Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blitt dårlig med due hittil i år! Finni noen goplasser, men dem kommer bare i flokker, og alt for høyt! Derimot dem som kommer lavt, skal ofte inn for landing, men såklart så er det gjenskinn i haglene vår........ Får våpenstrømpe en dag nå i posten, så håper det blir bedre da. Har skutt 2 duer hittil i år bare, på 3-4 turer.

 

Pfft... gjennskinn du... du gjør noe galt, eller de vil ikke inn. er ikke nok gjennskinn i en russerubåt til å skremme dem når de først kommer inn, da er det noe annet som er galt.

 

 

Og en anna ting. På fredag var vi der og jakta, så rett etter vi hadde avfyrt 3 skudd, kommer det en gående på andre siden av jordet, og enda han hørte skuddene, stelte han seg i skaukanten 200m fra oss og skjøt på duer.. Må gå an og bruke LITT sunn fornuft. Sånt irriterer meg!!!!

 

Har opplevd dette noen turer selv. Jeg pleier som oftest å si ifra akkurat hva jeg mener om slikt. Men du er sikker på at han ikke var der først da? :P

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd dette noen turer selv. Jeg pleier som oftest å si ifra akkurat hva jeg mener om slikt. Men du er sikker på at han ikke var der først da? :P

 

Ja bombesikker... Det med gjenskinn kan KANSKJE ha noe med at vi var litt urolige... Ble 1 i dag å. Dårlig trekk også begynte dem å trøske....

Link to comment
Share on other sites

Hei. Noen som har testet effekten av duekarusell? Altså har skikkelig erfaring med det over tid, ikke bare sett det på video. Gjerne også prøvd med karusell og skall, og deretter uten karusell, bare skall, på samme sted i like forhold? Og som kan tenke seg å dele sine tanker rundt disse erfaringene?

 

Jeg har gjort noen forsøk med duesvupper, og tenker at den iblant skremmer duene... når det er vindstille og trekket er dårlig-moderat... Da har jeg talt antall duer som flyr over og de som kommer ned, for deretter å ta ned svupperen og telle på nytt. Har også gjort det samme ved god vind. Ikke eksakt vitenskap, men forskjellen er såpass stor at jeg nå lar svupper og utspilte vinger ligge dersom det er vindstille. Ved vind virker det som duene lettere kommer ned dersom svupperen er oppe... Dersom trekket er godt virker det ikke som det spiller noen rolle om den er der eller ikke. Vind eller ei... (men har ærlig talt vært opptatt med andre ting da) Noen som har erfaringer?

 

Jeg tenker at en karusell kan virke godt uavhengig av vind, og at jeg får samme effekten (bevegelsen) av svupperen i vind som en karusell... (?)

 

Driver liksom og lager duekarusell ved hjelp av en kassert elektrisk fjernstyrt bil og to duer i skumplast. Tør ikke love bilder, da prosjektet står på vent grunnet jakt :smile: Fikk også et tilbakeslag da jeg må forbedre fundamentet (i utgangspunktet en isboks) og finne stødigere "stenger" (Prøvde meg med to kasserte teleskopstenger). Men prøve og feile, og bruke det skrotet man har liggende er jo halve moroa. Tar gjerne imot tips og bilder om noen har/ har gjort noe lignende.

En duekarusell blir vel fort 2500,- med batteri og duer...? Denne selvlagete blir jo enten gratis (kun duene)alternativt 200,- for en fjernstyrt bil.... eller waste of time... :forvirra:

 

Tipper det blir waste of time, da den fort blir tung, eller blir langt fra så kompakt som jeg først hadde tenkt, så vurderer å kjøpe en... Men er det verdt det?

 

Gratulerer til dere som har lagt ut bilde av fangsten, forresten.

Link to comment
Share on other sites

 

Og en anna ting. På fredag var vi der og jakta, så rett etter vi hadde avfyrt 3 skudd, kommer det en gående på andre siden av jordet, og enda han hørte skuddene, stelte han seg i skaukanten 200m fra oss og skjøt på duer.. Må gå an og bruke LITT sunn fornuft. Sånt irriterer meg!!!!

 

 

Kan nesten høres ut som du jakter i høland?

 

Var på beverjakt i våres og gjorde oss klare ved bilen, plutselig så kommer det en tulling og kjører over jorde og ned til bekken, bare for å komme før oss. hva er det folk tenker med da?

vet at han så oss!

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten høres ut som du jakter i høland?

 

Var på beverjakt i våres og gjorde oss klare ved bilen, plutselig så kommer det en tulling og kjører over jorde og ned til bekken, bare for å komme før oss. hva er det folk tenker med da?

vet at han så oss!

