Jump to content

Duejakta 2011 !


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ute en tur i dag, men oppholdsværet ga seg med en gang jeg hadde satt ut lokkeduene... satt to timer i bilen og håpet på bedre vær eller duer i lufta, men så bare 1 due i løpet av tiden. Hadde for en gangs skyld ikke med rifla, så kunne hatt et par gjess i stedet :evil:

Tok en kjøretur og så etter ender på veien hjem, så ble en trøsteand etter litt bading til slutt :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Jaktgal95

 

Jeg bruker Remington 870 på 3. året. Funker som bare det! Kjøpte den egentlig pga Gåsjakt, som jeg hovedsaklig jakter. Men treffer bra med den, så jeg bruker den på annet småvilt også. Kun på fjellet jeg bytter den ut med lettere hagle.

 

Robust, tar alt av 12 cal skudd, driftsikker og billig.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut en tur igjen nå tenkte jeg :D Må finne ut når go'trekket er nedi der! Satt som jeg skrev lenger oppi her fra 14:00 til 19:00 i går, uten noe særlig hell. Sliter med gjenskinn i hagla, men i dag tar jeg med ei anna camojakke jeg har over hagla til dua er på skuddhold. Ikke helt heldig med været i dag heller, men må da prøve... Hørt at duene er jævla aktive fra lysninga og frem til 8-10:00 og da er trekket slutt, at trekket er slutt ved 8-10 tiden vet jeg, men ikke at de var så jævlig aktive fra morran. Blir morro å se. En kompis trodde jeg kom til å få det travelt med å lade hagla :mrgreen: Så vi får nå se :P

 

 

Skitt jakt alle som skal ut..

Link to comment
Share on other sites

@Jaktgal95

 

Jeg bruker Remington 870 på 3. året. Funker som bare det! Kjøpte den egentlig pga Gåsjakt, som jeg hovedsaklig jakter. Men treffer bra med den, så jeg bruker den på annet småvilt også. Kun på fjellet jeg bytter den ut med lettere hagle.

 

Robust, tar alt av 12 cal skudd, driftsikker og billig.

 

Ok :) Godt å høre at det er noen som ikke hater 870 :mrgreen: Men hvilken bør jeg gå for?

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5854" target="_blank" target="_blank

ELLER

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5855" target="_blank" target="_blank

Personelig synes jeg den "Tre" moddellen er finere :P og hva er forskjellen på 870 express og express super MAG? Den exspressen er jo 500 kr billigere... men hva er forskjellen? Vis den dyre er så bra så er jeg seff villig til å ofre 500 mer :P

Link to comment
Share on other sites

Skal ut en tur igjen nå tenkte jeg :D Må finne ut når go'trekket er nedi der! Satt som jeg skrev lenger oppi her fra 14:00 til 19:00 i går, uten noe særlig hell. Sliter med gjenskinn i hagla, men i dag tar jeg med ei anna camojakke jeg har over hagla til dua er på skuddhold. Ikke helt heldig med været i dag heller, men må da prøve... Hørt at duene er jævla aktive fra lysninga og frem til 8-10:00 og da er trekket slutt, at trekket er slutt ved 8-10 tiden vet jeg, men ikke at de var så jævlig aktive fra morran. Blir morro å se. En kompis trodde jeg kom til å få det travelt med å lade hagla :mrgreen: Så vi får nå se :P

 

 

Skitt jakt alle som skal ut..

 

Skal ikke du på skolen da ;) ?

Link to comment
Share on other sites

Jaktgal95 : Remington 870 funker som bare det :) er veldig fornøyd med min, skulle egentlig bruke den som rævbørse, og til litt tøft bruk :) men syntes synd på den, om den bare står i våpen skapet så prøver å bruke begge to :) veldig bra hagle !

 

Super magnum er med 12/89 kammer.. jeg har 12/89 greit å ha et børse du kan dytte i alt av ammo i, syntes jeg :)

 

Express er med 12/76 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Har kun de skallene av simpleste sort, men fungerer fett for meg! skutt mye duer på dem, hauken har stikki av med en også, og slapp den i ei gran, så måtte skyte den ned igjen. fillete ble den.

