Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

Har bestemt meg for å ikke jakte i morgen.... Folk over hele landet er berørt av landets største tregedie.

 

Flagget skal heises på halv stang, da er det ikke kledelig med geværskudd.

 

Enig med deg der. Det blir mye smelling på duejakt, så i morra syns jeg alle jegere kan la hagla ligge av hensyn til sørgedagen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjærringa skulle ha meg til å hente noe greier i sverige, så ble en sen kveld etter 60 mil kjøring. Planen var å sitte klar på jordet ved første lys, for å kunne ta noe rev om det skulle dukke opp før duene. Så da ser det ut til at det blir en natt med lite eller ingen søvn...

Får håpe bonden finner seg i at jeg jakter i morgen. Har sendt sms, og han nevnte ingenting ang jaktstopp i svaret, så satser på at det er greit.

Er tross alt avhengig av fridager for å kunne jakte, så må bruke de dagene jeg har til rådighet.

 

Skitt jakt til alle som skal tidlig opp i morgen... skitt jakt til de som venter til mandag med å starte også for den saks skyld :winke1:

 

Edit: Da er jeg klar på jordet. Stilte klokka feil og ble klar en time for tidlig... Og tåka har lagt seg :trist:

Link to comment
Share on other sites

Stilte klokka feil og ble klar en time for tidlig...

 

Men tenk så kjedelig det hadde vært å komme en time for sent... :wink:

 

Skitt jakt alle sammen. Håper det er noen hedmarkinger her som legger inn hvordan det er med fugl! Har i grunn ikke sett mengder med due i sommer (Hamar/Løten/Ringsaker/Stange).

 

Får ta meg en tur øst for Glomma med bikkja og prøve Garmin Astro i dag jeg. Satser på at ulven er laaangt unna!

Link to comment
Share on other sites

Men tenk så kjedelig det hadde vært å komme en time for sent...

 

 

Både jeg og jaktkompisen forsov oss kraftig i dag, å da vi endelig var kommet til jordet var de andre jegerne i full sving allerede :roll: Vi fant derfor ut at vi prøver et annet sted, istedenfor å ødelegge jakten for de andre... Da vi endelig hadde rigget oss til på "reservejordet", åpnet himmelen seg! Vi finner ut at det ikke var vår dag i dag, og pakker sammen. Når vi har satt oss i bilene klarte buddyen å rygge rett i fronten på meg, og etterlater seg et stempel av hengerfestet :roll: Kan ikke annet enn å le! :lol:

 

Vi prøver igjen i morgen tidlig, da med en ekstra vekkerklokke.... :D

 

Ser frem til oppdateringer her! :)

Link to comment
Share on other sites

Stod opp klokka 04.00 idag, og var på plass ved åkeren jeg skulle jakte på kl 05, og ferdig rigga 15 min seinere. Hadde egentlig tenkt til å sette meg ved hveteåkeren som jeg har fått tilgang på, men valgte istedenfor havreåkeren ved siden av da det var mye mer legde her og muligheter for å få rigget seg til bra med kamoduk samt prøve å legge ut lokkeduer på legdene. Var mye tåke, men den lettet etterhvert. Så litt duer laaaaangt unna, men hørte det smalt regelmessig på noen jorder langt bak meg. Hadde to duer som var klare skuddsjanser, den ene falt mens den andre så vidt kom seg videre med livet i behold. Hadde også en som var i grenseland, men var noe langt unna så tror ikke jeg ville truffet om jeg hadde skutt etter den. Ellers var det lite duer, men det er helt klart duer der for smellene fra jorder rundt meg ble bare hyppigere etterhvert som sola begynte å titte frem.

Er klar for å prøve meg i ettermiddag igjen, da for å sitte ved hveteåkeren selvom den ikke er treska enda. Uansett var dette en økt for å prøve å kartlegge litt hvordan de trekker, da jeg ikke har rukket det før jakta starta i dag. Har et lønnlig håp om at det er ettermiddagstrekket som gjelder ved jordene jeg jakter på, hvis ikke er det nesten bare å vente til bonden får treska..

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du jaktet i nærheten av meg, matcusbj :P Mye tåke her og duene fløy høyt forbi, men smalt godt et sted i nærheten. Jeg bommet i tillegg på de få duene som fløy nærme nok. Oppdaget at jeg hadde glemt å skifte choker, så skjøt på 15-20meter med full trangboring...