 

Samme med han her også.. Han gikk da, men samme tullet... Irriterendes at folk bare "overser" 3 hagleskudd.. Antageligvis har han ikke snakket med grunneier heller, noe vi har gjort.. VET at han grunneiern sier at vi jakter der om han spør!

Var en som kom og skulle sette seg nedenfor oss i fjord og.. Snakk om kanskje 100 m unna. Vi gikk bort til han da, antageligvis så han oss ikke der vi satt kamuflerte bak et lite "skjul" vi laga av kvister. Han var grei og sa som så at ja greit dere var her først da finner jeg meg en annen plass.. Slik SKAL det egentlig være, mener jeg da. Om jeg ser det står 2 mopeder med våpenfuteral og det smeller så hadde jeg nok ville ha kjørt et anna sted å jakta.. Sunn fornuft kaller jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg jakter due i Oslo/Akershus området, nærmere bestemt Skui området i Bærum.

Har hittil i jakta hatt problemer med å få duene ned, de snur enten rett før der jeg sitter, eller så flyr de rett over og snur, men kommer aldri på skuddhold.

 

Jeg bruker kun lokkeduer, ikke noen karusell eller lignende. På jordet jeg sitter på er det Raps, mens nabojordet har hvete. Sitter på en ''skoglinje'' som skiller de to åkrene. Rapsen er ikke veldig høy, så her setter jeg lokkeduene rett ut.

Setter også noen duer på nabojordet, der hvor hveten har lagt seg.

 

Men har som nevnt ikke opplevd at de viser interesse. Noen tips? Burde jeg vente til de tresker åkrene?

 

Og veit noen når sånn ca de tresker rapsåkre og hvete?

 

Takker for svar!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jada.. Men jeg spør nå alltid om jeg skal jakte due et sted da.. Kan fort bli mange smell :D Er utrolig hvor mye grunneierne setter pris på å bli spurt.

En annen ting som irriterer meg, er at det er noen som er så bråsikre på at du MÅ spørre om å få lov til å jakte rev hos hver enkelt grunneier om du skal jakte rev der.. Dette syns jeg bare er TULL om du har jaktkort. Har jaktkort som går over *** Utmarkslags områder og vil dem ikke ha jakt på grunna si får dem melde seg ut av grunneierforeninga..

 

Beklager litt OT her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er enig med deg der. Men snur du det på hodet, så kan man også si at de får forvente å ha jegere på åkern så lenge de er medlemmer av grunneierlaget. så derfor velger jeg å gi beng i å snakke med dem først.

 

Kan forøvrig fortelle at dagens morgentrekk var under par... så 4 duer på 3 timer. Men tok med meg 4 ender hjem istedet, så alt vel.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve meg på duejakta i år og, men har glemt litt fra i fjor.. :P

 

Når er det best å sitte? Altså, NÅR er morratrekket, og når er kveldstrekket?

 

Og til sist: på en kornåker som er slått for et par-tre uker siden, er det ikke noe vits å sette seg til der?

Link to comment
Share on other sites

@ fredrik: trekket er som regel best fra 06:00-11:00 og fra 14:00-18:00 ca. Varierer jo litt fra område til område, men sånn ca ihvertfall!

 

Er bare å prøve på åkeren. Er ofte duene er i området, så om de ser en gjeng med lokkeduer så er de nok ikke vonde å få ned! Er jo seff en fordel om du har sett litt due i området da.

Link to comment
Share on other sites

Slutt for årets duejakt for min del. Hele to korte totimersøkter ble det. Ikke tid til mer, dessverre. Slik er det når samtlige helger frem til midt i oktober er okkupert, samt at familien tar seg av de fem andre dagene i uka...

 

Første tur, èn fugl. Den eneste som kom for å lande. De ca fem andre vi så, fløy godt utenfor rekkevidde.

Andre tur, ingen fugl. Så fire fugl totalt.

 

Disse to stedene har normalt hatt endel due, men, som de siste årene, det har blitt helt elendig. Hvor ble det av alle de store flokkene? For tre, fire år siden kunne vi se hundrevis av duer i lufta samtidig. Nå er det bare slengere å se innimellom. Synes jammen det er sjelden å se massevis av duer sittende på lysledninger og. Kun få å se.

 

Har det blitt mindre due? Flere jeg kjenner lurer på det i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt mindre og mindre duer på de stedene der det normalt har vært bra trekk også her. I år er nok årsaken at det var veldig ulik tresking. Trekkene ble mer konsentrert til de områdene som faktisk fikk tresket og de jegerne som jaktet der opplevde nok å skyte mye fugl, som vi også ser rapportert her inne på forumet og blant Clausen og Dehli. Noen har virkelig treft på de rette stedene og fått skutt mye.