 

har pleid og sette dem i V-form mot vinden, men sluttet med det, da jeg så at INGEN duer landet likt som duene sto, nemmlig mot vinden, det var hultert til bultert uansett. men som oftes kom dem bak fra over skauen, og over huet på meg og videre ut mot duene mine.

så la ikke merke til dem før dem var i ferd med å slå ned, mot duene mine.

 

pleier og bruke mye tid på og sjekke terreng, og due trekk. lagt også merke til at frøfuruer ute på høgsfelt er veldig ofte hviletrær, så det er også en sikker post på kvelden.

 

jeg sitter altid innunder busker, med cammonett og kamuflasje i ansikt og hender, og sitter rolig helt til dua er godt innen for skudd hold. duene ser godt, og er veldig raske på og snu.

 

er det veldig dødt, prøv med et "vekkerskudd" da tar veldig ofte duene vingene fatt, tar en runde og legger merke til duene dine, og gjør ofte en sving over(her er det selvfølgelig unntak)

 

Hvete, Rug, Bygg og erter er snadder. styr unna havre åkere, det styrer dem unna.

 

bruker som regel leirdue patroner, noe som har fungert yppelig for meg. smeller ikke så høyt, at det plager nabor 100m unna

 

 

skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Da var nok en tur etter dua unnagjort. Idag ilag med to kamerater som aldri hadde jaktet due før. De fikk felt hver sin due, og var igrunn storfornøyd med det. Jeg tok også en, så resultatet ble 3 idag. Det burde igrunn blitt mange flere, men med maks uflaks var det vanskelig. Før vi satt oss skikkelig på plass kom en flokk på 6 duer å skulle slå ned, de så oss selvfølgelig kjapt og forsvant. Ellers så holdt bonden på å treske, noe som førte til at mang en due bråsnudde lenge før den kom i nærheten av oss.

 

Prøver meg på ny i morgen, men har ikke helt den store trua. Hvor har dua blitt av?

 

Legger ved noen bilder tatt under økta idag :)

 

_MG_3882.jpg

 

_MG_3909.jpg

 

_MG_3932.jpg

Link to comment
Share on other sites

Årets første tur er unnagjort, og med stor sannsynlighet er det også den siste. Tiden strekker dessverre ikke til.

 

Ble hele èn due. Så kanskje ti duer på to timer. Da gadd vi ikke mer.

 

Kompisen jeg var med, har nå hatt tre turer dit denne uka, men sett veldig lite fugl. Har sittet fra ca fire til åtte om kvelden.

 

Det som er rart, er de som driver gården sier det er veldig mye due rundt omkring. Senest for en uke siden ringte fruen i huset der og lurte på når jakta starter, for det var due overalt.

 

En kan saktens gruble på hvor de blir av...

 

Er det mulig at duene kan trekke kun om morgenen? Mener det var på jobben, kompisen fikk høre det fra damen på gården (de er kollegaer).

 

Rare greier det her. Det skjer hvert år. Mye due før jakta, men når den begynner, tomt. Og de få i lufta snur i god tid før de lander (unntatt den ene i dag). Bruker kamonett, kamomaske, kamohansker, kamoklær, ja alt av kamo i grunn. Varierer fra 10 - 30 lokkeduer, setter dem i sirkel, halvmåne, v, hulter til bulter, men niks... Har til og med tre forskjellige typer lokkeduer, matt hardplast, myk plast og plast med "velourtrekk".

 

Duejakt kan være en tålmodighetsprøve! Men, artig er det jo lell. Fin måte å starte høstsesongen uansett. Sosialt med kaffe, og juging bak kamonettet inni buskene! Og, lite fangst gir lite etterarbeid. En får se det positive i det! :lol:

 

Men hvorfor pokker husker jeg ALDRI å ta med myggmiddel...?

 

Kom forresten over en utrolig rar due i dag. Gikk en runde i et skogholt ved der vi posterte. Dette for å få opp duer som evt var i trærne og evt få ned en om de kom på skuddhold. Den rare dua støkket jeg på ca 25 meter, greit haglehold. Den hadde jammen utvilket fire bein, brun pels og gevir! Også hadde den mistet vingene. Hmmm... Lignet jo litt på en rådyrbukk da... :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute med sønnen min i dag. Tok sin tid før det skjedde noe. Hørte plutselig at smalt i en lokkedue. Det viste seg å være en hønsehauk som angrep!!!!

