Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har ikke sett EI eneste due jeg i lufta her enda :shock: så er litt vanskelig og få skaffa seg noen jorder hvor dem trekker over da dem ikke er ute og flyr. noen som veit når dem byner og trekke?

får håpe på litt mere sol snart så det blir litt gul farge på åkrene (da nesten alle er grønne) så det ser litt mere lovende ut :)

Link to comment
Share on other sites

Under Stortingets minnemarkering kunngjorde statsminister Jens Stoltenberg at hele nasjonen skal sørge søndag 21.august - til minne om ofrene etter terrorangrepene i Regjeringskvartalet og på Utøya.

 

Blir vel noe upopulært å jakte duer fra 06 00 til 18 00 denne dagen?, naboene her er såpass sære blitt, at jeg får vente til mandagen..

Link to comment
Share on other sites

Under Stortingets minnemarkering kunngjorde statsminister Jens Stoltenberg at hele nasjonen skal sørge søndag 21.august - til minne om ofrene etter terrorangrepene i Regjeringskvartalet og på Utøya.

 

Blir vel noe upopulært å jakte duer fra 06 00 til 18 00 denne dagen?, naboene her er såpass sære blitt, at jeg får vente til mandagen..

 

Jess. Gått hele året og ventet på denne ene datoen, så blir det en dags venting istedet. Med tanke på at jeg skal jakte 300m fra en kirke i tillegg... :winke1: Men det er et lite offer egentlig, så lenge han ikke finner på å gjenta det til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Da var en flokk på 100 duer oppservert på erteåkern te en kompis, typisk at de kommer så tidlig, men det er vertfall

duer i dalen 8)

Fudsduene er også på jaktfall, men prisene er nok de samme over fjøla, da disse er nye for året:)

Prøver duemagnetene og 60 skall i år igjen, så får vi se om noen kommer ned.

Liten suksess med karusellene ifjord, andre som har hatt samme erfaringer :?:

 

Vi har testet med både 1 og 2 karuseller og opptil 3 svuppere, Disse hadde bedre effekt en karusell...

Nesten som karusellen er skremmende for de.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

mange som bruker lerdueskudd. Fungerer helt fint det, bare ikke holda blir for lange. Smart å prøve patronen på ei plate. Samma hvor dyr patronen er hvis den ikke går godt i hagla. 5-6 i 32-36 gram er for min del unødig grove/dyre. Men det er bare min mening

Link to comment
Share on other sites

15 dager igjen nå :D gleder meg som en unge da alle jordene jeg har fått lov og jakte på trekker det mye duer på om dagen :)

bruker lerduehagel jeg å, bare passe på og ikke skyte på for langt hold så klapper dem sammen i smellen, skyter på maks 25 meter med lerduehagel.

lokkeduer, swooper, karusell og flapper'n ligger klart og bare venter på og bli brukt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Begynner å nærme seg med stormskritt nå :D Hadde bra suksess på jakta ifjor, og fikk skutt tosifret antall fugl. Iår har jeg fått tak i de nye og lovende FUD lokkeduene, og er meget spent på å teste dem ut. Jeg kommer til å blande disse ilag med skallene jeg har brukt tidligere. Da får jeg vel i overkant av 20 lokkefugl, noe som bør funke bra :)

 

Er spent på om jeg får jakte på samme plassene som ifjor, eller om jeg må lete etter nye. Hadde veldig god tone med grunneierne, så skulle tro alt var iorden. Men en vet aldri..

 

Uansett, duejakt skal det bli :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt stål i str 4 , er dette litt vel grovt mener dere altså?

 

Brukte federal speedshock us 4 i 12/70 ifjord sjøl,

Men som sagt, kjenner folk som bare vassa i duebrøst etter

å ha skyti med leirdueskudd i 6 og 7 ere.. lengste på laaangt hold.

Trur det kommer ann på holdet, med 4 har man mye ferre haggel også.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har erfaring med duekarusell?? kjøpte en sånn en for 2år sia og har ikke hatt akkurat stor hell med den? vært hyggelig med svar ;)

gleder meg te duejakta som en unge ;) begynner å ta seg opp virkelig med duer på en erteåkre som vi ska jakte på :))

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en pakke med 6 FUD duer som supplement til mine 15 skallduer jeg kjøpte fra jaktfall ifjor.