 

Jeg skjøt vel 25 duer ca i fjor, men har ikke jaktet i år i det hele tatt. Har ikke vært noe due der vi skjøt mye i fjor og vi venter fortsatt på at en bra og fin hvete åker skal bli tresket. Tror muligheten fortsatt er gode fremover, en del var utpå med treskerne i går og det bør føre til at dua kommer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Stilte opp på morratrekket i dag. Var på plass 06.30 og mens jeg satte opp lokkeduene, kunne jeg observere en del duer i lufta. Men med en gang alt var ferdig "montert" ble alt meget roligere. Så jeg var nok litt sent ute dessverre.

 

En due ble det alikevel. :)

 

Men satte å tenkte fram noen spørsmål:

Hvor stor lager dere denne U/V`n? Altså, hvor mange meter bør det være mellom radene i oppsettet?

 

Og hvor tett setter dere duene?

 

På den plassen jeg satte meg i dag, observerte jeg MASSE duer i går kveld. Altså på kveldstrekket. Kan det være at de har forskjellige ruter på morgen og kvelds-trekk? Eller er det samme rute?

 

Tenkte meg en tur i kveld og.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jakta aktivt duer på flere år, men for tiden er jeg sykmeldt på grunn av en røket akillessene, og da er det greit å ha noe å fylle tia med.

 

I går tok jeg traktoren bort til et sted jeg hadde sett noe aktivitet av duer. Hadde med et kamonett, 12 nyinnkjøpte dueskall fra XXL, min Mossberg 935 halvautomat og en eske Black Cloud 12/76 nr 4.

 

Parkerte traktoren i skogkanten 50 meter fra der jeg hadde tenkt å sitte. Fikk hinket meg på plass, og plassert ut lokkefuglene.

 

Disse lokkeduene til XXL ser veldig fine ut, og pinnene med fjær som fulgte med fikk duene til å gynge fint i vinden. Så naturtro var dem, at en hønsehauk som kom, slo 5 av lokkeduene over ende før jeg fikk jaga den med et "kan du holde opp med det der!".

 

Duetrekket var ikke noe å skryte av. Det kom 3 duer. Alle 3 slo seg ned på lokkefuglene, og alle ble med hjem. Så uttellingen var vel egentlig ikke noe å klage på. Virka som Black Cloud 12/76 nr 4 funker bra på duer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre dem opp i kveld, så får vi se. Grunnen til patronvalget var først og fremst for å være sikker på mating i 12/89-hagla. Og så er det jo kjekt med litt heftige patroner når man skal bruke stål.

 

Joda, ser den... men jeg bruker BC #2/3/4 til gås og and siden den er så kraftig :P

Link to comment
Share on other sites

Oi, har xxl fått nye duer? Kanskje man skulle kjøpt inn noen av disse, å supplementert de man allerede har..... :)

 

 

XXL har hatt noen duer til 249,- kr for 12 stk i et par år nå. Ikke kjøpt dem! Malingen driver å går av på noen jeg kun har brukt 2 ganger i år.

 

Æsjda..

 

Sånnsett er jeg veldig fornøyd med de fra Jaktdepotet! :)

Link to comment
Share on other sites

Tok en god morrasøkt etter dua i dag da bonden har fått treska nedre del av rugjordet. Var på plass 06:15 og var fit for fight... Mens jeg venta på at duene skulle komme så blei jeg sittende å glane ned mot skogkanten på andre siden. Da fikk jeg først se ei elgku med to kalver komme tuslende oppover, når de forsvant dukket det opp en virkelig flott råbukk på høyre siden. Telte 6 takker i kikkertsiktet. Så kom første pulje med duer, landa rett ned på lokkeduene mine og jeg bomma grovt! :P da tok det litt tid igjen og jeg fikk da se ei rpdyrgeit med to killinger på slep og da dukket plutselig råbukken opp igjen så da var det plutselig 4 rådyr utpå jordet.

Bortsett fra dette blei det en dårlig dag der jeg trodde det skulle bli non stop skyting. Fikk med meg 2 duer hjem, og fra kl 09:00- 11:00 vsr det er forbannet hønsehauk som skremte vekk det som var av duer ellers... Prøvde å ta fud'sa mine også, men da blei han far sint og fyrte av ei skremme salve gitt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk Melk! Da forsøker jeg der i morgen tidlig.