Det råeste jeg har sett....Den var meget forvirret over hva som skjedde etter flere angrep og forsvant etterhvert.

Bare en due på besøk:-(

De holder seg nok unna når hauken er på besøk..

Vi får prøve igjen en annen dag:-)

Link to comment
Share on other sites

Jaktgal95 : Remington 870 funker som bare det :) er veldig fornøyd med min, skulle egentlig bruke den som rævbørse, og til litt tøft bruk :) men syntes synd på den, om den bare står i våpen skapet så prøver å bruke begge to :) veldig bra hagle !

 

Super magnum er med 12/89 kammer.. jeg har 12/89 greit å ha et børse du kan dytte i alt av ammo i, syntes jeg :)

 

Express er med 12/76 kammer.

 

Så i et 12/89 kammer kan man ha både 12/89 OG 12/76 ?

 

er det noen flere kelibre man kan "Putte" oppi der? :P

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og 2 kompiser fått 40 duer på 4 korte turer siste dagene :)

 

Fikk 11 stk på en kjapp tur i morges så i kveld blir det fest middag med due og noe godt i glasset :mrgreen::mrgreen:

 

Alle duene er skutt med leirdue ammo, full trangborring og opptil 40-45 meters hold. funker fint som bare det! er ikke verdt å bruke mer penger på dyr ammo når de detter så bra i bakken som de gjør ;-)

Link to comment
Share on other sites

45 meter med lerdueammo høres ut som i drøyeste laget, hvor mange skudd brukte dere på de 11 idag da? 11 skudd? :mrgreen:

 

Nei! de detter på 1 skudd, er selvfølgelig noen som får 2 hvis det er flere av oss som skyter på samme.. men de fleste dunker i bakken og er døde, mens noen må kveles/tømmes for luft så er de ferdige :)

 

Er jo ikke alle som blir skutt på 45 meter, men OPPTIL det!!

Link to comment
Share on other sites

ble 9 duer og ei kråke i dag :) ikke bra i dag heller, er ikke fornøyd, setter seg ikke ordentlig...blir mye skyting når dem kommer flyene over deg, men detter da :) vi brukte x-full choker idag, og en full choke :) funka kjempe bra det..

 

skal ut igjen nå, å prøve igjen :) skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Ble en kveldstur da været letta litt. Først noen duer som viste interesse for lokkeduene uten å bli overbevist. Bytta da plass til andre siden av jordet og satte opp duene på nye måte. Har brukt både FUD og skall og tenkte at duene muligens kunne bli mistenksomme ettersom disse ser ulike ut. Satte dem derfor opp med større avstand. 6 FUD til høyre. 18 skall, både "gode" og "dårlige" i en flokk til venstre. Det hjalp. Først ei enkeltdue som datt, senere en flokk på ca 10 som kom rett ned. Skjøt den første av disse. Begge datt på samme plass. Så kan dere gjette om det var i FUD flokken eller blant skallla....

Link to comment
Share on other sites

Sitter här med mitt vin och läser och minns gamla tider och blir nostalgisk. Jag var runt 12-13 och ute med pappa, med varsitt hagelgevär. Vi sätter oss på varsin plats ett par hundra meter från varandra (detta var på den gamla goda tiden i det vilda Västergötland där 12-13-åringar gick runt med hagelgevär och skjöt fåglar på egen hand...). Han ger mig 6 patroner och säger "det räcker nog". Av de 6 patronerna blev det 6 duvor. Han fick inget. :D

Det var en mycket stolt grabb som gick hem den dagen!

 

Det var länge sen. Nåt år senare tröttnade jag. Skaffade moped, drack öl och jagade brudar istället för fåglar.

 

Tog jägerpröven för ett tag sedan men har inte kommut ut på nån duvjakt än (har inte gjort några större försök heller). Det får nog bli nästa år.

 

Beklagar lite offtopic.