Link to comment
Share on other sites

Strek i regninga for min del! :? Ble ikke jakting pga dagen idag, bare en rekogninserings tur, for å finne godplassene å sitte. Det var tydeligvis ikke alle som lot hagla ligge på hylla, da det smalt som pokker på åkeren inntil. Jeg ble litt overrasket, da jeg hadde forstått på grunneieren at jeg var den eneste som skulle jakte. Det var jeg tydeligvis også, da disse jegerne bare hadde tatt seg til rette. Grunneieren var ikke mindre blid..

 

Har ingenting imot andre jegere i og rundt der jeg jakter selvfølgelig, men da synes jeg de skal fremstå på en gjennomført og skikkelig måte. Mye enklere å kunne samkjøre eventuelle jakttider, hvis grunneieren har kontroll på hvem som jakter!

 

Trodde jeg skulle være så heldig å være den første til å jakte på duene i dette området, menmen :/

 

Det jeg da lurer på er, hvor lenge blir duene påvirket av de skuddene som ble løsnet idag? Vil det være noe poeng i å jakte i samme område tidlig i morgen??

 

Forøvrig gratulerer med alle som har skutt due, gleder meg til å se bilder :D

Link to comment
Share on other sites

Var ikke dagen idag. Prøvde en morranøkt med en førstegangsjeger som aldri hadde skutt vilt før.

Duene var seige, så ikke noen duer før 07:44! Og vi var ute 05:30 på post.

Var en annen post som satt midt i trekket på en annen åker. De hadde en tendens til å skyte på duer og kråker på 70-80 meter +++!

De få duene som var i strøket fikk aldri sjansen til å komme mot oss.

Førstegangsjegeren fikk tho en ungkråke som kom pent og pyntlig inn. Han brukte dens blod og døpte hagla si for Helene. :mrgreen:

Ga oss ca. klokken 10 pga regn, var meldt og det pøser enda.

 

Prøve igjen imorra, meldt fint vær hele dagen. Forhåpentligvis kan vi få et par duer på hold også. :D

Link to comment
Share on other sites

var ved jordekanten ca 0600 idag :P bokstavelig talt var det stapp fullt med duer som letta fra jorde samtidig , rått !!! det kom duer jevnlig i hele dag , og det datt totalt 33duer i bakken :P var en knall dag :P og bare sier det,, formasjoner på lokkeduer har ingen ting å si,, vi satt de bare hulter til bulter og funka like bra,, duene slo seg ned og spillte ingen rolle om de sto med nebbet mot vinden eller et annet sted,,,hulter til bulter funka bra :P

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst duejeger og revjakt :)

 

Animalhunter: Det går fint an å jakte på utreska åkre, så lenge en får lov av bonden. En må ofte tråkke ned et lite område av hveten/rugen eller hva det enn er, slik at en får plass til lokkefuglene og et sted der duene kan gå inn for landing. Ellers er går det ann å bruke salongen å plukke duer fra hviletrærne, blir ikke storfangsten av det, men noen får en da med seg hjem :)

Link to comment
Share on other sites

Ble en super dag her også, forholdene tatt i betraktning. Måtte vente litt med erteåkeren jeg har fått tillatelse på da det var noen andre som hadde spurt først, så lot de få premieredagen i fred. Satt på en nytreska hveteåker med godt trekk, og det ble 15 duer og 2 kråker :D Det rare var at duene var myye mere villige til å lande i tjukkeste tåka enn når det klarnet opp. Tror det skyldtes at vi satt midt i trekket, og at det ikke er så lett for duene å se detaljer på lokkefuglene i tåka, eller at de ikke vil fly i tåka.. Anyways en topp dag, men i morgen er det erteåkeren som står for tur ;)

Link to comment
Share on other sites

Ble en amputert jaktstart etter duene idag. Starta som vanlig kl 11, men måtte gi oss halv fire, da det var ei dame som ikke likte smellinga. Vi hadde lov av bonden, men valgte å gi oss likevel..

64 duer ble resultatet, så det hadde nok vært en ganske sikker 100 duers dag o, vi hadde fått holdt på dagen ut... Treska byggåker, og Fuds lokkeduene funka MEGET bra..