 

..Ett lite tillegsspørsmål:

Når jordet er omkranset av skog (alle jordene "mine" er det), bør man plassere lokkeduene så langt ut på jordet som mulig da? Når jeg har sittet å ventet, så har det passert noen duer, som jeg mistenker ikke har sett duene mine... Plasserer dere duene deres så åpent som mulig?

 

Og pleier alle her å være ute før det blir lyst? Altså mens det enda er mørkt ute? Begynner virkelig duene å trekke med en gang lyset kommer?

Link to comment
Share on other sites

Satt på ett jorde som har vært helt fullt av duer i dag tidlig. Var ute 06:15 ca og da begynte det å bli lyst. Den første dueflokken kom ikke før rundt 07:30... Da hadde det vært lyst en god stund.

Angående lokkefugler nær skogkanten har dette lite eller ikkeno å si, duene som kommer bak deg over hodet ditt ser nesten garantert duene dine inntil jordekanten. Er det veldig høy skog, typ høye grantrær, så kan det være en ide å sette duene litt lengre ut på jordet så duene som kommer bakfra ser dem før de har kommet for langt. Hvis duene bare flyr uten å vise tegn til å ha sett lokkeduene så er det heller måten lokkeduene er satt opp på, skjulet ditt eller andre faktorer som spiller inn. Noen ganger vil ikke duene ned uansett

Link to comment
Share on other sites

Hei. Noe som bor nære ski eller Ås? Har nettop flyttet hit. Så hadde det hvert kjekke og fått blitt med på due jakt og sett hvordan det fungerer. Er ikke noe duejakt der jeg kommer fra. Så hadde hver kjekke om noen gadd å ta med en forvilla sunnmøring ut en tur! Har ikke noe våpen her så er bare for å bli med å se og være sosial med andre med samme interesser. Send pm om du har muligheten! Hilsen Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nå er dette med formasjon og slikt på lokkeduene veldig individuellt som egentlig bør avpasses til hver dag man er ute.

I dag traff jeg spikeren på hodet når det gjaldt formasjon og slikt føler jeg. De duene som kom, kom rett ned.

Satte 15 skall duer i en bred V-formasjon. De to ytterste duene på ca 23m med 2m mellom seg. Derretter satte jeg dem javnt innover mot jordekanten der jeg satt med nebbet mot vinden. I bunn var det ca 20m fra den ene siden til den andre siden med duer. Så plasserte jeg 6stk FUD duer 8m inn i denne V formasjonen. Disse fud duene satt jeg i en tett liten klynge.

Så ut som det blei en veldig god kombinasjon. Med lite duer i lufta så fikk jeg full uttelling med dette oppsettet. Enslige duer kom rett ned og hele flokker på 15+ duer kom rett ned uten noe særlig nøling

Link to comment
Share on other sites

Hei der ute.

Er helt ny,på jaktfronten og lurer derfor på ett par ting.

For å finne gode områder med duer, hvordan finner man det? Har drevet med fluefiske i mange år, og der er "hemmlige" vann ganske vanlig. Skjønner jo at en som jakter på gode områder, helst vil ha dette for seg selv, men er det noen gennerelle steder det er bedre enn andre steder? Bor i Oslo øst, og har foreløpig skaffet meg litt terreng oppe ved Skedsmokorset.

Er det slik at gode terreng og trekkområder tar år å finne ut av?

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har sett mye duer i området Skedsmokorset, så området høres veldig bra ut.

Problemet er vell å vite om duene trekker over ditt område, og det finner du jo fort ut hvis du bare sitter å følger med litt :)

Har du uflax, så er det kanskje ikke så mye duer der, men igjen så betyr ikke det at det er en dårlig plass!

Duene kan fort endre trekkruter etter hvor de finner maten sin, så uka etter kan det plutselig være masse duer på kryss og tvers.

Men en "slenger" kommer det jo nesten alltid.

Setter du ut lokkeduene dine på en fotballbane der duene trekker, kan du fort mye å gjøre der også ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hveteåker samt en rapsåker som enda! ikke er treska. Det er oppholdsvær idag, i morgen og fredag (ihvertfall meldt sånn):).

 

Er det noe sjangs nå da for at de blir treska før helga? Hadde vært supert med litt skytetrening på duene, før 10.September og rype-skogsfugl jakta! :D

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn fra det kjedeligste morratrekket jeg noen sinne har opplevd. Null og niks duer kom ned på lokkeduene. Jeg var 100% kamuflert, da jeg stod inni skogen med trær over og rundt meg.

 

Kan det skyldes at det har vært fryktelig dårlig vær her i natt? Var jo flom når jeg kjørte utover, måtte kjører gjennom 30 cm vann flere steder.. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...