 

Skaffet meg duejakt på en stor gård i Stange og på Rudshøgda i år, gården på Stange har hatt erter i mange år og hatt problemer med altfor mye due, men i år gikk erteåkeren hans til bloksberg. Han mått pløye den opp igjen og sådde bygg istedet! :( Er fryktelig mye bygg rundt om i områdene jeg jakter og det ser ikke altfor lovende ut. :( Veldig lite duer i lufta desverre. Så dette kan bli intressant å se i år...

 

Selv har jeg prøvd lerdueammo og er ikke glad i det. Har fått tak i 6'er stålskudd med 32gr ladninger i ett stort parti og det funker mye mye bedre. Knall og fall med en gang. Var mye skadeskyting med lerduepatronene og jeg ser på meg selv som en habil hagleskytter...

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis av meg som skal jakte duer i Steinkjæromrd nå i høst. Er det noen tid på døgnet duene trekker til og fra nattleiet sitt eller er dette inndividuellt? Nårtid er den beste tiden på døynet for å jakte duer? Må man ha en million lokkeduer for å lykkest? Andre gode tips dere vil dele som jeg kan videreformiddle på sms til han da han ikke har datatillgang på hytta di neste 10 dagene?

Link to comment
Share on other sites

Her er det hvertfall fra 5 om morgenen og utover og rundt klokka 5-6 på kvelden igjen. Sitter ute hele dagen hvis jeg har muligheter.

Som jeg har forstått så er flere lokkeduer bedre enn få da de er enklere å legge merke til samt det er tryggere. Men det er stor forskjell på gode lokkefugler og dårlige. Kjøp heller 10 gode enn 20 dårlige synes nå jeg.

Jakta mine første år med 5 skrap av noen lokkeduer, funka de også... noen dager. Fleste gangene jeg var ute så fløy duene over uten å vise minste interesse til å ned. Garantert ikke pga. dårlig skjul. Går for FUD's i år. Da skal de ned. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synest vi skall dra ut på jakt den 21. Nyte jakta å den frihet vi har i Norge til å kunne jakte. Samtidig skall vi sende tanker til di etterlatte etter Utøya og den tragedien en mann har skapt dær!!

Synest det er viktig at vi holder kortene fra hverandre her, jakt og konk skyting er en sunn og fornuftig fritidsyssel som ikke har noe med en mans galskap å gjøre. Alle som er oppvokst med jakt/skyting har fornuftige holdninger og respekt for våpen!!

Link to comment
Share on other sites

I Drammen er det Elvefestival helgen den 21.Det vil si det skal holdes konserter,det skal drikkes og festes!Kan man gjøre det på en Sørgedag,ja da kan man jaggu jakte duer også.Men jeg føler det er viktig å bruke hue litt her.Selv skal jeg bruke jorder som ligger absolutt lengs mulig unna tettbebyggelse.

 

Det er greit å bruke hue selv om man ikke gjør noe ulovelig!

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Fint å få den inputen.

Så bare i avisa at bla. meglerne i området har avlyst alle visninger.

Så ble plutselig usikker på hvor lista ble lagt.

 

Da er det tidlig opp den dagen, og tanker får man som regel nok av på morgenkvisten mens man venter på at sola skal gå opp, spurvene og svalene kvitre, før første dua faller.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del tyrkerduer som er rundt forbi som menger seg med ringduene. Kommer til å ha med meg en førstegangsjeger hvertfall første dagen.

Åssen ligger det av hvis man skulle være så uheldig å senke ei slik? Skal jo prøve å la være, men kan ikke huske å sett så mye tyrkerdue i strøket før. :?

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen på jordet har ikke så mye å si tror jeg. Det er mer om det ligger riktig til i forhold til der duene trekker. Og hva som dyrkes på jordet. Hvete og erter er det beste.

 

Selv gleder jeg meg som en drittunge! Har fått tilgang til en erteåker og det ser ut som det blir tidlig jakt (disp) allerede nå til helgen. Bonden er drittlei dueinvasjonen som han sier og ønsker å redde ertene. Flokken er på minst 1000 duer mener han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...