Link to comment
Share on other sites

Ble en amputert jaktstart etter duene idag. Starta som vanlig kl 11, men måtte gi oss halv fire, da det var ei dame som ikke likte smellinga. Vi hadde lov av bonden, men valgte å gi oss likevel..

64 duer ble resultatet, så det hadde nok vært en ganske sikker 100 duers dag o, vi hadde fått holdt på dagen ut... Treska byggåker, og Fuds lokkeduene funka MEGET bra..

 

Hvor mange duer brukte dere?

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med en bra dag, thor ola! sitter med en viss misunnelse etter dagens 9 stk, men synes det å være forskjell på de "vanlige" gode lokkefuglene og FUD fuglene? Hva har du å si? Ellers gratulerer til de som fikk gode resultater i dag, for min del er jakta bare såvidt i gang da det er lite tresking, legde og govær ¨å jakte i...

Link to comment
Share on other sites

Total fiasko på morgentrekket idag. Ikke en eneste duefjær nærmet seg lokkeduene mine :trist:

Det var generelt sett lite duer å se i lufta, noe som etterhvert begynner å tyde på at morgentrekket på denne åkeren er skit dårlig. De få duene som kunne kommet, ble skutt av en annen heldig jeger lenger oppfor der jeg satt.

 

Skal prøve meg igjen i et nytt område senere idag, har større tro der :D

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med en bra dag, thor ola! sitter med en viss misunnelse etter dagens 9 stk, men synes det å være forskjell på de "vanlige" gode lokkefuglene og FUD fuglene? Hva har du å si?

 

Nå har jeg kun testa de en dag, men jeg synes duene kom inn veldig bra, også fra store avstander og fra store høyder. Så jeg var meget godt fornøyd med resultatet. De ser jo også utrolig ekte ut når jeg setter de opp og ser på de sjøl.

 

Men om jeg hadde fått færre med de gamle skalla finner en jo ikke ut før en gjør en skikkelig test :)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg en fud fattigere, hønsehauken tok den te skogs hahaha:D

 

Noe så bra :lol::lol: , har gjentatte gange sett hønsehauken angripe dueskall og vært forfjamset over at den dua plutselig var borte når skallet lå oppned. men når den faktisk tar den med til skogs så må man no bare gi cred. for at den er natrurtro. og trur du den blir snurt når den setter seg ned i et tre og skal prøve å eta denne.

Link to comment
Share on other sites

I går drog jeg først på tur med juniorgruppa til Tønsberg JFF, ble ei due på meg. Dårlig trekk og få duer som slo på lokkeduene, samt dårlig skyting :oops:, gjorde at det ikke ble flere. Senere på ettermiddagen, først kl. 15 pga. regn, drog jeg til et annet jorde. Det var massevis av tåke og lett yr, med andre ord VELDIG passive duer. Var kun to duer som fløy mot der jeg satt, den ene på for langt hold og den andre ble med hjem. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på jordekanten i dag, hørtes ut som naboen hadde flaksen med seg! Blei avfyrt ett skudd hvert 10. sek! Sinnsykt irriterende å sitte der å høre på :wink: Jeg så noen duer som fløy vekk i panikk, de hadde hvertfall ikke lyst å slå seg ned med duene mine :( Får vel prøve igjen i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Hahaha Vsøli :D Hauken var på besøk hos meg også! Smalt inn i FUD dua, men den ble heldigvis liggende igjen :D

 

Fasiten idag sier dere? 9 timer jakting og 1, ja 1 due! Meget lite å se generellt, og den dua som kom, ble med hjem.

 

Rare greier, da jeg så mye dagen før jakstart, og 21. Skal prøve meg på ettermiddagstrekket der jeg satt klar 05:00 imorrres, håper jeg lykkes bedre da! :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk 14 duer idag, veldig fornøyd med det :) Fud's og 2 lokkekråker var tingen, satt alt bare ut sånn det passet oss, ikke noe mønster eller hensyn til vind og gikk ca 10 min før første dua satte seg helt ned :) Fikk inn veldig mange som landet så er VELDIG fornøyd med nye utstyret! Gleder meg bare til dagene fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Ble en due idag.. Den landet på en grein 1 meter fra meg, satt å så på den lenge før jeg løftet hagla så den kunne fly noen meter.. Hadde en hønsehauk og 2 andre større svarte fugler som sirkulerte over oss, så dårlig med due der idag:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...