Link to comment
Share on other sites

Duene landa midt blant skalla. Enig i at FUDsa virker små. Er i alle fall ikke oversize og sett ovenifra er de vel nesten undersize. I alle fall i forhold til skalla. Tror jeg skal fortsette med litt avstand i mellom skalla og FUDsa. Artig hvis andre kan gjøre lignende forsøk for å se hva duene foretrekker. Burde vel egentlig hatt litt mer jevnt antall, eller kanskje heller duer for ca samme sum penger! Og da er ikke det antallet jeg brukte så dumt..

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen her snakker om full og ekstra-full trangboring og avstander opptil 40-45 meter :(

 

Jeg har også hatt Rem 870 og 11-87 og syntes det var stas, men etter at jeg kjøpte en pen side-by-side i 12/70 med 1/4 og 1/2 boring har det virkelig blitt dreis på dueskytinga! :D

Bruker lette ladninger(28-32 gram) og setter lokkeduene relativt nærme(20-25m).

Hagl nr 6-7-8 i det åpne løpet og en 6'er i det trangere. Har aldri skutt så mange doubletter før!

 

Du får ikke alle fuglene på idealhold(25m), og alle kan vel begripe hvordan er due skutt med full choke på 15 meter ser ut..... :winke1:

 

M

Link to comment
Share on other sites

Full trangborring og leirdue ammo ødelegger ikke så mye jeg hadde trodd på korte avstander :) Lagde middag i går med 11 duer og ingen av de som var ødelagt i kjøttet, ikke de på langt eller kort hold ;-)

 

Trodde det var noen av dem som kom til å se rasert ut pga veldig kort hold, men virker som om meste av hagle-skura har gått i rygg/hals og vingene, var ingen av oss som fant hagel i kjøttet :P

 

 

Lite bilde av gårsdagens middag bare for å friste litt :D

2e66mwk.jpg

Link to comment
Share on other sites

40-45 meter? :overrasket: Det var vel litt i lengste laget ;)

 

@Tjoheii : Den middagen så helt fantastisk ut :D

 

Duejakta blir nok lagt litt på hylla en ukes tid nå. I hovedsak pga en meget travel uke på oppsynskurs, men også fordi jeg synes det er minimalt med duer å se. Tror de trenger en stund uten jakt for å samle seg litt igjen.:)

 

Skitt jakt til alle som skal ut til uka!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur fra 05:30 idag tidlig. Ble fort klart at jeg hadde satt meg feil da jeg så haugevis med duer lengre ned på åkern, ca 300 m ifra der jeg hadde satt ut lokkeduene. Tenkte at dua omsider ville komme nærmere utover morgenen, så ble sittende en stund til. Var ganske gode forhold med overskyet og flau vind, men dua kom aldri nærmere enn 100m før den snudde eller fløy inn i skogen. Bestemte meg etterhvert for å flytte meg nedover der duene ofte viste seg, etter rundt 2,5 time med ikke en eneste due på skuddhold. Pakket sammen, gikk nedover (småløp), satte ut lokkeduene på nytt og gikk i skjul. 2 min senere var første dua skutt :D Ble en til før jeg ga meg og dro hjem en time senere :winke1:

Tredje gangen ut iår, som forøvrig er mitt første på duejakt. Hadde aldri trodd duejakt var så spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at man kan bruke både 12/89 og 12/76 ammo i ei 12/89 hagle? Er det flere kalibre man kan bruke i den?

 

@Münsterjeger

@ Bård 308

 

Nice :D Denne 870`en høres jo knall ut :D Men hva burde jeg gå for? Den syntetiske, eller den "Tremoddelen"? Personelig synes jeg tremoddelen "Finere" men hvilken er best? Og evt. hvorfor? :P

 

Takk ;

Link to comment
Share on other sites

40-45 meter? :overrasket: Det var vel litt i lengste laget ;)

 

duer og rype m mer har jeg skutt mange ganger på 40 "oppskritta" meter uten problem. det var i bly tiden med min gamle enkelløper star og full trangboring. den gamle enkel løperen min m full trangboring er med på tur ennå den....suveren på nettopp litt lengre hold på sjøen etter skarv ender etc.

