på "åte" ble det like lite av.

 

KAN NOEN VÆRE SNILL Å FORTELLE MEG HVA I H..... JEG GJØR FEIL?

 

Det er jo lett å tru at jeg ikke var godt nok kamuflert, men jeg var kamuflert fra langstøvlene og opp, med dobbelt camonett foran trynet og lue på toppen. Og jeg har hatt duer sittende få meter fra meg som hvilete over hue mitt. Så vidt jeg veit lukter je ikke engang vondt.

Nå skal det sies at det var et hønsehaukpar m to unger som likte seg godt i jordekanten, de hadde fast hvilebuske ved elva nedenfor jordet. Kanskje de var det forstyrrende element?? Men duene var jo på jordet, de ville bare ikke ned på lokkeduene.

Til slutt måtte jeg bare innse at jeg hadde tapt den kampen. Jeg satte meg under hvilebuskene i stedet, og da var det duene som tapte. Men det er en annen sak.

Tar med takk imot tips til neste års duejakt.

Link to comment
Share on other sites

På motsatt side kjører du ned en kjepp med en knall hvit handlepose som blafrer og svinger litt her og der. Gjør dette helst hvis åkeren er et stykke borte så du ikke skremmer dem helt vekk. Da vil de se mer mot andre kanten av åkeren.

Hvordan var vinden? Den var sikkert ulik begge gangene og duene endret trekkrute av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ser at flere etterlyser baner for hagleskyting.

 

Det er en flott bane på Gamle mossevei "OLE Haugbanen" Se kart på http://www.njff.no/portal/page/portal/akershus/lokallag/oppegaard/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=2015080

 

Terminliste Hagle http://www.njff.no/portal/page/portal/akershus/lokallag/oppegaard/artikkel?element_id=3499241

 

Mvh Tom Robert Sletta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...