Link to comment
Share on other sites

Og lader man selv så er det helt utrolig hvor langt det kan strekkes, men det gjør det fortsatt meget vanskelig å holde nok foran!

Personlig så lader jeg stort sett 12/70 patronder, dette for at jeg får best fart på hagleskuren i en litt mindre patron. 12/89 syns jeg er nesten helt ubrukelig til det meste...

Link to comment
Share on other sites

40-45 meter? :overrasket: Det var vel litt i lengste laget ;)

 

duer og rype m mer har jeg skutt mange ganger på 40 "oppskritta" meter uten problem. det var i bly tiden med min gamle enkelløper star og full trangboring. den gamle enkel løperen min m full trangboring er med på tur ennå den....suveren på nettopp litt lengre hold på sjøen etter skarv ender etc.

 

 

 

Ok:)

Link to comment
Share on other sites

Første duejakt er unnagjort. Fin debut med 6 duer dag 1 og 15 dag 2. På slutten kom det 40-50 fugl hvorav halvparten landet rett foran meg, og i kampens hete greide jeg ikke å treffe noen av de!!

 

Må due mørnes, blir den bedre av det?

Link to comment
Share on other sites

Noen sier du ikke trenger det, andre sier ALT skal henges til modning. Min erfaring er at de ikke trenger å henges til modning. Slenger dem enten rett i fryseren, eller et par dager i kjøleskapet etter slakting før frysing. Litt ettersom hvor mye plass jeg har i kjøleskapet der og da :roll:

 

Edit: bare for å presisere, så innebærer altså "moding" også mørning. I tilfelle det var uklart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første duejakt er unnagjort. Fin debut med 6 duer dag 1 og 15 dag 2. På slutten kom det 40-50 fugl hvorav halvparten landet rett foran meg, og i kampens hete greide jeg ikke å treffe noen av de!!

 

Må due mørnes, blir den bedre av det?

 

har siste dagene spist både de som har hengt 40 døgn-grader og de som er nyskutt. men merker faktisk ikke noe forskjell i smak så vil tro det er samme ulla :)

 

Godt er det hvertfall, har vært due på menyen siste dagene nå, klarer ikke stoppe så i morgen blir det rester :D Hehe

Link to comment
Share on other sites

Blitt dårlig med due hittil i år! Finni noen goplasser, men dem kommer bare i flokker, og alt for høyt! Derimot dem som kommer lavt, skal ofte inn for landing, men såklart så er det gjenskinn i haglene vår........ Får våpenstrømpe en dag nå i posten, så håper det blir bedre da. Har skutt 2 duer hittil i år bare, på 3-4 turer.

 

Den ene plassen, der VET jeg det er sykt trekk, vi skjøt vel rundt 30 duer der i fjord men kom altfor seint igang.

Problemet der vi sitter nå, 100m unna der vi skjøt 30 stk i fjord, er at dem trekker sånn ca RETT over der vi skjøt mange i fjord! Dem har ikke treska der enda, men flyr for høyt til og skytes mens dem kommer flyvende forbi. Liksom akkurat som om alle overser lokkeduene våre.

 

Gleder meg som en unge til de får treska der vi pleier å sitte nå..

 

Og en anna ting. På fredag var vi der og jakta, så rett etter vi hadde avfyrt 3 skudd, kommer det en gående på andre siden av jordet, og enda han hørte skuddene, stelte han seg i skaukanten 200m fra oss og skjøt på duer.. Må gå an og bruke LITT sunn fornuft. Sånt irriterer meg!!!!

Link to comment
Share on other sites

her jeg jakter , flyr de altfår høyt , bare en og annen som flyr rett på utsiden av skuddhold , eller så er det bare det at jeg bommer xD

 

men skal ringe nabobonden og spørre om jeg kan prøve meg litt der også , de har ikke tresket det enda , og det er en fin øy! i midten av jorde ...og har 24 dueskall .....så prøver meg som første gangs jeger innen duejakt ...dette er min første duejakt sesong !

 

gleder meg veldig til helgen , håper på godvær ...får denne helgen ..hæja det bare ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...